Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:43

laetitia schreef:
_sparta_ schreef:
Dat heeft er naar mijn idee wel mee te maken. Want het lijkt er op dat de moeders het allemaal maar goed vinden, ze zeggen er tenminste ook niets van. En als moeders onder elkaar moet dat toch wel kunnen?
En als een hond vervelend is (wat ik ook ergerlijk vind) daar komt snel genoeg commentaar op. Wat is hij druk, of ga je ermee op cursus.
Ik zou eens zeggen, gaat je kind wel naar school en steekte het daar wel wat op. :+

Dan heb je niet goed gelezen in dit topic, er zijn heel veel moeders die zich ook ergeren aan niet goed opgevoede kinderen die alle ruimte krijgt van de ouders.
Ik denk niet dat dit alleen iets is dat bewust kinderlozen hebben.

Maar waarom is iedereen dan stil op een verjaardag? Ook de andere ouders? Is het dan zo taboe om als ouders onderling er wat van te zeggen? Ik mag het als kinderloze niet, want ik weet niet waar ik over praat. Maar dat weet een andere ouder toch wel?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:44

IKbenEllen schreef:
_sparta_ schreef:
En dan blijven de pb's zoals Onassa al meteen bij openen kreeg wel weg?

Waarom vraag je dat aan mij? :o? Hoe moet ik dat nou weten?

Omdat jij het hebt over verplaatsen naar HK. Als daar de boze moeders niet komen zal het ook wel meevallen met pb's lijkt me. :)
Tenminste ik ga er niet vanuit dat ze dat dan allemaal precies blijven volgen. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:45

Haha, dat met die hapjes iriteer ik me ook altijd zo aan haha! :P
Maar ik denk dat ouders die de kinderen wèl een opvoeding geven waar grenzen gesteld worden en waar bepaalde waarden en normen aangeleerd worden zich daar minstens net zo aan ergeren als wij. ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:46

Only_Hellen schreef:
_sparta_ schreef:
Ik zeg er thuis ook wat van, maar dan krijg je blikken van, die houdt niet van kinderen.
Bij een ander zeg ik niets, maar vind het erg storend als er dan niemand wat van zegt.

Het interesseert me echt helemaal niks als die blikken zo zijn. Hoogstwaarschijnlijk vinden ze me in dat geval ook wel kinderachtig (leuke woordspeling als het over kinderen gaat trouwens). Ik zet chips neer voor die kinderen en apart voor hun ouders. Ze moeten niet bij onze chips komen en ook niet door de gesprekken gaan lopen zeuren. Mond dicht en wachten tot mama is uitgepraat.

Jij bent geloof ik nog van de ouderwetse opvoeding. :) Want dat wachten kom ik gewoon echt niet veel meer tegen. Gesprekken worden onderbroken, de oudere wachten tot het kind zijn zegje heeft gedaan en gaan dan weer verder.
En dan denk ik ook, waar is de tijd gebleven dat kindjes de mond moeten houden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:48

Ja, hoor, deze moeder ergert zich daar vreselijk aan.
Ben ook ontaard, want bij ons blijft het, net als bij Mindim, bewust bij een enig(-)kind.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:49

@sparta: de ene ouder doet dat wel, de ander niet.

Ik ken ook moeders die wél commentaar geven of het kind tot de orde roepen (daar is bijv. mijn vriendin met de net gedoopte baby heel goed in :D en ze kan heel streng zijn!)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:50

1 kind is ook al taboe? Waar bemoeien de mensen zich toch mee zeg!
Geen kind is niet goed, 1 kind is niet goed. Maar als mensen er 10 hebben is het vast ook niet goed.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:51

Ik ben zelf ook ouderwets opgevoed. Logisch, want ik ben ook al 43 :D . Ik zal niet zeggen dat ik iets goed heb gedaan, of beter doe. Want opvoeden is moeilijk. Het is zo dat mijn geduld minimaal is en ik heel snel mijn grens heb bereikt wanneer het om oeverloos gejengel gaat, graagi-handjes enzovoort.
Evengoed zal ik ongetwijfeld steken hebben laten vallen in die opvoeding, maar wat zijn steken laten vallen. In elk geval eten ze met mes en vork en helpen ze bij andere mensen de tafel afruimen :D .

Maar ik ben zeker wel van mening dat kinderen hun plaats moeten weten, zonder dit denigrerend te bedoelen. Als ze steeds de volle aandacht krijgen, zullen ze ten eerste stierlijk vervelend zijn en ten tweede moeten ze ook leren dat ze niet altijd te pas en te onpas gesprekken kunnen onderbreken. Is mijn mening hoor. Kunnen anderen heel anders over denken.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:51

laetitia schreef:
@sparta: de ene ouder doet dat wel, de ander niet.

Ik ken ook moeders die wél commentaar geven of het kind tot de orde roepen (daar is bijv. mijn vriendin met de net gedoopte baby heel goed in :D en ze kan heel streng zijn!)

In mijn omgeving mag dat blijkbaar niet. Mijn moeder doet het wel eens bij de kleinkinderen en zelfs dan krijgt ze al blikken van, bemoei je niet met mijn kind. Niet in de gaten hebbende blijkbaar dat het kind al een uur te ver aan het gaan is. Niet net eventjes.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:52

_sparta_ schreef:
Omdat jij het hebt over verplaatsen naar HK. Als daar de boze moeders niet komen zal het ook wel meevallen met pb's lijkt me. :)
Tenminste ik ga er niet vanuit dat ze dat dan allemaal precies blijven volgen. :)

Het komt nu over alsof IK vervelende PB's aan het sturen ben en dat is niet zo.

In de HK zit je vaak met een kleiner groepje te kletsen en wordt niet zo vaak ingebroken. Toch een heel ander gebied dan Mensenwelzijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:53

Only_Hellen schreef:
Ik ben zelf ook ouderwets opgevoed. Logisch, want ik ben ook al 43 :D . Ik zal niet zeggen dat ik iets goed heb gedaan, of beter doe. Want opvoeden is moeilijk. Het is zo dat mijn geduld minimaal is en ik heel snel mijn grens heb bereikt wanneer het om oeverloos gejengel gaat, graagi-handjes enzovoort.
Evengoed zal ik ongetwijfeld steken hebben laten vallen in die opvoeding, maar wat zijn steken laten vallen. In elk geval eten ze met mes en vork en helpen ze bij andere mensen de tafel afruimen :D .

Maar ik ben zeker wel van mening dat kinderen hun plaats moeten weten, zonder dit denigrerend te bedoelen. Als ze steeds de volle aandacht krijgen, zullen ze ten eerste stierlijk vervelend zijn en ten tweede moeten ze ook leren dat ze niet altijd te pas en te onpas gesprekken kunnen onderbreken. Is mijn mening hoor. Kunnen anderen heel anders over denken.

Ik ben het daar echt helemaal mee eens.
En over het steken laten vallen. Dat hoort erbij, voor een ouder en een kind. Dat iedereen leert dat dat gewoon mens zijn is. Lijkt me ook niet erg. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:53

Citaat:
Het interesseert me echt helemaal niks als die blikken zo zijn. Hoogstwaarschijnlijk vinden ze me in dat geval ook wel kinderachtig (leuke woordspeling als het over kinderen gaat trouwens). Ik zet chips neer voor die kinderen en apart voor hun ouders. Ze moeten niet bij onze chips komen en ook niet door de gesprekken gaan lopen zeuren. Mond dicht en wachten tot mama is uitgepraat.

Jij bent geloof ik nog van de ouderwetse opvoeding. :) Want dat wachten kom ik gewoon echt niet veel meer tegen. Gesprekken worden onderbroken, de oudere wachten tot het kind zijn zegje heeft gedaan en gaan dan weer verder.
En dan denk ik ook, waar is de tijd gebleven dat kindjes de mond moeten houden.[/quote]

Dit was dus afgelopen maandag echt super! Al die kindjes hielden 3 uur lang (!!!) heel braaf hun mondje en fluisterden af en toe mama en papa iets toe. Als zij iets lekkers wilden dan vroegen ze dat heel netjes aan mamsie of aan mijn vriendin.

Kindje met ADHD natuurlijk even buiten beschouwing gelaten...en ja ik zag de geirriteerde blikken naar zijn moeder toen hij in de kerk even de totale aandacht vroeg maar zij kennen de achtergrond van dit jongetje niet en ik had echt medelijden met de moeder.
Je zou maar zo'n kindje hebben...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:54

IKbenEllen schreef:
_sparta_ schreef:

Het komt nu over alsof IK vervelende PB's aan het sturen ben en dat is niet zo.

In de HK zit je vaak met een kleiner groepje te kletsen en wordt niet zo vaak ingebroken. Toch een heel ander gebied dan Mensenwelzijn.

Mijn excuses als dat zo overkomt. Dat is niet de bedoeling. Ik geloof niet dat jij bij de pb sturende mensen hoort.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:56

_sparta_ schreef:
Ik geloof niet dat jij bij de pb sturende mensen hoort.

Dat weet ik wel zeker

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:58

laetitia schreef:
Dit was dus afgelopen maandag echt super! Al die kindjes hielden 3 uur lang (!!!) heel braaf hun mondje en fluisterden af en toe mama en papa iets toe. Als zij iets lekkers wilden dan vroegen ze dat heel netjes aan mamsie of aan mijn vriendin.

Kindje met ADHD natuurlijk even buiten beschouwing gelaten...en ja ik zag de geirriteerde blikken naar zijn moeder toen hij in de kerk even de totale aandacht vroeg maar zij kennen de achtergrond van dit jongetje niet en ik had echt medelijden met de moeder.
Je zou maar zo'n kindje hebben...

Dat is heel knap. Want ik zat een tijdje terug bij een begravenis. Of daar waren meerdere ADHD kinderen, of er waren meerdere niet opgevoede. En dat was een paar jaar terug met kerst ook. (sindsdien ga ik niet meer)
En ja dan erger ik me. Mijn moeder die er ook bij was ook. Die zei ook, wij gingen elke week naar de kerk, maar denk maar niet dat er kinderen zaten te kwebbelen, laat staan schreeuwen.

Wat ik me wel afvraag, waar waren toen de ADHD kindjes? Namen ze die nooit mee of zo?
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 07-04-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:00

_sparta schreef:
Wat ik me wel afvraag, waar waren toen de ADHD kindjes? Namen ze die nooit mee of zo?

Nou, dat vraag ik me inderdaad ook weleens af.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:01

Ik zou het niet weten...Ik ben ook gewoon opgevoed met respect voor volwassenen en gewoon mond dicht houden als volwassenen zaten te praten.

Bij grote bijeenkomsten aten de kinderen gewoon aan een aparte tafel zodat de volwassenen konden converseren.

Vroeger had je wel kinderen met hele erge driftbuien (mijn broertje kon er ook wat van). Dat is niet alleen van deze tijd.
Mijn broertje is er nog een tijdje voor naar de kinderpsycholoog geweest.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:03

De kerk waar mijn ouders mij als kind mee naartoe namen, had een oppasdienst (voor de allerkleinsten, tot 4 geloof ik), een kindernevendienst (4-12) en op sommige zondagen een tienerdienst (12-17) of jeugddienst (voor iedereen, maar georganiseerd door jongeren).

De kinderen (en ik dus ook) maakten dus een groot deel van de kerkdienst niet mee omdat ze iets anders aan het doen waren (spelen, kindernevendienst), daarna waren ze wel oud genoeg om een tijdje de mond dicht te houden.

Wellicht hadden ze dat vroeger bij jullie ook?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:04

PS: moest vrijdag even met vriendinnetje bellen om even elkaar bij te praten over het e.e.a.
Zij heeft een zoontje van 2 jaar en hij was continu op de achtergrond aan het schreeuwen, bleren, "mama""" mama".
En ze ging er steeds weer op in...Echt hij schreeuwde soms zo hard dat mijn oren er pijn van deden!

Ik snapte niet waarom ze niet boos op hem werd en hem gewoon even gemeld heeft dat zij nu aan de telefoon zit en even niet gestoord wilt worden.

Maar de ene ouder is de andere niet. Ik kan hier geen oordeel over vellen, ik heb nooit een lastig kind gehad om in het gareel te houden ;-)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:05

Dat is wel een groot verschil. Vaak wel in meer generaties. Ouders die zelf moesten wachten met praten, laten hun kind dat nu wel doen.

Hier was geen opvang bij de kerkdienst. Ik kan me voorstellen dat baby's thuis gelaten werden bij oppas. Maar als peuter/kleuter ging je zeker gewoon mee. Ik kan me ook niet anders heugen.
Nu zie je nog kinderen van 8 die niet stil kunnen zitten. Toen (nog) deed je rond die leeftijd je communie en kon je echt wel stil zijn. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:08

Hier moet ik denken aan een verhaal dat mijn moeder vertelde. Ik bleek dus ook te jengelen als mijn moeder aan de telefoon zat. Wetende dat ze niet kon komen (draadloos was er nog niet).
Dat had ik blijkbaar ook al eens gedaan toen mijn moeder het gesprek eigenlijk niet echt kon onderbreken. Maar toen had ze een vriendin er aan en is ze me eens gaan pakken. Ik bleek het nooit meer gedaan te hebben. Maar dit weet ik zelf niet meer.

odetteke

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:18

Ik als moeder zijnde kan me ook soms ergeren aan andere kinderen hoor :o Kinderen horen geen winkels en restaurants door te rennen. Kleurplaat mee en gewoon de hele tijd aan tafel zitten, zo doen wij het.

Ik bemoei me echter nooit met andere moeders, want zo lang een kind niet mishandeld wordt heb ik er niet zo veel mee te maken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:25

Over dat moeders zich ergeren aan andermans kinderen... ik erger me ook aan die van mezelf, hoor, en dan krijg ik nog veel complimentjes ook over d'r. Pfff, je zal maar zo'n strenge en veeleisende moeder hebben :o ;) .

En één kind is idd bij velen ook al not-done en dan is het net of je al spijt hebt van die ene en er daarom absoluut geen meer bij wilt...
Ik/wij hebben ook een tijd lang getwijfeld, maar ik kan nu met een gerust hart zeggen dat dit voor ons (let op: "voor ons") echt prima is. De standaardvraag wanneer bij ons de tweede komt, wordt nu beantwoord met met "niet, bij ons was de eerste meteen goed...".
Men is er tot nog toe, niet meer verder op in gegaan :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:35

_sparta_ schreef:
IKbenEllen schreef:
Laat dit topic naar de HK verplaatsen en klets daar lekker door. Ik stel zomaar wat voor...

En dan blijven de pb's zoals Onassa al meteen bij openen kreeg wel weg?

Ik heb er niet op gereageerd hoor, sta daar wat dat betreft gelukkig boven ;)
Maar nare pb's kan je ten aller tijden verwachten, maakt dan geen verschil in welk deel van bokt een topic staat.
En helaas kunnen/willen mods niets met scheld pb's doen, dus wat dat aangaat is iemand snel vogelvrij.
Maar dat zal wel zo zijn redenen hebben dat ze pb's niet behandelen, misschien een idee om eens over na te denken en die regel hierin te verscherpen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:47

avaluna schreef:
De standaardvraag wanneer bij ons de tweede komt, wordt nu beantwoord met met "niet, bij ons was de eerste meteen goed...".
Men is er tot nog toe, niet meer verder op in gegaan :+

:D Dat is ook een hele scherpe opmerking!