Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:57

Zou ik met jullie mee mogen praten? Vanuit school moet ik over een aantal weken een wedstrijd van 7km kunnen uitlopen, dus ben van de week begonnen met trainen met een trainingsschema van school. Vandaag de tweede training gelopen: 5x3 minuten hardlopen met 2 minuten rust tussendoor. Niet heel indrukwekkend nog, maar goed dat komt wel :P Ik loop nu 2x per week. Als het me bevalt denk ik dat ik na die 7km ga proberen te blijven hardlopen, vind het tot nu toe wel fijn. Even verstand op nul en gewoon lopen.

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:24

Ben benieuwd of je blijft hardlopen, welke wedstrijd ga je doen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:48

Ik loop een paar dagen achter, maar jullie zijn zo te lezen allemaal lekker bezig geweest!

Plien ik ben jaloers op jou dat je zulke goede lange duurlopen doet!

Piekosjj ik ben ook een keer in Montenegro geweest, zo'n gaaf land!!

Supervixen fijn dat je weer helemaal opgeknapt bent! En die halve gaat je echt wel lukken hoor als je zo na de griep al weer bijna 18 km loopt!

Felicxa welkom!

Ik heb vrijdag 12km gelopen. Ik liep eindelijk weer eens echt met plezier. Het was mooi weer en ik ben gewoon lekker op een tempo gaan lopen waar ik zin in had. Het resulteerde zelfs in nog een stukje extra waarmee ik dus op 12km kwam, gemiddeld tempo van 5.24 per km.

Voor gisteren twijfelde ik over alleen een lange duurloop doen of woensdag samen met mijn zus. Omdat het gisterochtend ook regende maar gekozen voor het laatste. Alleen blijf ik het uitstellen en de marathon komt nu wel heel erg dichtbij... Gisteren nog wel lekker gelopen, ronde van 11km met gemiddeld 5.19 per km :)

Ik baal er wel van dat ik niet goed voorbereid ben voor de marathon. Ik ben bang dat ik sowieso zal moeten wandelen tussendoor...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:59

Nou ja dat is niet anders dan toch? Ik denk dat je een heel eind komt als je je tempo wat verlaagt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:07

Daan, ik zag gister een update van een van de Zweedse Asics Frontrunners. Zij liep naar tweede marathon in Barcelona gister, en heeft geloof ik vanaf een kilometer of 20 veel moeten wandelen - slechte voorbereiding zei ze zelf. Zelfs zulke 'grote' lopers als asics frontrunners hebben niet altijd hun beste dag en voorbereiding. Het is echt geen wereldramp als jij eens een stukje moet gaan lopen in je marathon en er is niemand die hier wakker zal van gaan liggen ;) dus kop op! To finish is to win :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:11

Thanks dames! Het is inderdaad niet anders. Marathon lopen is niet mijn ding denk ik ;) Woensdag 30km lopen, volgende week nog een keer proberen tot 35 te komen en dan de marathon... Daarna lekker weer op snelheid trainen en leuke wedstrijdjes lopen van 5km tot halve :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:49

Ik heb nog geen enkel paaseitje gehad dit jaar, dus dat valt mee, maar heb genoeg ander snack-eten gehad de afgelopen tijd :Y) Maar opzich niet erg, mag van mezelf prima elke dag snacken maar dan wel in fatsoenlijke hoeveelheden :D

Haha Doubtless bij mij en mijn vriend is het juist andersom, behalve misschien het sneller gedeelte, maar dat komt omdat hij te hard van start gaat dus na een paar km staat hij ergens te puffen en haal ik hem toch in :)

Klinkt prima zo Roos! Zolang er een stijgende lijn zit en je niet je grenzen voorbijgaat is het super :D En volgende maand 5km!

Wat doen jullie op rustdagen? Is dat echt stilzitten of gewoon minder doen? Ik word heel onrustig van weinig bewegen dus ga op mijn dagen van hardlooprust alsnog fietsen/zwemmen/paardrijden/wandelen/traplopen en dan in totaal wel sowieso een uur, maar vaak meer. Kan ook niet zo goed 's avonds op de bank zitten als ik de hele dag al achter een scherm heb gezeten.

Lekker dat het weer ging supervixen! Ik ga denk ik morgen spierpijn hebben, gister 16,5 km gedaan en vandaag naar de atletiek (maar heb dat ooit gevraagd aan trainer of dat oké is achter elkaar en die zei dat zolang mijn duurloop maar rustig is het geen probleem is)

Fijn dat je er weer plezier in had Daan! Als je samen met je zus gaat is dat wel meer een stok achter de deur om die lange duurloop te doen denk ik? Ach als je tussendoor moet wandelen is echt niet erg, is alsnog een enorme prestatie! En als je dan daarna weer wat leuke wedstrijdjes loopt en er weer meer plezier in krijgt, wie weet doe je het dan volgend jaar nog een keer met meer voorbereiding :)

Ik was gisterochtend bij een vriendin en vanaf haar naar m'n bijrijdpaard gelopen (5km), paard gepakt en samen 6,5km gelopen en daarna weer terug naar vriendin dus in totaal 16,5km. Vind het superleuk om samen met paard een stukje te lopen, doe dan onderweg ook klein beetje grondwerk-achtige dingen met verschillende posities tov van hem en hij doet het echt super <3 Kreeg onderweg ook leuke opmerkingen van andere hardlopers :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:39

Daan_O schreef:
Voor gisteren twijfelde ik over alleen een lange duurloop doen of woensdag samen met mijn zus. Omdat het gisterochtend ook regende maar gekozen voor het laatste. Alleen blijf ik het uitstellen en de marathon komt nu wel heel erg dichtbij... Gisteren nog wel lekker gelopen, ronde van 11km met gemiddeld 5.19 per km :)

Ik baal er wel van dat ik niet goed voorbereid ben voor de marathon. Ik ben bang dat ik sowieso zal moeten wandelen tussendoor...

Joh en wat dan nog? Ik denk ook dat ik tussendoor wandel. Op de site van runners world stond afgelopen week nog een artikel over wandelen tijdens je marathontraining en dat dat helemaal niet verkeerd is. Zal even zoeken of ik nog ergens een linkje heb.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:09

Ik kom ook meepraten :) heb altijd wel wat hardgelopen maar nooit echt fanatiek of vaak omdat ik er een bloedhekel aan heb. Ik vind het saai en alles doet pijn, telkens weer :+ aangezien ik mijn arm geblesseerd heb en dus kwa krachttraining wat beperkter ben heb ik besloten het hardlopen toch meer op te pakken. Daarnaast zit mijn vriend in de hardloopwereld en kan ik via zijn werk meedoen met de hardloop evenementen inclusief gratis inschrijving en kleding enz, dus dan moet ik toch wat kunnen presteren ook, mooie stok achter de deur :j

Ik heb dus de hoop dat het wat makkelijker en leuker wordt als ik het regelmatiger ga doen, en wil dus minimaal 2 keer maar liever 3 keer per week proberen te lopen, waarvan 2 duurlopen en 1 interval of korte loop. Afhankelijk van de spierpijn, heb inmiddels wel geleerd dat met spierpijn lopen gewoon stom is (zo heb ik mijn arm blessure opgelopen en vorig jaar overbelaste hamstrings :roll: ), dus of ik die 2 of 3 keer haal is afwachten.

Vorige week 5 km gelopen in 27 minuten, gisteren 12 km in 1:10 uur. Over 2 weken loop ik de Zandvoort Circuit run.

Gister overal pijn, lichaam voelde vanaf het begin al zwaar, en sterf nu van de spierpijn. Vond er niks aan en had het enorm zwaar. Hartslag was wel laag, ademhaling rustig, lichaam werkt alleen niet zo mee en koppie ook niet :+ Even de spierpijn afwachten wanneer die weg is en dan maar weer door... als ik het over 2 maanden nog steeds helemaal niet leuk vind stop ik er maar mee geloof ik, maar dan heb ik het een kans gegeven :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:14

s1993 wat leuk om met je paard te lopen! :D

Plien voor mij voelt het een beetje alsof ik dan niet echt de marathon heb gelopen, als ik ga wandelen...

Anne_bento loop je niet een beetje hard van stapel? Een beetje spierpijn in opbouwfase mag best, of na een wedstrijd of zware training. Maar standaard zo erg spierpijn hebben is echt niet goed, vragen om blessures... En dat maakt het lopen ook niet leuk, als je altijd dat het uiterste gaat.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:17

Tja misschien? Ik sport veel, en liep vorig jaar veel obstacle runs van zo'n 20 km, dat ging prima. Heb in januari de kwart in Egmond gelopen, die ging wat spierpijn betreft ook wel aardig. Maar gezien de spierpijn die ik nu heb denk ik wel dat ik rustig moet opbouwen inderdaad, en tussendoor ook gewoon eens een rustig 5 km loopje moet doen. Had overigens ook niet verwacht zoveel spierpijn te hebben, misschien heeft het ook te maken met de nattigheid? Heb de hele tijd in de stromende regen gelopen. Nouja ik laat het nu rusten totdat de spierpijn volledig weg is voor ik weer ga :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:37

Oh maar je loopt dus wel al langer, ik dacht dat je nu echt vanaf 0 begon zeg maar. Rustige trainen tussendoor zijn sowieso goed. Maar nogmaals, spierpijn zou je niet na iedere training moeten hebben dus ik denk dat je er verstandig aan doet iets rustiger op te bouwen. Kan je vriend je daar niet bij helpen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:56

Ja ik loop al jaren, maar meestal alleen de evenementen, ik heb nog nooit echt 2 keer per week getraind bijvoorbeeld en heb dus telkens als ik loop veel last, maar ik denk dat dat toch echt komt doordat ik het te weinig doe en de keren dat ik eens loop eigenlijk meteen teveel vraag. Daardoor heb ik er ook geen lol in en dat vind ik jammer.

Vriendlief zegt ook regelmatiger trainen waardoor je lichaam wat meer went aan het lopen, en genoeg rust nemen tussendoor. En niet telkens een lange training willen doen, hij (en zijn collega's) lopen tussendoor ook rustige of korte rondjes. Het zit een beetje in me om altijd maar langer of sneller te willen als de vorige loop, daar moet ik vanaf :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:57

Plien91 schreef:
Daan_O schreef:

Joh en wat dan nog? Ik denk ook dat ik tussendoor wandel. Op de site van runners world stond afgelopen week nog een artikel over wandelen tijdens je marathontraining en dat dat helemaal niet verkeerd is. Zal even zoeken of ik nog ergens een linkje heb.
Ik heb bij Rotterdam steeds 5 km gerend en dan bij de drankpost even wandelen om te drinken (ik kan echt níet drinken terwijl ik ren uit zo'n bekertje). Prima bevallen hoor.

Nu alleen een ander dilemma. Zou eigenlijk zondag 30-33 km lopen, maarrrrr nu wil ik liever een halve marathon in de buurt lopen op zaterdag. Vooral ook omdat het op zondag weer flink koud wordt en dat gewoon niets toevoegt aan m'n training. Nu sprak ik een hardlooptrainer die zegt dat het juist wel goed kan zijn je lange duurloop eens in twee delen te lopen dus bijvoorbeeld 15 km in de ochtend, 15 km in de middag. Dat zou voor zaterdag betekenen 10 km in de ochtend en 21 km in de middag.. óf 21 km in de middag en de dag erna in de ochtend 10 km. Maar voor mijn gevoel is het hele nut van een lange duurloop dan weg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:10

Plus dat een halve marathon voor jezelf lopen heel anders is dan in een wedstrijd. Tenminste, ik vind een wedstrijd altijd veel pittiger en daar ben ik veel vermoeider van dan als ik zelf loop.

Anne_bento, trainingen afwisselen qua tempo en snelheid dat is wel slim om te doen ja. En regelmaat in je trainingen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:15

Ja klopt, maar was van plan de halve dan wel op marathon tempo te lopen en niet voluit. En dan vind ik het juist weer makkelijker als je iets 'georganiseerd' loopt of in een groep.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:26

Ik geloof dat ik ook maar gewoon bij iedere drankpost ga wandelen tijdens de marathon, ik ben toch al slecht in drinken tijdens het lopen en drink daardoor te weinig.

Kiwipitje ik heb dit jaar 2x een halve marathon wedstrijd gelopen als training maar ik ga dan toch te hard omdat het wedstrijd gevoel dan omhoog komt. Maar het loopt wel leuker ja.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:32

Als ik zelf loop dan loop ik op langere afstanden eigenlijk altijd met race vest en water / sportdrank daarin. Heb nog steeds geen belt gevonden die niet omhoog kruipt dus dan maar zo en dat race vest had ik al van de trails die ik af en toe loop. Wel ff gedoe om alles weer op te tuigen, maar tijdens het lopen geen last én ik drink een stuk beter.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:43

Ik vind dat drinken onderweg ook altijd een dingetje. Ik stop niet bij de drinkposten, voelt alsof ik dan uit mijn ritme raak en het zwaarder is om dan weer verder te gaan. Ik zweet alleen snel tijdens het lopen, krijg altijd flink buikpijn en de man met de hamer komt halverwege al voorbij, dus ik heb besloten toch echt te moeten gaan drinken bij de posten, ik denk zomaar dat die klachten dan een stuk minder worden.

Een race vest lijkt me ook wel wat. Ik heb laatst gelopen met een heupding om, dat bleef maar draaien en schuiven, was geen doen :n

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:14

Ik loop altijd met een camelbak (marathoner) tegenwoordig. Ideaal. Ik krijg ook snel buikpijn als ik niet drink en nu heb ik mezelf aangeleerd om elke 5 minuten minimaal een slok te drinken. Kan maximaal 2 liter in en nog wat handige vakjes waar ik mijn sleutels in doe en wat te eten.
Zo'n heupgeval is waardeloos.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:39

Supervixen: Het is een singelloop :)

Ik vind het onwijs knap wat voor een afstanden jullie al kunne lopen. Misschien ooit... :D Verder kan ik jullie helaas niet helpen, ben echt een nitwit op ren gebied. Wat ik mij nog wel afvroeg: is het aan te raden om oefeningen te doen om mijn spieren sterker te maken naast het rennen? Merk dat ik vaak meer pijn in mijn kuiten krijg dan dat ik echt buiten adem raak. Zouden kracht oefeningen daar mee kunnen helpen naast het lopen (en zo ja, welke kan ik dan het best doen?)

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:20

Dames en heren, mag ik even wat vragen wellicht hebben jullie een idee.

Sinds kort weer bezig met hardlopen oppakken, broek aan schoenen aan en hup gaan! Dacht ik althans. Ik krijg tussen de 1 en 1.5/2 last van mijn knie. Het is alleen mijn linkerknie en het voelt in het begin alsof er een pin door mijn gewricht wordt gedaan wat later voelt als of je knie op slot gaat slaan erg pijnlijk dus.. het zit aan de buitenkant van mijn li knie op het scharnier punt zeg maar. Weten jullie wat dit is en wat ik hier tegen kan doen? Kwa conditie merk ik dat ik verder kan rennen maar dit gewoon niet trek door mijn knie dus, beetje demotiverend :\

Ik bedank jullie alvast voor het eventuele meedenken ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:28

Loesje4600 loop je op goede schoenen? Anders de fysio eens laten kijken.

Felixsa ik doe twee of drie keer per week krachttraining erbij, maar dan train ik maar een keer daarvan ook mijn benen. Anders wordt het een beetje teveel met drie keer per week hardlopen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:43

Ik loop tegenwoordig altijd als ik naar het grote bos ga met een rugzak. Eerder alleen in de zomer thuis met 2uur+ het bos in, maar nu ben ik ook wel een uur kwijt met van en naar het bos komen, dus wil ik wel wat te drinken bij hebben, een extra jasje voor het geval dat (nog steeds koud hier!) en wat te eten.

Leuk weer wat nieuwelingen, het wordt druk hier!

Ik heb vandaag niet hardgelopen, maar een gigantische sneeuwpop gemaakt. Ook nog best een fysieke bezigheid :))

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:51

Supervixen. Zijn hardloopschoenen van de decathlon geen idee of ze goed zijn behoorlijke leek er in.

Ik ben ervoor bij de fysio geweest die zei dat de schoenen wel voor 5km rondje ofzo konden zijn wel redelijk stevig.
Het lopen kon ik iets bijschaven maar was verder wel prima.
Bijschaven heb inmiddels gedaan dat gaat nu wel goed.

Ohja misschien handig te weteb loop nu wel altijd op asfalt weet niet of dat invloed heeft