Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:00

Goed bezig Yv_!

Ik heb vanmorgen les 13 gelopen en het ging wel weer lekker! Al was ik erna wel eventjes helemaal kapot, maar dat mocht ook wel vond ikzelf. :Y)

VERAx

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:15

moonfish :(:)
Goed bezig Yv!
_Mara_ ook goed hoor! En best lekker toch, als je daarna helemaal kapot bent haha.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:19

Moonfish, het schiet niet echt op daar, veel sterkte gewenst en hopelijk gaat het nu allemaal snel wel! -O- :(:)

Yv_ schreef:
Jij rende niet met Evy toch Magda? Want 2x 8 minuten klinkt zo uhh niet-Evy ;)! Wow, over 3 lessen al naar de 18 minuten? Sterkte alvast :P!

Klopt, ik ren met Renate Wenermars (nouwja podcast dan niet letterlijk). Evy doe ik er wel regelmatig tussendoor omdat ik lang niet bij iedere keer hardlopen een les vooruit kan. Zo wissel ik het wat af.

_Mara_ schreef:
Goed bezig Yv_!

Ik heb vanmorgen les 13 gelopen en het ging wel weer lekker! Al was ik erna wel eventjes helemaal kapot, maar dat mocht ook wel vond ikzelf. :Y)

Zo'n gevoel ken ik, top man!

Volgens mij had ik beter vanavond kunnen hardlopen, ben nu de computerprogramma's die we voor school nodig hebben aan het bekijken en ik wordt daar best gefrustreerd van. Hardlopen is dan voor mij de ideale uitlaatklep. :+

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:33

ik jog om de dag op de loopbad in de sportschool, meestal om op te warmen
wat ik dan doe :
helling op 5.5 snelheid : 5.5
gewicht = 75kg
leeftijd : 20
dan loop/jog ik rond de 5minuten
daarna ga ik voor 2.5minuten hard rennen(10.0-11.0) op hellinggraad 5-7(ligt aan me instelling die dag)
daarna weer 2-4minuten lopen hellling5.5 snelheid5.5
dan om het af te maken 1-2minuten helling 15.0 snelheid 10.0 en dan afkoelen met 3.0snelheid en 5.5helling :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:02

Mijn klachten..
Sowiezo heb ik een vorm van autisme, werk nu dus helemaal niet helaas.

Ik ben hypermobiel wat niet meewerkt. Mijn wervels willen niet blijven staan zoals ze horen.
Daarvoor ben ik sinds een tijd aan het sporten, maar ook dat wil niet erg helpen.
Tenminste, het helpt wel maar niet voldoende.
Verder kom ik dus ook niet, telkens als ik fysio gehad heb moet je toch even voorzichtig zijn.

Het grootste punt is dat ik door de wervels die niet blijven staan heel, heel moe word.
Het belemmert me in werkelijk alles, altijd moe en als ik niet moe ben en er staat er een scheef kan het ook zijn dat ik non-stop hoofdpijn heb en daardoor niet functioneer.
Veel energie had ik al niet, maar nu is het helemaal drama.

Zelfs dingen die ik leuk vind is niks aan momenteel.

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:12

jezus :/ klinkt poedersuiker...laat je toch nadenken als je zecht ''wat een poedersuiker heb ik'' als ik dit zo hoor valt het reuze mee, ik heb ook wel een mankement....ik kan me vingers in me linker hand nauwelijks meer bewegen door een ongeval paar jaar terug maar vergelijking is er niet ...zoiets meet je niet maar ik snap denk ik hoe vervelend zoiets ZOU kunnen zijn!
probeer rustig aan te beginnen...lijkt mij het beste
1minuutje lopen en dan weer 5minuten rust danw eer 1minuutje enzo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:13

Het vervelende is dus dat ik sportief gezien een hartstikke goede conditie heb.
Zet me op een loopband en ik loop gerust een marathon. :(

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:15

Moonfish loopt al veeeeeel langere stukken en sport zich helemaal te barsten. Heb ik wel erg veel ontzag voor, deze klachten hebben en dan zo veel doen. Je zult het juist wel nodig hebben, maar toch zal lang niet iedereen dat op kunnen brengen. Maar is de uitkomst van de fysio dan nu ook dat dat sporten helemaal niet zo goed is of niet echt helpt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:20

Geen wonder dat je zo in zak en as zit. -O- Je kunt er daadwerkelijk niets mee en dat is zeer frustrerend (netjes uitgedrukt).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:21

Als ik niet zou sporten zou het nog erger zijn volgens de fysio.
Programma is ook zodanig samengesteld, speciaal voor deze klachten door de fysio.

De medische molen in heeft alleen geen zin.
Wat die zouden doen is gecontroleerd opbouwen met sporten, in bloed gaan ze dit niet terugvinden.
En zo nog meer, kort samen gevat doen we eigenlijk al alles wat ze in een ziekenhuis ook zouden doen.
Al zouden zij hooguit neurologisch gezien ed meer uitzoeken, maar daar komt 99% zeker toch niets uit.
Wat er wel uit zou komen is dat ik hypermobiel ben, maar dat was al duidelijk.
Al werkt dat ook niet mee dat de boel niet strak bij elkaar gehouden word.
Ik heb ook een echt goede fysio, allround opgeleid.
Fysio maar ook deels manueel en accupuncturist, hij zit in hetzelfde complex en ik kan altijd binnen lopen.

We weten het echt niet meer iig, enige wat we nog kunnen bedenken is voeding.
Maar dat is zo simpel nog niet met eetlust remmende medicatie.
Iig ga ik proberen nog maar meer te eten en me strikt te houden aan een dieet..
Verder slik ik vitamines bij en Magnesium/calcium/zink om het herstellen te bevorderen..

Kort samengevat, behoorlijk klote. Punt is ook dat de klachten erg wisselen.
De ene keer zit het onderin verkeerd, de andere keer nek en dan weer het midden van mijn rug.
De ene keer gaat het een week goed, de andere keer geen dag na dat ik fysio heb gehad. :?

Enige wat men niet kan zeggen is dat we niet alles uit de kast trekken. }:0
Net nog licht wat geroeid, crosstrainer en gewandeld plus een half uur nog gezwommen om de boel hopelijk soepel te houden..

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:22

Vanavond les 10 gelopen maar ging voor geen meter :( Kreeg de 2 minuten al niet uitgerend, had ook een beetje last van mijn buik (dus te snel na het eten gegaan denk ik) en onderweg zag ik ineens dat de gps het niet deed dus heb ik niks opgeslagen en ik zie graag het resultaat in runtastic. Ga hem dus woensdag nog maar een keer lopen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:25

moonfish jeetje, heftig zeg........ :(:)

vandaag wordt het hem ook niet voor mij :n mn lijf wil ook nog niet zo... ik leg me er maar bij neer, en gaan morgen weer met frisse moed van start :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:12

Ik zit in dubio O:) ik wil heel graag morgenochtend hardlopen maar dat heb ik al vanochtend al gedaan dus dan zou het wandelen worden, maar daar heb ik geen zin in. Zal het dus kwaad kunnen als ik bv les 1 galopen morgen? Dat is 7x 1 minuut en 2 minuten wandelpauzes, of 8x dat weet ik niet meer zeker. Of moet ik toch wandelen? Een van de twee wordt het iig wel :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:15

Als je lijf goed voelt zou ik gewoon lekker gaan lopen hoor!
Dat doe ik zelf ook altijd, gewoon doen naar wat je kan en goed voelt.
Niks forceren, dan kan het niet fout gaan. :)

Ik sport elke dag, en rustdagen heb ik dus niet eens.
Als ik een keer fanatiek gesport heb doe ik de dag erna minder.
Dan ga ik bijv. alleen even lopen en/of zwemmen, hangt er van af hoe mijn lijf voelt.
Die rustdagen vind ik persoonlijk echt bullshit. :o
Volgens mij is het ook helemaal niet goed, 3 x pw hard aan het werk en voor de rest ''niks'' doen?

Gewoon zware en minder zware/lichte trainingen, easy enough.
Dat heeft de fysio mij ook geadviseerd, niks forceren en handelen naar wat je voelt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:45

De rustdagen zullen per persoon afhankelijk nodig zijn of niet. Op dit moment voelt het goed aan, als het morgen ook zo is dan ga ik inderdaad nog lekker hardlopen.

18 september is er een loop in de buurt, je hebt hierbij stukken van 1100 meter die je zo vaak kunt lopen als je wilt. Mijn vriend wil minimaal 5x en ik weet nog niet of ik mee ga doen, dus vandaar dat ik ook zeg om nog een tikkeletje fanatieker te gaan sporten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:50

Ik denk dat blijven bewegen alsnog beter is als niks doen.
Maar dat verschilt denk ik per persoon, als je al werk hebt waarbij je beweegt hoeft dat al niet meer heel erg nodig. :)

Als ik jou was zou ik meedoen. :)
Het is dat ik niet vlak mag/kan lopen, maar mij lijkt zoiets wel leuk. :j

Morgen hopelijk weer een beetje fitter, kan ik misschien weer een beetje aan het werk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:24

Ik ga denk ik lid worden van de sportschool! Kost wel wat, maar dan kan ik ook wat vaker spinnen ipv hardlopen, want merk dat m'n been/knie-spieren toch wel erg gevoelig zijn.

Sterkte Moonfish!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:55

Mag ik me ook melden? Ik loop al een tijdje heel af en toe hard, maar ik heb vandaag de eerste les van evy gelopen. Ik wilde wat meer regelmaat, voor een doel lopen en met evy weet je dat je goed bezig bent. Met die 1e les ha ik niet veel moeite. Vond het een lekker gevoel, niet kapot maar wel het gevoel dat j geweest bent. Nu al benieuwd naar woensdag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:55

Jeetje Moon, wat een gezeik!
Kan me voorstellen dat je er even meer dan genoeg van hebt!

Ik zou willen dat ik iets voor je kon doen, maar helaas.
Lekker blijven sporten en ik hoop echt dat je je binnenkort toch weer wat beter voelt.

Ik zou gister weer gaan lopen, was alleen even vergeten dat ik naar een vriendin zou gaan om haar zoontje te bewonderen.
Hij is al 2 maanden oud en ik had hem nog niet gezien :o

Het is echt een schatje!

Vanavond moet ik nog maar zien of ik kan lopen.
Ik vind het niet erg om met slecht weer te lopen, maar ze voorspellen nu bijna storm en met zo veel wind is het niet te doen.
Balen...

@Winerieke, natuurlijk mag je mee kletsen, welkom!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:06

Voor mij wordt het ook vanavond, ik ben vanochtend opgestaan met een pijnlijke en geprikkelde keel en niet echt uitgerust. Moet zo ook naar school toe en ga daarom vanavond lekker (hard)lopen. :)

Dit was te verwachten gezien iedereen in mijn directe omgeving aan het snotteren is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:08

Gelukkig woon je niet bij mij in de buurt, kan nu echt even geen gesnotter gebruiken :')

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:37

ik snap het nu even niet, volgen jullie een programma ofzo? :P ik hoor nu steeds vaker van ''ik heb ''...'' geprobeerd en t lukt goed!''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:54

De meesten hier volgen inderdaad een programma, vooral die van Evy wordt veel gebruikt.
Dit zijn podcasts die je op je mp3 speler kan zetten en Evy verteld je dan precies wanneer je moet rennen en wanneer je moet wandelen.

Zo bouw je je conditie op tot je 5 of 10 km achter elkaar kan rennen.
In de OP staan links waar je de podcasts kan downloaden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:10

Ik moest nieuwe magnesium tabletten halen, meteen iets anders meegenomen.
Een sport multi totaal supplement, met time release.
Dat neemt je lichaam trager op, over uren verdeelt.

Denk dat ik die maar ga slikken i.p.v. de normale dagravit.
Die hoeft ook maar 1 keer per dag dus dat scheelt.
De Magnesium van de Hema is trouwens een stuk fijner, tabletten zijn half zo groot. _/-\o_
Best fijn als je die dingen 3 keer daags slikt, daarnaast zitten er 160 in een pot ipv 30.

Hopelijk helpt dat mee aan verbetering in het geheel!
Nu straks sportschool, voel me erg beurs maar ik zie wel wat wel of niet kan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:15

Zit er wel dezelfde hoeveelheid werkzame stof in dan?