[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:47

Nog nooit iets van gevoeld, ook geen last van ringsteken :D. Ben overigens momenteel gestopt met de ring hoor.

Ik vind een spiraal ook niks, aangezien dat werkt doordat je baarmoeder in een soort van gecontroleerde permanente ontstekingsreactie verkeert.

Eigenlijk is het toch van de zotte, dat we tegenwoordig zóveel kunnen, maar een fatsoenlijke hormoonvrije anticonceptie is nog niet te vinden.

Jolliegirl

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:52

Ik snap je reden om geen spiraal te willen.
Mij interesseert dat niet zo. Ik wil geen kids, dus moet ik er wat voor gebruiken..
Hormonen in de pil kreeg ik echt last van... Dit werkt nu voor mij het beste.
Ondankds dat ik soms nog best wat last hebt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:57

Heb met sex ook nooit problemen gehad met de nuvaring hoor! Maar ben blij dat ik m voorlopig niet nodig heb!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:00

Ik weet dat het bij mij gewoon problemen zal opleveren... Daarom wilde ik er al niet eens aan beginnen :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:01

Rytir schreef:
Hallo allemaal, mag ik hier ook een vraagje stellen? Ik ben sinds september/ oktober ongeveer gestopt met de anticonceptie pil. Heb nog niet bedacht of ik een spiraaltje wil of iets anders. Nu was ik vorig weekend gezellig 'op dreef' met mijn vriend maar het rubbertje is een eigen leven gaan leiden. Ik heb de volgende ochtend een map gehaald maar nu heb ik opeens een (doorbraak) bloeding. Normaliter zou ik pas over een week of 2 moeten menstrueren. Is dit normaal als je een map hebt ingenomen?

Ik dacht idd dat dat wel kon voorkomen, maar heb er zelf geen ervaring mee. Heb je niets op internet kunnen vinden hierover (eventuele bijwerkingen ofzo)?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:52

Hoi, ik kom ook even binnen vallen. Ik had/heb ook de nuvaring, de eerste 4 maanden bevielen me super! Maar.. Ik werd dan wel en dan niet ongesteld.. Geen problemen mee, maar ik was nu de laatste 3 weken ongesteld en heb de nuvaring vorige week donderdag eruit gehaald en nu eindelijk niet meer ongesteld. Dus voor mij geen nuvaring meer.

Maar.. ik slik geen pil en wil geen nuvaring meer, van de pil word ik echt flink chagerijnig en vergat ik zo nu en dan wel eens een pil. Geen succes. Nu ben ik aan het nadenken om een spiraaltje te pakken, wat raden jullie aan, gewoon koper of met hormonen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:54

Hormonen, dus de Mirena :j
Heb ik zelf ook en bevalt super!

Van een koperspiraal wordt in de regel je menstruatie wat heftiger (al is dat natuurlijk bij iedereen verschillend) maar ik heb meerdere mensen gesproken die daar toch niet zo blij van werden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:20

Ik ben gisteren 1 dagje "ongesteld" geweest na 3 weken en nu lijkt het alweer over te zijn..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:25

goh wat ben ik blij dat ik dit topic heb gevonden ":P.. ik wil graag jullie advies/ervaringen.

Ik wordt van de pil en navuring soort van down, zit dan niet lekker in mijn vel. En ik trek alles heel persoonlijk aan waardoor ik gewoon niet happy bent. Als ik stop wordt ik gewoon mezelf. Ook hou ik meer vocht vast en voel ik me dik.

Nu ben ik opzoek naar een anticonceptie waar er dus zo min mogelijk hormonen inzitten, waardoor ik dit gevoel niet krijg. Ik durf niet aan een spiraal want die geeft ook hormonen af.

Nu hoop dat ik wat ander vind.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:27

Minder hormonen dan de Mirena spiraal is er verder volgens mij niet.

Hormoonloze opties:
- Geheelonthouding
- Periodieke onthouding, bijvoorbeeld door:
* Kalendermethode
* Ladycomp/temperatuurmethode
* Persona
- Condooms
- Pessarium
- Koperspiraal

Daar houdt het volgens mij wel mee op, toch?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:52

Ah ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden. :)

Val gelijk maar met de deur in huis: ik heb 2 'problemen' die elkaar eigenlijk wat in de weg staan.

Om bij de eerste te beginnen: ik slik/gebruik vanaf m'n 15e (nu 26) hormonale anticonceptie. Wel tussenposen gehad van soms enkele maanden maar wegens heftige menstruatieklachten weer terug naar de hormonen. Nu heb ik veel soorten pil gebruikt en ben nu 'redelijk' blij met de nuvaring. Helaas heb ik snel last van de hormonen, vooral dalend libido en neerslachtig gevoel, soms tegen het depressieve aan. Vooral met de microgynon was het vreselijk, maar eigenlijk met elke vorm van hormonale anticonceptie ervaar ik dit. Met de nuvaring heb ik dit het minst. Toch zou ik het liefst volledig zonder hormonen willen want in m'n stopweek (behalve de eerste 2 dagen) voel ik me mentaal het beste, zit ik lekker in m'n vel en ben ik niet zo neerslachtig.

Dan komt probleem 2: ik heb een hele heftige menstruatie die alleen met zware hormonale anticonceptie wat in toom te houden is (diane). Lees: 2 dagen doodziek, weeën, in foetushoeding met een kruik in bed liggen en eigenlijk alleen maar willen huilen/schreeuwen van de pijn. Kan niet meer rechtop staan, het zweet breekt me uit, ben draaierig, trillerig, overgeven van de pijn, diaree van de krampen in m'n buik etc. M'n huisarts heeft me destijds aangeraden om de diane 6 strips achter elkaar te nemen en dan pas een stopweek zodat ik m'n lichaam zo min mogelijk belast met deze zware menstruatie. Dit gaat dan prima en de menstruatieklachten zijn dan 'normaal', zoals m'n meeste vriendinnen ze ook ervaren. Helaas ben ik dan wel de overige 6mnd down door de hormonen. Dus dat was geen optie.

Kort samengevat: weinig/geen hormonen is mentaal lekker in m'n vel maar elke 3/4wk vreselijke menstruatie, ik denk elke x dat ik dit keer echt bijna doodga. :+ Veel hormonen = prima menstruatie maar vreselijk neerslachtig.

De nuvaring voel ik me niet zo down door, maar kan ik niet 6 ringen achter elkaar nemen, daar breek ik in m'n normale cyclus gewoon doorheen. Daarbij zijn m'n menstruatieklachten bijna net zo erg als zonder hormonen.

Het liefst zou ik zonder hormonen door het leven gaan en de persona gaan gebruiken. Dus als iemand de gouden tip heeft om door die heftige menstruatie heen te komen, dan heel graag. Ik ben op zoek naar de gouden tip, hetgene waar zowel mijn arts als ik nog niet aan hebben gedacht... Wie denkt er mee??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:54

mirena?
Wel hormonen maar minder en de meeste op de plaats waar ze moeten zijn..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:00

Ik durf geen Mirena aan. Ik heb er teveel ellende van gezien/gehoord dat ik me er echt niet meer aan wil wagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:01

Tja dan heb je nog koper maar dat wordt juist afgeraden bij zulke zware ongesteldheid en daarna houdt het stilaan op denk ik... Elke vorm van anti-conceptie heeft voor- en nadelen..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:03

Implanon al geprobeerd? Is volgens mij zelfde soort hormoon als nuvaring, maar wel weer andere dosis.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:06

Ja ik weet het.. -O-

Koperspiraal ziet m'n arts niet zitten omdat daar meestal de menstruatie wat heftiger door wordt en ik denk niet dat ik dat ga overleven :')

Is er niet iets niet-hormonaals waar je menstruatie wat minder door wordt zodat ik helemaal kan stoppen met hormonen en over kan gaan op periodieke onthouding?

Wie heeft er ervaring met periodieke onthouding. Kan je dan helemaal geen seks hebben of kan je wel gewoon seks hebben met condoom. Op al die websites wordt ik niet echt wijs uit en lijkt het alsof je ook geen seks met condoom mag hebben.

@ Veerledec, nee niet geprobeerd, wil ik wellicht na m'n eerste zwangerschap proberen. Ik wil nu ergens over een jaar of 1 2 een x zwanger worden dus dan is implanon voor nu even geen optie.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:08

Periodieke onthouding is niet super betrouwbaar, dan wordt het algeheel onthouding! Mijn cyclus is redelijk constant nu maar mijn eisprong voel ik nooit, toch lastig als je op safe wil spelen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:09

Met condoom kan sowieso altijd. onthouding is per definitie geen seks hebben.
periodieke onthouding als anticonceptie is behoorlijk onbetrouwbaar vrees ik. Ik zou het iig niet willen riskeren. Beetje zoals voor het zingen de kerk uit gaan... :+ Dan ben je denk ik veiliger met condoom.. Vrouwencondoom kan ook nog.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:10

Haha inderdaad! Ik hou exact al mijn pijntjes steekjes etc bij om te kijken wanneer ik dan mijn eisprong zou hebben maar kan er geen pijl op trekken dus tja..... Lastig gokken dan!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:11

Volgens mij zijn er nog steeds geen andere 'oplossingen' voor je menstruatie dan hormonale 'probeersels'.

Bij mijn weten betekent periodieke onthouding niet dat je helemaal geen seks zou hebben, dan heette het wel geheelonthouding :P. Periodieke onthouding op basis van een goede methode in combinatie met een condoom zou toch redelijk veilig moeten zijn, lijkt mij? Wel echt zorgen dat je je cyclus goed volgt, zeker als je net zwanger bent geweest, ik hoor nu al een paar ervaringen in mijn omgeving waarbij dat mis is gegaan...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:12

lillytjuh schreef:
Periodieke onthouding is niet super betrouwbaar, dan wordt het algeheel onthouding! Mijn cyclus is redelijk constant nu maar mijn eisprong voel ik nooit, toch lastig als je op safe wil spelen!

Daar heb je dan wel weer methodes voor, om dat moment te bepalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:13

Jammer dat je geen Mirena aan durft Nelleke, klinkt redelijk ideaal in jouw situatie en in dit topic zitten vrij veel tevreden gebruiksters :j Periodieke onthouding is inderdaad behoorlijk onbetrouwbaar, dat is echt Russisch roulette. Ik zou dat ook echt niet aandurven :n

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:14

Ik zou het willen proberen icm persona. Ik voel m'n eisprong al sinds ik ongesteld wordt, ben erg bewust van m'n lichaam en als ik toch onverhoopt zwanger word is dat niet echt een probleem. Zou het liever nog 2jr uitstellen maar als het nu komt kan het ook gewoon. Maar over die persona lees ik dat je op de 'rode' dagen helemaal geen sex mag hebben, ook niet met condoom. Hoe zit dat?

Maar zonder hormonen moet ik toch iets vinden om m'n menstruatie in toom te houden want zoals het nu gaat is bijna onmenselijk (m'n huisarts heeft weleens gezegd dat het zo heftig is dat het lijkt alsof ik elke maand een halve bevalling onderga :+ )

Misschien moet ik me toch eens wat meer inlezen over mirena. Wordt je dan nog wel ongesteld?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:16

Ik word helemaal niet meer ongesteld met mn Mirena :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:18

Mars schreef:
Ik word helemaal niet meer ongesteld met mn Mirena :)

Lijkt me hemel op aarde :')