Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:26

mijn vriend en ik zijn deze maand 3 jaar samen, en het is nooit een probleem geweest,
ik zou het zelfs egoistisch vinden van een jongen als hij er wel een probleem van maakt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:10

Ik heb vandaag weer bij de HA gezeten. Liet de afgelopen dagen alleen maar winden en die roken niet bepaald lekker. Ik schaamde me er ook voor. HA zei dat het met mijn darmen te maken had en dat ik maar moet uitzoeken over de hoeveelheid vezels ik geluid en geurloos kan verdragen... Ook ben ik op het moment doodmoe.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:13

Purny,, daar heb ik ook regelmatig last van helaas, meestal ook de aanleiding tot een flinke aanval. Gister dus veel last gehad van winden en vanochtend kwam alles er in een keer uit :=

Vanavond bij mijn vriend wezen eten,, daarna nog even naar zn kamer gegaan,, na een tijdje vroeg hij dus naar mn buikproblemen. Hij schrok er niet van oid, maar had heel veel begrip gelukkig :)
En zoals gewoonlijk '' ik vind je toch leuk om wie je bent '' , dus dat stelde me wel weer gerust.
Voortaan ben ik '' verplicht'' het te zeggen als ik buikpijn heb en ik mág me er niet voor schamen bij hem :P

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:17

Hihi. Ik heb nog niet echt het lef om de waarheid te vertellen. Gelukkig eten we nu bij hem thuis geheel kruidloos en vrijwel geen vet. Eigenlijk houd ik wel van kruiden en vet eten :'). Dus tis voor mij ook even doorbijten nu. Maar misschien dat ik het hem in de toekomst wel vertel, hij komt er ooit toch wel achter wat mijn daadwerkelijke klachten zijn tijdens die buikpijn-aanvallen. :=

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:33

Ach dat komt vanzelf wel hoor :)

Had gister nog een smsje naar mijn vriend gestuurd dat ik thuis was, en dat ik het echt fijn vond datie begrip voor mij had. Stuurde hij terug datie hoopt dat we het samen makkelijker kunnen maken,, :+:

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

zoals het hoort ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:01

Dat is echt heel lief :+:
Een hele opluchting toch, dat je er gewoon met hem over kan praten en dat hij begrip toont. Ik probeer het uit schaamte zo veel mogelijk te verbergen, maarja, dat lukt niet altijd :+

Ik heb de laatste dagen een beetje ongezond gegeten en dan merk ik gelijk dat ik flink last heb. Niet eens zozeer enorme buikpijn. Maar erg opgeblazen/ gassen en gewoon moe.
Maarja, het is allemaal zo lekker, en ik ben echt een snoepkont :o

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:28

hallo iedereen,
Ik wilde mij ook graag melden.
Ik heb ook een spastische darm/ zeer verkrampt darmstelsel.
Ik heb vorig jaar heel veel onderzoeken gehad.. medicatie etc.
Toch lukt het me niet om fit te voelen, heb veel last van bolle buik (lijk wel zwanger). wissel erg in gewicht val soms extreem af en dat komt er uiteraard altijd weer dubbel aan. Ik ben heel veel moe en heb veel last van migraine.
Ik moest naar dieetiste om te kijken naar een gezond voedingspatroon. Nou dat bleek ik al te hebben.
Ik eet kleine beetjes, en als ik bepaalde producten eet zoals melkproducten/speculaasachtige dingen/appels/THEE.. krijg ik echt buikpijn/gas of borrels en zelfs erge kramp aan het einde van de dag.
Ik moet zeggen dat ik er al wel aan wen hoe rot ik het ook vind allemaal.
het ergste van alles is .. ik weet niet of iemand van jullie dat kent, dat is wanneer ik paardrij ik vaak zulke ontzettende buikpijn krijg..Ik krijg z'n kramp (weeënachtig), dat ik het zweet me uitbreekt en zwart voor men ogen krijg. Ik moet me dan echt haasten naar de toilet anders ben ik gewoon te laat.
het wordt steeds erger en ik moet eerlijk zeggen dat dit ontzettend veel verdriet doet, mede omdat ik dol ben op mijn paarden en op rijden. Het lukt me alleen niet meer op deze manier..
Herkend iemand dit?Misschien kan iemand me helpen met een aangepast dieet/tips!?
ik ben al naar een osteopaat geweest enz maar niks helpt.@!!
HELP..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:48

phietje; welkom! (nouja, dit is dan weer zo'n topic waar je liever niet bij wil horen :+ )
vervelend dat je er zo veel last van hebt met het rijden :(:)
Ik rijd zelf al heel lang niet meer; vanwege tijdgebrek en idd deels vanwege de PDS.
Zou ook niet weten wat helpt..

Ik heb zelf al duizenden euro's vergooid aan pillen, poedertjes, en allerlei alternatieve therapieën.. ben er nu helemaal klaar mee, en zal toch wel gewoon iets zijn wat ik (helaas) moet accepteren..

Hopelijk is er iemand die je een tip kan geven om de buikpijn te verminderen. (zeker tijdens het rijden, niks vervelender dan je hobby op te moeten geven..)
Succes!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:55

Haha Elke, de enige oplossing is: geen snoep in huis halen :P (of van die dingen waar je naar gaat snaaien)

Phietje, welkom!
Tips zijn er heel veel, maar grotendeels werken ze helaas maar half of niet..
Als je veel last hebt aan ht einde van de dag, zou ik zeggen leg iets warms op je buik, dat kan erg goed helpen tegen krampen.
Verder: lees dit topic grondig door, er staat genoeg!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:22

Ik heb ook wel wat baat bij duspatal, maar dat is ook bij iedereen verschillend..
Ik weet niet of je weleens duspatal gebruikt hebt? Anders mss aan je HA vragen om te proberen..

Manon; ja dat is idd ook zo.
Als ik regelmatig eet en ook vaak zo'n beetje hetzelfde zijn m'n klachten een stuk minder.. maar dat valt niet altijd mee :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:13

Welkom Phietje, ik kom niet zo vaak in dit topic, omdat ik er al wel aardig goed mee kan leven, althans, heb leren leven, misschien omdat ik al wat ouder ben.
Dan komen er andere aandoeningen bij die ik als meer hinderlijk ervaar, maar ook de ernst van PDS zal van persoon tot persoon verschillen.
Wat je zou kunnen proberen met rijden, en dat kost niets, is als je opstapt eerst eens heel rustig naar je ademhaling te gaan.
Diep onderin je buik ademen, is best lastig hoor, want ik vrees dat je nu al zover bent dat je al angst voor de krampen krijgt als je op stapt.
Die tijd heb ik ook gehad, tot ik dus echt goed op mijn ademhaling ging letten en daar werd alles toen raar maar waar echt wel wat rustiger door.
Waak ervoor dat het niet zo word dat je angst voor de angst gaat krijgen (daar heb ik lang tegenaan gelopen namelijk).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:54

hallo en welkom :D (of je er blij mee bent is een tweede hihi :P)

de tip die ik je kan geven tijdens het paard rijden is kleine stukjes rijden.
nou weet ik niet of welk niveau je op dit moment rijd, hoe hoger je rijd des te lastiger het is.
en met kleine stukjes bedoel ik meer...
- rijd bijv. 5 minuten een gang die hoger ligt als de stap. neem dan weer 2 a 3 minuten de tijd (in stap) om je weer te kunnen ontspannen.
en doe dan weer 5 minuten (of zo lang als je het volhoud)
ik heb namelijk ook vaak last tijdens het rijden, en dit is voor mij de enigste manier om normaal te kunnen rijden.
en zeker een stap terug rijden, niet meer een uur achter elkaar rijden, maar de eerste paar weekjes een half uur op dat schema en het dan weer gaan opbouwen, kijken hoe je darmen er op reageren.

en de medicijnen die je zou kunnen gebruiken, zijn buscopan en duspatalin.
daarnaast om je zelf ontspannen te houden is valeriaan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:53

@Phietje: Misschien kan je accupunctuur proberen? Daar heb ik best wel goede verhalen over gehoord. Voor de rest kan ik je niet echt tips geven.

Vandaag was het weer drama. Ik stond al met een buik vol gas op. In de trein moest ik ineens onwijs nodig naar de wc en werd echt heel erg misselijk. De trein zat helemaal bomvol en ik schoot volledig in de stress. Gelukkig kon ik het even volhouden en waren we snel in Utrecht, maar als het langer geduurd had, had ik echt een paniekaanval gekregen. In de frisse buitenlucht knapte ik al snel op. Op Utrecht moest ik 20 minuten wachten en ben ik maar op het perron heen en weer gaan lopen en gelukkig kwam mijn buik weer tot rust. De volgende trein was lekker rustig. Dat ik zo in paniek raakte heb ik echt al een tijd niet gehad. In april moet ik verplicht een week op excursie naar Noord-Oost Duitsland met de bus. Dat zie ik dus totaal niet zitten. Dan zit ik echt helemaal opgesloten en kan ik geen kant op. Als ik er over nadenk raak ik al gestressd. Dan komt ook nog het verblijven in een vreemde omgeving en 5 dagen lang vanalles en nog wat doen. Dat ga ik dus echt niet trekken. Ik ben na 1 hele dag iets doen al gesloopt en een paar dagen er na ook nog. Het is echt verplicht. Als ik nu niet ga, moet ik volgend jaar mee, maar dan met mensen die ik helemaal niet ken. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Maar leuk vind ik het niet.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:26

Snap indd dat je daar flink van in de stress raakt..
Maar scheelt het niet als je je een stuk minder druk maakt en goed adem blijft halen? (eventueel een middeltje voor rust innemen)

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:38

Hahah ik ben ook erg blij met dit topic.. voelt toch wel goed hoor meerdere mensen om heen die het begrijpen.. (die het ECHT begrijpen). meeste kunnen er wel een voorstelling bij hebben of vinden het rot voor je.. maar niemand begrijpt hoe het je leven beinvloed in zoveel meer dingen dat zij ooit kunnen bedenken. ..

Flosje @ dat herken ik!!. ik heb dat ook geregeld.. wat ontzettend rot is dat.. begrijp dat je daarvan in paniek raakt. Ik moet zeggen dat ik vaak met de auto naar dingen ga en lekker zelf wil rijden want anders ben ook bang dat ik in paniek raak dan. Alleen zijn files op dat moment wat minder..haha..

Ivy@ wat je zegt is een goede tip.. Ik leg de lat vaak te hoog.. (vervelende eigenschap icm dit probleem). Ik reed op Z niveua maar doorzitten is een DRAMA.. ik ben door een beenbreek en ziekte van mijn paard tijdelijk uit de running geweest. en daarna is het nooit meer het zelfde geweest.. het is alleen maar erger geworden doordat ik een tijd niet meer heb kunnen rijden. .. dat maakt me gestresst ( wil zoooo graag dat het lukt..) en verdrietig. Ik denk idd dat ik meer moet ontspannen.. en goed leren ademhalen..Vind het erg moeilijk..

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:40

Ik was ook op weg naar spastische darmen en het werd echt heel moeilijk om elke dag een uur in de bus naar school te zitten. :( maar ik ben naar een homeopaat gegaan en nu is het een beetje over aan het gaan ^^ :D echt een aanrader. Ze gaan dan allemaal dingen over je vragen en dan krijg je uiteindelijk een korreltje mee die je moet oplossen in water en dan opdrinken ;P ik zou zeggen, zoek het gewoon eens op op internet :D

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:51

Flosje446 schreef:
@Phietje: Misschien kan je accupunctuur proberen? Daar heb ik best wel goede verhalen over gehoord. Voor de rest kan ik je niet echt tips geven.

Vandaag was het weer drama. Ik stond al met een buik vol gas op. In de trein moest ik ineens onwijs nodig naar de wc en werd echt heel erg misselijk. De trein zat helemaal bomvol en ik schoot volledig in de stress. Gelukkig kon ik het even volhouden en waren we snel in Utrecht, maar als het langer geduurd had, had ik echt een paniekaanval gekregen. In de frisse buitenlucht knapte ik al snel op. Op Utrecht moest ik 20 minuten wachten en ben ik maar op het perron heen en weer gaan lopen en gelukkig kwam mijn buik weer tot rust. De volgende trein was lekker rustig. Dat ik zo in paniek raakte heb ik echt al een tijd niet gehad. In april moet ik verplicht een week op excursie naar Noord-Oost Duitsland met de bus. Dat zie ik dus totaal niet zitten. Dan zit ik echt helemaal opgesloten en kan ik geen kant op. Als ik er over nadenk raak ik al gestressd. Dan komt ook nog het verblijven in een vreemde omgeving en 5 dagen lang vanalles en nog wat doen. Dat ga ik dus echt niet trekken. Ik ben na 1 hele dag iets doen al gesloopt en een paar dagen er na ook nog. Het is echt verplicht. Als ik nu niet ga, moet ik volgend jaar mee, maar dan met mensen die ik helemaal niet ken. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Maar leuk vind ik het niet.

Dit herken ik inderdaad heel goed :j Vreselijk is dat..
Ik vind het ook nooit leuk om met een hele groep naar de trein te gaan :n ga liever in mijn eentje.
Vind het ook niet altijd leuk dat een vriendin ( of iemand die ik redelijk ken en toevallig mee praat) naast mij gaat zitten in de bus als ik mij niet lekker voel, ik probeer dan altijd als laatste in de bus te stappen zodat misschien dat plekje al weg is :')
Maar vind dit wel super triest......

Van dat 'vast' zitten in de bus herken ik ook, toen ik met school naar Disneyland ging, was ik al super zenuwachtig en kwam er ook nog eens een wortelontsteking bij in mijn kies :\ Ik raakte toen al helemaal in paniek. ( buik + tand)
Ben toen ook niet gegaan, kunnen ze geen regeling voor jouw treffen dat je niet mee hoeft? Maar dat compenseert met iets?
Ik vind dit soort dingen wel altijd heel lastig want dan plaats je jezelf wel in zo'n 'slachtofferrol' als je alles voorbij laat gaan, maar het is gewoon heel moeilijk om je erover heen te zetten :\

In dit topic wordt heel veel begrepen wat normaalgesproken niet wordt begrepen inderdaad, best fijn is dat.
Toen ik met die salades bezig was, kreeg ik natuurlijk opmerkingen want ik moest wel uitleggen dat het niet was om af te vallen...
Ik heb elke keer gezegd dat het is omdat ik zo'n last van mijn buik heb, maar dan wordt er doorgevraagd en dan zeg ik al vrij snel dat ik spastische darm heb.
Vooral op stage werd dit heel veel gevraagd en schijnen bijna alle meisjes bij mij op stage het ook te hebben :\
Maar die doen gewoon alles, eten hardstikke veel brood, ook dat donker bruine, lopen niet constant naar de wc e.d.

Ik vind dit best lastig, ik weet dat heel veel meisjes dit hebben := Maar daar heeft bijna iedereen het, terwijl ik (heel stom, ik weet het) het idee heb dat het allemaal wel meevalt bij hen.
Maar vind dit ook weer zo'n stomme gedachtegang, want waarom zou het niet zo zijn..
Heb dan wel het idee dat ik het erger heb o.i.d? Er wordt wel heel snel gezegd dat het spastische darm is natuurlijk.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:14

Ik vind dit topic ook erg fijn, omdat je wordt begrepen. Ik heb een tijdje terug met mensen gepraat tijdens een onderzoek in het ziekenhuis die dus ook last hebben van zulke angsten. 1 meisje en haar moeder door hun darmen en een andere vrouw uit angst om flauw te vallen. Eigenlijk ging het bij hun en bij mij ook om de controle. Bang zijn om die te verliezen. Als ik zo opgesloten zit in een bus dan heb ik het idee dat ik de controle kwijt ben. Ik kan niet de bus even aan de kant zetten en ik kan niet ieder uur de bus laten stoppen omdat ik naar de wc moet. Ik ga ook graag liever op eigen gelegenheid, zelfs het OV vind ik dan niet erg, zolang ik maar alleen ben en het liefst reis ik niet in de spits.

@Manon_V: Mijn darmen reageren niet zo heel erg op stress. Mijn maag wel, maar daar maak ik me niet zo druk over. De echte paniekstress komt pas als ik last van mijn buik krijg en naar de wc moet. Dan pas schiet ik in sommige gevallen in de stress. Ik kan in veel situaties die stress wegnemen door wat kalmerends te nemen en goed ademhalen, maar met zo'n bus gaat het niets worden. Dat is voor mij gewoon een vaststaand feit. Ik heb al wel vaker zulke situaties meegemaakt en die zijn allemaal dramatisch verlopen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:18

Ik reis elke dag met met openbaarvervoer, maar dat is anders dan met een groep naar Duitsland.
Dan zit je inderdaad vast, als er iets is, moet je een verklaring af gaan leggen, met het gewone OV niet, stap je gewoon uit en moet je een één of andere manier vinden om thuis te komen :=
Maar bij mij is het vaak al goed als ik even uit die situatie ben.

Ik neem ook rustgevende pilletjes :j Doe ik al een aantal maanden 3 keer per dag, toevallig deze week iets minder en gek genoeg zie ik niet zo veel verschil.
Is ook iets psygisch denk ik, door zo'n pilletje te nemen heb ik het idee dat ik rustiger ben, terwijl dat waarschijnlijk niet eens zo is..
Nu moet ik wel zeggen dat het deze week toevallig wel goed gaat met mijn buik.

Ik ben één keer ook totaal in paniek geraakt in de bus, toen ben ik uit gestapt, die plek is altijd nog een naar plekje voor mij en oko een plek waar ik bang wordt... heel gek.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:32

melisssa@ wat jij zegt over dat het soms net lijkt alsof iedereen het heeft (maar lang niet zo erg als jij.) dat herken ik ook heel erg. Maar als je bij de dokter komt met buik klachten is het ook snel genoemd. Ik heb daarnaast ook allerlei onderzoeken (niet de leukste ) moeten doorstaan om het etiket opgeplakt te hebben gekregen. ken ook een aantal wie zeggen van oh dat heb ik ook.. maar wel lekker door roken/drinken (alcohol..bubbels..) alles eten..en idd nergens last van lijken te hebben. dan geven ze je alleen nog maar het gevoel dat je je aanstelt en dat het wel mee zal vallen..
Ik at trouwens ook bijna niks meer, ivm overal maar buikpijn van te krijgen.. Ik was meer dan 12 kilo afgevallen woog .. slecht 48 kilo iedereen heeft dan ookk een mening klaar.. van oh je zal wel anorexia hebben etc.. Nou ik ben toen echt heel veel gaan proberen te eten.. ik vond dat ook erg rot..allemaal.

Mourelle@ dat van een homeopathie is een goede oplossing. Is alleen moeilijk om een goede te vindne, iedereen is het tegenwoordig en kost allemaal zoveel geld.

Wat voor een rustgevende pilletjes nemen jullie dan eignelijk?
Ik heb idd valeriaan geprobeerd/resque van Bach. ..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:49

Ik heb het vaak ook lang niet zo erg als jullie, maar ik heb hele heftige periodes, alleen lig ik bijna nooit krom van de buikpijn (gelukkig). Ik heb bijv. heel veel gas, opgeblazen buik, darmen die gigantische herrie maken en die je ook echt voelt bewegen als je je hand op je buik legt, slijm en af en toe bloed bij mn ontlasting. Bij mij wisselt het ook zo erg, soms moet ik bergen bruin brood eten om de boel op gang te houden en soms bergen wit om de boel te stoppen. Ik drink graag cola en eet regelmatig pepermunt, omdat ik heel veel misselijk ben en cola en pepermunt kalmeert mn maag. Ik snoep ook graag, maar dat is bij vlagen. Ik vermijd dingen als vruchtensap, heel erg gekruid eten en uien. Verder reageer ik wisselend, de ene keer kan ik wel tegen frituur, de andere keer ben ik de hele avond uitgeschakeld, of moet ik de dag erop naar de wc rennen.

Ik herken de verhalen van in paniek raken tijdens een busreis oid. Begin maart heb ik een training in Den Haag met wat collega's en ze willen carpoolen en ben nu al bezig met een excuus verzinnen om daar alleen naartoe te kunnen rijden. Voel me vaak zo beroerd als ik lang in de auto moet zitten en een hele dag ver van huis cursus heb, kan niet wachten tot ik dan weer naar huis mag! Pas als ik helemaal op mn gemak ben of als ik weer thuis ben voel ik me pas weer goed. En als ik dan ook nog eens 2x 2 uur lang leuk moet gaan zitten doen in de auto tegen een collega, dat kan ik echt niet...

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:51

pffffffffffff.. ik ben vandaag behoorlijk bol en opgeblazen.. }:0
heb niks bijzonders gehad...misschien toch die appel??
moet zeggen dat mijn humeur er dan niet beter op wordt.. bah.. :D

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:49

Kan wel liggen aan een appel,, volgens mij zitten daar behoorlijk veel suikers in?
Hoop wel dat het nu wat beter gaat met je!

Zoo gister behoorlijk gezondigd..
Eerst een yoghurtje bij mijn avondeten genomen, kon het niet laten ( melk hea.. mag ik eigenlijk niet)
Daarna had ik les, tijdens de carnavalsborrel op school. Toen mijn les voorbij was snel naar die borrel gegaan, kreeg ik een wijntje van een vriend.. Dat wijntje moest ik ook nog heel snel achterover gooien omdat ze vroegen of ik mee ging naar de dönertent..
Tjah en toen weer een Turkse Pizza op...
Slecht bezig dus :=

En dan vanavond kroegentoch,, en vervolgens slapen in een studentenhuis waar ze niet eens een fatsoenlijk toilet hebben(heel vies dus).. (dat kreeg ik woensdag pas te horen van mijn vriend... leuk hoor :+ )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:57

Is het wel goed gegaan na je zondiging?

Ik heb het ook geweten, afgelopen week erg veel en erg "slecht" gegeten, veel snoep en chocola enzo. K zat vanacht weer lekker op de pot, k werd gewoon wakker van mn eigen scheten, haha. Of is dit to much information? haha

Verder ga ik vandaag naar de HA, maar deze keer niet voor mn darmen maar voor mn hart, grrr. Dacht dat ik dat onder controle had, maar gister begon mn hart weer keihard te racen en kreeg dat niet onder controle, dus dat resulteerde in een paniekaanval, waarna ik aan de diarree raakte en misselijk werd. K heb me zo op lopen vreten, dat ik vandaag toch nog even langs de HA ga om te kijken of ik nog een keer naar de cardioloog moet, of dat ik er toch gewoon mee door kan lopen. Moet dan even die bevestiging hebben dat er niets ergs aan de hand is.