Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:50

....slik je vitamine B complex, Jolien?
Dat haalt de scherpe kantjes er wat af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:54

Tiggs schreef:
Maar het ging toch helemaal niet zo goed met je? Is het dan echt verstandig om af te bouwen?

Ik ben al een tijd bezig met afbouwen, en de kans is ook redelijk aanwezig dat ik zo schommel door het afbouwen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:53

Joolien schreef:
Tiggs schreef:
Maar het ging toch helemaal niet zo goed met je? Is het dan echt verstandig om af te bouwen?

Ik ben al een tijd bezig met afbouwen, en de kans is ook redelijk aanwezig dat ik zo schommel door het afbouwen.

Aha, ok! Ik ga waarschijnlijk over 2 maanden beginnen, maar weet nog niet of ik het aandurf.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:33

Ik ben net gebeld dat ik zeer waarschijnlijk in april al begin met de therapie ipv rond november *\o/* Ze gaan me in maart nog een keer bellen en dan krijg ik alles duidelijk te horen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:46

Wat fijn! Dat scheelt echt!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:06

Gelukkig maar. Dat is fijn om te horen.

Hoe gaat het met iedereen hier?

Ik ben zo moe de hele tijd, ik slaap bijna evenveel als mijn kat.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:15

Joolien schreef:
Snuffie, wat balen dat het niet lukt. En er is geen ranking voor erge of minder erge problemen, als jij nu niet meer kunt functioneren, is dat reden genoeg om hulp te zoeken. En er zijn zoveel soorten hulp, de hulp die je nu nodig hebt, kan heel wat anders zijn dan toen. Misschien kun je terecht bij een maatschappelijk werker, of misschien heb je maar een paar sessies nodig. Misschien als je langer wacht, dat je uiteindelijk weer in een depressie belandt.

Tiggs schreef:
Snuffie, gewoon naar de huisarts gaan hoor! Het jezelf een faalhaas voelen is volgens mij echt kenmerkend voor een depressie en aanverwante..

pimaude schreef:
Snuffie: klinkt als overbelast. Ik zou toch naar de huisarts gaan, dan krijg je wellicht een praktijkondersteuner te spreken en kan deze je hierdoorheen loodsen. Jij weet vast heek goed wat zo lang doordenderen met een mensenlijf kan doen, dus bel morgen vooral de HA even op! En meld dit ook even bij je school/ mentor, dan kunnen ze er rekening mee houden.

Stages zijn altijd in te halen in zomervakanties, of met een beetje gesjoemel in uren met behulp van school dus maak je niet te druk

Bedankt! Ik heb de knoop doorgehakt en inderdaad toch een afspraak gemaakt bij de huisarts. Maatschappelijk werker zie ik niet zitten.

Mijn stagedocent is ervan op de hoogte, maar lijkt het verder niet echt te begrijpen. Ik denk dus dat ik misschien even een nette mail moet opstellen naar de docent die over alle stages gaat.

Stage inhalen in de zomer gaat denk ik niet lukken. Die staat al helemaal volgepland :') en ze zijn niet zo soepel met minder uren lopen helaas. Ik zal waarschijnlijk een jaar over moeten doen, wat eigenlijk niet het einde van de wereld is, maar zo voelt dat momenteel wel...

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:20

Afgelopen vrijdag mijn oom begraven, dat heeft er goed in gehakt.. In 5 maanden een heftige en oneerlijke strijd gestreden. Hij was jong, en had ook nog jonge kinderen. Het leven is zo oneerlijk. En dan voel ik me zo schuldig, dat hij alles heeft gegeven om toch nog een minimale kans te hebben om te leven, en ik zit tegen mezelf te zeuren over hoe klote het leven is.

Eerder 'voelde' ik me echt depressief. Ik voelde echt de stem in m'n achterhoofd, het verdriet, de passiviteit. Maar nu zit ik er volgens mij dieper in dan ooit, ik voel gewoon helemaal niks. Helemaal niks, alleen maar leegte..

Hoe is het met de rest?

P.S.: Het helpt enigszins dit allemaal als een dagboekje op te schrijven.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:48

Ik heb nog geen contact opgenomen met de huisarts maar nadat ik het wel verteid heb op werk is er een soort knop omgegaan. Ik probeer nu veel meer te letten op positieve dingen. Elke dag even stilstaan waar ik dankbaar voor ben. Als er iets negatiefs gebeurd of als ik negatief denk dan ga ik meteen denken aan wat er wel goed is aan het leven, aan mijn leven. Je gedachtes zijn zo sterk en die kun je beïnvloeden. Hoe positiever jij erin staat hoe meer positiviteit er zal zijn. Voorbeeld: als jij alleen maar denkt aan wat voor een rotdag je hebt en je deelt het met anderen en je praat er voortdurend over, dan zul je in die negativiteit blijven hangen. Mensen zullen op een gegeven moment vragen naar hoe het met je gaat dus jij wordt er weer aan herinnerd etc.
Als je een rotdag hebt en je gaat ipv daar al je energie aan besteden het tegenovergestelde doen, dus bedenken wat er allemaal wel goed gaat en waar je dankbaar voor bent dan zul je je positiever voelen. :j
Het klinkt misschien wat zweverig en dat is het misschien ook wel maar het werkt. Hopelijk hebben jullie er ook iets aan.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:28

Ik heb hier al 2 dagen echt maximale frustratie. Ging heel goed en kon een hoop dingen ook wel weer, maar ik kom er nu achter dat het de praktische dingen zijn die ik kan.

Er zijn 2 dingen die écht gedaan moeten worden maar die gewoon absoluut niet lukken omdat ik daarvoor moet nadenken en dat dus niet lukt. Elke dag zijn het dezelfde dingen die ik niet af kan strepen omdat ik er gewoon 0 minuten iets aan gedaan heb. Het is zo frustrerend!

Gaat om m’n scriptie en solliciteren. En dan hoor ik jullie al denken, niet echt dingen die je moet doen tijdens een burn out.. maar dat is het poedersuiker aan alleen op jezelf wonen, op 1 april loopt m’n contract af.. en wie betaald de rekeningen dan? Tuurlijk, als ik geen baan vind ga ik de ziektewet in.. maar daarmee krijg ik het gewoon niet rond waardoor de stress alleen nog maar meer toeneemt..

De laatste dagen heb ik daar weer zo’n paniek om dat ik er extreem vermoeid en kortademig van ben. Het is één grote storm in m’n hoofd, complete chaos, koorts, huilerig, vanalles..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:13

Ik denk dat dit ook een beetje bij de burn-out hoort jesuisRoos. Die stress van de burn-out en het feit dat je toch alles wil afwerken enz steekt weer de kop op. En stress kan dan inderdaad tot frustratie leiden en zijn uitweg gaan zoeken, bij jou op dit moment via huilen, paniek, je koortsig voelen,...
Dat dit zoveel met je doet geeft, denk ik, aan dat het nog te vroeg is en je eerst meer tijd nodig hebt om te herstellen. Dat kan echt wel even duren. Tuurlijk wil je graag een baan en wil je zo op dezelfde manier kunnen leven als nu. Maar anderzijds... je gezondheid gaat echt voor. Als je nu tijd neemt voor je herstel en daar je energie in steekt, vergroot je de kans dat je hier goed van herstelt en terug veerkrachtig in het leven kan staan. Dat heeft op langere termijn meer voordelen, want zal het daarna ook gemakkelijker maken om te solliciteren, je job te behouden,....
En er zijn jou ook een heel aantal mensen voor gegaan die zich wel konden redden terwijl ze in de ziektewet zaten. Waarom zou jij dat dan niet kunnen?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:05

Ik sluit me aan bij pateeke, ook al snap ik je helemaal jesuisRooos. Eerste weken dat ik thuis zat had ik hier ook heel veel moeite mee. Nu nog steeds trouwens. Deze week naar 3 uren werken i.p.v 2 uren. Ik kan het denk ik wel aan, maar ik merk dat ik andere dingen zoals school en sporten ook langzaam (en dus tegelijk) begin op te pakken. Hier moet ik ook goed gaan oppassen dat ik niet te snel wil.

Over een half uur mijn eerste therapie sessie! Ben erg benieuwd, hoop dat het me verder helpt.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:11

Ik weet dat het er bij hoort, maar dan is t nog wel frustrerend om na 3 maanden ineens weer zo terug te vallen..

Nee ik red het niet met het “inkomen” in de ziektewet. Heel fijn dat een hoop mij voor gingen en het wel konden, maar ik heb simpelweg gewoon hoge vaste lasten in m’n eentje en een heel ongunstige manier van salarisopbouw waardoor er heel veel niet meegerekend wordt voor de ziektewet. Die vaste lasten kan ik er van betalen en dan houdt het op, en opzich is überhaupt kunnen eten wel fijn.. Ik ben al gewend maar max 20 pw uit te geven aan boodschappen, dus het is niet dat ik me gewoon even niet wil schikken naar een soberder leven.

Dit bevorderd dus absoluut het herstel niet want de druk begint nu alleen maar weer op te lopen..
Vandaag even een dag even helemaal niks gedaan en veel geslapen om een beetje bij de komen van het weekend. Want die paniek heeft me echt helemaal leeggetrokken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:49

jesuisRooos schreef:
Ik weet dat het er bij hoort, maar dan is t nog wel frustrerend om na 3 maanden ineens weer zo terug te vallen..

Nee ik red het niet met het “inkomen” in de ziektewet. Heel fijn dat een hoop mij voor gingen en het wel konden, maar ik heb simpelweg gewoon hoge vaste lasten in m’n eentje en een heel ongunstige manier van salarisopbouw waardoor er heel veel niet meegerekend wordt voor de ziektewet. Die vaste lasten kan ik er van betalen en dan houdt het op, en opzich is überhaupt kunnen eten wel fijn.. Ik ben al gewend maar max 20 pw uit te geven aan boodschappen, dus het is niet dat ik me gewoon even niet wil schikken naar een soberder leven.

Dit bevorderd dus absoluut het herstel niet want de druk begint nu alleen maar weer op te lopen..
Vandaag even een dag even helemaal niks gedaan en veel geslapen om een beetje bij de komen van het weekend. Want die paniek heeft me echt helemaal leeggetrokken.

Je geeft me de indruk gefrustreerd en boos te zijn omwille van hetgeen ik schreef. Ik (en bij uitbreiding andere forummers) kunnen dit voor jou niet oplossen. Ik (wij) kan (kunnen) enkel naar jou luisteren, en jou wijzen op hetgeen wij 'zien' bij het lezen van je verhaal, jou als het ware een spiegel voorhouden, of vertellen over onze eigen ervaringen.

Ik weet dat het niet simpel is om rond te komen als je alleen bent en je moet leven van een laag inkomen of de ziektewet. Maar misschien, als je je wat minder paniekerig voelt, en je bekijkt de situatie met iemand anders eens, zie je toch mogelijkheden om jezelf de rust te gunnen die je nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:26

Ook hier heel erg moe op moment. Voel me niet fit, net alsof ik de griep krijg maar dat het niet door wil zetten.

Heel veel aan m'n kop op moment. Gisteren wou m'n paard niet laden (we moesten naar de veearts voor enting) en dat was de druppel.
Sta nog strak van de stress.
Ik heb echt te veel aan m'n hoofd en weer teveel dingen op moment die mislukken ipv lukken.
Zit er wbt paarden helemaal door heen. Heb het gevoel dat ik ze niet goed verzorg, er komt waarschijnlijk een oud stalgenoot terug die héél erg op mijn oude merrie, mijn maatje, gericht is. Ik kan daar he-le-maal niet tegen. Ik weet niet wat het is, lastig uit te leggen. Jaloezie? Misschien bang het laatste stukje lol in de paarden te verliezen?

Het liefst zou ik m'n eigen plekje hebben voor de paardjes maar zie dat maar eens te vinden...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:18

Ik ben bij de huisarts geweest die me heeft doorverwezen naar de psycholoog, dus daar moet ik nu voorlopig op wachten.

Verder kom ik weer even om advies vragen. Ik wil een nette mail opstellen richting mijn stagedocent van school. Ze wilde graag weten hoe het gaat. En eigenlijk gaat het dus helemaal niet goed en dat wil haar ook eigenlijk laten weten, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. Ik vind het namelijk een beetje gek om in details te treden, maar alleen zeggen dat het niet goed gaat is ook weer zo raar. Daarbij moet ik haar gaan vertellen dat het me gewoon echt niet lukt om het verslag (op tijd) af te krijgen en hoop ik dat ze me wat meer tijd gunt (al ben ik bang dat dat heel erg moeilijk gaat worden). Ik moet dus denk ik wel iets vertellen over waarom het niet gaat. Maar hoe? Wat zet ik erin en wat niet?

Zo heb ik bijvoorbeeld de afgelopen anderhalve week migraine gehad (komt bij mij vooral door stress) en daarnaast de griep ;( Maar heb ik ook te horen gekregen dat iemand die dicht bij mij staat ongeneeslijk ziek is en iemand anders (iets verder van me af, maar gek genoeg lijkt het me meer aan te grijpen dan ik had verwacht) is ook overleden. Daarvoor moet ik binnenkort dan ook naar de begrafenis. Het voelt alsof ik dat er ook in moet zetten, zodat ze het misschien iets beter begrijpt, maar aan de andere kant voelt het als zielig doen en vertel ik best veel details.

Vervelend Amy, maar je zal ze vast goed verzorgen. Als ik je alleen al zo hoor praten geloof ik dat je echt wel alles voor ze doet. Waarop is die oud- stalgenoot dan gericht? Ik snap het opzich wel denk ik hoor. Ik heb datzelfde met mijn hond. Iedereen die zich maar met hem bemoeid en er wat van vindt. Maar probeer dat van je af te zetten. Het is jouw paard, dus van ze ervan vinden of wat ze willen is niet aan hun.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:47

Ik wil je best helpen.. maar ken je situatie niet zo goed.
Kun je een ouder vragen?

Mochten ze niet willen...

Gaat het gewoon om het schrijven van een nette tekst? Met het doel uitstel van je verslag?

Mijn pb staat voor je open.

Maar mijn advies zou zijn. Ga er gewoon langs. Dan merkt ze vanzelf wel dat je het meent en het serieus is. Wees eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:37

snuffie123 schreef:
Ik ben bij de huisarts geweest die me heeft doorverwezen naar de psycholoog, dus daar moet ik nu voorlopig op wachten.

Verder kom ik weer even om advies vragen. Ik wil een nette mail opstellen richting mijn stagedocent van school. Ze wilde graag weten hoe het gaat. En eigenlijk gaat het dus helemaal niet goed en dat wil haar ook eigenlijk laten weten, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. Ik vind het namelijk een beetje gek om in details te treden, maar alleen zeggen dat het niet goed gaat is ook weer zo raar. Daarbij moet ik haar gaan vertellen dat het me gewoon echt niet lukt om het verslag (op tijd) af te krijgen en hoop ik dat ze me wat meer tijd gunt (al ben ik bang dat dat heel erg moeilijk gaat worden). Ik moet dus denk ik wel iets vertellen over waarom het niet gaat. Maar hoe? Wat zet ik erin en wat niet?

Zo heb ik bijvoorbeeld de afgelopen anderhalve week migraine gehad (komt bij mij vooral door stress) en daarnaast de griep ;( Maar heb ik ook te horen gekregen dat iemand die dicht bij mij staat ongeneeslijk ziek is en iemand anders (iets verder van me af, maar gek genoeg lijkt het me meer aan te grijpen dan ik had verwacht) is ook overleden. Daarvoor moet ik binnenkort dan ook naar de begrafenis. Het voelt alsof ik dat er ook in moet zetten, zodat ze het misschien iets beter begrijpt, maar aan de andere kant voelt het als zielig doen en vertel ik best veel details.

Vervelend Amy, maar je zal ze vast goed verzorgen. Als ik je alleen al zo hoor praten geloof ik dat je echt wel alles voor ze doet. Waarop is die oud- stalgenoot dan gericht? Ik snap het opzich wel denk ik hoor. Ik heb datzelfde met mijn hond. Iedereen die zich maar met hem bemoeid en er wat van vindt. Maar probeer dat van je af te zetten. Het is jouw paard, dus van ze ervan vinden of wat ze willen is niet aan hun.

En hoe lang moet je wachten voor een doorverwijzing? Als het te lang duurt, kun je altijd zelf gaan 'shoppen' voor een psycholoog waarbij de wachttijden minder lang zijn.

Wat betreft je brief, uiteindelijk bepaal jij wat je wel en niet verteld. Wat je in de brief sowieso kunt vertellen, is dat het niet goed met je gaat. Dat je teveel last hebt van stress, eigenlijk wat je hierboven ook typt. Je hoeft niet perse te zeggen wat er in details allemaal aan de hand is, maar kort en bondig, maar wel duidelijk. En zielig is het nooit wanneer het eerlijk is wat je verteld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:14

Dimence belde vandaag.. de wachttijd voor angst en depressie is 6 maanden (!!) , maar als ik met een onderzoek mee zou doen zou dat 6 weken zijn. Ik zei al: 'heb ik een andere keus?' .. anders wordt het dus wel een vrijgevestigde met alle intakes van dien. Mwehh ik wil gewoon normaal zijn :-(

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:26

Ik heb alles wel gelezen maar de energie niet om overal op te regeren, de dag is net begonnen en energie level is zwaar onder 0! Vanmorgen hond acuut op moeten laten nemen bij dierenarts, ze plaste ineens in huis en niet 1x maar zovaak als mogelijk... at niet meer, baarmoeder ontsteking & flinke ook, baarmoeder staat op knappen |(

Ze had in deze situatie doodziek moeten zijn, de dierenarts zei dat ze nog erg kwiek was voor n hond in haar situatie... pfff hoop dat ze erdoor komt ( dierenarts zei dat t geen operatie zonder risico's is) kan t niet aan haar ook te verliezen |(

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:51

Oh jee... Heel veel sterkte... Hopelijk komt ze er bovenop :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:14

Gatsie sterkte!! Ik heb vanavond een vriendinnen avondje. Ohhhh wat heb ik daar behoefte aan zeg! Eigenlijk om een andere vriendin uit de put te trekken maar ik vind zo'n pizza avond ook wel erg welkom!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:16

Heerlijk pimaude, geniet ervan. Ik ga alleen naar de bioscoop haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:10

Bioscoop is ook heerlijk!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:45

Ben tijdens de pauze weggegaan, kon het niet echt volgen en er zaten irritante meiden achter me die de hele tijd zaten te giebelen en te praten.