Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:35

Petrichor schreef:
Ik heb toch besloten mijn Aliexpress cup niet meer te gebuiken, hij is echt heel heel erg fijn maar ik durf het toch niet helemaal aan.

Ik heb nu de Meluna gekocht, deze lijkt het meest op mijn Aliexpress cup. Als het goed is komt hij morgen en kan ik hem gelijk testen. :D

Verstandig.. :)
https://youtu.be/PVfj4jFi4bI (vanaf 8:40)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:58

J0anieke schreef:
Petrichor schreef:
Ik heb toch besloten mijn Aliexpress cup niet meer te gebuiken, hij is echt heel heel erg fijn maar ik durf het toch niet helemaal aan.

Ik heb nu de Meluna gekocht, deze lijkt het meest op mijn Aliexpress cup. Als het goed is komt hij morgen en kan ik hem gelijk testen. :D

Verstandig.. :)
https://youtu.be/PVfj4jFi4bI (vanaf 8:40)

Dat ga ik even kijken als ik thuis ben, thnx! :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:41

Het gaat wel voornamelijk over speelgoed, maar je kan jezelf wel inbeelden dat het voor veel dingen geldt (ook make-up bijvoorbeeld). :D

Slmt9

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:53

Morgen arriveert Beppie bij mij. Ben benieuwd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:34

J0anieke schreef:
Het gaat wel voornamelijk over speelgoed, maar je kan jezelf wel inbeelden dat het voor veel dingen geldt (ook make-up bijvoorbeeld). :D

Duidelijk en vooral erg vermakelijk om te kijken dat filmpje! :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:01

Ik krijg hem de 2e keer nog niet in :D wel verder dan de eerste keer. Morgen nog maar weer eens oefenen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:17

Amado7 schreef:
Ik krijg hem de 2e keer nog niet in :D wel verder dan de eerste keer. Morgen nog maar weer eens oefenen.

Probeer eens niet op de wc te gaan zitten met het inbrengen maar echt heel diep door je hurken te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:25

@corine, Wat is het voordeel van de beppy tov divacup?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:11

brokjes schreef:
@corine, Wat is het voordeel van de beppy tov divacup?

Ik vind Beppy wel comfortabel en minder knoeien met uithalen.
Of Beppy mijn zware dagen redt weet ik echter pas volgende ronde...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:07

Mijn Merula is binnen, dat is mooi kan ik hem gelijk volledig testen deze week. Ben oprecht heel benieuwd of deze voor mij net zo goed en fijn gaat werken als mijn Alie cup. :)

Edit: beide cups even naast elkaar gelegd. De Alie cup heeft een brede rand en is van de bovenkant sowieso iets breder, de Merula is wat slanker aan de bovenkant. Beide cups zijn even hard (ik ervaar ze als medium echt tussen hard en zacht in) de inhoud van de cups is nagenoeg het zelfde, misschien dat er bij de Merula een drupje meer in kan.

Verder voel ik de Merula ook niet zitten, dus ik ben heel benieuwd of hij het allemaal netjes voor mij gaat opvangen zonder te lekken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:01

Ik ben ook wel benieuwd of ik moet gaan overstappen op een andere cup.. Ben vorige week gestopt met de pil. Normaal is mijn menstruatie echt niks, zal nu wel wat meer worden.. :=

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:48

J0anieke schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of ik moet gaan overstappen op een andere cup.. Ben vorige week gestopt met de pil. Normaal is mijn menstruatie echt niks, zal nu wel wat meer worden.. :=

Ik ben wellicht die ene uitzondering op de regel, maar mijn menstruatie is juist lichter geworden na het stoppen met de pil :+ Zou het dus gewoon even afwachten als de cup die je nu hebt goed bevalt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:54

Balenciaga schreef:
J0anieke schreef:

Ik ben wellicht die ene uitzondering op de regel, maar mijn menstruatie is juist lichter geworden na het stoppen met de pil :+ Zou het dus gewoon even afwachten als de cup die je nu hebt goed bevalt.

Mijne ook, heb ook veel minder last van buikpijn. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:26

Oooeh dat klinkt hoopvol. Ik vind het alleen niet heel erg als het iets meer is, want het was al zo weinig.. _O-

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:50

Balenciaga schreef:
J0anieke schreef:

Hier ook... Of althans, de eerste 2 dagen zijn misschien iets zwaarder geworden, maar na die 2 dagen is het bijna niet meer noemenswaardig. Mijn menstruatie is zeker door de helft gegaan qua aantal dagen, van een dag of 6-8 naar een dag of 4...
En over het algemeen ook minder pijn. Alhoewel er wel een verdenking op adenomyose is en die klachten lijken wat erger te zijn geworden sinds ik door ziekte aangekomen ben.
Dus dat is elke maand weer de vraag welke kant dat op valt, maar dat is in mijn geval niet specifiek door het stoppen met de pil gekomen :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:45

Ja dat had ik ook gelezen: minder dagen in totaal, maar wel heftiger. :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:26

Jaloers op jullie. Bij mij is alles meer, zwaarder en langer geworden.
Ik heb de beppy’s binnen. Wat zijn ze chique verpakt zeg. Ze voelen wel prettig aan. Ben erg benieuwd naar het doorlekken. Nog even wachten tot ik ongesteld word :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:30

Ik heb minder dagen en veel minder heftig :+ Met de pil moest ik de cup standaard legen tussen de middag. Zonder de pil is 's ochtends en 's avonds voldoende. Alleen iets meer buikkramp, maar dat is ook niet zo erg. :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:01

En wie van jullie heeft al kinderen??
Ik had in mijn puberjaren zoveel klachten (o.a. onder de douche dubbel liggend van de pijn in mijn buik en rug) dat ik de pil kreeg voor geschreven.
Verschillende gehad ivm doorbraakbloedingen, maar geen enkele hielp afdoende dus dat maar voor lief genomen, maar doorslikken om niet ongesteld te worden zoals sommige deden kon bij mij echt niet.

Toen ik zwanger wilde worden moest ik natuurlijk stoppen, gelukkig was ik (na 15 jaar pilgebruik) in 1 maand zwanger.
Daarna vielen mijn klachten wel mee, maar na de tweede zwangerschap was het al iets heftiger, nu 5 jaar later zit ik nog niet op het oude niveau qua pijn, maar wel op een achterlijke hoeveelheid bloedverlies op dag 1 en 2.
De cup helpt voor mijn idee ook echt tegen de krampen.

Afijn. Ik troost me met het idee dat ik nog maar zo'n 10 jaar hoef hopenlijk :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:03

Geen kinderen, met name de eerste twee dagen veel krampen en bloedverlies, daarna nog een dag of 4 dat 2x per dag verschonen genoeg is.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:04

Vóór kinderen had ik soms zoveel kramp dat ik niet veilig kon autorijden. Gebruikte altijd tampons.
Na kinderen eerst 5jr een mirena gehad en daarna meteen een cup gaan gebruiken.
Ik heb nauwelijks nog kramp (ligt eraan, aan welke kant ik geovuleerd heb!) en hooguit 2,5dag bloedverlies. Ik slaap ook gewoon zonder cup en doe 'm 's morgens weer in tot 's avonds. Het stelt echt niks meer voor.

Toevallig las ik net dit op Instagram. Over Ventolin inhalatie
Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:33

Klijntje, ik heb toch wel behoorlijk wat twijfels bij eigenlijk, wb de ventolin.
Dus ga nu alsjeblieft niet allemaal massaal aan de salbutamol puf, mocht je daar een indicatie voor hebben. Hebben we straks allemaal tachycardie en/of een hypokaliemie :=

Ventolin puf kan wel gebruikt worden in de zwangerschap maar hoge dosissen worden afgeraden. Daarnaast lees ik wel dat er blijkbaar soms gebruik wordt gemaakt van salbutamol intraveneus om als weeënremmer te fungeren maar wat ik er zo snel over terug kan vinden kan dat voor max 48u en zijn er veel bijwerkingen, meer dan sommige andere middelen. Binnen NL vind ik er sowieso maar weinig informatie over terug.

Maargoed, ik gebruik salbutamol alleen als puf bij zo ongeveer alle COPDers bij ons op de afdeling dus de precieze relatie tot de gynaecologie is mij onbekend. Maar gezien de werking (van puffs) lijkt het mij niet heel werkzaam en had het echt gewerkt dan hadden denk ik veel meer vrouwen met zo'n puff rondgelopen voor tijdens menstruatiekrampen :=

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:45

Ik had er ook echt nog nooit van gehoord (Oh well, USA denk ik dan :o )
Denk ook niet dat je hier bij ons gemakkelijk een recept meekrijgt voor een puf vanwege menstruatiepijn toch?
Of moet je em ergens anders euh inhaleren :x

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:52

Nee absoluut niet maar dit is ook een veelgebruikt medicijn bij astma. Een hoop mensen die het wel daar voor hebben dus niet dat mensen nu ineens ideeën krijgen :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:03

Hier noodgedwongen weer aan de pil door endometriose.zo erg dat ik de laatste keren mijn cup niet meer durfde gebruiken. Hopelijk over een paar maand rustiger. Dan misschien toch een meluna bestellen. Mn origanicup is het net niet nl