B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:59

Vraagje, kan het zijn dat ik door B12 tekort langer ziek blijf? Ik heb afgelopen donderdag griep gekregen en vandaag voel ik me nog steeds beroerd. Even iets doen en dan ben ik kapot. Tuurlijk snap ik dat griep even duurt en dat je dan weer energie moet opbouwen. Maar belde vanmorgen naar mijn werk om te zeggen dat ik nog niet kwam en ze vonden het maar raar, want er waren er meer ziek geweest maar die waren binnen een paar dagen weer beter. Tsja, als het ging dan ging ik echt wel werken.... Ben ook al 4 dagen niet bij mijn paard geweest. Dat doe ik echt niet vrijwillig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:03

Jargeau, dat kan zeker. B12-tekort trekt nogal een wissel op je lichaam en het kan heel goed je immuunsysteem ondermijnen.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:12

Bedankt! Dat dacht ik al. In overleg met de internist moet ik binnenkort weer bloed laten onderzoeken. Dus hopelijk komt er dan eens een waarde uit die de huisarts laag genoeg vind..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:21

De griep is sowieso wel hardnekkig hoor :j
Er zijn bij ons meerdere mensen langer dan een week ziek geweest.

Ik spuit nog steeds elke week, gaat eigenlijk erg goed, maar de afweer blijkt toch nog steeds minder. Eerst griep, nu gelijk buikgriep erachteraan -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:27

Ik heb 2 weken ziek op bed gelegen. En daarna duurde het nog 4 weken voordat ik mij weer topfit voelde

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:30

sanne83 schreef:
De griep is sowieso wel hardnekkig hoor :j
Er zijn bij ons meerdere mensen langer dan een week ziek geweest.

Ik spuit nog steeds elke week, gaat eigenlijk erg goed, maar de afweer blijkt toch nog steeds minder. Eerst griep, nu gelijk buikgriep erachteraan -:(-

Same here :(

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:31

Griep heerst hier heel erg! Ben al een paar dagen goed ziek, terwijl ik normaal gesproken eigenlijk nooit de griep heb (of niet zo erg). Krijg ook elk jaar de griepprik maar nu heb ik 'm te pakken en goed ook. :(

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:53

Gisteren voor het eerst in anderhalf jaar weer paardgereden. Heb me nu toch een spierpijn :+ Merk wel dat hij bij mij heel erg uitmaakt welke sport ik doe en hoeveel last ik daar naderhand van heb.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:55

Leverage schreef:
Gisteren voor het eerst in anderhalf jaar weer paardgereden. Heb me nu toch een spierpijn :+ Merk wel dat hij bij mij heel erg uitmaakt welke sport ik doe en hoeveel last ik daar naderhand van heb.

Bij mij ook, paardrijden heb ik gelukkig niet heel veel last van!
Ben nu alleen nog steeds zo vermoeid dat mijn verzorg/bijrijd pony'tje nu alweer te lang stil staat, voel me echt schuldig:(

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:57

Ik had gehoopt dat ik niet zo veel last zou hebben. Heb ontzettend veel last van m'n liezen, loop echt als een manke door de school nu haha.

Is een bijrijder/verzorger geen optie, tijdelijk desnoods? Of mennen, maar dat moet je ook liggen. :) Snap dat je je schuldig voelt maar je kan er zelf vrij weinig aan doen op het moment.. En jezelf uitputten is al helemaal geen otpie.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:16

xxxjanna schreef:
Leverage schreef:

Bij mij ook, paardrijden heb ik gelukkig niet heel veel last van!
Ben nu alleen nog steeds zo vermoeid dat mijn verzorg/bijrijd pony'tje nu alweer te lang stil staat, voel me echt schuldig:(

Paardrijden gaat hier gelukkig ook. Maar veel andere sporten zijn geen optie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:02

Ondanks B12 spuiten voel ik mij de laatste tijd veel minder. Ben weer sneller moe. Overal pijn. En ipv van om de 5 week zit ik nu weer om de 3 week.

Dus binnenkort maar eens de internist opzoeken. Baal hier zo van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:07

Ik lees weer even mee.
Driekwart jaar niet gespoten, als test om te kijken hoe ik mij voel zonder.
Sinds vandaag weer begonnen met hydroxo 10mg. Ff 2x in de week.
Ben benieuwd wat ik nu weer merk voor verschil!

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:46

Leverage schreef:
Ik had gehoopt dat ik niet zo veel last zou hebben. Heb ontzettend veel last van m'n liezen, loop echt als een manke door de school nu haha.

Is een bijrijder/verzorger geen optie, tijdelijk desnoods? Of mennen, maar dat moet je ook liggen. :) Snap dat je je schuldig voelt maar je kan er zelf vrij weinig aan doen op het moment.. En jezelf uitputten is al helemaal geen otpie.

Ik ben dus al de verzorger van dat ponytje haha, maar de eigenaar heeft er zelf geen tijd voor dus wordt nu niet veel mee gedaan :(

Wel goed nieuws hier! Gisteren voor het eerst weer een halve dag naar school gegaan en daarna had ik zelf nog energie over! :)
Vanochtend mijn 6e injectie gehad, en daarna weer naar school voor een halve dag.
Ben nu wel een beetje moe, maar alles gaat gewoon zo veel beter!
Ben echt super blij :)
Als het zo doorgaat kan ik dit weekend eindelijk weer lekker paard rijden!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:59

Kan ik me bij dit topic aansluiten? Ik heb namelijk best wat vragen en ook wel wat onzekerheden m.b.t. de injecties die ik moet krijgen door het tekort aan vit. B12. Ik ben het topic nog aan het doorlezen, ga me daar eerst even doorheen wurmen :) .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:22

Welkom en wurmze!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:27

Welkom! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:24

Ik zat eens rond te speuren op internet. En toen zag ik dat je van vitamine d te kort je ook zo rot kan voelen. En veel symtonen komen overeen met mijn klachten. En las ook dat het vaak samen hangt met vit. b12

Dus morgen maar de huisarts.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:07

love_western schreef:
Ik zat eens rond te speuren op internet. En toen zag ik dat je van vitamine d te kort je ook zo rot kan voelen. En veel symtonen komen overeen met mijn klachten. En las ook dat het vaak samen hangt met vit. b12

Dat je je rot kan voelen, dat kan zeker! Ik ben een tijdje zo ontzettend negatief geweest. In de zin van het komt toch niet goed, medicijnen helpen niet, klachten blijven en worden erger. Het gaat nu iets beter, maar ben nog steeds een emotioneel wrak wat dit betreft.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:40

Leverage schreef:
love_western schreef:

Ik ben een tijdje zo ontzettend negatief geweest. In de zin van het komt toch niet goed, medicijnen helpen niet, klachten blijven en worden erger.

Dit herken ik. Ik verwacht weinig van de b12 injecties, simpelweg omdat ik te moe ben om nog hoop te hebben. Terwijl ik van mezelf heel ondernemend en gedreven ben.

Weten jullie toevallig of er nog meer vitamines zijn die moeilijk opneembaar zijn in het maagdarmkanaal wanneer je dit probleem hebt?Ik zag dat er ook foliumzuur zuigtabletten zijn. Is dit om dezelfde reden als de B12?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:54

Ellie_F schreef:
Dit herken ik. Ik verwacht weinig van de b12 injecties, simpelweg omdat ik te moe ben om nog hoop te hebben. Terwijl ik van mezelf heel ondernemend en gedreven ben.

Weten jullie toevallig of er nog meer vitamines zijn die moeilijk opneembaar zijn in het maagdarmkanaal wanneer je dit probleem hebt?Ik zag dat er ook foliumzuur zuigtabletten zijn. Is dit om dezelfde reden als de B12?

Ik verwachtte ook niks van die injecties in het begin omdat ik te moe was en er allemaal geen zin meer in had, zeker toen ik na een paar prikken nog wat voelde. Maar nu ben ik 6 injecties verder en zoals je misschien gelezen hebt in mijn vorige berichtje hier gaat het zooo veel beter met me!
Echt ongelofelijk. Ik ben nog steeds niet de oude maar ik ga al halve dagen naar school en heb daarnet zelfs een halfuurtje heerlijk paardgereden! Nou dat zat er vorige week écht nog niet in (kon alleen maar liggen enz)
Dus hopelijk helpt het ook voor jou (:

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:45

xxxjanna schreef:
Ik verwachtte ook niks van die injecties in het begin omdat ik te moe was en er allemaal geen zin meer in had, zeker toen ik na een paar prikken nog wat voelde. Maar nu ben ik 6 injecties verder en zoals je misschien gelezen hebt in mijn vorige berichtje hier gaat het zooo veel beter met me!
Echt ongelofelijk. Ik ben nog steeds niet de oude maar ik ga al halve dagen naar school en heb daarnet zelfs een halfuurtje heerlijk paardgereden! Nou dat zat er vorige week écht nog niet in (kon alleen maar liggen enz)
Dus hopelijk helpt het ook voor jou (:

Geweldig dat het zo veel beter met je gaat! Wat fijn dat je nu halve dagen naar school kunt +:)+ . Ik lees graag dit soort berichten, geeft toch wat hoop.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:48

Haha snap ik, hopelijk doet het hetzelfde bij jou!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:08

Ellie_F schreef:

Foliumzuur is ook een B-vitamine. Ik neem deze ook niet voldoende zelf op dus ik moet ze permanent slikken. Deze twee hebben namelijk een wisselwerking met elkaar qua opname als ik het goed begrepen heb. Daarnaast ziet het er bij mij naar uit dat ik ook mijn ijzergehalye niet goed zelf op peil kan houden. Ook een tekort aan vitamine D kan allerlei klachten geven.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:33

Lughnassadh schreef:
Ellie_F schreef:

Foliumzuur is ook een B-vitamine. Ik neem deze ook niet voldoende zelf op dus ik moet ze permanent slikken. Deze twee hebben namelijk een wisselwerking met elkaar qua opname als ik het goed begrepen heb. Daarnaast ziet het er bij mij naar uit dat ik ook mijn ijzergehalye niet goed zelf op peil kan houden. Ook een tekort aan vitamine D kan allerlei klachten geven.

Ik neem aan dat je de gewone capsules Foliumzuur neemt? Hoe kan je lichaam deze dan wel goed opnemen als je lichaam daar moeite mee heeft? Of gebruik je ze in de vorm van zuigtabletten?