Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:42

Knap hoor Lor!

Ach als dat zo een keer gebeurt is geen ramp hoor Renee. Voelt niet fijn maar kan veel erger en morgen weer een nieuwe dag.

Ik had een goede eetdag. Chocola wat op kantoor stond kunnen negeren en ook geen Vietnamese mini loempia's gegeten. Die halen we op kantoor bijna iedere woensdag.
Op de sportschool konden we een kleine pokebowl eten. Ik heb 'm mee genomen dus morgen een lekkere lunch.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:02

Bedankt. :)

Het heeft lang geduurd voor ik eraan toe was om überhaupt wat aan mijn eetpatroon te doen, zelfs het feit dat mijn bloedsuiker altijd aan de hoge kant was/is met bloedprikken/urineonderzoek, mijn knieën pijnlijker werden en mijn lijf me steeds meer in de weg ging zitten, ik niet lekker in mijn vel zat, slecht sliep, constant opgeblazen was en beroerd tegen de tijd dat ik honger/trek had moedigde me niet aan. :o
Kledingmaat 54-56 zat nog net aan fatsoenlijk en ik kon nergens meer echt terecht voor kleding, was afhankelijk van online shoppen etc.
Helpt uiteraard niet mee dat ik medisch in een heel traject zat (borstkanker) en knetterdepressief was, in de overgang gebracht was, van mezelf al een wacky hormoonhuishouding heb die nog meer van de leg raakte en al van jongs af aan eetbuien heb.
En waar een ander rustig kon snoepen etc zonder veel gevolgen kwam ik bij wijze van spreken al aan als ik maar naar lekkers keek. :+

Ik heb nog steeds eetbuien, maar nu is het ±1x/week een zak chips, een reep chocolade en een fles frisdrank en soms een zak drop en vaak komt het niet in 1x op.
Voorheen was het 3x per week of vaker een zak chips, een zak snoep, een reep chocolade, een zak drop, frituurhapjes, kaasjes, worstjes, nootjes etc en dat ging gerust allemaal op in 1 eetbui. :wow:

Mijn laatste diëtiste gaf me deze tips:
Pak gerust wat lekkers maar doe het in een bakje en weeg het af.
Ga het heel bewust eten: stuk voor stuk.

Eet je altijd hele zakken leeg?
Gooi ze eens leeg op een dinerbord zodat je beter ziet wat je nou eigenlijk wegwerkt.

Eet je maaltijd aan tafel, geen tv/tablet/laptop/telefoon/krant/boek/intensief gesprek oid, radio en wat oppervlakkig gepraat mag wel maar concentreer je op je eten.

Zorg voor gezondere snacks, zet dat klaar en evt ongezonde snacks leg je ergens waar je niet zo vaak komt of niet makkelijk bij kunt (desnoods in een afgesloten kast met de sleutel ergens anders in huis).

Ga met een gevulde maag en rustig hoofd naar de winkel en bedenk je daar of je dat lekkers wat normaal automatisch in je karretje gaat wel echt wil; is het geen vullen ipv voelen?
Tot het moment dat je boodschappen aangeslagen worden kun je nog zeggen 'nee, ik wil dit niet', je omdraaien en je producten terugleggen.

Houd eens een week bij wat je eet en drinkt:
Wat, hoeveel (concreet gewicht/aantal; een handje/bakje is te variabel), wanneer en evt ook wat je emoties erbij waren, heeft het je geholpen etc.
Zo kun je ook zien of je bijvoorbeeld een kleine maaltijd of gezond tussendoortje tussendoor nodig hebt en wat je valkuilen zijn door de dag heen.
Het maakt je veel bewuster van wat je precies eet, ook de ongemerkte snaaitjes komen dan duidelijk naar voren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:08

@Lor: ik heb dat geluk ook alleen te wonen en ben verhuisd dus geen supermarkt meer op kruipafstand. Maar je at een hoop weg, dat scheelt een hoop vocht alleen al in je lijf!!

@renee: mooi balen maar morgen hopelijk er weer tegenaan!

Ik heb net even myfitnesspal weer eens geopend, vorig jaar juni voor het laatst zag ik :+ daarna weer de mist in gegaan. Maar goed 1 geluk ik woog 0,2 kg minder dan mn laatste meting daar.....(ssssttt ondertussen kilo's aangekomen, afgevallen weer iets eraan weer iets eraf en zo op en neer gehupt en niks bereikt in die periode)

Ik heb mijn caloriendoel op 1600 gezet. Eens kijken wat dat doet. Dan tel ik alleen nooit mijn bakboter mee. Want dat is niet in te schatten vind ik....Hopelijk werkt dit en kan ik dit volhouden na al die crashdieten de laatste 13 jaar.....ik moet leren hoe het weer normaal kan met geduld. Hopelijk levert het iets op anders is het weer demotiverend.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:31

Niet alleen vocht, ook suiker, zout etc. :)
Ik merk ook dat ik veel langer tussen maaltijden volhoud en minder flauw word als ik trek krijg wanneer ik weinig ongezonde zooi snaai, een stuk minder opgeblazen ben etc.

Qua frisdrank ben ik grotendeels overgeschakeld op 1 kop cappuccino per dag (vaak met smaak, geen extra suikers) thee (400-800ml met suiker/honing; die moet ik nog wel terugschroeven) en ±550ml zoethoutthee zonder iets erbij), water (500-1500ml/dag) en spa met een smaakje (huismerk, maar vergelijkbaar met spa touch, ±1500ml/dag).
En ja, ik zit op 3l of meer per dag, zit ik er ruim onder dan krijg ik blaasontstekingen. -O-
Op alleen water en thee redde ik het net niet en op deze manier is het alsnog gelijk aan water qua calorieën maar niet zo saai. :+
En af en toe gewoon een sapje, frisje oid ter afwisseling want het leven moet gewoon leuk blijven. :D

Patat eet ik vaak als aardappelen bij het eten en gaat dan in de airfryer en meestal pak ik verse frites uit het versschap.
Bij een 'vette hap dag' gaat het in de frituurpan.
Wel doe ik er tegenwoordig een portie groenten of salade bij, niet persé tijdens die maaltijd maar als snack of bij een andere maaltijd (bijv lunch, ipv brood oid salade).

Ik haal ook gerust wekelijks kibbeling oid bij de supermarkt maar dat gaat in de airfryer, scheelt ook een hoop in vet en is imo net zo lekker. :)

Verder gooi ik extra groenten door mijn gerechten, bijvoorbeeld pastasaus met 1 bak macaronigroenten, 1 zak Italiaanse groenten, een grote bak champignons en als ik nog restjes over heb aan groenten deze erbij.
Maximaal 300gr gehakt en een pot saus (of zelf maken) en je hebt een goede pan met pastasaus.
Dan doe ik het per portie in zakjes in de vriezer, op een drukke dag ofzo trek ik zo'n zak uit de vriezer, warm hem op, kook pasta en bak er een eitje bij, beetje geraspte kaas erbij en je hebt een goede maaltijd. :9
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 11-01-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:33

Ik drink geen thee en koffie. Ik drink water met slimpie of cola zero, best veel maar nooit het idee dat het invloed heeft als ik het niet drink. Ik heb vorig jaar geprobeerd 3 weken geen cola zero te drinken maar dan heb ik een rot leven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:41

Helemaal zonder frisdrank/cola gaat mij ook niet lukken maar het beperken tot een blikje of glaasje ipv hele flessen leegzuipen hielp hier wel degelijk om wat gewicht te droppen.
Maar ik kan het niet op voorraad hebben, dan 'moet' het op. :+
Ik haal daarom dus een blikje of klein flesje per keer; toch wat lekkers te drinken maar geen liters ervan in huis hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:00

Drink je dan gewone? Ik wel altijd Zero.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:13

Aan de cola/sinas/cassis mis ik vooral de prik. Spa rood doet het voor mij prima, eventueel met een schijfje citroen. Plat water vind ik alleen in de zomer lekker.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:16

Ik vind Crystal clear ook altijd lekker met en zonder prik :j

Vandaag kaasstengels gekocht voor de kinderen voor tussen de middag en zelf een salade :+
Morgen weer eens een dagje op kantoor maar dat is altijd wel prima want dan is het gewoon eten wat je bij je hebt, geen kans op snaaien zolang er niemand jarig is :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:23

Wat gaan jullie hard :7
Ik ben met het afvallen Spa rood wel echt als favo drinken gaan beschouwen en sinds we een sodastream hebben al helemaal. Maar all time favorite blijft echt koffie. Heel slecht maar ik kan niet zonder.

Morgen idd met frisse moed er weer tegenaan! Zaterdag voor het eerst weer op de weegschaal, ben benieuwd :roll:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:27

Ik vind spa rood niet te zuipen. Zou wel handig zijn als ik dat wel lekker vond.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:37

Kan gebeuren Renee! Iedereen heeft wel van die dagen. Ik ging ook de hele dag netjes tot ik thuis nog even door moest werken :roll:

Wel even gecompenseerd met een goede training net, voelt daardoor toch wat minder erg (horloge uit vergeten te zetten, training duurde 1,5u):

Afbeelding

Wel leuk om te lezen hoe iedereen beetje zn eigen handigheidjes heeft en gezonde snacks :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:01

Zonnetje81 schreef:
Drink je dan gewone? Ik wel altijd Zero.

Als ik het kan vinden light of zero, anders de gewone versie. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:40

Zonnetje81 schreef:
Ik vind spa rood niet te zuipen. Zou wel handig zijn als ik dat wel lekker vond.

Ook niet die met smaakjes?
Ik vind gewone spa rood op zich prima maar ook vrij saai, die met citroen, munt of vd Plus met framboos of AH met bloedsinaasappel of peer-cactus vind ik wel weer erg lekker en het leukt de spa wat op qua smaak zonder calorieën etc. :)
AH heeft nog meer smaken en ban Spa heb je de touch lijn in zowel bruisend als plat water, Aldi heeft ook beide varianten geloof ik.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:28

Drinken is voor mij eigenlijk het makkelijkste punt. Houdt heel erg van prik, dus hebben we altijd spa rood en cristal clear. Soms ook blikjes cola zero. Geen flessen want die drink ik leeg haha!
De spa rood doe ik bij Slimpie en dan is het net frisdrank.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:58

Qua drinken ben ik heel eentonig...ik drink hele dagen thee. Koffie drink ik thuis zelden tot nooit. Op kantoor 1 of 2 bakjes, maar daar ben ik maar 2 dagen in de week. Als ik ga wandelen neem ik water mee of water met een smaakje. Frisdrank lust ik allemaal maar ben er niet dol op. Dat drink ik wel als ik uit eten of op een terrasje.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:19

Ooh spa rood vind ik ook echt niet lekker.

Ik drink overdag koffie en lauw water (ja ik ben een beetje vreemd O:) )
En dan 's avonds neem ik nog vaak nog 2 glazen ranja.

Mijn buik vind prik niet zo heel leuk, dus dat drink ik heel af en toe.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:55

Koud water is ook zwaar op de maag en alleen lekker in de zomer.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:37

Hier vandaag weer gewogen, ik probeer het max 2x in de week te doen omdat ik anders te veel op de cijfertjes ga letten. Afgelopen 2 weken in totaal weer 3,5 kilo eraf. Maar jeetje wat is het weer druk in de sportschool met nieuwe mensen, altijd in januari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:06

Lauw water is juist heel goed toch? Voor de darmen.
Ik ga zaterdag voor het eerst weer wegen, laatste keer was voor de kerst ergens. Ben heel benieuwd :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:45

Ik ben ook suf bezig...netjes ingevoerd alles op 1600 kcal.
Sta ik een partij saus op mijne ten te mikken vandaag en denk ineens: oliebol die heb ik niet mee berekend gisteren en vandaag.....................................................DOM DOM DOM dus de komende dagen maar even iets strenger doen haha.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:13

Renee1991 schreef:
Lauw water is juist heel goed toch? Voor de darmen.
Ik ga zaterdag voor het eerst weer wegen, laatste keer was voor de kerst ergens. Ben heel benieuwd :=

Ja ik drink daarom ook juist 's morgens een glas lauw/warm water.
Maar vind niks aan koud water en mensen vinden dat dan raar dat ik overdag warm water drink ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:57

Lauw water maak je mij ook niet blij mee, ijskoud tot tegen kamertemperatuur wel en heet kan ik soms ook nog wel waarderen.
Wanneer ik misselijk ben of maagklachten heb drink ik het wel lauw, om die klap vd temperatuur van koud water tegen te gaan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:14

Ik heb allerlei dieeten gedaan in het verleden, laatste keer zo'n 3 jaar terug, 20kg afgevallen met keto. Helaas zit dat er inmiddels weer aan doordat ik weer normaal ging eten (en dan kon dat chippie ook wel)onlangs nog 2 maanden keto geprobeerd, maar viel er niks mee af.
Er mag weer 20kg af, puur voor mijn gezondheid,als het niet zo gaat, ook prima,maar ik wil iig niet zwaarder worden.
Ik ben onlangs gestart met het gebruiken van de app Eetmeter, deze helpt je om zoveel mogelijk volgens de schijf van 5 (dus gezonde keuzes maken) te eten, en ik blijf nu stabiel in gewicht.
Ik ben zoekende naar hoeveel ik het beste kan gaan eten om af te vallen,maar ik maak er geen dieet en poespas meer van. Gewoon gezond eten en leven, en daarbij ook nog af en toe genieten van wat lekkers, of een wijntje in het weekend.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:17

Met betrekking tot frisdrank met koolzuur, de POH van mijn huisarts vertelde een tijdje geleden dat koolzuur in combinatie met suiker je makkelijk erg vermoeid doet voelen. Als ik dat goed onthouden heb :') Het was voor mij in ieder geval wel reden om wat te minderen qua frisdrank in de avond, zelfs als drink ik meestal cola zero.

Ik heb een tweede avond zonder man, zonder snacks er op zitten. Ben best een beetje trots op mezelf!

Incidenteel is mijn man van huis voor zijn werk, en dan mag ik van mezelf meestal allerlei lekkers omdat ik zo zielig ben :o
Nu dus niet gedaan! Zelfs niet de kleine snackajacks die ik voor eventueel had meegenomen vanmiddag.
Ik ga mezelf een schouderklopje geven en dan naar bed, haha.