Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:07

Lisitano schreef:
Ja, dat mag. We begonnen om 7 uur trouwens hoor, dus de zon was al bijna op. Het klonk bijna stoer hè?

Ik heb er ooit ‘s avonds in het donker gelopen maar je struikelt dan over de herten en ik werd bang van alle geluiden haha! Ik ben niet zo’n held.

Ik denk dat jij het ook mooi gebied vindt. Je kunt er mooie lange routes lopen. Als je ooit in de buurt bent pb je me maar :D

Ja leuk!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:06

Swat een mooie symboliek en een mooie omgeving Sv.
Wat leuk zo samen met je je hond Lisitano.
Wat gek dat eten zoveel verschil geeft Menuska, mischien je bloedsuiker eens laten meten? Als die te hoog of te laag is kan je je flink beroerd worden.

Hier vanmorgen weer een fijn rondje gelopen, zat echt in een flow. Laatste blokje van 8 minuten werd ineens 11 minuten omdat ik was vergeten op mijn horloge te kijken :') .

Lughnassadh

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:21

*piept om het hoekje*

Mag ik me ook melden hier? Ik ben, na een aantal jaar terug eens begonnen te zijn met Hardlopen met Evy en halfweg gestopt, 4 weken terug weer begonnen. Gezien mijn fysieke situatie is het kijken in hoeverre mijn lichaam dit aankan. Maar tot nu toe gaat het goed. En daar ben ik blij mee! Mijn doel is de 5 km halen en dan een 5km loop doen met een vriendin van mij. Dus ik hoop dat dat gaat lukken!

En zijn er hier nog meer mensen die Strava hebben en die ik kan/mag volgen?

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:49

Leuk Sall een nieuw schema, geeft vaak ook wel weer nieuwe energie. Is het een standaardschema, dat van Lotte? Of hoe werkt het?
Knap tempo lies_sparkle!
Jammer als het zwaar valt Tiggs, volgende keer beter.
Netjes Goof 15k :D
Leuk Koekie dat je vooruit gaat!
Leuk nieuwe schoenen Samantha, welke zijn het geworden? Knap dat tempo!
Lastig Memuska, misschien de vorige keer te snel na het eten gaan hardlopen?
Klinkt als een mooie run Supervixen, mooi ook dat er nog zo’n gedachte achter zit.
Gezellig met z’n tweeën op stap Lisitano. :D Jaloers op de omgeving.
Welkom Lughnassadh! 5km is een mooi doel. :D

Hier een 10k gedaan vandaag. Iets te snel begonnen zag ik later. Vond wel dat ik pizza had verdiend. :')
Afbeelding
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:29

Als er pizza is zou ik ook een sprintje trekken!

Bijzondere loop SV, heel tof!

Welkom Lughnassadh!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:48

Wat een hoge hartslag Myka. Ik haal boven de 160 zelden. Laatst had ik 166, dat is echt hoog. Mijn max zit ergens rond de 171/173.

Hier gisteren 13.1km gedaan. Intervallen. Bijna alles in zone 4.
Dit was de laatste intensievere training in het schema van de Garmin Coach voor de halve marathon. Voor de komende week staan er vooral loopscholingen op het programma en korte stukjes van meest max 30 seconden tot hooguit 10 minuten licht hardlopen of zelfs wandelen. Dit komt omdat ik nog steeds de einddatum van het schema op het weekend van 28/29 september gezet heb. Maar helaas kan ik dat weekend geen geschikte halve marathon vinden. En daarom heb ik vorige week al 1 gelopen.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:27

Mijn rusthartslag is meestal onder de <50 en mijn maximale hartslag ligt rond de 190. Maar volgens mij is dat passend bij mijn leeftijd (dertiger)? :D

Fijn denk ik Germie even wat lichtere loopjes. Heb je nog iets op de planning staan of een ander doel?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:28

@Myka zeker pizza verdiend. Lekker gelopen

@Memuska Vast voedsel blijft gemiddeld zo'n 2 á 3 uur in je maag (beetje afhankelijk van hoeveel vet er in zit) voordat het helemaal verteerd is en naar je darmen door gaat. Het kan best zijn dat je lichaam er gevoelig voor is om naast dat verteerproces nog iets te doen. Vloeibaar voedsel blijft veer minder lang in je maag hangen. Je zou eens kunnen proberen om met yoghurt of kwart ofzo te ontbijten en daarna te gaan lopen. Ik wordt zelf ook misselijk als ik ga lopen kort na eten, er moet voor mij echt minstens 2 á 3 uur tussen zitten als ik een maaltijd heb gehad. Een heel traag tempo opzoeken werkt ook wel een beetje, maar dan blijf je er mee zitten dat je hartslag raar hoog is voor het effort level van je loop.

@Samantha_ Leuk, D2D. Hoe laat start je? En heb je een doeltijd?

@Goof Stijfheid op zich is niet zo erg, als het maar weer snel weg trekt. Is het een beetje bijgetrokken vandaag?

@Supervixen Wat een indrukwekkende loop. Die gaat denk ik op mijn lijstje voor volgend jaar.

@BusyMissy Fingers crossed dat je vandaag kan gaan lopen.

@germie Je zou eens kunnen kijken op hardloopkalender.nl als je op zoek bent naar evenementen bij jou in de buurt. Geen garantie dat er iets is wat aan je voorwaarden voldoet voor een HM maar ik vind het altijd wel een mooi overzicht om vanuit te zoeken.

@Lisitano Wat een heerlijke hardloopfoto met de hond. Lijkt me ook voor de hond een fijne uitlaatklep voor overtollige energie.

@Lughnassadh Welkom. Een geplande loop samen met iemand kan een hele mooie motivator zijn om door te zetten. En wat strava betreft, er is een hardlooptopic bokt club: https://www.strava.com/clubs/bktnl

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:36

Morning!

Welkom Lughnassadh! (gelukkig het je niet zo'n ingewikkelde profielnaam :+ ) Ik zit ook op Strava (Pauline Zeij)

Ik wist niet dat er een boktgroep was, dacht alleen op Garmin? Ik ga m opzoeken

Mooi Lusitano! Heerlijk zo met je hond

Sterkte met de laatste loodjes voor de marathon Samantha

Mooie loop Myka! idd wel een hoge hartslag, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk

Het schema van lotte wat ik heb gekocht heeft als doel om de 10km binnen de 60 minuten te lopen. Het is idd een algemeen schema voor 10 weken, niet persoonlijk op maat gemaakt.
Ze kijkt niet echt naar de hartslagzones (omdat heel persoonlijk is) maar deelt het in verschillende tempo's van lopen in. En 3 dagen per week hardlopen.
joggen 8:00 - 8:30/km
rustig: 7;00-8:00/km
vlot: 6:30-7:00/km
interval: +/- 6:00/km

Ik doe nu gemiddeld over 10 km 1.10/1:15 uur dus dit is een leuke uitdaging. Er is ook nog een schema om de 10 onder de 50 minuten te lopen, maar dat lijkt mij voor mij nu even te pittig

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:53

Hoi, mag ik mij hier ook melden.
Vandaag voor het eerst in 5 jaar weer een rondje van 1km kunnen lopen zonder pijn en problemen met mijn enkel.
Nu mijn conditie weer even flink opkrikken en is mijn eerste doel een 5 km loop te doen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:59

Welkom Biancatjuh27! Mooi streven!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:12

Leuk dat er meerdere zijn hier die het hardlopen opnieuw op aan het bouwen zijn.
Ik ben vandaag even weer helemaal bij stap 1 begonnen om te kijken hoe mijn gekneusde been het hield. 5' warmlopen, 7x1 minuut hardlopen steeds gevolgd door 1 minuut wandelen en weer 5' uitlopen. Vooraf wat krachttraining gedaan om mijn spieren alvast wat op te warmen en na het lopen goed gestretcht. Het ging goed! Been is wel wat stijf maar ik heb geen pijn gehad. Nu kijken hoe het morgen voelt.
Ik heb geen mooi hardloopplaatje omdat ik deze korte stukjes nog een rondje rondom mijn huis loop, maar kwam wel langs mijn paardjes dus dat was ook wel leuk.
Afbeelding
Ik was trouwens doorweekt van de motregen. Dat sijpelde nog flink door.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:35

germie schreef:
Wat een hoge hartslag Myka. Ik haal boven de 160 zelden. Laatst had ik 166, dat is echt hoog. Mijn max zit ergens rond de 171/173.

Dit was de laatste intensievere training in het schema van de Garmin Coach voor de halve marathon. Voor de komende week staan er vooral loopscholingen op het programma en korte stukjes van meest max 30 seconden tot hooguit 10 minuten licht hardlopen of zelfs wandelen. Dit komt omdat ik nog steeds de einddatum van het schema op het weekend van 28/29 september gezet heb. Maar helaas kan ik dat weekend geen geschikte halve marathon vinden. En daarom heb ik vorige week al 1 gelopen.

De halve van Katwijk is dan. Die loop ik :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:07

Lisitano schreef:
germie schreef:

Die zag ik niet op de hardloopkalender staan. Katwijk is niet naast de deur voor mij, maar is er geen maximale eindtijd? Want dan zou ik daar evt. aan mee kunnen doen. Het is wel bijna 3 uur rijden. Dus dan zit ik bijna 6 uur in de auto. Oei. Is wel een run over de verharde weg (ik zie namelijk een stuk strand? Is dat dan de waterlijn zodat je wel lekker kunt lopen)? Want over het strand in het droge gedeelte is wel heel zwaar. Ik ben de zandvlaktes van vorige week nog niet vergeten. :+
Laatst bijgewerkt door germie op 16-09-24 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:08

Ik vind de hartslag wel meevallen hoor, is bij iedereen anders toch. Bij mij ook zoiets als bij Myka. Maar ik ben ook al stokoud 8-)

Ik heb starttijd 13:15 voor Dam tot Dam!

Iemand ervaring met een officiële run verlengen?
Ik loop de 30 van Almere over 1,5 week, dit is 30 km. Maar voor m’n training moet ik 32 lopen. Maar nu de vraag, hoe dan?

Gisteren ben ik ook doorgelopen, finish was bij 9,4 en wilde natuurlijk een PR op 10 lopen.
We werden wel raar aangekeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:12

IMAY1990 schreef:
@Goof Stijfheid op zich is niet zo erg, als het maar weer snel weg trekt. Is het een beetje bijgetrokken vandaag?

Jazeker :D
Gisteren lekker gewandeld met de honden en vanmorgen nergens meer last van.

Sall schreef:
Het schema van lotte wat ik heb gekocht heeft als doel om de 10km binnen de 60 minuten te lopen. Het is idd een algemeen schema voor 10 weken, niet persoonlijk op maat gemaakt.
Ze kijkt niet echt naar de hartslagzones (omdat heel persoonlijk is) maar deelt het in verschillende tempo's van lopen in. En 3 dagen per week hardlopen.
joggen 8:00 - 8:30/km
rustig: 7;00-8:00/km
vlot: 6:30-7:00/km
interval: +/- 6:00/km

Ik doe nu gemiddeld over 10 km 1.10/1:15 uur dus dit is een leuke uitdaging. Er is ook nog een schema om de 10 onder de 50 minuten te lopen, maar dat lijkt mij voor mij nu even te pittig

Interessant schema Sall! Waar heb je deze vandaan?
Ik hoef niet persé 10km in een uur te kunnen lopen, maar ik zou wel graag iets vlotter willen kunnen lopen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:40

Als je duurvermogen goed is en je wilt tempo toevoegen, dan zou ik lekker een stevige interval training toevoegen iedere week.

Er is heel veel te vinden op internet over verschillende trainingen maar het basis concept is een groot verschil tussen je hartslag tijdens het tempo lopen (bijvoorbeeld 400 meter) en de rust (bijvoorbeeld 200 meter).

Wat een lieve maximale hartslagen hier :+ Ik rol nog net over de 220 heen, met mijn bijna 30 :D

Ik ben de teamcaptain voor ons wedstrijdteam op de 4 mijl van Groningen en vanmiddag gaan we samen met collega’s trainen. Ontzettend veel zin in!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:04

germie schreef:
Lisitano schreef:

Die zag ik niet op de hardloopkalender staan. Katwijk is niet naast de deur voor mij, maar is er geen maximale eindtijd? Want dan zou ik daar evt. aan mee kunnen doen. Het is wel bijna 3 uur rijden. Dus dan zit ik bijna 6 uur in de auto. Oei. Is wel een run over de verharde weg (ik zie namelijk een stuk strand? Is dat dan de waterlijn zodat je wel lekker kunt lopen)? Want over het strand in het droge gedeelte is wel heel zwaar. Ik ben de zandvlaktes van vorige week nog niet vergeten. :+

Ik zie geen eindtijd op de website vermeld staan. Je zou contact op kunnen nemen voor de zekerheid.
https://halvevankatwijk.nl/hardlopen/

Ik heb deze eerder gelopen. Je gaat voornamelijk door de duinen over schelpenpad, wel veel (kort) omhoog en omlaag. Dan een stuk door het bos en weer duinen om via het strand terug naar de boulevard te lopen. Je mag aan de branding lopen natuurlijk. Je moet alleen wel net laag water hebben om daar fijn te lopen :D Soms is het zand heel plakkerig en zuigen je schoenen vast, of het loopt schuin af, of je hebt echt pech en je hebt hoogwater haha! Ik zal eens kijken wat de voorspelling is.
Volgens mij is het zo’n 6 km over het strand. Het is wel een uitdagende halve marathon die richting trail gaat, maar voor een trail juist weer te verhard is. Vergeet die wind niet :)
Ik ben dol op de duinen en het strand dus ik vind het heerlijk.

Samantha, als ik dat wilde liep ik of even door of ik ging vooraf even een lusje maken.

Wow een max van 220! Ik heb 183 geloof ik maar ik moet nog eens zo’n sportkeuring doen voor de echte. Ik geef niet zo vaak max, ik wil dat eigenlijk wel wat vaker gaan doen. Maar later :+

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:08

Goof schreef:
Jazeker :D
Gisteren lekker gewandeld met de honden en vanmorgen nergens meer last van.

Interessant schema Sall! Waar heb je deze vandaan?
Ik hoef niet persé 10km in een uur te kunnen lopen, maar ik zou wel graag iets vlotter willen kunnen lopen.

https://www.lottevanleeuwen.com/

Ben wel al steeds vlotter gaan lopen, maar ik vind een schema gewoon leuk
Ik hou van afwisseling, maar weet het zelf niet echt te verzinnen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:13

Dank je Sall, ik ga kijken.
Ik heb precies hetzelfde; ik ben ook wel vlotter gaan lopen, maar vind zo'n training ook wel leuk, maar kan het niet ter plekke zelf verzinnen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:18

Ik heb tot nu toe Max 185 als hartslag, gisteren met die snelheid steeds rond 178 gelopen, af en toe even naar 180.

Ik dacht altijd dat ik zonder schema veel fijner liep, maar vind het zo fijn! Ik ga hierna ook weer met een schema verder lopen.
Ik heb m op maat laten maken door een hardloop trainer.

Ja ik denk dat ik na de 30 even doorloop. Medaille aannemen, wat drinken, en rustig verderop nog 2 km eraan plakken.
Dus niet in de mensen massa.

Iemand bekend in Almere, het is in Almere buiten, Rio de Janeiro plein.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:24

Hoi iedereen, ik kruip weer even onder m'n meeleessteen vandaan voor een vraag, als dit oke is? Ik geniet nog altijd van al jullie loopjes :D En success alle nieuwelingen!! Het lukt me helaas niet om consistent te blijven meepraten.

Ik vroeg me af of iemand hier een loopband thuis heeft, en zo ja welke? Ik wil binnenkort investeren in een loopband maar ik heb geen idee wat nou een goede is en wat niet. Er zijn natuurlijk heel veel goedkopere chinese loopbanden, maar zijn die ook gewoon prima? Het plan is om er ongeveer 2x per week gebruik van te maken, want in het weekend loop ik lekker buiten natuurlijk! Maar nu de winter er weer aankomt zie ik het niet zo zitten om in het donker na werk te gaan, dan is het meer een angstloopje dan echt relaxen. Ik had ook gezien dat er loopbanden zijn die je kunt inklappen en onder je bed/bank op te bergen, dit klinkt wel erg handig. Heeft iemand misschien ervaring met zulk soort loopbanden?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:52

Samantha, ik ken het daar niet

@Emma, Ik heb geen ervaring met loopbanden, maar weet wel dat je er rekening mee moet houden dat er bij voorbeeld loopbanden zijn om te alleen op te wandelen en die zijn niet geschikt om op hard te lopen
En dat de plek waar je de loopband neerzet heel belangrijk is, ze maken best wat herrie (als je er op hardloopt)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:24

Dankjewel voor het welkom!

Bianca, wat fijn!

Sall, sorry :D maar afkorten mag. En mocht je het kunnen onthouden, in het echt heet ik Janneke.

Imay, dankjewel ik ga kijken!

Vanmorgen voelde ik me best oké dus toch een rondje gaan lopen. En was niet ontevreden bij thuiskomst.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:34

Imay ik heb me aangemeld. Alleen daar zit ik onder mijn eigen voornaam.