Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:20

chips lus ik ook heel erg graag :+
alleen merk ik dat niet gelijk aan mn suikerwaarde, maar dat komt pas uren later......
dat is denk ik ook de reden dat ik de ochtenden veel te hoog zit vaak.....

fijn dat je waardes beter zijn door het topic :D

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:26

KellyG schreef:
chips lus ik ook heel erg graag :+
alleen merk ik dat niet gelijk aan mn suikerwaarde, maar dat komt pas uren later......
dat is denk ik ook de reden dat ik de ochtenden veel te hoog zit vaak.....

fijn dat je waardes beter zijn door het topic :D

Jah, bij mij ook uren later ja! Dan moet ik iets bijspuiten voor het slapen gaan, maar in dochtend zit ik dan ook vaak nog veel te hoog..

Ik denk er vaak over hoor, over dat snoepen van mij.. Wat denken jullie?

- Liever snoepen en dan leef ik maar 10 jaar korter? of
- beter niet snoepen en leef ik langer? (en dan nagaan hoe de kwaliteit van dit leven is dan..)

zucht..

KellyG

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

ik spuit idd ook wel wat bij als ik dan naar bed ga, maar durf vaak niet te veel te spuiten omdat ik regelmatig wakker wordt door een hypo dan, hahahaa
maar spuit ik 2 eenheden minder, wordt ik wakker op de +/- 15

ik vind met snoepen niks verkeerd, maar je moet het niet de hele dag door doen.......
het is denk ik ook een gewenning......
voorheen vrat ik ook vaak chocola, maar heb het een tijd niet gegeten, en nu heb ik er niet eens meer trek in eerlijk gezegd

tuurlijk heb je met pasen en in de december maand altijd van die chocoladedingetjes liggen, en zal er heus wel 1 of 2 nemen, maar vreet niet meer in 1x het hele doosje leeg, hahahaaa

en net als boterletter, dat laat ik echt niet staan, heerlijk vind ik dat.....

je heb mensen die iedere dag heel de dag door snoepen (zoals die man waar ik over vertelde) en denk dat dat wel echt verkeerd is...... maar 1 snoepje per dag, of 5 in de week zal niet superslecht zijn denk ik

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:35

Ik denk altijd, ik wil wel geleefd hebben ,en niet tot mijn 90ste continu mij bezig hebben gehouden met de suikers dan maar 10 jaar korter maar wel genoten hebben ;-)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:45

Ik denk dat een balans gewoon het mooiste is. Dus lekker koekje bij een bakkie, geen probleem maar de hele doos achter je huig frommelen is niet goed. Niet voor "jullie"maar ook voor de niet diabeet.
en natuurlijk is er de meidmeidmeid periode die je vaak aanzet om te vreten.. Je kan ook op zoek gaan naar lekkere alternatieven. Dus koek/snoep zonder al te veel zoetigheid erin. chips bv die uit de oven proberen, wie weet scheelt het.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:46

Was het maar zo 'simpel' dat je dan zoveel jaar minder kreeg.....
Het grootste nadeel vind ik de eventuele complicaties waar je mee te maken kunt krijgen en waar je dan nog járen mee moet doen :P
Bij mij is een groot nadeel dat zolang een zak/verpakking dicht is (m&m's, chips, cholade) het prima gaat, maar als het open is moet het leeg ook...... Kan het echt nooit bij een paar laten....
Helaas ben ik een enorme zeikerd met eten dus lust niet super veel groentes....
Ik ben te 'lui' om bijvoorbeeld een appel of sinaasappel te schillen, dus dat schiet er ook erg vaak bij in.... :o

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:02

ik haal de laatste paar maanden bijv koekjes die ik wel lust, maar waar ik geen moord voor doe, zoals cafe noir ofzo.....
dan neem ik er 1 of 2 en dan heb ik er ook zat van.....
haal ik een pak jodenkoeken, gaan er zo 5 in :o
beetje zelfbescherming
en ik weet van mezelf dat als ik helemaal niet ga snoepen, dat die drang dan alleen maar groter en groter wordt......

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:45

pfff chips, koekjes, snoep..... zo lekker allemaal en zo niet goed voor je suiker.. :o
Maar wat tootje ook al zei, ik wil leven :D Neemt niet weg dat ik ook wel "bang" ben voor evt. complicatie's... maarja.. Dat kan een "gezond" mens ook over komen toch? De kans bij diabetes patienten is wel groter ja.

Maar misschien een heel ander voorbeeld, een kennis van me, die nog nooit een sigaret heeft aangeraakt heeft longkanker gekregen (32 jr oud).
Dan heb ik ook wel zo iets van ja....dus ook als je gezond leeft kunnen er dingen gebeuren.

Ik probeer wel zoveel mogelijk van het leven te genieten, en ja, snoepen hoort daar ook bij :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:25

Hee misschien een idee om die zak m&m's te verdelen in (ik noem maar wat) 4 bakjes met deksel en je je zelf "verwend"met een bakje ipv een hele zak. Heb je toch je lekkers maar ook een bodem. of in plaats van een grote zak chips, zo'n uitdeelzak te halen. Natuurlijk moet je dan wennen, maar ach, je heb wel wat lekkers en daar gaat toch om? Ik weeg 90 kilo en ben dus overduidelijk te kort voor mijn gewicht ;)
en ook ik heb zulke momenten hoor terwijl ik niet eens een snoeperd ben. Als ik ga lijnen, krijg ik bv opeens trek om lions en snickers in mijn kwaak te steken :D terwijl ik dat anders niet doe.

Hee Dagmar, je weet toch niet wat je te wachten staat in het leven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:33

Dat is zeker ook een idee!!

Ze zeggen ook wel eens dat water drinken helpt tegen honger.... Nou bij mij in het ieder geval niet :P Krijg er juist een onwijs honger gevoel van...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:46

Ik ben ook geen waterdrinker hoor. Wijn hahaha, uiteraard gedoseerd, maar meer dan 1 glas. :D
Voorheen gewoon 1 pak per avond :o nu nog "maar"iets van 3 glazen. en daarna icetea (van de aldi zit 0% suiker in) of zo. Ik ben geen frisdrank drinker

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:51

Het is op m'n werk al vaak koud, en als ik dan water drink krijg ik het nog kouder.....
Ik probeer wel zeker aan de liter per dag te komen. Merk ook wel dat het een positief effect op de suikers heeft!
Wijn lust ik niet, maar die pakjes van de liddle gaat nog net :D
Drink best wel wat cola light. Vroeger Rivella, maar sinds ik zo weinig mogelijk melkproducten neem, valt dat ineens ook niet meer goed :P

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:22

Ik snoep ook wel eens te vaak hoor. :o Mijn vriend is erg mager, dus die kan eten wat die wil. Niet altijd handig. :Y)

Vandaag een afspraak gemaakt met mijn diabetesverpleegkundige. Ik heb aangegeven dat ik wat informatie zou willen over de insuline pomp. Zijn hier pomp gebruikers? :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:38

willem is een omnipod gebruiker. opplak pomp, dus zonder slangetjes. Heeft voor en nadelen. De nieuwe pod is te bestellen (Willem heeft m nog niet, wel zijn afstandsbediening) Uiteraard weet ik niet van andere pompen, maar met de omnipod is het wijs om grote plakpleisters (tegaderm) mee te bestellen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:38

ex-pomp gebruiker :D ik vond het niets...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:41

De omnipod heb ik al eens als test 3 dagen op mijn buik gehad. Ik had er toen geen last van dat die los ging zitten. Misschien geluk gehad. :Y) Had al eerder gelezen dat die vaak los ging zitten. :+

@ tootje, en je reden?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:49

Willem plakt de pod op zijn rug, daar heeft ie minder last van buigingen van zijn lichaam. Daarnaast is willem natuurlijk formaat panlat, dus alles beweegt en rammelt. ;)

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:34

hier ook een expomp gebruiker.... ik kon er totaal niet mee overweg. Had vaak broeken aan waar ik dat ding niet kwijt kon (zon beenband weigerde ik) dus koppelde hem vaak hele dagen af. Gaf niet zo'n positief effect... :=
Verder had ik zo'n ei om het naaldje mee in te schieten maar na verloop van tijd werd ik echt bang voor dat ding. Zat soms wel een uur voordat ik op die knopjes drukte..

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:38

joliene schreef:
@ tootje, en je reden?

De reden heb ik hier al een paar keer genoemd maar nogmaals in het kort :D

Ik heb hem drie jaar gehad maar het bleek na een tijd dat ik niet tegen de canules kon na een paar uur kreeg ik al irritatie op mijn buik met gevolg vele kleine ontstekingen..

Ook had ik altijd ruzie waar dat ding te laten en s'nachts lag hij in de weg en het begon tussen mijn oren te spelen ik wil er van af !

Wat was ik blij dat ik weer kon spuiten voelde mij veel vrijer .. :o

Ook werd ik niet beter geregeld met dat ding dus de stap terug naar de spuit was snel gemaakt ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:47

het injectienaaldje van de omnipod is klein, echt klein! Maar is ten alle tijden een naaldje en als je het net verkeerd heb geplaatst, op een spiertje of zo doet het pijn. Tenminste dat is willems mening. en dat is geen zeurpietje. Dus pijn is echt pijn. Verder heeft ie er geen last van. Hij plaatst ze op zijn onderrug omdat de bewegingen die jedagelijks maakt vaak op je buik terechtkomen. Je kan de pods ook op je arm plaatsen en eigenlijk op alle plaatsen waar iets vet/vlees zit.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:32

Vanmiddag blijkbaar veel te veel gespoten voor mijn eten. Tot twee ker toe een hypo gekregen. :(
Gelukkig heeft mijn lieve vriend me goed geholpen en me op mijn kont neergezet. Ik wil altijd maar door blijven gaan. :+

@ Dagmar, deed het inschieten van het naaldje dan heel erg pijn?
@ tootje, bedankt dat je toch nog op mijn vraag wilde antwoorden. Ik zou eens het topic een beetje gaan doorlezen. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:23

Ik zou zeker naar een informatie bijeenkomst gaan!! Dan kun je voor jezelf de voors en tegens tegen elkaar afwegen!
Ik zit al lang te twijfelen..... Groot voordeel vind ik dat je altijd je spullen bij je hebt (als we op een ochtend wat langer weg zijn en we tussen de middag ergens onverwachts willen eten, heb ik m'n pen weer niet bij me...), als je bijvoorbeeld op een avond langer gaat tafelen, kun je in etapes bolussen (insuline toedienen), je hoeft dan maar 1x in ongeveer de 3 dagen te 'spuiten' (naald inbrengen) i.p.v. nu 12x prikken in 3 dagen en ik eet in het weekend graag s' avonds nog een chippie en dan is m'n waarde de volgende ochtend niet om over naar huis te schrijven... Heb al veel moeite met de 4x daags spuiten, dus een paar eenheden extra bijspuiten zit er bij mij echt niet in en met een pomp kun je dan heel makkelijk bij bolussen!
Nadeel vind ik het 'naaldje' dat er continu inzit, de eventuele last van de plakker (heb heel gauw last van pleisters e.d.) en dat je dan (vooral in het begin) erg veel bloed moet prikken (oke, dat hoor je toch regelmatig te doen, maar nu heb ik het redelijk onder controle en die balans moet ik dan weer zien te vinden :P )
Ben er nog steeds niet definitief uit.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:08

Kentaro, zo te horen heeft het voor jou best heel veel voordelen. Je kan heel makkelijk wat bij bolussen voor dat chippie of snoepje. Zou als ik jou was het er toch eens over hebben met je arts. Vaak hebben ze ook wel een pomp te leen om het tijdelijk te proberen. :)

Joliene, ja het deed afentoe best wel pijn bij het naaldje erin schieten, maar op een gegeven moment is het ook een beetje tussen mn oren gaan zitten ben ik bang. :o

Het s'nachts in de weg liggen wat tootje zei komt mij ook bekend voor. Ik draai enorm veel en word soms wakker met mn hoofd aan de andere kant van mijn bed. Haha! Dan lag dat ding echt in de weg hoor. Ik koppelde ook vaak in mijn slaap de pomp af... hoe krijg je het voor elkaar.. :=

Ik heb besloten vandaag (en misschien morgen) ook maar eens alles op te schrijven wat ik eet , de waardes , hoeveel ik bijspuit en wat ik gewoon spuit.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:42

even nog een vraagje trouwens, kan mn bericht niet meer editten.
Ik moet van de verpleegkundige de levermir nu in mn been spuiten. Deed dit hiervoor in mijn buik.
Heb dit nu 2 x gedaan en heb precies 2 hele dikke rode plekken. :+ Heb ook niet echt het idee dat de levermir werkt. Ben beide nachten toch nog gestegen in de suiker. Iemand een idee wat dit kan zijn??

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:49

Ik kreeg van levemir ook dikke rode plekken. Ik bleek een soort van allergische reactie te hebben gehad. Ook waren mijn suikers destijd niet super. Ik spuit nu lantus. Scheel me 1 injectie per dag (spoot 2x dgs levemir) en mijn suiker is een stuk beter ingesteld met minder insuline.
Ik kan me voorstellen dat ze been wilde proberen. Meestal is het zo dat langwerkende in bovenbeen of billen worden gespoten. Kortwerkende vaak in buik of arm