Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:36

Shadow0 schreef:
Moeten jullie altijd alle feestdagen werken? Dat verdient echt meer actie, dat is absurd.

Nee, 50% van alle feestdagen. Ook als je een klein contract hebt. Dus je werkt beide kerstdagen of oud en nieuw.
Pasen of Pinksteren.

Ik bedoelde dat je vanaf 15 december sowieso geen vakantie mag opnemen. Dat mag dan weer in januari.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:45

raket schreef:
Shadow0 schreef:
Moeten jullie altijd alle feestdagen werken? Dat verdient echt meer actie, dat is absurd.

Nee, 50% van alle feestdagen. Ook als je een klein contract hebt. Dus je werkt beide kerstdagen of oud en nieuw.
Pasen of Pinksteren.

Ik bedoelde dat je vanaf 15 december sowieso geen vakantie mag opnemen. Dat mag dan weer in januari.

Raket , in januari technisch misschien maar wanneer het op deze manier doorzet vrees ik voor jullie.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:51

Ligt het aan mij of liggen de mensen langer in het ziekenhuis deze golf?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:51

purny schreef:

Volgens de cijfers juist korter volgens mij

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:04

Klopt bigone. Mijn uitleg was over de normale gang van zaken. Er waren dus sowieso niet veel mensen met vakantie rondom de feestdagen.
Meestal is het wel redelijk verdeeld zodat je niet enorm veel in de plusuren komt te zitten.
Maar dat voortdurende ad hoc op komen draven is vervelend. En tegenwoordig ook de dienstenapp. Alhoewel ik daar wel tegen kan. Maar er zijn collega's die meldingen uitzetten of er af en toe uitgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:17

Shadow0 schreef:

Het gaat om de kerstvakantie.
Met name mensen met kinderen willen vaak vrij deze periode, zoals in veel branches.
Maar nu met de extra drukte door Covid en de hoge verzuimcijfers onder het personeel is het moeilijk om het rooster rond te krijgen, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:27

Het was net op TV bij nieuwsuur dat Brabanse ziekenhuizen medewerkers gevraagd hebben om vakantie in te leveren, want ze krijgen de roosters niet meer rond.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:30

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Volgens de cijfers juist korter volgens mij

Voor mijn gevoel is het ook echt lang.

Ik denk dat we binnenkort in een lockdown gaan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:34

pien_2010 schreef:
Het was net op TV bij nieuwsuur dat Brabanse ziekenhuizen medewerkers gevraagd hebben om vakantie in te leveren, want ze krijgen de roosters niet meer rond.

Dat heb je al snel in de zorg als het ziekteverzuim stijgt.
Bij onze instelling is het ziekteverzuim 20%, dat is amper op te vangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:37

Zo zorgelijk vind ik dit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:41

raket schreef:
Klopt bigone. Mijn uitleg was over de normale gang van zaken. Er waren dus sowieso niet veel mensen met vakantie rondom de feestdagen.
Meestal is het wel redelijk verdeeld zodat je niet enorm veel in de plusuren komt te zitten.
Maar dat voortdurende ad hoc op komen draven is vervelend. En tegenwoordig ook de dienstenapp. Alhoewel ik daar wel tegen kan. Maar er zijn collega's die meldingen uitzetten of er af en toe uitgaan.

Blij dat ik niet in de zorg werk.

Gepland feestdagen werken is tot dáár aan toe, maar op vrije dagen kunnen komen opdraven last minut is voor mij echt geen doen.

Ik snap de collega's wel die hun telefoon op een vrije dag dan maar op niet storen zetten of gewoon even helemaal uit. Of gewoon niet meenemen als ze van huis gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:43

Dan moet je ook maar niet in de horeca gaan werken. Ik moet ook altijd werken als iedereen vrij is. En nee zeggen kan altijd als iemand ziek is en je niet wil werken voor ze. Maar reken er maar op dat die mensen niet in de rij staan om een keer jou te helpen.

Scheelt dat er nu zowat gevochten wordt voor uren. Voor je kan knipperen heeft iemand gezegd “IK WIL, KIES MIJ”.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:01

Er zijn veel veel beroepen en branches die moeten werken met feestdagen.
Zorg, politie, brandweer, fabrieken, vervoer, enz
Groot deel werkt ook gewoon nachtdiensten, behalve feestdagen.
Nachtdiensten is gewoon slecht voor je lichaam.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:02

Mvdende je vat precies het verschil tussen ons samen. Ik wil wel en ik denk dat samen problemen op proberen te lossen in een zinvol beroep ook voldoening geeft. Mijn levensgeluk bestaat deels uit goed doen voor een ander. Daar haal ik veel uit. Ik kan mezelf gewoon wat makkelijker even opzij schuiven zonder daar last van te hebben.

De horeca lijkt me echt een vak apart. En niks voor mij (maar mijn werk is ook niet voor iedereen weggelegd). Ik denk wel dat horeca vaak wat gezelliger is. Je kunt met oud en nieuw met goed fatsoen proosten op het nieuwe jaar. Ziekenhuizen hebben natuurlijk ook een andere insteek met veel verdriet. Daar is proosten op het nieuwe jaar niet altijd gepast. Maar we proberen het wel, dus de kiddibul ligt al koud.

Bij ons bestaan ook werkopdrachten. Gelukkig alweer even geleden, maar dan kun je dus geen nee zeggen. Dan ga je gewoon.

Uiteindelijk heb je elkaar in een maatschappij allemaal nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:24

Of in een winkel. Daar word ook van je verwacht dat je 7 dagen beschikbaar bent.
Werken in de zorg heeft ook met inlevingsvermogen te maken. En bepaalde mensen met autisme hebben dit niet en zullen daarom ook niet geschikt zijn voor dit vak.
Werken in de zorg heeft gewoon ook een onmogelijke tijdsdruk.
Ik ben zelf werkzaam geweest in de zorg. Maar ik kon dit niet meer aangezien ik een te langzaam tempo heb.

Met niet flexibel zijn ga je het niet redden in deze maatschappij als je iets wilt bereiken

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 01:25

Winged schreef:
RTV Drenthe houdt een vrij handig overzicht bij met hoeveel besmettingen er per gemeente zijn per dag. Moet wel zeggen dat ik elke keer opgelucht ben dat de koploper nog steeds een andere gemeente is := (Drenthe heeft 131 nieuwe besmettingen vandaag)

Klopt, mijn gemeente staat regelmatig de aantal besmettingen op nul.

Echt bizar dat de probleem gebieden niet meer worden aangepakt waardoor wij hier moeten lijden ondanks dat er nauwelijks besmettingen hier zijn. De boel wordt echt kapot gemaakt met dit beleid.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 01:31

pien_2010 schreef:

Ik hoorde het hier ook.

Ondertussen is bij ons in het ziekenhuis juist erg rustig met aantal covid patiënten. Bizar dat nog zulke verschillen zitten tussen de regios.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 03:06

pien_2010 schreef:
Foei Blussum, jij bent ondeugend _O-

Covid raakt inderdaad meerder aspecten van ons zijn. Het gaat verder dan alleen maar bewegingsvrijheid, lichamelijke cq financiële schade. Het gaat ook over onszelf, hoe gaan we met de gehele situatie om?
De een is daar wat laconieker in als de ander hetgeen te maken heeft met karakter, temperament, levensomstandigheden, waar je woont etc.
Ondanks dat het voornamelijk RUK is, ik heb vanochtend hier verzucht dat ik zo vreselijk klaar ben met die covid, maar dat we er nog maar een tijd voor zullen gaan→ is het dus ook wel een hele interessante tijd, vind ik.

Nl er is veel te zien bv hoe gaan de verschillende landen hiermee om?
De hele wereld wordt geraakt en dat is zoverre ik weet , echt heel erg lang geleden dat de wereld zo in de ban was van een virus cq ziekte en dat het zover ging. Meestal is het één gedeelte van de wereld → denk bv aan die afschuwelijke ebola ziekte beelden. Echte tranentrekkers waren dat die beelden.

Ook hoe gaat de politiek hiermee om in de verschillende landen, in Europa, in Nederland / België etc. Wel heel erg boeiend.

Zo ook met ontstaan van het vaccin waar ik al regelmatig berichten over krijg van science en dat ik erg interessant vind Waarschijnlijk omdat ik het wetenschapstopic heb gevolgd en al die links openklikte en met mijn leken verstandje het probeerde te volgen. Dus het verlegd wel grenzen en allemaal, gaan we in meerdere of mindere mate uit onze comfort zone.

Dus hoe je het ook went of keert, het is ook een hele interessante tijd. Een tijd dat de echte helden opgestaan zijn (voor mij zijn dat de zorgmedewerkers) die behalve applaus en misschien een aantal een bonus, absoluut niet krijgen wat ze verdienen in deze zware tijd. Maar ze kreunen en gaan gebukt onder een te zware werklast → en houden vol. Dat zijn de echte helden die hopelijk volgend jaar massal een lintje krijgien zo van het heeft zijne majesteit behaagd (Is toch wel het minste dat ze als groep kunnen krijgen).

Het is ook een hele verdrietige tijd, want veel overleden mensen zullen gemist worden met Kerstmis. Dus je kunt er van vinden wat je vindt, het is niet leuk, maar het is in ieder geval ook boeiend, hoe graag we dit niet gewild hadden natuurlijk. Er gebeurt ontzettend veel op micro en op macro niveau.

Wat een mooie constructieve post, en zo lief.
Ik kan niet slapen na een drukke dienst, maar deze doet me echt goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:46

Goed omschreven Pien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:43

Blussem schreef:
Winged schreef:
RTV Drenthe houdt een vrij handig overzicht bij met hoeveel besmettingen er per gemeente zijn per dag. Moet wel zeggen dat ik elke keer opgelucht ben dat de koploper nog steeds een andere gemeente is := (Drenthe heeft 131 nieuwe besmettingen vandaag)

Klopt, mijn gemeente staat regelmatig de aantal besmettingen op nul.

Echt bizar dat de probleem gebieden niet meer worden aangepakt waardoor wij hier moeten lijden ondanks dat er nauwelijks besmettingen hier zijn. De boel wordt echt kapot gemaakt met dit beleid.

Ik snap het wel. Anders gaan mensen uit zwaar besmette regio's juist naar de minder besmette regio's omdat daar meer kan. Het effect is dan simpel uit te tekenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:57

Ik las dat een Sinterklaas in België een superbesmetter is geweest in een bejaardentehuis. Dat is ook sneu zeg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:10

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:35

Morgen extra overleg met mogelijk dinsdag een ingelaste persconferentie lees ik op verschillende nieuwssites.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:35

Hoe kunnen ze trouwens achterhalen dat de sint de bewoners heeft besmet en niet omgekeerd bvb personeel de bewoners en die dan weer de Sint die paar dagen later positief test ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:37

Ik vermoed omdat het personeel al langer met de bewoners in contact komt en er geen covid-gevallen waren tot de goedheilige man op bezoek kwam.