De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:26

Loretta schreef:
Ladybird schreef:
https://nos.nl/livestream/2325327-kijk- ... nhuis.html

Persconferentie vanuit het zkh in Gorinchem

Ongelooflijk. Ze kunnen echt geen millimeter verder nadenken dan wat er in hun protocollen staat.
Zo begon het ook in Italie, dezelfde domme fouten. En dan ook nog met droge ogen durven zeggen dat ze goed gehandeld hebben. Wat een blamage weer.

Ik heb de persconferentie van het ziekenhuis niet kunnen zien, kan je voor mij samenvatten welke fouten er zijn gemaakt? Of wat er precies gelijk is aan hoe het begon in Italië en hier? Ben daar niet goed over op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:29

Urbiezira schreef:
Loretta schreef:

Ongelooflijk. Ze kunnen echt geen millimeter verder nadenken dan wat er in hun protocollen staat.
Zo begon het ook in Italie, dezelfde domme fouten. En dan ook nog met droge ogen durven zeggen dat ze goed gehandeld hebben. Wat een blamage weer.

Ik heb de persconferentie van het ziekenhuis niet kunnen zien, kan je voor mij samenvatten welke fouten er zijn gemaakt? Of wat er precies gelijk is aan hoe het begon in Italië en hier? Ben daar niet goed over op de hoogte.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/316 ... -Gorinchem
Hier kan je hem terugkijken.

Urbiezira

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:32

Dankjewel Safina voor de link!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:49

Loretta schreef:
Blacky94 schreef:
Achteraf is altijd makkelijk praten.
Misschien heb ik zelf wat gemist maar het laatste wat ik begrepen heb is dat nog niet direct duidelijk is waar zij mogelijk besmet is geraakt. Maar dan was er ook mogelijk al een week eerder corona in NL dan gedacht. Als zo iemand dan niet aan de criteria voldoet, waarom zou je die dan testen? Dan kunnen we heel NL wel testen en is het hek van de dam. Want volgens mij lag zij qua tijdlijn al in het ziekenhuis toen pas besloten werd dat de criteria minder streng nageleefd hoefden te worden en er steeds meer ziekenhuizen preventief gingen testen bij luchtwegklachten en koorts an sich (oftewel ook het ''standaard'' influenzaplaatje).

Iedereen loopt maar door elkaar heen. Je hebt contact met jantje die net uit Ijsland komt dan heb je weer contact met zijn broer die net uit Italie komt en dan weer met iemand die zijn neef komt uit Japan. Tel daar alle binnenlandse bewegingen bij op en het kan overal opduiken. Dat is al meerdere keren gebleken.

Ja maar dan komt het er in feite toch op neer dat je je deur niet meer uit kan?
Ik ben vorige week nog in Noordrijn-Westfalen geweest, net in de periode dat de eerste besmettingen daar bekend werden. God mag weten wie ik daar allemaal gezien heb. En gisteren ben ik nog op de HHB geweest dus idem dito.
Het is niet zo dat je grote paarse vlekken krijgt zodat van afstand duidelijk is wie ziek is en wie niet. En daarnaast, dat we ziek gaan worden is een feit want we kennen het virus niet dus we hebben geen afweer. Het belangrijkste is dat we de hoeveelheid mensen en de snelheid van de besmettingen binnen de lijntjes houden zodat de economie nog niet verder instort dan hij al doet en alle mensen in de zorg niet straks ook omvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:59

Mijn zoon zei een poosje geleden dat er zeer waarschijnlijk genoeg besmette personen rondlopen die helemaal de link met Corona niet hebben gelegd en gewoon gaan werken , feesten . En dan dus mensen besmetten. Ergens is dat ook logisch want mensen genoeg die ondanks dat ze wat snotterig zijn gewoon doorgaan met het dagelijks leven . En is dat een persoon die bvb in de horeca werkte tijdens carnaval in Tilburg en zo dus een aantal mensen heeft besmet maar zelf inmiddels allang weer hersteld is dan gaan ze die link ook nooit leggen . Ik denk dat er nog veel meer gevallen gaan komen want lang niet elke besmet persoon word er zo ziek van dat ze opgenomen moeten worden .

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:04

Oh zeker. Ik zou er ook niet gek van staan te kijken als dat inderdaad het geval blijkt te zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:08

Dat stadium van nog alles kunnen controlleren lijkt mij allang voorbij. Vlak bij mijn werk is een school (MBO achtig) dicht ivm een besmetting. 54 leerlingen moeten thuisblijven, maar tegelijkertijd kun je moeilijk 54 tieners die zich top fit voelen thuis laten zitten zonder goede aanwijzing. En hoe dan met de broers en zussen daarvan en de 108 ouders? Die gaan wel gewoon werken.
Zelfs al leg je nu je economie lam dan hou je het toch niet meer tegen. Als je binnen 48 uur van 1 naar 150 gevallen gaat dan zijn er dus heel veel anderen die het gewoon (nog) niet weten.

Ik heb voor de zekerheid mijn computer mee naar huis dan kan ik in iedergeval gewoon werken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:09

Ik verwacht dat er in Nederland helemaal niets gaat gebeuren aan verstrekkende maatregelen zoals in andere landen.
Ik zie het niet gebeuren dat er scholen, openbare plekken of gebieden gesloten gaan worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:11

PSvanLot schreef:
Ik verwacht dat er in Nederland helemaal niets gaat gebeuren aan verstrekkende maatregelen zoals in andere landen.
Ik zie het niet gebeuren dat er scholen, openbare plekken of gebieden gesloten gaan worden.

Moet je even de post erboven lezen dat de school al gesloten is... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:11

PSvanLot schreef:

Ik zie het helaas wel gebeuren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:12

Libera, ik woon niet in NL.

PSvanLot schreef:

Als er op een school een besmet kind is dan gaan ze heus dicht hoor, ook in NL. Niet dat ik er voorstander van ben maar ze gaan heus niet zeggen: oh geeft niet de rest mag morgen gewoon komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:12

Libera schreef:
PSvanLot schreef:

Moet je even de post erboven lezen dat de school al gesloten is... :')

zij woont niet in nl...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:13

PSvanLot schreef:

Kinderdagverblijf in NL is al wel gesloten ivm besmetting van de Amsterdamse vrouw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:14

MizzMontana schreef:
PSvanLot schreef:

Kinderdagverblijf in NL is al wel gesloten ivm besmetting van de Amsterdamse vrouw.

En een ziekenhuis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:17

Bubblewrap schreef:
PSvanLot schreef:

Ik zie het helaas wel gebeuren...

Volgende week blijkt een middelbare scholier besmet te zijn. Diegene is 3 dagen op school geweest en heeft met een goede 750 leerlingen door de school gelopen, naast gezeten etc.

Alsof de kinderen elkaar niet meer zien vanaf het moment dat ze niet meer op school mogen komen.
Je houdt ze dan wel uit de school maar ze gaan echt niet 14 dagen braaf thuis zitten.

Ik vind het echt massahysterie.

Dat ze in het ziekenhuis een patientenstop hebben om alles uit te zoeken snap ik. De vrouw heeft er een aantal dagen op een open afdeling gelegen met het virus. Daar hebben ze te maken met verzwakte en zieke mensen. Daar is veel voorzichtigheid geboden.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 01-03-20 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:18

Blacky94 schreef:
Ik ben vorige week nog in Noordrijn-Westfalen geweest, net in de periode dat de eerste besmettingen daar bekend werden. God mag weten wie ik daar allemaal gezien heb. En gisteren ben ik nog op de HHB geweest dus idem dito.
Het is niet zo dat je grote paarse vlekken krijgt zodat van afstand duidelijk is wie ziek is en wie niet. En daarnaast, dat we ziek gaan worden is een feit want we kennen het virus niet dus we hebben geen afweer. Het belangrijkste is dat we de hoeveelheid mensen en de snelheid van de besmettingen binnen de lijntjes houden zodat de economie nog niet verder instort dan hij al doet en alle mensen in de zorg niet straks ook omvallen.

Het gaat erom dat iemand een week lang op de IC licht en dat er niet aan gedacht wordt om toch maar even op Corona te controleren zodat niet het hele ziekenhuis besmet raakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:25

Dat is in Wenen ook gebeurd. Twee weken IC maar niet getest omdat er geen reden voor was. Er was nog geen besmetting bekend in het land, de man was niet in het buitenland geweest en had ook geen bezoek uit het buitenland gehad.
Om dan van fouten te spreken vind ik onterrecht. Dan moet je gewoon zo ver gaan om iedereen met een kuch te testen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:27

Loretta schreef:
Blacky94 schreef:

Het gaat erom dat iemand een week lang op de IC licht en dat er niet aan gedacht wordt om toch maar even op Corona te controleren zodat niet het hele ziekenhuis besmet raakt.

Weet je hoeveel mensen er met luchtwegproblemen in dit seizoen op de IC belanden? Dat zijn er nogal wat namelijk :')
Zoals ik al aangaf, ze viel niet in het criteria dus ze zagen geen reden om testen. Het is vervelend dat het gebeurt is en handig is anders maar er valt ook niet zoveel meer aan te veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:31

Ik heb bijna 3 weken geleden met mijn schoonvader op de eerste hulp gezeten ivm koorts en ademhalingsproblemen. Die is ook heus niet getest want die komt uit een dorpje waar Corona op dat moment nog lang niet was en kent geen chinezen.
Dat was ook nog voor Italie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:32

Sizzle schreef:
Ik heb bijna 3 weken geleden met mijn schoonvader op de eerste hulp gezeten ivm koorts en ademhalingsproblemen. Die is ook heus niet getest want die komt uit een dorpje waar Corona op dat moment nog lang niet was en kent geen chinezen.
Dat was ook nog voor Italie.

haha heerlijk nuchter verwoord.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:32

En toch krijg ik van het RIVM een beetje het gevoel alsof er laks mee omgegaan wordt. Ik vind de houding ze aannemen erg afwachtend. Pas wanneer een patiënt positief wordt getest, wordt er een contactonderzoek ingesteld. Terwijl die personen ook weer met mensen in contact zijn geweest. Het doet me denken aan een kat-en-muis-spelletje waarbij het RIVM telkens een stap achter loopt op het Coronavirus.
Ik hoop dat er snel toch wat proactiver gereageerd gaat worden, een PCR is zo gerund. PCR is een analyse methode om specifiek DNA of RNA aan te tonen, de op dit moment meest gebruikte manier om SARS-CoV-2019 aan te tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:42

Die vrouw heeft tot en met 28 februari in Gorinchem om de IC gelegen. Op 28 februari waren net de eerste twee gevallen bekend, die beiden direct naar Noord Italië te herleiden waren. Op het moment dat ze opgenomen werd, 21 februari, waren er nog helemaal geen Nederlandse gevallen bekend. Toen ontdekte men net wat er in Italië aan de hand was en gingen de die stadjes in lockdown.
Dus ik kan me wel voorstellen dat ze op dat moment nog niet iedere patiënt met luchtwegklachten in het ziekenhuis gingen testen. Want dat zijn er heel veel.

Je moet zo'n besluit ook even in de tijd plaatsen, denk ik.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:44

Marie_Anne schreef:
Saskia9 schreef:
Hier omgeving Tilburg en loon op zand. Gek genoeg merk ik hier echt helemaal niks aan de gekte. Geen inslaan in supermarkten, geen mensen met mondkapjes en sjaals etc. Lekker nuchtere Brabanders gok ik :D

Maak er maar lekker nuchtere Nederlanders van, want in Amsterdam merk ik ook niets van gekte hoor. Geen mondkapjes of sjaals gezien en geen lege schappen toen ik gisteren boodschappen deed.

Ik heb vandaag ook even goed rondgekeken in Amsterdam, en inderdaad, helemaal niks, niemand, geen Nederlander of toerist die iets droeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:45

Steeph schreef:
En toch krijg ik van het RIVM een beetje het gevoel alsof er laks mee omgegaan wordt. Ik vind de houding ze aannemen erg afwachtend. Pas wanneer een patiënt positief wordt getest, wordt er een contactonderzoek ingesteld. Terwijl die personen ook weer met mensen in contact zijn geweest. Het doet me denken aan een kat-en-muis-spelletje waarbij het RIVM telkens een stap achter loopt op het Coronavirus.
Ik hoop dat er snel toch wat proactiver gereageerd gaat worden, een PCR is zo gerund. PCR is een analyse methode om specifiek DNA of RNA aan te tonen, de op dit moment meest gebruikte manier om SARS-CoV-2019 aan te tonen.

Hoeveel kost zo'n test gemiddeld?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:48

Heb het hele weekend een congres georganiseerd met 400 gasten, waarvan 80% uit Amsterdam en de rest uit Delft. Heb er een hoop zien snotteren.

Ik ben benieuwd hoe de olievlek zich verder gaat verspreiden, ik vind dat er nog best weinig actie ondernomen wordt. Ze komen inderdaad vrij "laks" over.
Las ook een verhaal op FB van een mevrouw die ziek is, haar dochter ook. Komt van de wintersport af.
Maar GGD wil haar niet testen ivm het feit dat ze in grensgebied woont, echt belachelijk.