Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:08

studiemiep schreef:
pfff vandaag te horen gekregen dat niertransplantatie zeker de komende 2 jaar van de baan is. Kortom naast die strijd tegen de kanker kom ik ook soon aan het dialyseren (nefro verwacht dat lijf operatie niet trek en dat ik accuut aan de dialyse zal moeten). Mijn linker arm mag nu al niet meer gebruikt worden voor infuus/bloedprikken etc ivm aanleggen van shunt. Pfff dikke tegenvaller dus.

Dialyse beïnvloed je leven zo erg......baal als een stekker.

Heel heel heel veel sterkte toegewenst. En een hele dikke knuffel. :(:)

Ik heb afgelopen woensdag een uitstrijkje laten maken. Heb er een aantal via pb gesproken. Vandaag gebeld en de assistente gaf aan dat hij nu op extra kweek staat ivm niet helemaal vertrouwen. Meer of het fijne wist ze er ook niet van. Ik mocht donderdag of vrijdag weer even terugbellen want dan zou de uitslag er wel zijn en kan ik ook mijn eigen HA spreken. Spannend hoor dit, donderdag word ik 21. Voor nu heeft het geen zin om te stressen, dus ik laat het gewoon lekker los!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:18

Ik heb in oktober een oproep gehad maar zit er zo tegenaan te hikken. Ik weet dat het moet maar steek op dit moment mijn kop in het zand.
Ik wil vanmiddag na het werk bellen om een afspraak te maken.

Janneke2

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:05

....doen hoor!

Ik snap het 'tegen aan hikken', maar voor de meesten onder ons is het pijnloos en in een minuutje gepiept.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:35

Ik begrijp het uitstellen echt wel, heb ik ook een paar maanden gedaan en uiteindelijk toch maar de stap gezet. Ik vond het echt helemaal niets, maar was toch blij dat ik geweest was. Ik had geen afwijkingen trouwens. Dit jaar moest ik weer (nog geen jaar terug mijn eerste uitstrijkje gehad) ivm klachten, maar bleek gelukkig iets onschuldigs te zijn, maar toch weer een fijn gevoel om te weten dat daar voor nu in ieder geval niets mis is. 'Gewoon' gaan dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:39

Sterkte studiemiep, wat een heftige periode ben jij nu in terecht gekomen!

Wat betreft pas na 6 weken bellen.. maakt niet uit hoor. Bij de HA kunnen ze het vergeten om jou te bellen en andersom net zo.

Bij mij hadden ze ook niet gebeld, terwijl ze schijnbaar de uitslag ook krijgen. Maar de brief van bevolkingsonderzoek plofte vanzelf op de mat. Ik moet nog steeds opnieuw maar heb geen zin in weer een broedhok van slag. Dus stel het nog even uit..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:45

Wat is de reden dat je er tegen aanhikt?

Ben je bang voor de uitslag? Of dat je met de billen bloot moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:50

Oh nee al kijken er 4 stagaires mee.. dat interesseert me helemaal niks. Eerste keer hikte ik er erg tegenop, puur door het onbekende. Mn vriend is toen meegeweest en heeft in de wachtkamer gewacht (huh ben je nu alweer klaar? :') )

Meer het ongemak de week erna, had best wel last van nabloedingen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:06

Annekeee schreef:

Ik denk beiden. Mijn verstand weet ook dat ik moet gaan hoor maar ik 'vergeet' het iedere keer.
De oproepbrief ligt te branden op mijn bureau zodat ik het toch iedere dag zie en toch heb ik om één of andere reden nog niet gebeld.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:17

Jolien87 schreef:
Annekeee schreef:

Ik denk beiden. Mijn verstand weet ook dat ik moet gaan hoor maar ik 'vergeet' het iedere keer.
De oproepbrief ligt te branden op mijn bureau zodat ik het toch iedere dag zie en toch heb ik om één of andere reden nog niet gebeld.

Ik quote even een eerder berichtje van mezelf in dit topic.

Citaat:
Als iemand vraagt, mag ik je handen zien. Laat je die dan wel zien?

Kijk, wijzelf hebben er een taboe op gelegd. Terwijl de andere kant van het verhaal is, elke vrouw heeft een vagina. Inpreciepe zien ze het er zelfde uit.
Bedoel leg 20 verschillende handen op een rij. Allemaal 5 vingers aan elke hand. Weleens waar de ene langere vingers, andere krommer etc... maar alle handen zien er over het algemeen t zelfde uit. Het zelfde als daar beneden...... #omdenken

Zo'n (huis)arts doet niks anders he. Sterker nog; bij mijn tweede uitstrijkje begon ik over de eerste keer (zelfde huisarts) toen zei ze echt, oh dat weet ik echt niet meer.... :+ dat boeit hun geloof ik echt niks. Wij doen er spastischer over dan hun :')

Kijk ik snap t wel.
Toen ik 14/15 jaar was, en mijn moeder over een uitstrijkje hoorde over haar zelf.
Riep ik kei hard, dat ga ik nooit doen he..!!! Lekker puberaal gedrag..

Inmiddels al twee keer gedaan, en zoals ik hier boven beschrijf. Zo heb ik mezelf van die "angst" af gepraat. :j

Qua pijn vond ik het echt mee vallen. Het voelde als een lichte menstruatie kramp.

Ik doe dit liever dan bloedprikken hoor... Dat vind ik me toch eng :Y)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:27

Maar ik ben geen puber meer he. ;) En niet iedereen heeft er zo weinig moeite mee wanneer er een vreemde bij je down under staat te prutsen. Maar ik vind het wel lief dat je me op deze manier probeert te helpen. :)
Ik maak me er ook niet druk om dat mijn doos de zoveelste is die de dokter krijgt te zien, maar ik zie meer tegen het gevoel op.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:34

Jolien87 schreef:
Maar ik ben geen puber meer he. ;) En niet iedereen heeft er zo weinig moeite mee wanneer er een vreemde bij je down under staat te prutsen. Maar ik vind het wel lief dat je me op deze manier probeert te helpen. :)
Ik maak me er ook niet druk om dat mijn doos de zoveelste is die de dokter krijgt te zien, maar ik zie meer tegen het gevoel op.

Nee nee dat weet ik, mijn reactie was lekker puberaal... Dat bedoelde ik :)
Ik zeg eerlijk, het blijft awkward maar tja.. ik vind het niet erg.

Succes! :o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:57

Nou, 7 februari ben ik aan de beurt. Ik heb dus nog eventjes om me voor te bereiden. :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:49

Jolien87 schreef:
Nou, 7 februari ben ik aan de beurt. Ik heb dus nog eventjes om me voor te bereiden. :=

**\O/** goed gedaan!

Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan, maar ben blij dat ik wel elk jaar moet( duitsland...)
In september heb ik naderhand een brief gekregen met een nieuwe afspraak voor april. Omdat er dus wat verkeerd weefsel gevonden was.

Nu kan het zijn dat het in april weg is, of dat het toch nog aanwezig ik.
En hoe raar het ook is, ik tel nu al de maanden af tot het onderzoek. Ik wil dolgraag weten of het nu weg is ja of nee

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:06

Annekeee schreef:
Ik denk maar zo, de HA ziet zoveel vrouwen ‘van onder’ t is maar net wat voor een taboe je er zelf op legt. :o

Zat even mee te lezen, en wil hier toch op inhaken. Zo zwart-wit als jij het schrijft, zo is het niet bij elke vrouw natuurlijk.
Denk aan vrouwen die misbruikt zijn en graag zelf de controle houden. Dat heeft niets met taboe te maken...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:07

Goed gedaan Jolien!

Sterkte studiemiep, wat een onzekerheid, ik hoop dat het uiteindelijk meevalt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:36

Voor de dames die twijfelen een om uitstrijkje te maken...en gevolgen van het niet maken en ontdekken van bhk zijn vele malen groter. En dan is het niet meer onschuldig een uitstrijkje dan gaat het onderzoek zoals dr Pol...dat doet.

Ik had ook nooit gedacht bhk te hebben ben 34 en geen wild sex leven met jan en alleman gehad.... naar zo zie je maar

As woensdag weer een onderzoek dit x onder narcose (vaginaal en rectaal)..dus zo'n borsteltje om een uistrijkje te maken stelt serieus niets voor. Colposcopie (indien pap niet ok is, is al zeker 100x erger) en omdat het volgende onderzoek onder volledige narcose is kan ik mij zo voorstellen dat die helemaal ruk zal zijn.....en ze daarom mensen maar plat spuiten want aan iedere narcose zitten risisco's vast.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:41

hagelslag schreef:
Jolien87 schreef:

**\O/** goed gedaan!

Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan, maar ben blij dat ik wel elk jaar moet( duitsland...)
In september heb ik naderhand een brief gekregen met een nieuwe afspraak voor april. Omdat er dus wat verkeerd weefsel gevonden was.

Nu kan het zijn dat het in april weg is, of dat het toch nog aanwezig ik.
En hoe raar het ook is, ik tel nu al de maanden af tot het onderzoek. Ik wil dolgraag weten of het nu weg is ja of nee

Welke pap score had je? ( hebben ze biopsies genomen? anders kun je niet spreken over verkeerd weefsel namelijk)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:51

LadyMadonna schreef:
Annekeee schreef:
Ik denk maar zo, de HA ziet zoveel vrouwen ‘van onder’ t is maar net wat voor een taboe je er zelf op legt. :o

Zat even mee te lezen, en wil hier toch op inhaken. Zo zwart-wit als jij het schrijft, zo is het niet bij elke vrouw natuurlijk.
Denk aan vrouwen die misbruikt zijn en graag zelf de controle houden. Dat heeft niets met taboe te maken...

Als incestvrouw was ik erg blij met de bekkenbodem fysio die mij leerde zelf het speculum in te brengen.

Sommige wanboffers hebben ontstoken vrouwelijke slijmvliezen. Soms in de variant dat zitten en wat al niet al pijnlijk is, soms in de variant dat alleen penetratie (dus ook het speculum) gemeen zeer doet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:52

ellepel schreef:
Sanet schreef:
Ik heb vandaag gebeld met de huisarts voor een afspraak. Maar omdat mijn oproep van 2 jaar geleden was (is blijkbaar veranderd in 2018), moet ik zelf via bevolkingsonderzoek een nieuwe aanvragen, maar je kon ook een zelftest aanvragen, dus ik ga daar eens over lezen wat dat inhoudt.

Zelftest is inderdaad nieuw en betrouwbaar.
Ik heb het ook gewoon aan gevraagd en en thuis gedaan,makkie en de uitslag was in orde!! :j

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... fafnameset

Morgen maar bellen, want via mijn bevolkingsonderzoek kan ik dus niet zo’n test aanvragen. Ik zie de optie er in ieder geval niet bij staan...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:59

Janneke2 schreef:
LadyMadonna schreef:

Als incestvrouw was ik erg blij met de bekkenbodem fysio die mij

Kan allemaal wel zijn (klinkt heel hard maar bhk is echt nog veel erger hoor). Wellicht is uitstrijkje wel beter mogelijk bij een gyneacoloog onder een licht roesje...er zijn heus wel mogelijkheden voor mensen die extreem angstig zijn/pijn hebben. Toverwoord is communicatie...een arts kan het niet ruiken. Maar in het algemeen bij "gezonde"dames zonder ontstekingen zal het geen pijn doen. Wellicht voelt het wat onprettig maar echt pijn...

ps een speculum van kunststof is "zachter/vriendelijker" dan een metalen. Ook het formaat maakt natuurlijk uit...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:07

Ik had de kleinste die ze hadden en mede door het niet kunnen ontspannen en vaginawand kanteling was het een waar drama....
Ik wil jouw situatie absoluut niet bagataliseren, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar je kúnt niet zeggen dat bhk erger is dan (de gevolgen van) sexueel misbruik. Dat is echt appels en peren vergelijken en dat kan je imo echt niet maken....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:10

Roerend mee eens: dat uitstrijkje laten doen is ZO belangrijk...!

Idd communicatie - en eigenwijsheid.
(Ik heb het nog meegemaakt dat iedere vorm van pijn werd afgedaan als 'u moet leren(!) ontspannen' en dat artsen doorgingen bij pijn 'want dan leerde je wel dat het toch niet eng is'.)

Andere arts zoeken (graag een gyn die in Nijmegen is opgeleid) en communiceren!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:16

Ik ben het ook echt met studiemiep eens. Doe die uitstrijkjes gewoon.
Heb er al 2 gehad in mijn leven (nu 19 jaar) en ik vind het echt geen big deal. De pijn en het ongemak valt hartstikke mee.

Snap wat jij bedoelt ook hoor LadyMadonna, maar als je die brief laat liggen omdat je te lui bent vind ik dat nogal dom. In situaties die jij beschrijft kan ik me het ongemak goed voorstellen. :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:20

Ik heb ook altijd het belang van een uitstrijkje begrepen, maar het heeft me wel 6 jaar (twee oproepen dus) gekost om de drempel (letterlijk en figuurlijk) over te gaan. En dat had echt niks met luiheid, angst voor pijn, taboe of schaamte te maken....
En ik ben daarin niet alleen...

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:23

Mag ik ook meelezen in het topic?
Dit jaar mag ik ook weer. Heb de oproep nog niet gehad.