Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 05:00

Wat heftig Studiemiep, heel veel sterkte!

Zo blijkt maar weer dat het uitstrijkje gewoon ontzettend belangrijk is...

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:05

Jeetje, Studiemiep. oliebol zeg.. sterkte :(:)

Ik moet nog 25 worden en al twee keer laten doen. Ik wil het eigenlijk om de twee jaar.
Rot ziekte.
Ik heb overigens die baarmoederhals kanker injecties toen bewust niet genomen. Nog steeds blij mee. Als ik hoor hoeveel bijwerkingen etc.. Maarja dat is een andere discussie.

Wat ik me nu afvraag, waarom gaan sommige vrouwen niet? Is dat omdat ze bang zijn voor de uitslag? Of omdat ze net de billen bloot moeten? :=

Ik denk maar zo, de HA ziet zoveel vrouwen ‘van onder’ t is maar net wat voor een taboe je er zelf op legt. :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:22

Ik heb vandaag gebeld met de huisarts voor een afspraak. Maar omdat mijn oproep van 2 jaar geleden was (is blijkbaar veranderd in 2018), moet ik zelf via bevolkingsonderzoek een nieuwe aanvragen, maar je kon ook een zelftest aanvragen, dus ik ga daar eens over lezen wat dat inhoudt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:49

Annekeee schreef:
Jeetje, Studiemiep. oliebol zeg.. sterkte :(:)

Ik moet nog 25 worden en al twee keer laten doen. Ik wil het eigenlijk om de twee jaar.
Rot ziekte.
Ik heb overigens die baarmoederhals kanker injecties toen bewust niet genomen. Nog steeds blij mee. Als ik hoor hoeveel bijwerkingen etc.. Maarja dat is een andere discussie.

Wat ik me nu afvraag, waarom gaan sommige vrouwen niet? Is dat omdat ze bang zijn voor de uitslag? Of omdat ze net de billen bloot moeten? :=

Ik denk maar zo, de HA ziet zoveel vrouwen ‘van onder’ t is maar net wat voor een taboe je er zelf op legt. :o

Ik denk dat de meeste mensen het het engst vinden om met ontbloot onderlijf bij een arts te verschijnen. (uitstrijkje doet iig dat is mijn ervaring geen pijn ik voelde er amper wat van eigenlijk).

Je kunt ook om een vrouwelijke assistent/ arts vragen

Maar ik ben zelf opgevoed met het idee van wat ze eraf kijken mogen ze houden...... dus mij boeijt het niets.

Al is het toch wel apart (toen ik zwanger was) als die veelste knappe mannelijke gyneacoloog naar je doos staart.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:00

Ik vind die co-assistenten in het ziekenhuis niet zo leuk. Ken er wel een paar buiten hun studie om zeg maar en die hoeven niet alles te zien. :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:13

Ik vind een zwembad al niks of zelfs de kapper..
En al helemaal down under is erg privé. Ook nooit relatie ect gehad. Dus ook minder risico's staat ook in de brief. Die zelf test ga ik wel doen krijg dit jaar weer een oproep. Heb die van vijf jaar terug in de kast liggen.
Als die niet goed zou zijn zou ik wel een poging wagen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:27

Christiene schreef:
Ik vind een zwembad al niks of zelfs de kapper..
En al helemaal down under is erg privé. Ook nooit relatie ect gehad. Dus ook minder risico's staat ook in de brief. Die zelf test ga ik wel doen krijg dit jaar weer een oproep. Heb die van vijf jaar terug in de kast liggen.
Als die niet goed zou zijn zou ik wel een poging wagen.

Als iemand vraagt, mag ik je handen zien. Laat je die dan wel zien?

Kijk, wijzelf hebben er een taboe op gelegd. Terwijl de andere kant van het verhaal is, elke vrouw heeft een vagina. Inpreciepe zien ze het er zelfde uit.
Bedoel leg 20 verschillende handen op een rij. Allemaal 5 vingers aan elke hand. Weleens waar de ene langere vingers, andere krommer etc... maar alle handen zien er over het algemeen t zelfde uit. Het zelfde als daar beneden...... #omdenken

Zon (huis)arts doet niks anders he. Sterker nog; bij mijn tweede uitstrijkje begon ik over de eerste keer (zelfde huisarts) toen zei ze echt, oh dat weet ik echt niet meer.... :+ dat boeit hun geloof ik echt niks. Wij doen er spastischer over dan hun :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:37

Ik heb gister en vorige week weer uitstrijkjes afgenomen (ben doktersassistente) en kan inderdaad beamen dat het gewoon bij ons werk hoort. En dat je je voor ons in ieder geval niet bezwaard moet voelen!

Verschil tussen thuistest en naar de huisarts ervoor gaan is :
- Bij de huisarts wordt er bij het uitstrijkje wat cellen afgenomen. In het lab wordt eerst getest op HPV. Is die negatief, is het klaar, is die positief dan gaan ze de cellen bekijken.
- Bij thuis afname neem je geen cellen af, enkel wat slijm. Dit wordt in het laboratorium getest op HPV. Is het HPV negatief is het klaar, is het HPV positief moet je langs de huisarts om via een uitstrijkje die cellen af te laten nemen zodat ze die dan alsnog kunnen onderzoeken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Als je nog vragen hebt, stel gerust!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:16

@studiemiep duim duim duim succes in ziekenhuis vandaag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:55

Sanet schreef:
Ik heb vandaag gebeld met de huisarts voor een afspraak. Maar omdat mijn oproep van 2 jaar geleden was (is blijkbaar veranderd in 2018), moet ik zelf via bevolkingsonderzoek een nieuwe aanvragen, maar je kon ook een zelftest aanvragen, dus ik ga daar eens over lezen wat dat inhoudt.

Zelftest is inderdaad nieuw en betrouwbaar.
Ik heb het ook gewoon aan gevraagd en en thuis gedaan,makkie en de uitslag was in orde!! :j

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... fafnameset

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:09

Weet een van jullie of het qua gevoeligheid uit maakt op welk moment van je cyclus je gaat?
Tijdens de menstruatie gaan doe ik in ieder geval niet.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:16

Helaas nog geen uitslag. Tumor was ongeveer 2 cm groot.

Volgende week inwendig onderzoek onder narcose door 3 mensen (na elkaar). Dit om te voelen of er uitzaaiingen zitten (dit is in het radboud de gouden standaard) dit word dan vergeleken met de mri. (mri detecteert niet alles en blijkbaar kun jë dingen ook voelen)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:55

Sterkte Studiemiep, wat een ander leven heb je dan ineens.
Hopelijk volgende week meer nieuws en dat duidelijk wordt wat het behandelplan gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:24

Sorry dat ik hier enorm kom binnen vallen. Is er iemand die ik een pb mag sturen mbt dit onderwerp? Ik zit even met mijn handen in het haar.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:48

stuur maar :-) volgens mij heb ik straks alle soorten onderzoeken gehad die er maar mogelijk zijn...dussss kom maar op

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:01

Stuur maar :j

Al heb ik het zelf nog maar 1x hoeven doen :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:19

Ik kwam toevallig op dit topic en eigenlijk komt er een vraag in me los,
maar eerst; vorige pagina en deze pagina doorgelezen. Heel veel sterkte Studiemiep! Wat heftig zeg :\

En dan,
Ik heb iets van 6 weken geleden een onderzoekje en uitstrijkje bij de HA gehad. Ik had een aantal keer contactbloedingen en heb ook altijd al super heftige menstruatie gehad. Aangezien mijn moeder (grote) cystes heeft gehad, ben ik voor de zekerheid maar even naar de dokter gegaan. Hij kon niks zien/ voelen dus waarschijnlijk heb ik gewoon een kwetsbare baarmoedermond en bloedt dat snel :j Maar voor de zekerheid had hij ook een uitstrijkje gemaakt, gewoon voor de 'netjes' zei hij. Als ik de uitslag wou weten moest ik een week later maar bellen, wat ik natuurlijk dan weer niet gedaan heb :') Maar ik denk dat wanneer er iets te zien zou zijn met dat uitstrijkje ze me wel gebeld zouden hebben toch? Of denken jullie dat het beter is om toch nog even te bellen voor de uitslag?
Vind het beetje raar om na zo veel weken nog te bellen namelijk. En ik verwacht ook niet dat er wat is natuurlijk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:22

Gewoon bellen! Beter nu gewoon weten dan dat het zo vaag blijft. Ik zou verwachten dat als het echt slecht was, dat je wel gebeld was. Maar dus gewoon even horen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:50

Altijd bellen!!! Werk zelf als doktersassistente, maar ook al is de uitslag slecht, het blijft mensenwerk en kan er wat misgelopen zijn en ben je niet gebeld terwijl dat wel had gemoeten.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:51

Eileen_ ; Gewoon bellen, ik heb ooit weken moeten wachten op mijn uitslag. Dus nee het is niet raar als je naar 6 weken belt. Ik hing 3 keer per week aan de lijn... tot ze me bij mijn naam wisten! ;)
En wat nou als de doktersassistente het wel raar zou vinden. Boeiend, het gaat om jouw gezondheid!!!
Zijn of haar mening is in deze totaal niet belangrijk (of degene vind dat je te laat belt voor een uitslag)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:05

pfff vandaag te horen gekregen dat niertransplantatie zeker de komende 2 jaar van de baan is. Kortom naast die strijd tegen de kanker kom ik ook soon aan het dialyseren (nefro verwacht dat lijf operatie niet trek en dat ik accuut aan de dialyse zal moeten). Mijn linker arm mag nu al niet meer gebruikt worden voor infuus/bloedprikken etc ivm aanleggen van shunt. Pfff dikke tegenvaller dus.

Dialyse beïnvloed je leven zo erg......baal als een stekker.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 03:23

studiemiep schreef:
pfff vandaag te horen gekregen dat niertransplantatie zeker de komende 2 jaar van de baan is. Kortom naast die strijd tegen de kanker kom ik ook soon aan het dialyseren (nefro verwacht dat lijf operatie niet trek en dat ik accuut aan de dialyse zal moeten). Mijn linker arm mag nu al niet meer gebruikt worden voor infuus/bloedprikken etc ivm aanleggen van shunt. Pfff dikke tegenvaller dus.

Dialyse beïnvloed je leven zo erg......baal als een stekker.

Sterkte

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 03:42

Ik lees t nu pas. Heel veel sterkte en kracht toegewenst. Ik heb ook nog een oproep liggen.. Jouw verhaal geeft mij wel een schop onder mijn kont om erachter aan te gaan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 07:46

Echt, wat een klote tijd ga je tegemoed studiemiep.... Weinig wat ik kan zeggen dat verlichting kan bieden.
Weet dat mocht je even van je af willen schelden, of even een luisterend oor nodig hebben, mijn pb box staat open!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:03

Heel veel sterkte, kracht en wijsheid toegewenst de komende tijd.
Ik hoop dat je deze stomme ziekte snel de baas wordt! :(:)