GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:35

Laura123 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb de eerste, en misschien de tweede dag een lichte hoofdpijn gehad maar ik had ook te weinig geslapen. Verder echt totaal nergens last van. Geen honger. Soms trek maar dat is een normaal gevoel. Ik heb een schema waar ik mezelf aanhoud om te eten. Honger of niet want zoals ik hier lees 600-800 kcal eten is verre van gezond. Ik kan ook gewoon eten zonder honger. Geen chips meer gegeten of andere gekkigheid of overdadig. Mijn huid lijkt wat zachter aan te voelen.

Week 1: -2 kg

Op naar week 2!

Fijn dat je al resultaat ziet!
Echter is een week wat minder kcal eten niet erg, ik heb enorme buikloop, en alles komt er uit. Ik zie het als een buikgriep. Hopelijk zijn de bijwerkingen wat minder over een paar dagen, waardoor ik weer rond de 1700 kan zitten..

Er zijn meer mensen die schrijven weinig te eten dus het was niet zo zeer persoonlijk richting jou.

Vanillia

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:48

‘Weinig’ is een rekbaar begrip. Je zal toch in een calorie tekort moeten zitten om af te vallen. Mijn ervaring is dat de combi weinig eetlust + bewustere keuzes maken (minder bewerkt voedsel, minder suiker, minder vet) ervoor zorgt dat je lager uitkomt. Als je gewoon dagelijks chips, friet en snoep blijft snaaien, maar alleen minder vanwege de medicatie is dat net zo min goed voor je lijf en ga je het resultaat op de langere termijn niet volhouden.
Laten we het in dit topic vooral informatief en opbouwend houden in plaats van veroordelend, dat hebben we in ons dagelijks leven al genoeg vanwege ons overgewicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:56

Eens maar we moeten ook geen dieet van 600 calorieën gaan promoten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:58

Dat gebeurt ook niet toch? Laura geeft zelf ook aan dat het veel te weinig is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:59

Van te weinig kcal eten ga je ook minder afvallen. In het begin lijkt het vast te werken maar binnen 2 weken kom je stil te staan.

Zo werkt het voor mij wel. Eet ik te weinig dan val ik vrijwel meteen niet meer af.
Die "knoop in maag" herken ik, het is erg lastig om daar 'overheen' te eten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:27

Ik praat voor mezelf dat ik mezelf opleg voldoende te eten, want heb ook dagen gehad dat ik weg had kunnen komen met 2 kleine maaltijden als het om 'gevoel' ging. Maar dat is niet genoeg. Dat het nu weer groots wordt gemaakt door anderen en meteen op de toer van 'laten we het informatief houden' is olie op het vuur gooien vind ik. En het promoten van je moet laag in kcal zitten is heel iets anders dan 600-800 kcal of 'normaal 1500 kcal).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:31

Dees schreef:
Van te weinig kcal eten ga je ook minder afvallen. In het begin lijkt het vast te werken maar binnen 2 weken kom je stil te staan.

Da's dan goed nieuws voor hongerstakers. En voor landen met hongersnood. Gewoon stoppen met eten, na 2 weken blijf je op gewicht en is er niets aan de hand.

Oftewel, dat is natuurlijk onzin en kán biologisch gezien gewoon niet. Minder intake = gewichtsafname.
Oók als je maar 500 kcal per dag zou eten ipv 1500. Dan sta je 1000 kcal méér in de min dan bij 1500 kcal eten waar je er 2000 nodig zou hebben om stabiel op gewicht te zijn.
Die 500 per dag in de min is uiteraard gezonder op lange termijn (van een week heel weinig eten of zelfs vasten is nog nooit iemand slechter geworden - zat mensen die een week niet kunnen eten als ze een flinke buikgriep te pakken hebben en zat religieuze groeperingen die vasten als onderdeel van hun religie hebben) én beter vol te houden. Dan kom je grofweg op een halve kg per week afvallen, wat een mooi tempo is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:40

Nogmaals, niemand promoot hier dat 600-800kcal gezond of normaal is, volgens mij is dat voor iedereen hier heel duidelijk. 1 opmerking wordt om wat voor reden dan ook uit z’n verband getrokken en daar spreek ik je op aan. Ik snap best dat dat confronterend is, maar jij bent degene die ‘olie op het vuur gooit’ door ergens over te beginnen wat totaal niet aan de orde is.

Ik heb wel eens vaker gehoord dat je lichaam ‘in de spaarstand’ gaat bij een te groot calorietekort, maar echt bewijs in de vorm van een onderzoek heb ik daar eigenlijk nog nooit van gezien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:51

Ik lees het op veel plekken (hier/facebook etc): ik heb geen honger dus ik eet niet of lukt niet. Dat wil ik voor mezelf voorkomen omdat het niet gezond is en dwing ik mezelf normale hoeveelheden te eten. En wat pietje of marietje doet moet ie zelf weten maar ik wil dat voor mezelf voorkomen. En als anderen mensen dat dan persoonlijk aantrekken en ik zeg dat dat niet nodig is lijkt mij dat meer dan voldoende dan dat jij ons de les gaat lezen wat we wel/niet mogen zeggen hier en de conclusie trekken dat het veroordelend is wat het niet was.

Edit: om het over 'uit het verband trekken' te hebben....

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:12

Zonnetje81 schreef:
Ik lees het op veel plekken (hier/facebook etc): ik heb geen honger dus ik eet niet of lukt niet. Dat wil ik voor mezelf voorkomen omdat het niet gezond is en dwing ik mezelf normale hoeveelheden te eten. En wat pietje of marietje doet moet ie zelf weten maar ik wil dat voor mezelf voorkomen. En als anderen mensen dat dan persoonlijk aantrekken en ik zeg dat dat niet nodig is lijkt mij dat meer dan voldoende dan dat jij ons de les gaat lezen wat we wel/niet mogen zeggen hier en de conclusie trekken dat het veroordelend is wat het niet was.

Edit: om het over 'uit het verband trekken' te hebben....

Heel verstandig. Je wil wel voldoende vitaminen , mineralen, eiwitten ( en toch ook koolhydraten en vetten ) binnenkrijgen.
Je lichaam kan niet zonder ( ja uiteraard een korte periode wel, maar daar wordt je lichaam niet beter van ) .

Je gaat echt al binnen enkele dagen tot een week spierweefsel verbranden als je idd op 500kcal zit. Dat is gewoon zonde.

Waar je als je niet hoeft af te vallen dus een paar 100 kcal speling hebt voor wat ongezondere zaken, omdat de rest van je voeding voor alle noodzakelijke stoffen zorgt. heb je als je minder kcal inneemt dus minder ruimte voor "ongezonde: producten.

Dus als je dit voor de lange termijn aangaat. Is focus op een halve kg per week ( eerste weken iets meer, maar dat is vaak vocht, of als je een heel hoog BMI hebt ) echt de beste oplossing.
Dat bestaat dan dus uit : Heel gezond eten zodat je geen tekorten oploopt met een heel heel klein beetje ruimte voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt ( half glas wijn, of een stukje chocola , paar chipjes etc - of/of ) .

Als je dan gaat stabiliseren houdt je dat hele gezonde patroon aan wat je nu doet , en is er dus wat meer ruimte voor die dingen die geen toegevoegde waarde hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:52

Ibbel schreef:
Dees schreef:

Da's dan goed nieuws voor hongerstakers. En voor landen met hongersnood. Gewoon stoppen met eten, na 2 weken blijf je op gewicht en is er niets aan de hand.

Oftewel... (edit: en nog meer bla bla bla).

He heerlijk... deel je een ervaring, krijg je weer gratis en voor niets dit soort betweterij erbij.

Lees svp mijn berichten in dit topic gewoon eens terug. Van te weinig eten en wel deze medicatie gebruiken werd ik gewoon keihard ziek en viel ik niet meer af.
Mijn input is bedoeld voor mensen die op een gezonde manier willen afvallen met gebruik van deze medicatie. Liefst in een mooi gestaag tempo zonder 'stilstand'.

Dat is heel wat anders dan chargeren door te vergelijken met hongerstaking of hongersnood. En van een weekje buikgriep op bouillon en thee val je idd even af. Zodra je weer gaat eten ben je meteen weer op gewicht. Doe dat bij herhaling en je zit in een keurige jojo. Succes met je mooie vergelijkingen, maar negeer jij svp gewoon mijn input voortaan maar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:31

Vanillia schreef:
Ik heb wel eens vaker gehoord dat je lichaam ‘in de spaarstand’ gaat bij een te groot calorietekort, maar echt bewijs in de vorm van een onderzoek heb ik daar eigenlijk nog nooit van gezien.

Ik kom ook even binnenvallen. Dat van spaarstand herken ik wel. Ik at achteraf te weinig en viel niet af, ondanks soms wel 200 kilometer per week op de racefiets zat, krachtsport deed en flinke stukken wandelde ernaast. Ik was niet echt te zwaar, maar met de overgang wel vetopslag bij mijn buik gekregen en dus ook bij de organen waar ik vanaf wilde. Ik lette op wat ik at, dronk vrijwel geen alcohol, at alleen verse producten, geen frituur of snacks, maar het ging er echt niet af. Uiteindelijk via de sportschool een dieet gekregen met in het begin 2200 calorieën :? per dag ivm mijn sportactiviteiten. Ik was doodsbang dat ik zou aankomen, maar iedere week ging er toch 200/300 gram af. Helaas bleef dit wel stilstaan na zo´n 5 kilo eraf. Maar die zijn er nooit meer aangekomen, dus dat is wel fijn. Mijn verbranding stond gewoon een soort stil leek het wel. En nog steeds denk ik, maar met de juiste verhouding in eiwitten en vetten, is het wel beter te reguleren. Nu met ozempic toch dat laatste zetje en inmiddels na 5 weken 4 kilo eraf. Ik ben er nog niet, maar tot nu zakt het iedere week nog.

Mijn PDS is vrijwel rustig, terwijl ik normaal gesproken echt iedere aanpassing merk op mijn darmen. Wel heb ik nu al een paar dagen hoofdpijn, maar verder geen bijwerkingen gehad. Ik heb via Wellis een goed gesprek gehad ivm een lagere calorie inname en het wielrennen, en ik moet dus echt na het sporten proberen om een flinke shakebeker met eiwitten te nemen voor het herstel. Tussendoor inderdaad genoeg elektrolyten drinken. Tot zover is het prima te doen en ik heb mezelf gewoon gelijk aangeleerd om 3x per dag op gezette tijden te eten, al is het gewoon wat minder dan voorheen. Ik ben een stuk rustiger in mijn hoofd en beter geconcentreerd op het werk.

Vraagje: Is er hier iemand met lipoedeem? Een goede vriendin van mij heeft hier enorm last van. Ook al eens liposuctie laten doen ivm teveel pijn en draagt regelmatig een korset inclusief kousen om het uit te houden. Ze sport 4x per week omdat het anders nog meer pijn gaat doen, maar het lukt haar dus niet om kilo's kwijt te raken. Ik denk dat dit voor haar ook echt gaat helpen, maar ben benieuwd of er hier succesverhalen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:23

Ibbel schreef:

Mensen die te weinig eten houden het veeeeeel langer uit dan een simpel lineair verband zou impliceren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:45

Ik zou het wel interessant vinden om daar meer over te weten. In principe is minder inname gewoon afvallen. Anders zouden er geen magere kindjes in Afrika bestaan en gaan er geen mensen dood van uithongering.
Maar er bestaat wel degelijk zoiets als een soort spaarstand van het lichaam. Waardoor je tijdelijk minder afvalt dan je op basis van inname zou moeten doen. Ik zou wel willen weten hoe dat wetenschappelijk wordt verklaard en hoe je die spaarstand doorbreekt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:08

Het wordt wetenschappelijk verklaard door het feit dat mensen niet betrouwbaar zijn in het rapporteren van hun daadwerkelijke inname.

Plus crash dieet -> afbraak van spiermassa -> tdee/ energiebehoefte gaat buitenproportioneel hard omlaag -> "lage" inname wordt eigenlijk ook te hoog om nog meer af te vallen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:01

nee, het wordt door veel meer verklaard dan alleen dat. En het wordt grotendeels nog niet verklaard. Sorry, stille meelezer met passie voor dit onderwerp. Mijn grote fascinatie als dietist is nog steeds hoe het kan dat 2 mensen met een vergelijkbaar dagmenu 2 totaal andere resultaten kunnen behalen.

Feit is dat er vrijwel geen goed onderzoek gedaan kan worden hiernaar. Het enige echt goede onderzoek wat ooit gedaan is naar fors uithongeren in een gecontroleerde omgeving is het "minnesota starvation project". Het is ook niet heel ethisch natuurlijk om dit te doen, anders dan groepen te bestuderen zoals mensen met anorexia of 3e wereld landen en dat zijn geen hele vergelijkbare groepen.

Wat was het minnesota starvation project?
36 mannen werden in 1944 gecontroleerd uitgehongerd om te zien welke gevolgen dat had. Daarvoor verbleven ze op een plek waar ze geen toegang tot voedsel hadden anders dan wat werd aangeboden.
In de eerste 12 weken kregen ze voedsel volgens hun behoefte, gemiddeld 3200kcal. Daarna kregen ze rond de 1500kcal (ieder kreeg 50% van zijn behoefte). Daarnaast moesten ze zeer actief blijven, o.a. met 5km wandelen per dag.
De meest interessante fase kwam daarna: alle mannen werden in groepen verdeeld en kregen verschillende hoeveelheden eten in de hervoedingsfase. Sommige groepen waren afgepast, anderen mochten zoveel eten als ze wilden.

Wat je zag is dat de mannen gemiddeld 25% van hun gewicht verloren, maar dat de verschillen in de groep zeer groot waren. Sommige mannen vielen maar kleine hoeveelheden af, anderen vielen meer dan de helft van hun lichaamsgewicht af. Dat onderbouwt dat er sprake is van een lichamelijke factor die we nog niet volledig duidelijk hebben en dus niet alleen gedrag (meer eten dan je denkt bijvoorbeeld).
De stofwisseling van deze mannen vertraagde fors en hun spiermassa brak flink af, ondanks de fysieke inspanning. Hun hele lijf vertraagde, inspanning leveren werd zeer moeilijk. Hiermee verlaagden zij hun energiebehoefte extreem.
Ook interessant: mannen begonnen oedeem te krijgen, dus hielden vocht vast. Soms tot wel 7kg.

Daarnaast was er sprake van bizarre psychologische veranderingen, maar ook die waren heel persoonlijk. Sommige mannen verloren hun eetlust, sommigen begonnen extreem traag te eten en anderen waren geobsedeerd door het eten dat ze kregen en schrokte het naar binnen.

Zelfs in de herstelfase bleef de totale obsessie voor voedsel bestaan. Sommige mannen in de groep die vrij beschikte over voedsel aten wel 10.000kcal per dag. Daarnaast kwam het lichaam vooral vetweefsel aan en geen spiermassa waardoor het rustmetabolisme lager bleef dan het voor het onderzoek was. Bij de enkele mannen die zich langdurig hebben laten volgen na het onderzoek bleek dat hun spiermassa ook niet meer terug naar normaal kwam.

Ondertussen hebben we wel meer oorzaken gevonden: gedeeltelijk komt dat voor uit genetica, het tekort aan bepaalde hormonen en het extreem heftig of juist niet reageren op verzadigingssignalen. Maar er zijn ook duidelijke aanwijzingen dat de darmen van obese mensen veel effectiever kcal uit voeding halen dan mensen met een normaal of laag gewicht. Faecestransplantaties (ontlasting van magere mensen werd getransplanteerd in de darmen van obese mensen) laat een acute forse gewichtsafname zien, helaas is die alleen neit blijvend: de eigen darmflora neemt het weer over. Er zijn ook ondertussen bacterieprofielen gekoppeld aan verhoogde eetlust en verhoogde vetopslag.

Dus de psychologie (meer eten dan je denkt en rapporteert dat je eet) is echt maar een heel klein stukje van de puzzel. Er zijn nog 100 redenen.

Kindjes in Afrika, die nooit toegang hebben gehad tot forse hoeveelheden eten zijn niet vergelijkbaar met iemand die eerst obees is geweest en daarna is afgevallen. Dat is echt appels met peren vergelijken. De basis is kcal in VS kcal out. Het punt is alleen dat we beide kanten (zowel kcal in als kcal out) gewoon niet zo goed kunnen bepalen als we zouden willen en als we denken dat we kunnen.

Sorry, ik kruip weer onder mijn steen, maar hier moest ik even op reageren :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:50

Nee dankjewel juist. :j
Heel interessant.

Ik weet ook niet of er in die tijd naar slaap of stress is gekeken.
Ook dat kan gewichtstoename geven of afvallen tegen houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:04

Deze zijn niet expliciet meegenomen, maar worden wel meerdere malen vermeld in het onderzoek.

In het uithongerstadium sliepen de mannen slechter. Er werd gestreefd naar nachten van 7-8 uur gedurende het volledige onderzoek, maar er werd vaak vermoeidheid gerapporteerd overdag. Onderzoek naar cortisol en leptine vonden toen nog niet plaats, maar met de kennis van nu kan dat wel redelijk ingevuld worden nu.

Stress lijkt in dit onderzoek vooral een vicieuze cirkel: de mannen kregen stress door de uithongering. Met de kennis van nu weten we dat stress ook het afvalproces kan stagneren.
Verminderde slaap zorgt ook weer voor meer stress op het lijf en meer stress voor minder slaap enz.
We weten nu dat door stress ook ghreline (het "hongerhormoon") toeneemt en leptine (verzadiging) afneemt.

Het doel van het onderzoek destijds was natuurlijk niet om specifiek onderzoek te doen naar optimaal afvallen, maar eerder om informatie te vergaren om de (krijgs)gevangenen en uitgehongerde soldaten zo optimaal mogelijk te begeleiden bij terugkomst thuis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:06

Wederom dankjewel. :j

Ja het doel zal zeker anders zijn geweest, en hoe triest ook, maar de info die eruit komt is wel nu nog steeds waardevol.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:03

Naast het deel dat we nog steeds niet precies weten is er voor een deel ook een verklaring die ik nog niet langs zag kome n

- als je minder eet ga je Automatisch minder bewegen.

Interessant is ook : als je flink sport. Denk aan 3 uur op de racefiets.. dan deo je de rest van de dag echt veel minder dan je gedaan had als je niet die drie uur had gesport. Dus hoewel je veel verbrand hebt tijdens het fietsen, compenseer je een deel daarvan weer door het minder bewegen daarna ( in het geval van rie uur op de racefiets compenseer je niet alles uiteraard).

Dus :
- spier afname -> minder energie nodig
- vetafname - ook minder energie nodig
- minder energie leidt tot efficienter/ minder bewegen
- Sporten is goed voor van alles, maar ook daar heeft het lichaam de neiging tot compenseren door daarna rustiger aan te gaan doen

En dan nog de individuele verschillen zoals hierboven beschreven.

Blijft wel dat niemand gezond afvalt op 500kcal per dag.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:54

Ik ben de afgelopen week echt doodmoe, echt niet leuk meer. Is dit een normaal verschijnsel? Hebben meer mensen daar last van?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:19

Ja, dat heb Ik ook gehad. Een paar dagen vroeg naar bed gegaan en nu is het weer ok.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:28

fjordjes schreef:
Ik ben de afgelopen week echt doodmoe, echt niet leuk meer. Is dit een normaal verschijnsel? Hebben meer mensen daar last van?

Nee maar ik slaap wel veel dieper en beter.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:05

fjordjes schreef:

Ik heb daar ook wat meer last van

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:07

Wat ik echt vreemd vind is dat ik inmiddels 4 weken onderweg ben, maar heb nog een halve pen over?

Heb elke keer naald gecontroleerd en was goed doorgankelijk.

Afvallen wil ook niet echt... steeds beetje af, beetje bij....