Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:32

Wat mijn ervaring is met nekpijn is dat het een soort van spierpijn was. Op een gegeven moment was ik aan de houding gewend en had ik er geen last meer van... :)

Gisteren een rondje van 85 kilometer gemaakt met lekker veel heuveltjes, het weer was echt perfect maar wel heul druk met andere fietsers. Vindt het wel jammer dat mensen zo'n vooroordeel over racefietsers lijken te hebben. Echt bijna iedereen kijkt me chagrijnig aan, gaat er vanuit dat ik niet stop of is geïrriteerd als ik (rustig en aangekondigd met een belletje) inhaal. -O- Dus probeer het imago maar op te krikken door iedereen gedag te zeggen en te bedanken als ze achter elkaar gaan fietsen en ruimte maken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:24

@Helderder: Helaas is dat vooroordeel ook wel een beetje terecht. :( Toen ik een paar weken terug ging mountainbiken kwam ik een stel wielrenners tegen die over de weg reden in plaats van over het fietspad. Toen we bijna op het einde even pauzeerden hoorde ik een fietser tegen een andere zeggen 'poedersuiker', omdat er toen een wandeltocht georganiseerd was in hetzelfde gebied en de wandelaars allemaal over het fietspad gingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:26

Anoniem schreef:
@Helderder: Helaas is dat vooroordeel ook wel een beetje terecht. :( Toen ik een paar weken terug ging mountainbiken kwam ik een stel wielrenners tegen die over de weg reden in plaats van over het fietspad. Toen we bijna op het einde even pauzeerden hoorde ik een fietser tegen een andere zeggen 'poedersuiker', omdat er toen een wandeltocht georganiseerd was in hetzelfde gebied en de wandelaars allemaal over het fietspad gingen.

Uit meeleesmodus om even toe te voegen dat ik recent nog een wielrenner iets hoorde zeggen over een fietsbel: "tja, uh, dat hoort er gewoon niet bij... " En dat ik laatst met de auto over een 60 km weg reed in de polder en ik heel lang achter een groepje oude mannetjes bleef plakken omdat ze me er niet langs lieten. Toen ik er eindelijk langs was haalden ze me even later weer in toen ik netjes wachtte in een passeervak op een tegenligger #)

Bottom line is denk ik een beetje "een betere sfeer begint bij jezelf" ;) Gewoon zelf niet aso zijn en netjes het goede voorbeeld geven.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:54

Ik probeer ook iedereen altijd even te bedanken of vriendelijk een knikje geven ofzo. Hopelijk komt dat wat fijner over dan dat je gewoon 'bot' inhaalt. Maar goed, bij sommige mensen kan je het natuurlijk nooit goed doen. Vanmiddag weer een rondje van 40 km gefietst, ging lekker!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:57

Ik doe ook altijd zo sociaal mogelijk. En heb ook een fietsbel op mijn racefiets ;).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:59

Ik heb (nog) geen fietsbel. Vergeet dat steeds te regelen. Maar als ik er niet met genoeg ruimte langs kan rem ik eigenlijk altijd gewoon af, roep vriendelijk "pardon" en als ik er langs ga "dankjewel" met een glimlach. Nooit beklag op gehad eigenlijk.

En kan ik er wel langs, maar niet met heel veel ruimte, rem ik ook altijd flink af. Wil niet dat mensen schrikken omdat ik langszoef.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:04

Nou ja, beter dat dan gewoon langszoeven en nog een geïrriteerde blik er bovenop doen omdat men niet snel genoeg aan de kant gaat :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:03

Schuldig, ik weiger ook een bel op mn fiets te zetten :X gelukkig train in zelfde hier op de weg dus niemand heeft last van me. Ik stoor me tijdens trainingen mateloos aan alles en iedereen die op MIJN weg rijdt :') werkt dus niet haha

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:03

Hier ook belloos :o maar heb een goede mond om aan te kondigen dat ik eraan kom!

Ik ben momenteel op vakantie en we gaan morgen een fiets huren. Ik zie er nu al tegenop hihi. Gebrek aan training, teveel bergen en het ontbreken van mijn klimpedalen.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:36

SplashIsLief schreef:
Hier ook belloos :o maar heb een goede mond om aan te kondigen dat ik eraan kom!

Ik ben momenteel op vakantie en we gaan morgen een fiets huren. Ik zie er nu al tegenop hihi. Gebrek aan training, teveel bergen en het ontbreken van mijn klimpedalen.

Veel plezier! achteraf vind je het vast leuk dat je het gedaan hebt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:02

Anoniem schreef:

Vanaf tien man mag de groep over de weg omdat dit veiliger is de wegkapitein zal dit (in veel gevallen)aangeven dit is juist om frustraties over en weer te voorkomen, ik fiets zelf bij een toerclub en er word naast recreatief rijden een sportief doel gehanteerd(o.a. conditie verbeteren, beter leren klimmen etc.)
het fietspad is bedoeld voor fietsers niet voor wandelaars ik vind ook dat wanneer zij nergens anders kunnen wandelen zij gewoon achter elkaar horen te gaan wandelen wanneer zei zien dat er sportieve fietsers aankomen dat zou al veel schelen :j

Of ik nu in mijn eentje fiets of in de groep, ik groet vriendelijk, ik gebruik mijn bel(word vrijwel niet op gereageerd maar goed)ik steek mijn hand uit om aan te geven waar ik heen ga, ik gebruik verlichting als het donker is en draag in alle gevallen mijn helm en ik luister naar de wegkapitein :)

Ik vind het wel heel vervelend dat de gemiddelde mens slecht of gewoon helemaal niet reageert op mijn ting, ing elletje, ik begin al ver van te voren te tingelen want ik ben best wel snel en als ik dan brul
is men verontwaardigd :? :roll:

Misschien moet ik een gong op mijn racefiets installeren :')

Ik vind het ook knap waardeloos dat ruiters de poep van hun paarden niet effe aan de schoppen hoeveel moeite is dat nu helemaal en anders zorg dragen voor een paard dat goed opgevoed is en gewoon poept in de berm...

Meer irritaties heb ik niet hoor :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-14 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:05

Magrathea schreef:
Anoniem schreef:

Uit meeleesmodus om even toe te voegen dat ik recent nog een wielrenner iets hoorde zeggen over een fietsbel:

Citaat:
"tja, uh, dat hoort er gewoon niet bij... "

En dat ik laatst met de auto over een 60 km weg reed in de polder en ik heel lang achter een groepje oude mannetjes bleef plakken omdat ze me er niet langs lieten. Toen ik er eindelijk langs was haalden ze me even later weer in toen ik netjes wachtte in een passeervak op een tegenligger #)

Bottom line is denk ik een beetje "een betere sfeer begint bij jezelf" ;) Gewoon zelf niet aso zijn en netjes het goede voorbeeld geven.

Bij wedstrijd fietsers is de bel verboden maar alle andere renners horen gewoon een bel te gebruiken hoor! (als de andere mensen er nu ook eens normaal op reageerden :roll: )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:49

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:26

Meestal gaat het zo als ik bel;
Tingeling. *geen reactie* Tingeling. *Truus trekt stuur naar rechts* *Kees, Keehees (die altijd voorop fietst) er komt een fiets aan!* Waarop Kees achterom kijkt, slingert en uiteindelijk dan ook chagrijnig naar rechts stuurt.
Dus ja, meestal sta ik bijna stil voordat ik er voorbij kan. :Y)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:33

Mensen kunnen je snelheden niet inschatten, ze kijken bij een bel achter om en sturen dan ook nog eens jouw kant op... Levensgevaarlijk! Idd beter met een groep de weg op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:17

Ik los dat normaal op door ver van te voren te bellen, dan sturen ze inderdaad eerst mijn kant op maar tegen de tijd dat ik dichtbij genoeg ben zijn ze al weer goed.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:26

Helderder schreef:
Tingeling. *geen reactie* Tingeling. *Truus trekt stuur naar rechts* *Kees, Keehees (die altijd voorop fietst) er komt een fiets aan!* Waarop Kees achterom kijkt, slingert en uiteindelijk dan ook chagrijnig naar rechts stuurt.

Hier net zo. Het belletje van mijn vriend heeft een hoger geluid dan mijn belletje, en veel oudere mensen horen zijn bel gewoon niet. Dus dan bel ik vaak ook nog maar, terwijl ik dus al een stuk dichter achter hen rijd dan. Mijn bel is vrij hard, dus schrikken ze zich een hoedje, kijken achterom, en gaan dan pas aan de kant. Dus ja, ik sta dan ook al bijna stil.

Was laatst ook aan het fietsen in de buurt van Schoonloo/Westerbork. Bleek de fietsvierdaagse daar net van start te gaan :') Stom dat ik niet eerst even heb gekeken wanneer die tocht begon, want het was echt drama -O- Groep van minimaal 50 ouderen fietsen met zijn drieën naast elkaar en iedereen roept "FIETS!" en gaat pas op het allerlaatste moment aan de kant (of ze raken in paniek, sturen vol naar rechts waar hun vriendin fietst, of ze gaan slingeren, of ze stoppen, waardoor ze dus een volledige file creëren en de rij waar ik langs moet alleen maar groter en breder wordt.) Ik snap ze aan de ene kant wel, want een tegenligger is natuurlijk doodeng, maar ik kan niet nog meer aan de kant (zodra mijn wiel de berm raakt val ik om).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:25

Zo het luie zweet er weer uit gefietst. 25 km door de bergen. Vriendinnetje ging een beetje stuk maar ik vond het heerlijk. Beetje jammer alleen dat de versnellingen van de mtb niet goed was afgesteld.

Slovenie is erg mooi om te gaan fietsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:52

Zo, ik ga hier ook vast meelezen.. Als ik op m'n streefgewicht ben, ga ik met hulp van m'n vriend op zoek naar een goede wielrenfiets, zodat we samen kunnen gaan wielrennen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:13

Zo dat lijkt me pittig Splash. :D Wel fijn om te doen op vakantie!
Haha Renee, waarom pas op je streefgewicht? Weet je wat helpt om daarop te komen... fietsen! ;) (of je zou moeten aankomen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:24

Haha, uiteraard heb ik daar wel aan gedacht, maar ik ga liever hardlopen dan dat ik me nu in zo'n strak pakkie ga hijsen :=

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:14

Wauw, pittig zo in de bergen, Splash!
Ik ben ook net weer terug van een rondje 50 km, ideaal weer vandaag!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:04

Helderder schreef:

Het is me ook een raadsel waarom mensen achterom moeten kijken als je belt. Het geluid klinkt toch echt als een fietsbel en niet van een ruiter te paard of een hardloper... 8)7

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:51

Renee1991 schreef:
Haha, uiteraard heb ik daar wel aan gedacht, maar ik ga liever hardlopen dan dat ik me nu in zo'n strak pakkie ga hijsen :=

Hee Renee, ik snap het, maar weet je wel dat hardlopen als je overgewicht hebt wel heel zwaar is voor je gewrichten? Fietsen is dan veel minder belastend denk ik. (Zit zelf ook nog niet op mijn streefgewicht) En welkom hier :).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:16

Helm.op en incognito!

Heb trouwens een nieuwe,de casco speed air met geblindeerd visie, super vet!