Zonnetje81 schreef:Ik lees het op veel plekken (hier/facebook etc): ik heb geen honger dus ik eet niet of lukt niet. Dat wil ik voor mezelf voorkomen omdat het niet gezond is en dwing ik mezelf normale hoeveelheden te eten. En wat pietje of marietje doet moet ie zelf weten maar ik wil dat voor mezelf voorkomen. En als anderen mensen dat dan persoonlijk aantrekken en ik zeg dat dat niet nodig is lijkt mij dat meer dan voldoende dan dat jij ons de les gaat lezen wat we wel/niet mogen zeggen hier en de conclusie trekken dat het veroordelend is wat het niet was.
Edit: om het over 'uit het verband trekken' te hebben....
Heel verstandig. Je wil wel voldoende vitaminen , mineralen, eiwitten ( en toch ook koolhydraten en vetten ) binnenkrijgen.
Je lichaam kan niet zonder ( ja uiteraard een korte periode wel, maar daar wordt je lichaam niet beter van ) .
Je gaat echt al binnen enkele dagen tot een week spierweefsel verbranden als je idd op 500kcal zit. Dat is gewoon zonde.
Waar je als je niet hoeft af te vallen dus een paar 100 kcal speling hebt voor wat ongezondere zaken, omdat de rest van je voeding voor alle noodzakelijke stoffen zorgt. heb je als je minder kcal inneemt dus minder ruimte voor "ongezonde: producten.
Dus als je dit voor de lange termijn aangaat. Is focus op een halve kg per week ( eerste weken iets meer, maar dat is vaak vocht, of als je een heel hoog BMI hebt ) echt de beste oplossing.
Dat bestaat dan dus uit : Heel gezond eten zodat je geen tekorten oploopt met een heel heel klein beetje ruimte voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt ( half glas wijn, of een stukje chocola , paar chipjes etc - of/of ) .
Als je dan gaat stabiliseren houdt je dat hele gezonde patroon aan wat je nu doet , en is er dus wat meer ruimte voor die dingen die geen toegevoegde waarde hebben.