Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:40

Zijn hier bokkers die bij de grens met België wonen?
Ik woon in Brussel en had me verheugd om met kerst maximaal 48 uur coronaproof naar familie in NL te gaan. Wij zijn al braaf vanaf september niet meer in NL geweest, al mocht het wel. We missen ze inmiddels heel erg.
Helaas blijkt dat de Belgische regering per 18 december weer grenscontroles gaat doen en dat het reizen naar een rood gebied standaard 10 of 14? dagen quarantaine betekent en op dag 7 een coronatest. Er gaat ook gehandhaafd worden. Dat betekent dus weer een aantal maanden er bovenop niet naar Nederland.
Hoe gaan andere bokkers hiermee om? Wat moet ik mij voorstellen bij die handhaving? Gaat er gecheckt worden of mensen zich aan quarantaine houden en hoe?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:57

Pandora2 schreef:
Ik vermoed omdat het personeel al langer met de bewoners in contact komt en er geen covid-gevallen waren tot de goedheilige man op bezoek kwam.

Personeel kan toch ook van de ene dag op de andere positief zijn
Snap trouwens echt niet dat ze als wzc 1. de regel overtreden want de Sint mocht nergens binnenshuis op bezoek en 2. Geen sneltest/test uitgevoerd hebben op de heilige man

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:06

Muppet met minder dan 48 uur hoef je niets te doen ..
Met meer dan 48 uur moet je het formulier invullen en in quarantaine gaan ..op dag 7 testen ( en daar zou controle op komen want je krijgt een bedank sms dat je de test gedaan hebt ..krijg je die niet dan gaan ze je opbellen ) meer grenscontrole komt er niet ,men kan bij gewone controles wel naar het formulier vragen bvb

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:10

besita schreef:
Muppet met minder dan 48 uur hoef je niets te doen ..
Met meer dan 48 uur moet je het formulier invullen en in quarantaine gaan ..op dag 7 testen ( en daar zou controle op komen want je krijgt een bedank sms dat je de test gedaan hebt ..krijg je die niet dan gaan ze je opbellen ) meer grenscontrole komt er niet ,men kan bij gewone controles wel naar het formulier vragen bvb

Dank voor je antwoord. Maar ik begrijp dat Nederland rode zone is en dat België na 18 dec die 48 uurs regel van nu verstrengt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201207_97229727
Dit bedoel ik.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:16

Ja zoals ik schreef
Als je geen quarantaine wil moet je minder dan 48 uur blijven
Blijf je langer dan moet je in quarantaine met test
Nu werd dat niet gecontroleerd vanaf 18 december wel ..want je krijgt een code om te kunnen testen ..heb je die code niet gebruikt heb je dus ook niet getest ;)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:21

Ik vind wel dat het een beetje krom geschreven is. Want de ene keer hebben ze het over de PLF, en de andere keer over als je uit een rood gebied komt sowieso 10 dagen in Quaraintaine, ongeacht hoelang je daar doorbracht. Maargoed, we zullen maar moeten afwachten gok ik.

Ik weet dat ze op de uni inmiddels bestookt worden met vragen over hoe en wat (vooral in Januari ivm. examens), en dat ze daar nog geen definitieve antwoorden geven, ook niet met betrekking tot de 48 uurs regel, dus 't zal maar weer afwachten worden

Muppett

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:22

Ik begreep dat die 48 uurs regel nu dus niet meer geldt. Dat betekent dat wij ook niet met 1 persoon in NL kerst kunnen vieren. Mensen binnen België mogen dat dus wel. Die grens is kennelijk erg zaligmakend 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:24

Ninette schreef:
Morgen extra overleg met mogelijk dinsdag een ingelaste persconferentie lees ik op verschillende nieuwssites.

Er is elke week overleg in het catshuis op zondag dus wat is er extra aan?
Tenzij je niet in NL woont?

Edit: ik zie het nu, ben benieuwd met wat ze nu aan gaan komen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:28

purny schreef:
Ninette schreef:
Morgen extra overleg met mogelijk dinsdag een ingelaste persconferentie lees ik op verschillende nieuwssites.

Er is elke week overleg in het catshuis op zondag dus wat is er extra aan?
Tenzij je niet in NL woont?

Edit: ik zie het nu, ben benieuwd met wat ze nu aan gaan komen

Het verschil is dat ze zeiden niet te overleggen en dat nu toch te gaan doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:45

Ze gaan overleggen om strengere maatregels door te voeren nu de besmettings aantallen zo hoog blijven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:55

ze gaan zelfs bij Rutte thuis vergaderen, las ik bij de NOS.

Ik denk dat ze dinsdag in de persconferentie hard BOE gaan roepen en aankondigen dat als de besmettingen niet dalen er vanaf ** december een totale lockdown komt van 3 weken, net zoals in Duitsland. Geen kerst en geen oud&nieuw.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:03

Lijkt me sterk aangezien de regels zijn dat je niet meer dan 3 personen mag ontvangen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:03

Morrie schreef:
ze gaan zelfs bij Rutte thuis vergaderen, las ik bij de NOS.

Ik denk dat ze dinsdag in de persconferentie hard BOE gaan roepen en aankondigen dat als de besmettingen niet dalen er vanaf ** december een totale lockdown komt van 3 weken, net zoals in Duitsland. Geen kerst en geen oud&nieuw.

De ambtswoning is het Catshuis toch?
https://nos.nl/artikel/2360308-extra-ka ... entie.html Dit is het artikel namelijk en daar bedoelen ze gewoon het Catshuis mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:26

Nou dan ben ik heel blij dat onze paarden vanaf volgende week op 1 plek staan. Maakt het een stuk makkelijker als er straks bijna niks meer mag. Want ik denk wel dat we strengere maatregelen gaan krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:29

SusanH schreef:
Nou dan ben ik heel blij dat onze paarden vanaf volgende week op 1 plek staan. Maakt het een stuk makkelijker als er straks bijna niks meer mag. Want ik denk wel dat we strengere maatregelen gaan krijgen.

Ik denk dat pretparken etc weer gaan sluiten. Dus wat vergelijkbaar met die vorige periode van 2 weken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:34

Muppett schreef:
Zijn hier bokkers die bij de grens met België wonen?
Ik woon in Brussel en had me verheugd om met kerst maximaal 48 uur coronaproof naar familie in NL te gaan. Wij zijn al braaf vanaf september niet meer in NL geweest, al mocht het wel. We missen ze inmiddels heel erg.
Helaas blijkt dat de Belgische regering per 18 december weer grenscontroles gaat doen en dat het reizen naar een rood gebied standaard 10 of 14? dagen quarantaine betekent en op dag 7 een coronatest. Er gaat ook gehandhaafd worden. Dat betekent dus weer een aantal maanden er bovenop niet naar Nederland.
Hoe gaan andere bokkers hiermee om? Wat moet ik mij voorstellen bij die handhaving? Gaat er gecheckt worden of mensen zich aan quarantaine houden en hoe?

Woon op de grens, tijdens de eerste golf hebben ze blokkades (containers ed) op de grens gezet (ook op landwegen) en kon je er niet langs (er waren wel wat smokkelroutes bijv door het bos). Er is gezegd dat ze de grens niet meer fysiek gaan sluiten. Of ze bij iedere weg een mannetje gaan zetten om naar papieren te vragen lijkt me lastig. De grote wegen waarschijnlijk wel.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:44

mag schreef:
Woon op de grens, tijdens de eerste golf hebben ze blokkades (containers ed) op de grens gezet (ook op landwegen) en kon je er niet langs (er waren wel wat smokkelroutes bijv door het bos). Er is gezegd dat ze de grens niet meer fysiek gaan sluiten. Of ze bij iedere weg een mannetje gaan zetten om naar papieren te vragen lijkt me lastig. De grote wegen waarschijnlijk wel.

Ik denk dat als ze na 18 dec gaan controleren (op invullen PLF neem ik aan) dat het praktisch bijna net zo werkt als de boel blokkeren.
Ik vind het in elk geval zwaar poedersuiker... Met de feestdagen was ik graag even naar NL gegaan om eindelijk onze familie weer eens te zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:54

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:

Ik denk dat pretparken etc weer gaan sluiten. Dus wat vergelijkbaar met die vorige periode van 2 weken.

Ik lees het idd op NOS.nl. En mogelijk nog iets met de detailhandel. Al vraag ik me af of Black Friday de boosdoener is. In de grote steden lijkt het juist af te nemen. En daar was het nu net zo druk. Die mensen die daar shoppen komen niet allemaal van buitenaf. Ik heb het idee dat ze helemaal niet zo goed weten waardoor het oploopt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:00

Dat denk ik ook SusanH.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:04

Belgen en Duitsers die komen shoppen hier...
BF was 27 november. Dan zou je nu een terugloop moeten zien. Maar vorige week was het ook sinterklaas.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:07

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:25

besita schreef:
Pandora2 schreef:
Ik vermoed omdat het personeel al langer met de bewoners in contact komt en er geen covid-gevallen waren tot de goedheilige man op bezoek kwam.

Personeel kan toch ook van de ene dag op de andere positief zijn
Snap trouwens echt niet dat ze als wzc 1. de regel overtreden want de Sint mocht nergens binnenshuis op bezoek en 2. Geen sneltest/test uitgevoerd hebben op de heilige man

Dat staat toch allemaal in het artikel? De man was er vrijwilliger, dus kwam er al wekelijks. En ze weten niet zeker of hij de superspreader was, maar hij was positief getest en bleek een hoge virusload in zijn adem, vandaar het vermoeden. Sint en Piet waren de enigen met mondkapjes, die hebben dus ook niks geholpen in dat geval.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:34

Wel weer een flinke stijging qua besmettingen. Ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen, zou mij toch niks verbazen als je nog minder bezoek mag. Aangepaste openingstijden van winkels lijkt me in de vakantie juist niet handig, dan gaan er juist meer mensen tegelijkertijd shoppen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:37

moonsparkle schreef:
Wel weer een flinke stijging qua besmettingen. Ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen, zou mij toch niks verbazen als je nog minder bezoek mag. Aangepaste openingstijden van winkels lijkt me in de vakantie juist niet handig, dan gaan er juist meer mensen tegelijkertijd shoppen.

Och jeetje, ruim 9100... Binnenkort weer op de 10.000 gok ik zomaar.
Wat sneu ook voor de horeca. Die zijn al dicht en zien de besmettingen alsnog oplopen.
Ben benieuwd wat de maatregelen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:49