Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:53

Hoi allemaal,

Ik kwam dit topic tegen en ik meld me hier ook maar is aan.. Ik loop sinds kort bij de psycholoog en naar aanleiding van een hele reeks testen die ik heb gemaakt wil ze volgende week een screening bij mij doen voor PDD-nos.. (Dit was overigens niet de aanleiding om naar de psycholoog te stappen..) Aangezien er uit de tests veel dingen naar voren kwamen die daarmee te maken hebben. Ik zelf dacht in eerst instantie autisme? Ik? Echt niet! Maar toen ik gisteren thuis kwam na de psycholoog toch maar even het een en anders opgezocht en ik herken me in redelijk veel dingen. Dingen zoals:

- Zo loop ik op sociaal gebied redelijk ver achter. Dit komt door dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en ik ben er op het moment zelf eigenlijk niet op de juiste manier geholpen. Ook door mijn ouders zelf niet.
- Ik vind het moeilijk en weet soms ook niet hoe ik me moet gedragen in bepaald situaties die ik zelf heel lastig vind, ik ga dan dingen snel zeggen zonder dat ik er eigenlijk echt bij nadenk. En naderhand denk ik; oliebol dat had ik heel anders moet zeggen.. En daar kan ik mezelf dan ook echt druk om maken..
- Ook heb ik veel behoefte aan duidelijkheid en ik moet gewoon over alles zekerheid hebben, zodra ik dat niet heb ga ik me vanalles en nog wat afvragen en hoe het dan fout kan gaan. Ook als ik een hele planning al heb, en ik kan me daaraan niet houden schiet ik vaak echt uit me slof.
- Op de lagere school ben ik ook grotendeels gepest en had ik amper vrienden, of was er iemand die me begreep was dat van korte duur. Ook had ik in die tijd veel meer contact met volwassen (kennissen & vrienden van mijn ouders) en dat vond ik toen ook veel fijner.
- Ik concentreer me ook vaak op hele kleine dingen, een geluid wat ik opeens hoor en mijn vriend hoort het dan echt nooit. Als ik beneden in de woonkamer tv kijken, wij hebben beneden zo'n best wel felle lamp hangen boven de salontafel, maar die moet dan echt uit anders kan ik me niet goed concentreren op de tv want ik heb dan zoveel last van die lamp. Zo gauw ik een klok hoor tikken blijf ik dat geluid ook horen ook al schreeuw ik bij wijze van keihard nog hoor ik het.

Meer komt er nu even niet in me op maar het is wel fijn dat ik het nu even kwijt kan en jullie begrijpen het natuurlijk ook veel beter. Ook ben ik dus heel benieuwd wat er volgende week uit die screening gaat komen.

locorette

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:12

Priscilla__ Ik herken mijn eigen verhaal hier ook heel erg in. Heb eigenlijk bijna van hetzelfde 'last' als dat jij hebt. Na ruim 3 jaar heb ik mij er bijna bij neergelegt maar het blijft lastig om het ineens te moeten realiseren. :)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:02

Ja nja ik weet dan nog wel niet zeker of ik het heb. Er zijn inderdaad wel veel overeenkomsten dus ik denk het haast wel.. Mja aan de ene kant is het opzich wel fijn want dan weet je in ieder geval wát het is. :j

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:38

Ja dat klopt ook wel weer :)

Maar ik moet wel toegeven dat ik mij er wel voor schaam. Op school bv. weten alleen een paar vriendinnen het van mij en een paar leraren. Ik wou het eerst wel vertellen, maar toen kregen we te horen dat een ander meisje in mijn klas ook PDD heeft en die is erg luidruchtig enz. en toen gingen mijn vriendinnen mij gelijk met haar vergelijken waarop ik zei dat elke autist anders is. En als ze mij nu nogsteeds met haar zouden vergeleken had ik hun voor gek verklaard aangezien ik compleet anders ben.
Laatst met gym was ik aan het praten met een meisje en die zag dat andere meisje met PDD een beetje gek doen [ze ging raar lopen dansen op muziek midden tijdens de les], waardoor ze ineens zei dat mensen met een beperking wel erg gestoord zijn. Ik denk ik zeg maar niks maar dan blijf je je wel erg ongemakkelijk voelen.

Gister waren wij ook met het karretje weg en een meisje had een vriendin meegenomen en die vertelde dat haar broertje ook autisme had. Ik zo doodleuk vertellen van ja ik heb PDD blablabla. Ik zie haar verder toch nooit en ik dacht die reageert wel normaal omdat ze het gewent is. Begon ze opeens helemaal te vertellen van; Ja mijn broertje heeft de ergste vorm van autisme. Hij heeft PDD.
Ik stond met een mond vol tanden vooral omdat ze zei dat hij zich bijv. helemaal kon verdiepen als hij tv keek en wanneer hij gestoord werd boos werd en soms kon gaan trappen. En ik maar blijven denken van; Meid, je weet er niet veel van.
Best lastig als mensen vooroordelen hebben over autisten :)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:50

Ja al denk ik ook dat dat een stukje is van het proces dat je het moet gaan accepteren. Een vriend van mijn vriend ( :') ) heeft zelf ook autisme en die maakt er ook vaak grapjes over enzo. Ik zou dat denk ik zelf niet zo snel doen, maar zo is iedereen ook weer anders daarin denk ik.

En de een praat er nou eenmaal liever over dan de ander, heeft denk ik ook weer te maken met je persoonlijkheid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:25

Zo wat een gezellige herkenbare verhalen weer.
Mensen die niet weten waar ze het over hebben besteed ik geen energie meer aan.
Alhoewel het soms erg naar blijft. Elke week als mijn begeleider weer geweest is heb ik het gevoel alsof alles weer opengetrokken is.
Terwijl ik zelf zo mijn best doe om weer op de been te komen..

Verder je kan het beter bij paardrijden houden zeg. :=
Vanmiddag lekker naar het strand geweest om te vliegen, ik ben zo genadeloos door het prikkeldraad getrokken op het strand. :=
Het resultaat is een kapotte broek, vest, handschoenen, een paar mega krassen op mijn helm en een kapotte remlijn.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:52

@ Moonfish; Wat jij zegt over je begeleider dat het elke keer weer open wordt getrokken. Dat heb ik ook wel is bij de psycholoog, maar ik denk toch ook dat dat er een beetje bij hoor. Ik had dat vooral toen ik mijn hele levens verhaal moest vertellen. Het komt dan toch allemaal terug wat er is gebeurt.

Wat doe je precies voor vliegen? Hoop dat je er voor de rest niet teveel aan over hebt gehouden lichamelijk!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:21

Ik heb gister voor het eerst met een trailertje gereden. Een kleintje hoor met wit nummerbord.

Ik was eerst zo zenuwachtig en lette op alles, draaide me om enzo. Het gebonk van de trailer op de haak was iets wat ik duidelijk moest weten.
Halverwege de rit werd ik rustiger en leerde met mijn buitenspiegels te kijken. Ik heb hem ook achteruit gereden zonder brokken.

Ook toen het ladinkje erin stond ging het goed en toen hij heen en weer liep raakte ik niet in paniek.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:28

Super Kitten84

Ik had gisterenavond niet zo een goede dag. Mijn pa heeft ook autisme en door een moeilijke gezinssituatie werkt hij altijd alles op mij uit. Dit was gisteren weer, en na een fikse ruzie ging ik naar de wc, kwam ik terug, stond mijn paard daar los! Hij was dus zo boos op mij dat hij ze gewoon heeft losgemaakt en toen hij me zag riep hij dat ik mijn plan maar moest trekken... Uiteindelijk ruzie opgelost.

's Avonds ben ik nog naar mijn ma gegaan om te vertellen wat er was gebeurt. Begint ze tegen mij dat ze ons autisme kotsbeu is, dat ze niets meer voor mij wil doen wat met autisme te maken heeft en dat, als ik het lastig heb met mijn autisme maar gewoon weg moet gaan en het maar zelf moet oplossen...

Ik heb me gisterenavond nog nooit zo gekwetst gevoeld.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:34

Oh paarden652, wat ongelooflijk naar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:37

Super Kitten84 :D

En dikke knuf voor paarden652....

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:49

@ Paarden652; Kan ik heel goed begrijpen.. Is ook niet niks als je moeder zoiets tegen je zegt.. Jij kan er nou eenmaal ook niet veel aan doen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:17

Priscilla__ schreef:
@ Moonfish; Wat jij zegt over je begeleider dat het elke keer weer open wordt getrokken. Dat heb ik ook wel is bij de psycholoog, maar ik denk toch ook dat dat er een beetje bij hoor. Ik had dat vooral toen ik mijn hele levens verhaal moest vertellen. Het komt dan toch allemaal terug wat er is gebeurt.

Wat doe je precies voor vliegen? Hoop dat je er voor de rest niet teveel aan over hebt gehouden lichamelijk!

Paragliden, alleen die dag bij de duinen.
Normaal worden we opgelierd, maar met soaren vliegen we op de stijgwind die tegen het duin opstuwd.
(Dat gaat dan ook veel minder hoog als de lier.)
Verder gelukkig niet veel aan over gehouden, maar het is wel erg vervelend.
Zeker omdat het spul bij elkaar toch dik 2000 euro gekost..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 13:30

He meiden, we zitten bijna op pagina 100, en ik wil wel weer een nieuw deel maken.

Als iemand ideeën heeft voor iets in de opening, of als iemand iets wilt delen voor in de opening, stuur dit dan even op.

Ook sites zijn onwijs handig!

Ik zal proberen om het dan zo goed mogelijk in elkaar te zetten voor een nieuw deel :)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:31

Dank je allemaal voor de dikke knuffel. Ik wil graag iedereen feliciteren die voor mensen met autisme zorgen. Ik weet dat we soms ongelofelijk lastig kunnen zijn ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:34

Dat is waar , maar om dan te zeggen ik ben jou met je autischme erg beu.Zoals die oma zei, dat is toch erg kwetsend.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:00

Oww ik wou net aanbieden om de OP te maken :)
Als TS dat wil zou ik dat wel willen doen eigenlijk!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:59

Ik vind alles best, vechten jullie het maar ff uit :P Maar bedenk wel dat we geen HK topic zijn en ook niet willen worden dus vergeet dat niet bij het maken van een opening ;)

@ Kitten84, wat super dat je het gedaan hebt en dat het uiteindelijk zo fijn ging! Moet je weer een goed gevoel geven toch? :j

@ Paarden652, wat vreselijk als er zoiets tegen je gezegd wordt! Ik zou me daar echt héél erg k*t door gaan voelen! En ook heel boos van worden trouwens. Bedoel, alsof het voor jou/jullie zelf al niet lastig genoeg is! Alsof jij ervoor gekozen hebt om autisme te hebben... pfff :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:05

Ik heb iig geen zin op de OP te maken..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:07

Alwiene schreef:
Ik vind alles best, vechten jullie het maar ff uit :P Maar bedenk wel dat we geen HK topic zijn en ook niet willen worden dus vergeet dat niet bij het maken van een opening ;)

Daar ben ik het mee eens. En van mij mag dat stukje over ADHD er wel uit, dat we niet weer zo veel mensen krijgen die alleen daar over het topic binnen vallen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:11

Inderdaad Manou, dat had ik ook al zitten denken, maar nam eigenlijk aan dat degene die een nieuwe OP maakt dat zelf ook wel had bedacht :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:12

Gelijk alwiene en manou :j
Ik zou graag een algemene autisme-uitleg zien en apart even de verschillende stoornissen en eventueel nog wat "verwante zaken" (zo zijn er veel in dit topic die ook add/adhd hebben)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:46

Mijn dochter gaat morgen op werkweek en heeft het nu al erg moeilijk,ik heb gezegd je bent niet verplicht om te gaan maar als je niet gaat mis je wel een heleboel leuke dingen.Ik heb ook gezegd bel me maar niet, want dan gaat het meestal fout.De juf had gezegd dat iedereen zijn eigen tas moest inpakken,ze zei dat kan ik niet.Nee zei ik dat kan jij nog niet ik help je daar bij,dus zei heeft alles van het lijstje aangestreept.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:02

Sorry dat ik zo weer binnenval, moet wat kwijt...

Weetje soms denk je wel eens, ik wil verdwijnen. Ik wil een hele lang reis maken en dan weer terug komen en alles is goed. Weetje soms wil je ook wel eens helemaal verdwijnen, gewoon voor altijd. Maar dan ben je bij je beestjes, de lieve hond met z'n bruine ogen en bruine neus, je paardje met een mooie herfstoranje kleur, zie je het lieve vriendelijke kopje die je aanstaart en nieuwsgierig naar je toe komt gelopen. Ben je lekker aan het trainen met de gave bruine merrie, die je al staat op te wachten bij het hek, het nog altijd levendige koppie van je tamme ratje, die ook al genoeg ellende heeft meegemaakt. AL heel oud is, maar nog steeds zo jeugdig uit haar oogjes kijk, alle dieren om je heen geven je zo'n brede glimlach en denk je ja wat ben ik hier gelukkig mee! Wat wil ik dit graag voor eeuwig hebben, en verder weg van alles..... Wil ik alles kunnen en doen en laten wat ik wil, niks wordt je kwalijk genomen en je volgt gewoon lekker je eigen gelukkige weg. Weetje dat dat gewoon niet kan? Niet meer lekker kind zijn, de wereld slokt je op, hoe verder je wandelt over de weg die voorgangers al aangelegd hebbben des te meer obstakels er komen. Dingen waartegen je hebt gevochten komen net zo hard terug, je bent uitgeput wilt niet meer. Zakt door je knieeën, en dan komen die vriendelijke, lieve, nieuwsgierige koppies weer bij je. Allemaal stuk voor stuk! Het geeft je weer kracht, en je staat moeizaam weer op. Je wordt voortgeduwt door de kracht en liefde van je beestjes.... jammer dat je niet meer een jong kind en tegelijk een volwassene kunt zijn vol fantasie en zonder zorgen. Gek met de beestjes en zich ongekend gelukkig voelen...

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:03

Oh Marinke, dat is zo waar. Dat gevoel heb ik ook.

En inderdaad, je dieren duwen je voort met hun liefde