ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:23

Oke tnx :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:01

Hoe zit dat dan? Want ik heb mijn rijbewijs al en heb al een paar jaar een auto enzo... maar pas nu krijg ik ADD-onderzoek. Moet ik dat dan straks nog ergens gaan doorgeven?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:05

Nee want je hebt je rijbewijs al. Je mag het melden, maar goed dát ben je dan weer niet verplicht :) Kromme wetgeving. Bij verkrijgen wel verplicht melden (want je moet dan een ev indienen en naar waarheid invullen) maar tussentijds ben je niks verplicht mits een arts het aangeeft.
Als je uitsluitsel wil zou je altijd een eigen verklaring in kunnen dienen, maar dan kun je donder op zeggen dat je gekeurd moet worden.

Kijk: http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=420

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:09

Ah dus ik hoef nu eigenlijk daar niks mee? Tof :j dat scheelt weer :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:11

Aleeneh schreef:
Ah dus ik hoef nu eigenlijk daar niks mee? Tof :j dat scheelt weer :=

We vallen in hetzelfde schuitje ;) Nee klopt hoeft in dit geval niet, mits je denkt dat je rijvaardigheid dusdanig medisch veranderd is.. ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:16

Mijn rijvaardigheid is inderdaad ook beter met!
Gelukkig pas de diagnose na m'n rijbewijs gekregen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:22

Ik zou gister een gesprek hebbe weer met moeder en psygoloog. Maar ik kreeg een telefoontje dat ze ziek was en de afspraak is verzet.
Maar ben voor nog meer dingen uitgenodigd is dat alleen maar voor add gestest te worden?
zo heb ik een psygologisch onderzoek gehad.
Ik ben uit genodigd voor een gesprek met iemand anders, na aanleiding van de vragenlijst die ik moest invullen op het eerste gesprek. Ik weet niet meer of mijn psygoloog toen heeft gezegd dat ik zou uitgenodigd worden. Ik onthou nooit zoveel van een lang gesprek. Hadden jullie dat ook?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:39

Maar wanneer we dus een ongeluk veroorzaken en we hebben het niet gemeld, hebben we en probleem?

Mijn psych zei dat ik gewoon even moest stoppen met de medicatie voordat ik mijn nieuwe rijbewijs zou krijgen zodat ik de formulieren naar waarheid kon invullen..

Ik vind stoppen nu niet meer prettig en voel me fijner met dex op. Wel beetje gek. Eerste week dat k het bam spacede ik hem zó hard :):)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:53

Ik heb in 6 keer mijn bewijs gehaald . Had nog geen diagnose toen. Verklaarde het achteraf wel hahahaha. Maar rijden met Rita ging slecht omdat ik slecht ga zien van dat spul. Verder wel goede focus.

In het verkeer ben ik vaak gehaast, agressief, snel afgeleid en onoplettend. Heel gevaarlijk. Maar het wordt met de jaren steeds beter. Pas twee keer een klapper gemaakt. Ahum....

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:26

Ik ben nu al 4 weken aan het wachten tot ik getest kan worden.
Was de wachtlijst bij jullie ook zo lang?

Vandaag echt een off day. Alles ging fout en kan me totaal niet concentreren.
Ben maar wat eerder naar huis gegaan, zelfs simpel typen lukte niet meer.

Net heerlijk paardgereden en nu van het weekend genieten.
Even bij komen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:24

Alles gelezen... Zelf geen nuttige bijdrage :')
Ben er dus nog wel hoor :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:52

Amaryllis schreef:
Klaaswoeba schreef:
Ik had net een dag mijn diagnose toen ik begon met rijlessen. En moest toen verklaring tekenen dat ik geen psychische problemen had of medicatie nam. Dus heb toen besloten pas met medicatie te beginnen als ik mijn rijbewijs had en gedaan alsof het de dag ervoor was (dus dat ik niet wist dat ik een ADD'er was). Anders duurde het veel langer voordat ik mocht beginnen (en er was een beetje haast bij) en moesten er allemaal procedures gestart worden, én zit je ook met dat je elke zoveel jaar een nieuw rijbewijs moet aanvragen en opnieuw gekeurd worden, daar had ik geen zin in.
Maargoed, als je het niet zegt en je veroorzaakt een ongeluk en het blijkt dat je ADD hebt, ben je geloof ik wel strafbaar. Maar dat weet ik niet precies. Misschien dat ik het wel ga melden als ik een eigen auto ga kopen, maar voor nu vind ik dat te veel gedoe.

Klopt, dan ben je strafbaar als blijkt dat het daardoor veroorzaakt is :j

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... rvalt.html :)

Maar hoe bewijzen ze dat het ongeluk door de AD(H)D en/of de Ritalin komt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:03

het gaat om de medicatie, ritaline schijnt slechte invloed te hebben. ik slik dat sowieso al niet vanwege het vele vergeten, ik deed medicinet en dan zo'n lage dosering (30mg) maar dat vergeet ik ook vaak xD gebruik nu visolie :))

Maar mijn psychiater had gezegd dat ik het niet op hoefde te geven, ik snap er zelf vrij weinig van omtrend de regels. Ik heb ADD maar slik geen medicatie die de rijvaardigheid kan beinvloeden. Ook mijn rij instructrice zei dat het erom ging of ik medicatie slikte of niet...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:52

Het is allemaal heel lastig te bewijzen, maar goed het risico is er. Hetgaat niet alleen medicatie, er is ook nog een andere vraag op de verklaring die er betrekking op heeft (nr 3 ;) ).
Juridisch gezien is het lastig uit te leggen, maar als je echt een wettelijk antwoord wilt hebben verwijs ik je naar de Wegenverkeerswet '94, de regeling eisen geschiktheid en wellicht ook het reglement rijbewijzen :D

heb nu werkend dus ga het niet verder uit pluizen :') bij specifieke vragen mag het ook via de pb hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:34

Piloetje schreef:
Ik heb in 6 keer mijn bewijs gehaald . Had nog geen diagnose toen. Verklaarde het achteraf wel hahahaha. Maar rijden met Rita ging slecht omdat ik slecht ga zien van dat spul. Verder wel goede focus.

In het verkeer ben ik vaak gehaast, agressief, snel afgeleid en onoplettend. Heel gevaarlijk. Maar het wordt met de jaren steeds beter. Pas twee keer een klapper gemaakt. Ahum....

Ik ga deze week de 6e x op :+ Beter komen niet alleen onze overeen maar ook onze examenaantal.

Ik heb wel eens gehad dat ik een keer per ongeluk meds op had en dat mijn instructeur zat van 'wtf, is er met jou gebeurd. Je hebt nog nooit zo goed gereden' (nadat ik 2 maanden als mislukkeling was weggezet) ... Maar helaas heeft het soms ook de uitwerking dat ik supernerveus wordt en icm faalangst kan het ook weer een erg averechts effect hebben.
Neem het nu uberhaupt niet meer, en een chille instructeur heeft een hoop goeds gedaan. Maarja, op examens komt het er nog steeds niet zo lekker uit. Heb er niet echt vertrouwen meer in :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:55

menino heb jij een verklaring en keuring gehad trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:03

nee, maar ik heb ook geen officiele diagnose volgens mij. Hoewel ik het laatst wel bij de HA bij mijn dossiers zag staan. 'ADD'. :+

Maar volgens mijn school was mijn verklaring iig niet afdoende om bepaalde priveleges t ekrijgen (op de middelbare) omdat het niet officieel genoeg was ofzo. Dus dan vind ik het ook niet officieel genoeg om het bij het CBR aan te geven.

Ik heb alleen een briefje van een kinderarts met dat de uitslagen van mijn test in het beeld passen van de klinische kenmerken van ADD, of zoiets vaags :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:07

oh maar dan krijg je ook geen medicatie ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:07

jawel, dat heb ik wel gewoon gekregen. Jaar lang die-hard aan de concerta gezeten.
Maar dat zegt ook niets, want je hebt ook huisartsen die ritalin uitschrijven om te kijken of iemand ADHD heeft. Dus er is niet een protocol ofzo wat zegt dat ze pas mogen uitschrijven als de diagnose is gesteld :P

Volgens de arts had ik het ook wel gewoon, maar mijn verklaring is dubbelzinnig.
Maar aangezien ik er dus achter kwam dat het wel gewoon in mijn huisartsendossier staat onder het kopje 'ADD' denk ik eigenlijk wel dat het toch wel officieel is ... := Maar dat weet ik pas sinds een maan :')

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:51

Waarom weet ik nog steeds niet wat ik wil worden?
Kan wel steeds erbij zetten later als ik groot ben, maar zal vast niet meer groeien haha

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:54

Ik weet het nog steeds niet hoor en als ik het denk te weten is het een half jaar later ineens weer iets anders.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:59

Ja oh erg is dat eh! Deze opleiding gaat me wel met gemak lukken, maar wat ik daarna weer wil doen...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:40

Ik weet het ook niet hoor...
Alhoewel, ik heb het altijd geweten: Veearts. Maar ik durfde de opleiding niet aan, bang om te falen omdat het zo'n zware opleiding is.

Verder gaat het hier wel erg hard ineens! Heb het wel allemaal globaal gelezen, maar niet de concentratie en rust gehad om alles in me op te nemen...
Las nog iets over puberteit. Ik ben niet extreem geweest denk ik, wel erg gevoelig voor verslavingen. Blowen een enkele keer gedaan, wel gerookt en alcohol drink ik soms wel stevig en kan ik ook wel naar grijpen als het niet goed gaat met me. En eten kan ook erg verslavend zijn ja. Ik denk dat mijn puberteit daarnaast niet echt anders is geweest ofzo. Wel wat rebels en tegendraads. En wat mannen betreft ben ik wel wat extremer misschien, impulsief en op zoek naar spanning enzo....

Momenteel gebruik ik zelf geen medicatie. Vergeet het constant in te nemen wat er toe leidt dat ik geen goede structuur heb en daardoor, als ik het een week wel goed gebruik, 's avonds rond 8u hoofdpijn krijg wat echt een soort migraine wordt, wat ik normaal gesproken echt niet heb. Daarbij word ik ook ontzettend chagrijnig als het uit gaat werken, en doordat ik lang niet op tijd ben met innemen van de medicijnen had ik weer van die rot buien waar ik ontzettend gestoord van wordt. En zo erg merk ik het effect van die ritalin niet, dus hopelijk ga ik het zonder een beetje redden...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:23

Piloetje schreef:

Waarom rij je dan nog auto???

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:12

Ik weet ook nog steeds niet écht wat ik wil. Ja, van alles eigenlijk. Ook dierenarts trouwens. Maar ook niet aan begonnen wegens faalangst. En we hadden al een opvallend percentage biologiedocenten ontdekt.