Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urbiezira schreef:Ik geloof dat het absorptie probleem niet zozeer of alleen ligt op het punt dat je het niet vanuit je darmen in je bloed opneemt, maar vooral dat het vanuit je bloed niet in je spieren terecht komt. Vandaar dat injecties vaak wél goed werken (direct injecteren in spierweefsel) en orale supplementatie niet.
Volgens mij heeft het daarmee te maken, maar correct me if I’m wrong! Maar dus inderdaad, orale supplementatie geeft ook vals verhoogde waardes.
Quir schreef:Inderdaad, vanuit de spier wordt het gewoon opgenomen in het bloed en van daaruit verder.
Bij opname probleem speelt intrinsic factor een rol, bij opname problemen heb je deze te weinig. Dit stofje wordt in de maag aangemaakt en koppelt aan de B12, als deze gekoppeld is wordt deze in het ileum (laatste stuk dunne darm) opgenomen in het lichaam via de bloedbaan.
Bij injecties sla je de intrinsic factor dus over. En werkt bij opname probleem orale suppletie dus ook niet, wordt niet opgenomen. Denk dus ook niet dat er vals positieve waarden kunnen zijn, maar daar ga ik eens verder op zoeken.
karuna schreef:8 in welke tijdsduur en is er onderzocht ook of je kunt opnemen? Oftewel of je intrinsic factor wel aanwezig is? Pillen en injecties combineren, vreemd.
En nee zomaar jezelf prikken doe je niet zomaar. Dat moet je echt leren. Ik had het al eerder gekeerd om te prikken, zowel onderhuids als spierinjecties. Dus dat waa simpel voor de b12. De eerste keren was geleerd door verpleegkundige gestuurd voor fabrikant van ms medicatie.die kwam eens per week met een prikmat en mteriaal langs waar ik mee kon oefenen net zo lang tot ze tevreden was en ik zelf mocht prikken