B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:06

Bellatrix schreef:
Gisteren weer naar de reumatoloog geweest wegens verergering van mijn klachten en mijn B12 was nu 195. Afgelopen maart was hij nog 479. Denken jullie dat ik dan toch weer aan de injecties moet?

Jazeker. En dan juiste opstart regelen en niet meer stoppen.

Ik zit nu al sinds april op 1 x per week. Zo blij dat ik naar de b12 kliniek ben gegaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:18

Ik heb vorig jaar ook 5 weken lang 2 injecties per week gehad maar daarna kreeg ik ze niet meer. Getest iets van 3 kwart jaar later en toen was hij dus goed. En nu dus weer zo laag...ik wil ook niet stoppen na die 5 weken....want ik heb vorige keer er ook helemaal niets van gemerkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:22

Na injecteren spreek je van valse waardes

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:32

Ook 3 kwart jaar later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:39

Nee 3 kwart jaar later spreek je niet meer van valse waardes. Maar wel toendertijd dat arts zei dat waardes goed waren na 5 weken injecties.

Ik zou een aantal fb groepen opzoeken als ik jou was. Staat alle informatie wat je moet weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:41

Ja ik weet ze te vinden. :j
Ik ga gewoon net zo hard zeuren tot dat ze gewoon door prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:43

Bellatrix schreef:
Ja ik weet ze te vinden. :j
Ik ga gewoon net zo hard zeuren tot dat ze gewoon door prikken.

En pas frequentie minderen, als klachten weg zijn.

En hou ook je foliumzuur in de gaten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:48

Ik kijk nu tussen de uitslagen van het lab maar foliumzuur staat daar niet tussen...of heet dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:54

Waardes kunnen vele jaren vals verhoogd blijven. Eind 2013 zat ik op 88. Heb toen alleen de opstart van 10 spuiten gehad. In 2015 heb ik zelf een half jaar suppletie gedaan met smelttabletten die geen enkel effect hadden. Eind 2017 zat mijn waarde zo even uit mijn hoofd nog boven de 250 terwijl mijn klachten door de jaren heen alleen maar erger werden.

Ik ben inmiddels een jaar verder met wekelijks spuiten. Scherpe kantjes zijn eraf maar veel klachten zijn stabiel en verminderen niet verder. Heb me weer laten verwijzen door de HA en ga naar de vermoeidheidspoli in het UMC Utrecht. Op advies van de behandelend arts van het B12 institute moet ik nu 2x per week spuiten.

Ik spuit met de 0,5 × 25. Voor mijn bovenbeen is eigenlijk net te kort maar een 1 x 40 durf ik zelf echt niet. Ik ben daarom wat lager op mijn bovenbeen gaan spuiten waar de spier wat meer aan de oppervlak ligt en dat bevalt eigenlijk best goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:57

Prikken in het bovenbeen is juist veel minder pijnlijk dan in een bil, risico op zenuw raken is ook veel kleiner. :)

Ik (of nou ja vriend haha) prik sowieso altijd in bovenbeen. Gebruik bloedverdunners en een bloeding in het bovenbeen is iets wat minder beperkend dan in je kont, want zitten gaat dan een paar weken niet. :+

Bloedwaarden na injecties kan veel langer valse waarden geven, soms zelfs enkele jaren. Dus ja, ook na 3/4 jaar kan het nog vals "hoog" zijn.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:17

Mijn prikkenfobie word er niet beter op.

Mijn waarde zit op 1400ofzo. Veel te hoog volgens de huisarts. Maar ik heb dan ook zo'n 3/4 maanden 2x in de week injecties gehad. Toen ik stopte kreeg ik tabletten. Waarde is niet gezakt zover ik weet. Klachten wel toegenomen.

Mijn waarde was 97

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:09

Met een waarde van 97 (ik had hetzelfde) hadden ze dus nooit mogen stoppen Denies, maar dat weet je inmiddels ook zelf denk ik, haha. Een te hoge waarde is niet mogelijk; mijn arts heeft daarvoor zelfs gebeld met een neuroloog om dat te laten bevestigen. Wat je lichaam niet opneemt, plas je uit, en je kan dus niet overdoseren.

Denk echt dat je je beter gaat voelen als je regelmatig weer gaat prikken, Denies. Ik prik nu ongeveer een half jaar 2x per week (inmiddels vaak om de 5 dagen!) en maak nog steeds verbeteringen door.

En Bellatrix, bij jou hadden ze dus eigenlijk ook niet moeten stoppen. Gewoon op je strepen staan, je écht goed inlezen, en dan kom je er wel.

@Denies, het feit dat het in de bil is helpt voor mij trouwens ook. Nu kan ik op zich dus prima tegen naalden, maar toch. Ik doe vaak ademhalen en dan wanneer ik uitadem prikt mijn vriend, op die manier kan ik mij focussen op de ademhaling en ontspan ik beter :j wellicht helpt dat wat voor je straks! Zou verder proberen er niet te moeilijk over te denken, maar ik besef me goed dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:13

Toen ik de injecties kreeg ging het over het algemeen goed. Ik had een fijne assistent die het goed deed. De ander was wat grover en dat ging ook te snel. Maar goed, snel fietsen en het was weer weg. De huisarts was alleen niet fijn (vond dat ik wel 1,5 zonder injecties kon want hun hadden geen tijd) en zodoende kwam ik bij deze. Die zei nog tijdens het kennismakingsgesprek dat hij wel wist hoe en wat. Ja .. mooie verhaaltje.

Ondertussen ben ik mij dat ook meer en meer bewust. De huidige huisarts begon echter dat het wel gevaarlijk was. En omdat ik mij niet heel tof voelde na de injectie werd ik daar een beetje angstig voor. Zodoende kwamen de tabletten. Toch laten leiden door de HA terwijl ik beter wist ....
Dokter Auwerda heeft ook in zijn brief gezegd dat ik niet mag stoppen en dat het niet gevaarlijk is. Dat er ook voorlopig niet bloedgeprikt hoeft te worden.

Ik ben heel benieuwd. Ik hoop het echt! Ik voelde mij toen al wel wat beter. Maar de klachten sijpelde al vlot terug.

Ik zeg altijd maar zo. Ik heb een borstpunctie overleefd. Dus deze prikjes moeten ook te doen zijn. :Y)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:51

Hier ook no way in mijn bil!
Been is tof. Link, rechts en een groot oppervlakte om te variëren. Lekker eigen tempo inspuiten etc. Het is me ooit 1 x voorgedaan, en moest het meteen zelf doen. Het went wel!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:49

Wat fijn dat er iemand van de thuiszorg komt xDenies!! Hou er rekening mee dat je je misschien slechter gaat voelen in 1e instantie hé.... heeft bij mij zeker 3 maanden geduurd en ben nog steeds niet zoals ik was voor de injecties. Maar hoop dat jij je snel beter gaat voelen!
Die injecties scheelt echt hoe er geprikt wordt. Mijn huisarts assistente zet 'm vrij laag en snel. Mijn kennis een stuk hoger en heel langzaam. Heb sinds kennis prikt nooit meer last van blauwe plekken of stijfheid na het prikken, dat had ik altijd wel bij de huisarts assistente. Ik blijf het naar vinden dat prikken maar het is goed te doen :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:55

Weet ik :) Ik heb ze al een keer 3/4maanden gehad tot aan juni. Toen moest ik stoppen. Auwerda verwachtte geen beginverergering. Maarja... ik zal ik niet zijn....

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:12

Denies echt super fijn dat je nu wel je injecties krijgt! Al denk ik wel dat je een tweede keer last kan krijgen van beginverergering maar houdt in gedachten dat je je uiteindelijk beter gaat voelen :).

Ik prik trouwens met 0.8 x 40 oid. Maar met 45 kg zou ik inderdaad ook een kleinere en dunnere naald pakken. In het been geeft hier ook minder last. Mijn bil was opgegeven moment echt pijnlijk toen overgegaan naar been ;). Soms nog wel in de bil als ik merk dat ik 'weerstand' ga ontwikkelen tegen de injecties en dan wil ik ze gewoon even niet zien :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:50

Ik houd er ook inderdaad rekening mee. Ik ken mezelf ondertussen wel iets langer :P Ben wel blij dat ik steeds minder last van die positieduizeligheid heb. Van het weekend gewoon weer lekker met pony aan de gang :D

Ik weet niet zo goed hoe groot mijn naalden zijn uit mijn hoofd … maar dat kan ik wellicht wel aanpassen vermoed ik.
Ik snap wat je bedoelt. Ik neem al jullie tips mee!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:21

Hoi allemaal,

In februari is er een vitamine D tekort en licht b12 tekort (158) geconstateerd en heb ik voor de vitamine D capsules gekregen. Dit hielp een tijdje tegen de klachten die ik had.
Omdat ik de laatste weken me weer slechter begon te voelen (extreme haaruitval, duizeligheid, hoofdpijn, wazig zien en oververmoeidheid met slappe spieren) heb ik toch maar weer bloed laten prikken. Mijn D wad tov vorige x gestegen maar mijn B12 gezakt naar 138 en ook foliumzuur naar 9.8. Nu moet ik van de h.a. 2 maanden tabletten vd drogist slikken en daarna bij geen verbetering naar ren dietist. Ik vraag me alleen af of dit niet erg consevatief is. Ik ben geen vegetariër of veganist en krijg bijna dagelijks voeding binnen waar b12 in zit. Als ik het zo lees zou je bij mijn waarden en klachten best aan de injecties mogen of ben ik nu te voorbarig en is het beleid van de h.a prima?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:02

Je hebt je inderdaad goed ingelezen, bij jouw waarde moet je aan de injecties!! Het beleid van je huisarts is (helaas zoals zoveel huisartsen) niet juist. Ik zou je laten doorverwijzen naar de kliniek.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:08

@ Fabienne_Z

Eigenlijk bij die 158 hadden ze al aan de injecties kunnen beginnen. Ik had toen ook 158, veel klachten. Drie jaar later op 97 en nóg meer klachten. 158 is ook gewoon een te kort.
Sterkte!

Ik loop al weer de hele dag met vreselijke buikpijn. Ik heb dat vaker. Ik denk soms dat het ligt aan het feit dat ik mijn buikspieren niet ontspan tijdens het werk? Maar goed … anderzijds heb ik in feb ook zo'n buikpijn gehad en kwam er een b12 te kort uit. Ik gok dat het allemaal fijn samen hangt.
Collega van mij kwam ook met vreselijke buikpijn bij de dokter en je raad het al .. b12 te kort, krijgt nu tabetten. Ik heb advies gegeven om even goed op internet te lezen maar houd mij er verder buiten.

Morgenavond krijg ik mijn eerste injectie weer *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Vandaag van de B12 kliniek brief ontvangen waarin de persoon toestemming heeft om het te doen & het ons te leren. Super netjes, had hier een email over gestuurd met de vraag. Heel fijn.
Ik kijk er bijna naar uit zeg .... Zal je zien dat ik zwaar beroerd ben haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:41

Sorry. Nog een bericht.

Ik moet er dus 1x per week foliumzuur bij slikken. Krijg vanavond de injectie. Gelijk erbij slikken?

Volgende week doe ik hem op woensdag dan verdeeld dat lekker.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:56

Kun je doen maar je kunt ook woensdag ermee beginnen hoor, hangt niet om die paar dagen. Ik slik het op vrijdag, maar was 'm vorige week vergeten, vind het zo irritant om iets maar 1x per week te slikken, vergeet je zo!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:55

Dankjewel :)

Ik heb hem net gehad. Door alle spanning van mij werd ik na de prik niet goed, maar alles is goed gekomen. Mooie spiegel weer... op naar maandag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:58

Yes! Goed gedaan denies.