Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Moderatoropmerking:Quote verwijderd bericht
Castilja schreef:Citaat:Moderatoropmerking:Quote verwijderd bericht
Wat pik je dan bijvoorbeeld op?
Heb wel het idee dat ik sneller door heb hoe mensen in elkaar zitten dan anderen, maar weet niet of je dat bedoelt
brokjes schreef:vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..
brokjes schreef:vraag me af of dit ook herkenbaar voor jullie is, ik heb dat ik bij bepaalde personen iets op pik, terwijl ze wel gewoon vriendelijk zijn. ik vind het dan heel lastig om te weten wat er bedoeld wordt. ik heb momenteel zo'n docent..
Beauty26 schreef:Ik heb ook een vraag, ik loop al bijna een jaar bij Dimence, voor een "depressie"volgens hun.. maar hier kan ik mij niet zo in vinden.. nu heb ik t gehad over HSP maar dat werd min of meer weggewimpeld.. of hun kwamen met ADD of autisme ... Is dit herkenbaar?
Jaan81 schreef:HSp is volgens mij ook nog geen wetenschappelijke term, toch? Maar AD(H)D en autisme zijn extreem HSP, dus ze denken dan iig in dezelfde hoek
Nabster schreef:Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.
Ladyson schreef:Ik worstel zelf erg met wat is "normaal" (HSP) gedrag dat ik moet accepteren en wat is een ontwikkelpunt waaraan ik moet werken.
Bambi1995 schreef:Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Bambi1995 schreef:Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik hoog gevoelig ben. Ik worstel heel erg met dat mijn voelsprieten naar buiten gericht zijn. Als de ander het maar goed heeft. Bang om mensen te kwetsen en daarom maar over mijn eigen grenzen heen gaan. Mezelf de hele tijd weg cijferen. Ontzettend gevoelig hoe iemand tegen je praat. Als iemand anders tegen je praat dan anders dan betrek ik het op mezelf en denk ik dat het aan mij ligt. Continue je best doen dat mensen je aardig vinden. Ook ontzettend bang zijn dat mensen je niet leuk vinden. Moeilijk dingen los kunnen laten. Veel piekeren en analyseren. Na kletsen met mensen ben ik volledig uitgeput. Ik heb van nog meer dingen last. Ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Jaan81 schreef:Heel herkenbaar. Denk dat je al veel winst kan halen door op een andere manier te denken. Positiever, meer vanuit je gevoel en niet vanuit de hoofd. (dus niet leven naar wat anderen van je verwachten of jijzelf verwacht dan anderen willen dat je doet)
Ik vond het boek "Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldig" echt een eyeopener. Ben vandaaruit verder gegaan, andere boeken en uiteindelijk transitietraining gevolgd (wou dat ik dat 10 jaar geleden had gedaan, maar blijkbaar was het toen nog niet mijn tijd daarvoor)
Nabster schreef:Je moet werken aan waar je niet mee kunt functioneren. Dat moet iedereen, hsp of niet.
Eigenlijk heel simpel.
Citaat:Moderatoropmerking:Quote verwijderd bericht
Jaan81 schreef:Dan kijk je dus eigenlijk (weer) naar wat de wereld om je heen van je verwacht en niet naar wat jij zelf wilt en vooral nodig hebt. Dáár gaat het om, het is jouw leven. En idd, dat geldt voor iedereen hsp'er of niet