Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:46

Ach ik heb al 8 keer de minimale HM afstand gelopen dit jaar, waaronder een marathon en ultra, dus het kan altijd gekker :+
Vorig jaar heb ik dat 55 keer gedaan.

Als je maar goed naar je lichaam luistert en goed opbouwt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:54

@Duke; wauw wat gaaf om progressie te merken en dat je nu sneller loopt!
@Faringo; fijn dat je je eerste loopje weer hebt kunnen doen en dat pijnvrij ging!
@Jesdajin; is bij jou het niet ook zo dat les 2 (&3) gewoon hetzelfde zijn qua lopen/wandelen? Bij mij bouwen de trainingen per week zich op maar zijn telkens 3 lessen hetzelfde.
@Puera; wat leuk dat je met collega's loopt! Hopelijk met dat zonnetje van vandaag erbij!

Vanmiddag inderdaad een rondje gedaan. Les 29 zonder dat ik nu migraine heb *\%/* Ging wel vol op m'n plaat in de blubber omdat ik bleef haken achter een boomwortel. Zat helemaal onder en het was in de eerste kilometer al dus heb een hooooop opmerkingen gehoord onderweg over hoe ik eruit zag. :P Maar had nergens last van dus vond het onzin om m'n loopje niet af te maken. Met douchen gelijk lekker gescrubt en nu heb ik zin om me op te geven voor een mudrun.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:04

Dankjewel voor alle welkoms en motiverende berichtjes allemaal!

Jesda: wat een mooie omgeving om in te lopen zeg, heerlijk ook met de honden zo!

SV: Hopelijk ben je snel weer beter! :(:)

Dilan: Ik zou er helemaal naar van worden als iemand met een naald zou zitten graven in mn kuiten :oo
Is het om een blessure te voorkomen of herstel?

Helderder: Fijn dat de migraine weg is, misschien heeft de blubber geholpen :+

Denk dat ik vandaag iets te snel ben gegaan tijdens de eerste interval, en toen ik mn eerste 5 minuten moest proberen lukte dat dus niet meer.
Ging dus iets slechter dan vorige keer

Ook laat mn horloge hele rare cadans pieken zien. Iemand die weet of ik daar iets aan kan doen? Hij doet het alleen op strava, niet op garmin connect zelf.
Laatst bijgewerkt door Deri op 23-02-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:07

Hahaha helderder, ik moest hardop lachen om je opmerking om in te schrijven voor een mudrun na je avontuur vandaag :)) :D goed dat je hebt doorgelopen en nu gelukkig geen migraine!

JesdaJinn ook weer lekker bezig geweest samen met de hondjes, het ziet er uit als een prachtige omgeving om te lopen!

En ik zie allemaal goede plannen voor (halve) marathons. Een paar keer per jaar een HM lijkt me ook geen groot probleem als je gewoon lekker traint en regelmatig een rustweekje pakt. Ik zit er ook over te denken me in te schrijven voor een HM ergens in mei/juni, heeft iemand nog aanraders? Mijn eerste keer deze afstand zelfstandig lopen afgelopen zaterdag smaakt naar meer 8-)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:10

Beterschap @SV. Hopelijk voel je je gauw weer beter.

Mooie plaatjes @Lisitano & @JesdaJinn :) fijn dat jullie lekker kilometers hebben kunnen maken vandaag. Het was er prima weer voor *\o/*

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:21

SV, maar jij bent wel een uitzondering hoor :))

Helderder, ach, die modder is goed voor je huid ook :+
Gelukkig geen last van je val.

Kiwi, dry needling is om de spieren los te krijgen. Ze hebben het gebruikt tijdens mijn herstel, maar nu ook om een blessure te voorkomen. Als die kuit strak gaat staan, dan kan dat aan mijn knie gaan trekken.

Kylan, ik weet zo even geen halve marathon in juni eerlijk gezegd. Meeste populaire evenementen zitten in voor- of najaar heb ik het idee.
Maar trailruns worden geloof ik ook wel in de zomermaanden georganiseerd.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:34

@SV Beterschap

@JesdaJinn Lekker gelopen weer. En wat een super loopmaatjes.

@Kylan Is een marathon in juni niet enorm lastig vanwege de warmte? Ik heb wel even gegoogled welke marathons er nu allemaal zijn. Na een snelle blik door de lijst zou ik eventueel Leiden zeggen op 15 mei. Dit is de volledige lijst: https://www.runnersworld.com/nl/nieuws/ ... nder-2022/

@BB80 Amsterdam is idd een thuiswedstrijd. Ik speel een beetje met het idee om me voor een van de afstanden in te schrijven, maar zeker niet de hele marathon. Dat niveau heb ik niet en ik weet ook niet of ik dat ooit zou ambiëren. Trainen voor de Kikathlon gaat goed, die is pas over 17½ week, dus zelfs als ik nu nog geen meter kon zwemmen, fietsen of hardlopen zou dat wel goedkomen denk ik. Ik heb 6 weken ervoor een andere sprintafstand triathlon staan, dat wordt mijn allereerste, maar waar ik me nu nog het meest zorgen over maak is dat ik de week voor de Kikathlon een Olympische afstand triathlon heb staan. Dat wordt een uitdaging.

@Dilan Als je Amsterdam loopt en ik loop zelf geen afstand dan kom ik aanmoedigen...

@Puera Jou kom ik ook aanmoedigen 8-)

@Helderder Fijn dat je zonder hoofdpijn hebt kunnen lopen.

@kiwi1990 Dat net iets te snel starten ken ik, ik heb ook heel erg die neiging. Ik loop nu ongeveer anderhalf jaar (met een 3 maanden hiatus na de zomer) en zie nog steeds bijna altijd dat ik te snel begin, het kost even voor je hart en je longen om te bedenken dat je aan het sporten bent. Je zou kunnen proberen om je heel bewust te zijn van je stappen door ze bijvoorbeeld te tellen. Niet per se doortellen, maar iets als 1-2-3-4-1-2-3-4 ofzo. Ik doe dat en tel een aantal passen adem in en een aantal passen adem uit. Voor mij werkt dat heel goed in inschatten hoe zwaar de inspanning is, maar dat is iets waar je over tijd ook wat meer gevoel voor gaat krijgen. Het belangrijkste doe je al, je trekt je schoenen aan en gaat er op uit :j

@MuSLi Hoe was je kickboxen gister?

Ik heb 3 weken hardlooppauze gehad vanwege achtereenvolgend een verkoudheid, bijkomen van een teamweekend (ik word te oud voor die oliebol) en het stormweer. Vandaag op pad gegaan met het idee om gewoon weer op te pakken waar ik was gebreven maar dat viel toch wat tegen, mede doordat ik erg laat geluncht had en tijdens een vergadering ook nog een hele bak druiven heb zitten wegwerken. Dat zat nog te veel als een brok ik mijn maag. Ik kijk de volgende training even aan hoe het gaat maar als het me weer tegen valt ga ik het schema dat ik nu heb niet in deze vorm uitlopen. Dan pak ik de komende weken een 30 min tempoloop, de intervaltraining van het schema en een 60 min duurloop. Ik wil hierna een 10k schema doen waarbij ik als ik alle duurlopen 15 minuten langer maak ook opbouw tot 90 minuten precies op tijd voor mijn grotere triathlon dus dat heeft de voorkeur boven mezelf misschien over de zeik lopen in de komende paar weken. En als het mooiere weer aanhoud ga ik ook weer regelmatiger fietsen. Ik heb net een hele gave nieuwe fiets dus die moet goed gebruikt gaan worden...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 21:39

Imay, balen dat het tegen viel. Maar met een rustige opbouw ga je vast fit genoeg zijn voor je triathlon :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:53

@Imay, kickboksen is altijd afzien. Maar achteraf is het heerlijk. Goed dat je dan weer geweest bent :j

Na twee dagen achter elkaar hardlopen, waarvan eentje flink intervallen was het misschien een beetje too much :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:08

Hier vandaag ook weer gelopen na een weekje rust en dat voelde erg goed :j 11 Km met 4 keer een halve Km beetje tempo maken. Lekker!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:16

Leiden had ik inderdaad gezien imay en dat is bij mijn schoonouders om de hoek, dus zeker een optie. Verder zijn er hier in de buurt in juni een paar kleine evenementen waar ook een HM afstand op het programma staat, de Groot Ginkelse Loop en de Stuwwalloop. Maar omdat die klein zijn ben ik bang dat ik dan de hele weg ver achteraan loop dus ik weet niet of ik dat leuk vind. Ohja warmte is voor mij geen probleem, ik heb het toch altijd koud :+

Imay lekker weer begonnen na een langere pauze, komt vast goed voor je triathlon. Stoer hoor, dat je dat gaat doen! En slim dat je je rustig voorbereid zodat je jezelf nu niet kapot loopt. Dan maar een andere aanpak dan het schema zegt.

Poes fijn dat je weer lekker hebt kunnen lopen!
Laatst bijgewerkt door Kylan op 23-02-22 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:17

BB80 schreef:
Duke: wat zou ik graag een keer om het hoekje van jouw loopgroep trainingen willen kijken. (Lees:meedoen)
Lijkt mij super motiverend en hoe gaaf dat je gewoon een level sneller erbij hebt! Goed zeg! *\o/*

Ik kan het iedereen aanraden om bij een hardloopvereniging aan te sluiten. Gezellig, motiverend en je kunt altijd wel loopmaatjes vinden voor loopjes buiten de training om en om samen naar hardloopwedstrijden gaan. Zo is iedereen altijd vol van de marathon van Rotterdam. Dit jaar doen er 2 van onze groep mee (waaronder ik) en een deel heeft ook vaker de marathon gelopen. Dan komen tijdens het lopen de vragen: "En? Loopt het lekker? Nog blessurevrij? Lekker op schema? Wat is je langste duurloop nu? Nu geen blessures krijgen hoor!" En een deel van de groep gaat ook altijd aanmoedigen. Echt leuk dat iedereen echt met je mee ernaar toeleeft, wat ik zelf andere jaren als ik 'm niet liep, ook heb gedaan.

Puera: dat zijn ook serieuze afstanden die jij doet! En wat een mooi tempo zeg. De HM onder de 2 uur is ook nog een doel (droom...) van mij, maar ik vrees dat dat voor mij toch echt te snel is.

Supervixen schreef:
Ach ik heb al 8 keer de minimale HM afstand gelopen dit jaar, waaronder een marathon en ultra, dus het kan altijd gekker :+
Vorig jaar heb ik dat 55 keer gedaan.

Als je maar goed naar je lichaam luistert en goed opbouwt.

Nu bent jij natuurlijk wel een geval apart wat dat betreft :+ , maar ik zit ondertussen dit jaar nu toch ook al op 6x minimaal de HM afstand, in training weliswaar, dus dat gaat echt op laag tempo en 2 ervan zijn trails geweest. Volgende week vrijdag staat een 'testloop' van 21 km in het schema. Geen idee wat de trainer daar precies mee bedoelt, maar ik moet dan een bepaalde snelheid halen. Dan mag het dus wel op tempo. Maar een half jaar geleden was ik al blij als ik de 10 km netjes uit kon lopen. :=

@Imay: balen als het niet lekker loopt, maar klinkt ook alsof het niet heel gek was nadat je lijf wat te verduren heeft gehad en niet handig met eten bent geweest.

Dry needling ben ik ook fan van. Als ik merk dat er een spier begint tegen te stribbelen, laat ik me gelijk prikken. Dan kan ik na 2 dagen weer verder met hardlopen. Als je alles moet los laten masseren, ben je vaak een paar weken uit de running (letterlijk).

@Helderder! :oo Maar wel echt die runnersmentaliteit van opstaan en doorgaan! Heeft iemand je al de tip gegeven om op je loopdag extra water te drinken vooraf? Als je te weinig vocht binnen krijgt, kun je last krijgen van hoofdpijn. Of is dat het niet? Ik probeer even mee te denken. En dan niet drinken vlak voor het lopen (klotsbuik en verhoogd plasrisico), maar gedurende dag extra te drinken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:23

@kiwi; ligt dat niet aan je GPS?
@Kylan; in Amersfoort is de marathon altijd in juni dacht ik. En als jij zelfstandig een HM kan lopen gaat je dat zeker lukken!
@Imay; oei ja die weekendjes gingen jonger aanzienlijk beter :+ komt vast weer goed.
@Poes; ook weer lekker gelopen na extra rust, fijn!
@Duke; ik zal mijn waterinname eens in de gaten houden. Volgens mij drink ik sowieso wel erg veel, maar tijdens het lopen zweet ik ook altijd als een malle.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:25

Hier ook een fijn loopje weer. 11km langs een mooie route met een luisterboek op :)

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:55

Ziet er fijn uit Poes. Mooie afstand ook!

Om de anaerobe cirkel te vullen kun je beter gaan kickboksen :Y)
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:03

Prachtig poes!

Ik begin me weer iets beter te voelen gelukkig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:13

O fijn SV!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:54

Goedemorgen!

Hoe gaat het BB80, knap je al wat op?

Fijn dat je je les zonder migraine hebt kunnen afronden, Helderder. Al een mudrun opgegeven? :))

Je bent nog in opbouw, Kiwi, dus iedere keer dat je loopt is al een prestatie op zich. +:)+

Kylan, de halve marathon van Sneek is eind juni en is een mooie, vind ik. Maar dat zal een beetje uit de richting zijn voor je, denk ik. := Deze start om 19.00 uur en ik heb nog niet meegemaakt dat het enorm warm was met deze marathon.

Leuk Imay! Wie weet treffen we elkaar nog! Wil je zelf niet meedoen met de halve in A'dam?
Mooie plannen heb je!

Fanatiek Musli! Vandaag een rustdag?

Poes weer back in the game. Van het weekend weer Tour de Kempen of is dat afgelopen?

Gisteren lekker gelopen. Gelukkig was het droog. Wel veel plassen dus met natte voeten thuis gekomen.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:54

Lekker gelopen Puera.

Ik heb vannacht een pittige blokkentraining gedaan. Twee blokken van drie kwartier hoesten 8)7

Ik heb helaas mijn loop met Duke moeten afblazen. Ik voel me wel wat beter en ik wil zondag ook wel weer een stukje trailen, maar 31km kan ik mijn lijf nog niet aandoen. Hoe graag ik dat ook wil. Ik wil immers nog wel steeds de Leersumse veld ultra lopen op 5 maart, dus moet echt even rustig aan doen nu en herstellen. Ik baal er enorm van, ik heb er ook echt een hekel aan als ik dingen moet afzeggen, maar ja, dit is wel het beste.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 11:26

Balen zeg SV! Maar idd, je gezondheid gaat voor.

Vandaag mijn langste duurloop sinds mijn blessure gehad.
9km, waarvan steeds 1 km hardlopen op rustig tempo, 100m wandelen. Ongeveer dan, soms net iets langer of korter.

Eerste helft voornamelijk harde wind tegen. Hartslag ging ook al vrij snel omhoog, ook na het wandelen steeg het vrij snel. Geen idee waar dat nou weer aan ligt. Zou bijna denken dat mijn conditie gewoon belabberd is :roll:

Geen pijntjes gehad, op een 'kriebel' in mijn knie na, op ongeveer 8,5 km. Even schrikken, maar bedacht me al gauw dat de fysio had gezegd dat 'voelen' niet erg is, zolang het niet over gaat in pijn en ik mijn looptechniek gewoon goed kan houden.

Na het hardlopen goed gerekt en gekoeld, daarna geen last meer gehad.
Nu even 2 dagen niet hardlopen en volgende week iets minder km maken.
Wil volgende week zondag de vestingloop 5 km lopen. Als mijn longen een beetje meewerken lukt dat zonder wandelen op rustig tempo. Zo niet, jammer dan :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:46

Mooie afstand, Dilan! Dan moet de Vestingloop ook wel lukken!

Hmm, da's geen fijne 'training', SV. Jammer dat je je afspraak hebt moeten afblazen. Hopelijk ben je weer op tijd fit genoeg voor de ultra.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:52

Puera schreef:
Goedemorgen!

Hoe gaat het BB80, knap je al wat op?

Fijn dat je je les zonder migraine hebt kunnen afronden, Helderder. Al een mudrun opgegeven? :))

Je bent nog in opbouw, Kiwi, dus iedere keer dat je loopt is al een prestatie op zich. +:)+

Kylan, de halve marathon van Sneek is eind juni en is een mooie, vind ik. Maar dat zal een beetje uit de richting zijn voor je, denk ik. := Deze start om 19.00 uur en ik heb nog niet meegemaakt dat het enorm warm was met deze marathon.

Leuk Imay! Wie weet treffen we elkaar nog! Wil je zelf niet meedoen met de halve in A'dam?
Mooie plannen heb je!

Fanatiek Musli! Vandaag een rustdag?

Poes weer back in the game. Van het weekend weer Tour de Kempen of is dat afgelopen?

Gisteren lekker gelopen. Gelukkig was het droog. Wel veel plassen dus met natte voeten thuis gekomen.
[ [url=m/NdPgho.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik speel wel met het idee. Of de 8k. Voor beide is de tijdslimiet meer dan ruim genoeg denk ik. Voor de HM twijfel ik alleen of ik het niet gewoon te veel tijd hardlopen vind. En ik ben nog lang niet op de afstand. Realisisch gezien zou het moeten kunnen met alle andere sportplannen die ik heb. Al zou ik maar tot 90 minuten opbouwen qua hardlopen. Met die endurance motor zelf zit het waarschijnlijk tegen die tijd wel goed met fietsen en zwemmen er ook nog bij in training zegmaar. Wellicht wacht ik mijn 1e triathlon in mei af om te zien of ik ruim 2 uur sporten in wedstrijdsetting het waard zou vinden.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:03

@Puera, vandaag is tijd voor een loopje. Niet al te gek. Denk 5/6km met wat versnellingen in het midden. Morgen rustdag :j

Fijn dat je gisteren nog even hebt kunnen lopen! En ook fijn dat het droog was, op de voeten na :Y)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:03

Ik heb ook wel eens de 8 gelopen in Amsterdam @Imay. Ik vond dat wel een leuk loopje om te doen :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:22

Ik heb net een nieuw trailvest besteld, van instinct.
Zitten wat grotere softflasks bij dan bij mijn salomon en er kan een waterzak achterin. Dat kan bij de mijne ook, maar die beweegt dan veel te veel, dus ligt mijn rug daardoor meteen open.
Hopelijk zit deze beter en anders heeft hij heel veel zakjes waar ik extra softflasks in kan proppen die dan hopelijk niet teveel bewegen.
Dan hoef ik bij langere afstanden niet meer langs de auto om te drinken. Ben heel benieuwd.
Hij was nu met 20% korting, dus dat vond ik wel een mooie deal.

Afbeelding