fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:24

Interessant Mara1, klinkt inderdaad ook wel logisch Ja

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:52

Mijn Osteophaat verdenkt mij van fibromyalgie, en zelf denk ik het eigenlijk ook. Maar wat heb je eraan om de diagnose door een reumatoloog te krijgen? Het is toch niet altijd via tests of bloedonderzoek aan te tonen?
Ik twijfel namelijk heel erg of ik een verwijzing aan de huisarts ga vragen. Wat is het voordeel om de diagnose te krijgen??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:58

Wat is het nadeel?

Je kan alleen iets doen aan een probleem mits je het onderkent en begrijpt denk ik Ja Wil niet zeggen dat je het compleet kan oplossen hoor!

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:03

Jeddah schreef:
Wat is het nadeel?

Je kan alleen iets doen aan een probleem mits je het onderkent en begrijpt denk ik Ja Wil niet zeggen dat je het compleet kan oplossen hoor!

Er bestaat toch geen oplossing voor?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:05

Sanne222 dat zegt Jeddah toch ook.....

En wat het voordeel is? Het lijkt mij dat als je dusdanige klachten hebt dat je constant onderzoeken hebt het best prettig is als er een einde aan het ''ziekenhuisdrama'' komt, zoals het in mijn ervaring was.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:09

Hetgeen wat mij tegenhoud is dat ik al met chronische klachen bij de kno-arts en de gynocoloog loop, en ik bang ben om nog een "stempeltje" erbij te krijgen..
En ik weet voor mezelf al voor 95% zeker dat ik het heb, het verklaart namelijk een heleboel klachten.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:22

waarom ben je bang voor het stempeltje?
tuurlijk is het niet leuk om te hebben, maar het is toch fijn om te weten dat je klachten een naam hebben en je psygisch niet nog meer achteruit gaat? (als je daar last van hebt)
Nu kun je gaan leren er mee om te gaan en het een plaatsje te geven, leren hoe je het beste je dag in kan delen en wanneer je iets kunt doen.
tenminste, ik ben erg blij dat ik straks op therapie kan, want zo leven is ook geen pretje.
Ze zullen het nooit weg krijgen, maar ze gaan mijn leven wel weer dragelijk maken.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:36

Misschien wil ik het eigenlijk wel helemaal niet weten of ik het heb... Lips are sealed
Ik heb al meer dan 10 jaar klachten en weet inmiddels redelijk goed hoe ik ermee om kan gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:39

sanne222 schreef:
Hetgeen wat mij tegenhoud is dat ik al met chronische klachen bij de kno-arts en de gynocoloog loop, en ik bang ben om nog een "stempeltje" erbij te krijgen..
En ik weet voor mezelf al voor 95% zeker dat ik het heb, het verklaart namelijk een heleboel klachten.

Het stempeltje verduidelijkt juist een hoop dingen voor de buitenwereld. Zelf heb je er niets aan, maar veel mensen om je heen nemen je pas serieus als het een naampje heeft, dus ergens is die stempel makkelijk.
Daarbij; stel dat je klachten ergens anders vandaan komen en je iets heel anders blijkt te mankeren?? Dan heb je in ieder geval een onderzoek gedaan!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:45

sanne222 schreef:
Misschien wil ik het eigenlijk wel helemaal niet weten of ik het heb... Lips are sealed
Ik heb al meer dan 10 jaar klachten en weet inmiddels redelijk goed hoe ik ermee om kan gaan.

Dit snap ik absoluut!
Ik heb zelf al vanaf mijn 13e klachten, ben nu 24. Vorig jaar is de diagnose fibro gesteld. Het heeft voor mij geen meerwaarde dit te weten, behalve dan dat ik weet dat de foto's breuken etc hebben uitgesloten. Verder heb ik er 10 jaar mee moeten leren omgaan, dus inmiddels is het niets meer waar ik bij nadenk.
Psychisch heb ik er geen last van... het hoort bij mij, is vaak vervelend, maar goed.... tis niet anders.
Het stempeltje is nu gezet door de artsen, maar er zijn maar weinig mensen in de buitenwereld die het weten... Ik vind het niet belangrijk aan mijn pijnen een naam te verbinden, als ik pijn heb heb ik pijn en als ik iets niet kan, kan ik het niet. Zo simpel is het en of dat nu gewoon pijn is of pijn door een naam, vind ik niet belangrijk... Doet me ook niet veel als mensen mij een aansteller zouden vinden of iets, jammer dan, zolang ik en mijn wereld rondom mij maar weten dat het écht zo is.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:19

ze kunnen ook een hersen scan maken daarop zien ze als je fybo heb een zwarte gedeelte.alleen maken ze hier in ned nog niet zovaak gebruik van

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:21

Ik heb een hersenscan gehad, niets op te zien hoor Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:58

Joh maar Sanne, als je het niet wíl weten moet je je natuurlijk gewoon niet laten onderzoeken toch?

Fijn Rosita dat je er zo mee omgaat hoor Ja Scheelt denk ik ook wel dat je al vanaf zo'n jonge leeftijd last hebt, Inderdaad hoort het dan wel heel erg bij je.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:18

Jeddah schreef:
Joh maar Sanne, als je het niet wíl weten moet je je natuurlijk gewoon niet laten onderzoeken toch?

Fijn Rosita dat je er zo mee omgaat hoor Ja Scheelt denk ik ook wel dat je al vanaf zo'n jonge leeftijd last hebt, Inderdaad hoort het dan wel heel erg bij je.

Ik heb er ook al heel erg lang last van, daarom is het zo lastig om weer voor dezelfde klachten langs de huisarts te gaan. Ik ga er eerst nog een tijdje over nadenken wat voor mijzelf de meerwaarde zou zijn om een diagnose te hebben van een aandoening waar niks aan te doen valt...(ik heb namelijk al 2 chronische ziektes die niet te behandelen zijn Verdrietig )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:24

http://www.xs4all.nl/~fredb/FibroHypo/
even storen hier,zou een te trage schildklier niet voor veel klachten kunnen zorgen (soms ook fibromyalgie?)
het zou mij niets verbazen als er in sommige gevallen een verband is....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:32

Bedankt voor de link Geerke! Ik ga even lezen Ja Voor ziets mag je natuurlijk altijd tsoren Ja Graag zelfs! Alles is leerzaam Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:12

Tsja... Misschien heeft het er idd mee te maken Jeddah dat ik er al zolang last van heb, al is het de laatste jaren wel behoorlijk verergerd... Maar goed.... HEt zit er toch.. dan kan ik bij de pakken neer gaan zitten of doen wat goedgaat, dan kies ik toch voor het laatste Knipoog
IK ga ook even lezen Geerke!
ER is hier al eerder de discussie over geweest, maar ik blijf ook rondkijken naar iets wat het veroorzaakt, dus alle info is welkom. Ik geloof niet namelijk niet dat het er zomaar is, iets waarvan geen enkele aanwijzing, oplossing etc te vinden is, ik ben ervan overtuigd dat het érgens vandaan moet komen.( noem mij maar gek Clown, maar zo heb ik ook lang gedacht en stiekem nog steeds een beetje dat het misschien best eens voort kan komen vanuit rokende ouders tijdens de zwangerschap., Degenen die ik ken met fibro, hebben allemaal een rokende moeder gehad tijdens de zwangerschap)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:03

_rosita_ schreef:
Tsja... Misschien heeft het er idd mee te maken Jeddah dat ik er al zolang last van heb, al is het de laatste jaren wel behoorlijk verergerd... Maar goed.... HEt zit er toch.. dan kan ik bij de pakken neer gaan zitten of doen wat goedgaat, dan kies ik toch voor het laatste Knipoog
IK ga ook even lezen Geerke!
ER is hier al eerder de discussie over geweest, maar ik blijf ook rondkijken naar iets wat het veroorzaakt, dus alle info is welkom. Ik geloof niet namelijk niet dat het er zomaar is, iets waarvan geen enkele aanwijzing, oplossing etc te vinden is, ik ben ervan overtuigd dat het érgens vandaan moet komen.( noem mij maar gek Clown, maar zo heb ik ook lang gedacht en stiekem nog steeds een beetje dat het misschien best eens voort kan komen vanuit rokende ouders tijdens de zwangerschap., Degenen die ik ken met fibro, hebben allemaal een rokende moeder gehad tijdens de zwangerschap)

mijn moeder rookte niet tijdens de zwangerschap

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:04

Mijne ook niet Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:23

ben ik weer,de grootste bemoeial van bokt...
Dit vond ik ook.Citaat:
Wat is het verband tussen fibromyalgie en hypothyreoidie:
Fibromyalgie en hypothyreoidie komen vaak samen voor.
Anti-stoffen tegen de schildklier worden vaak bij patienten gevonden,al dan niet met normale tsh en ft4 waarden.
Fibromyalgie al dan niet in combinatie met hypothyreoidie,reageert soms goed op behandeling met T3(of T4 en T3...niet T4 alleen!)
Nou ben ik nieuwsgierig of een van jullie dat slikt tegen fibromyalgie? En of het (een beetje) helpt?
De info had ik hier vandaan
http://www.hypomaarniethappy.nl/lezing/2004/vragen.htm
Ik vind dit interessant omdat mijn chronisch hoef en spierbevangen paard wat opgegeven was,zo is opgeknapt van een schildklier hormoon,en volgens mij helpt het ook tegen de gevolgen van cushing(bij paarden)....vandaar dat ik nieuwsgierig ben...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:04

Oké... bij deze is mijn theorie teniet gedaan door Goof en Elise.... Bedankt! Clown

Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:08

Wie weet rookten ze wel stiekem Knipoog Haha!
Mijn ma heeft overigens wel gerookt Ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:09

Jeddah schreef:
Wie weet rookten ze wel stiekem Knipoog Haha!

Jaaaaaa. Dát is het!!!! Zie je... klopt mijn theorie toch nog... Thnx to Jeddah! Haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:16

_rosita_ schreef:
Oké... bij deze is mijn theorie teniet gedaan door Goof en Elise.... Bedankt! Clown

Haha!

Heheheheheh, sorry.... Bloos Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:31

Mijn mams rookte ook Ja
Misschien is het gewoon dat de moeders van Goof en Elise zelf niet rookten, maar wel in een omgeving leefde waar veel gerookt werd Vork