[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:53

De minipil? :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:55

Jans schreef:
De minipil? :j

ja daar heb ik ook al aan zitten denken inderdaad en is dus ook 1 van de opties die ik in mijn hoofd heb...tot nu toe zou dat denk ik een hele goede kansmaker zijn...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:56

mijn gyn zegt ook dat een stopweek puur is ingebouwd om vrouwen gerust te stellen.
vrouwen raken een beetje in paniek/van slag als ze geen 'normale' cyclus meer hebben (dwz: 1 week per maand ongesteld).
oorspronkelijke pil zat die stopweek niet in maar vrouwen vonden het prettiger met stopweek dus zodoende is de stopweek in het leven geroepen.

wbt het meer/minder 'troep' (haha) verliezen als je m doorslikt.. zou eigenlijk niet weten wat daar een gangbare theorie voor is.
bij mezelf merk ik in ieder geval dat het na 4 of 5 maanden doorslikken niet meer/heftiger is dan wanneer ik elke maand een stopweek hou.
het lijkt zelfs minder te zijn dan wanneer ik elke maand een stopweek in las. heb wel de dag van te voren + de eerste dag wat meer krampen en buikpijn maar het bloedverlies is dus bij mij minder als ik m een paar maanden doorslik.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:11

Volgens mij is het zo dat er niet meer of minder baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd wanneer je doorslikt. Het baarmoederslijmvlies blijft op min of meer dezelfde dikte en er is wel wat afbraak en opbouw gedurende de maand, maar dat is meer om dode cellen te vervangen. Vandaar dat je na 3 weken en dan een stopweek niet meer of minder ongesteld bent dan bijvoorbeeld 3 maanden doorslikken en dan een stopweek.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:35

Ik heb na drie maanden wel meer zooi dan na een maand :j maar vind elke maand een stopweek zo vervelend dat ik de pil altijd langer doorslik. Scheelt ook weer in m'n humeur, dat lijdt altijd nogal onder de hormoonschommelingen :=

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:42

Ja mijn humeur schommelt ook altijd aardig door die stomme stopweek ertussendoor. Maar ja ik kan niet zonder stopweek vanwege doorbraakbloedingen. Heb vandaag weer mijn eerste pil genomen, maar ben nog steeds een emotioneel wrak. Kan vandaag echt alleen maar huilen (waardoor vriendlief zich heel onzeker voelt, want hij kan er niet tegen als ik verdrietig ben)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:33

Ik word alleen maar ongelooflijk chagrijnig en ik moet huilen als ik kwaad ben, best grappig eigenlijk.
Ik heb toch besloten tenzij het eens ècht ècht past niet te stoppen met doornemen.

't is gewoon te ambetant, ik kan elke keer 2 à 3 dagen niet rijden van de rugpijn, en die spieren zitten sowieso vast voor de volle 6 dagen datte't duurt, dus vlot rijden is anders!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:14

Mijn eerste ring zit er in! :) Ben nog wat ongesteld, dus samen met tampon! T valt me alles mee en ik voel ze geen van beide! Nu maar hopen dat het verder ook goed bevalt! Mn vriend vindt het allemaal erg spannend :+

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:50

Ik ben heel benieuwd naar je/ jullie ervaringen met de ring Jolienn.
Ik zit het ook te overwegen zo'n ring te nemen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:19

Kaspar schreef:
Ik ben heel benieuwd naar je/ jullie ervaringen met de ring Jolienn.
Ik zit het ook te overwegen zo'n ring te nemen.

ik kan dus blijkbaar geen ring nemen al zou ik het willen...er zit oestrogeen in en naar aanleiding van al die migraine aanvallen wil de huisarts mij niet meer iets voorschrijven waar oestrogeen in zit...
maar goed woensdag heb ik een afspraak met de huisarts en dan zullen we wel zien waar we op uit komen...hij had het over de prikpil of de mirena...mirena wil ik zelf eigenlijk niet en de prikpil ook niet, aangezien het bij de prikpil een jaar kan duren voor je weer zwanger zou kunnen worden en ook zijn er gevallen van blijvende onvruchtbaarheid bekend (zei de huisarts) en dat risico wil ik absoluut niet lopen...

mirena wil ik niet omdat dat ding er maar anderhalf jaar ongeveer in hoeft dan en dan heb ik dus over anderhalf jaar weer dat ie er dan uit gehaald moet worden...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:28

even een hele rare vraag misschien.
maar zwemmen jullie als je ongesteld bent? weliswaar met tampon in.
ik ga in september op vakantie.
en net de dag dat we weggaan is de 1 na laatste dag van mijn periode.
dat is op dinsdag.
meestal gebruik ik dan nog wel mini tampons.
de woensdag moet ik altijd weer beginnen met de pil.
en gebruik die dag ook meestal geen tampons meer maar wel nog maandverband (voor de zekerheid)
zou dat betekenen (als ik logisch nadenk) dat ik de eerste 2 dagen van mijn vakantie (Turkije) niet kan zwemmen als ik liever niet met tampons zwem?
ben zo bang dat het toch doorlekt of dat het touwtje ergens uit 'dwarrelt' en gezien word.
heb nog nooit met tampons gezwommen.,..

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:40

Ja hoor, ik zwem gewoon. Wel gelijk daarna even je tampon wisselen. Maar is je nooit opgevallen dat als je in bad gaat je menstruatie "stopt".? Is iets met de waterdruk ofzo, dat je als je in het water bent niet bloed. En dwarrelent touwtje heb ik nog nooit meegemaakt :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:50

ik zwem ook gewoon tijdens de menstruatie, gewoon met tampon en nooit last gehad van dwarrelende touwtjes...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:02

wij hebben geen bad, dus dat heb ik nooit gemerkt.
Maar waar laat je het touwtje dan? verstop je dat ofzo?

en mag ik dan nog een rare vraag stellen?
hoe gaan jullie altijd staan/zitten als je een tampon inbrengt?
klinkt een beetje stom misschien, maar ik loop echt altijd enorm te klooien in de wc.

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:04

Misschien is het al besproken en heb deels terug gelezen, maar kan het niet echt terug vinden. Sinds een paar maanden heb ik heel erg hoofdpijn in mijn stopweek. Als een migraine aanval (al heb ik die nooit eerder gehad dus weet ook niet of het te vergelijken is) In de tussentijd vanaf de eerste keer die hoofdpijn tot nu ben ik verhuisd en van dokter gewisseld. Ik heb alles bij elkaar nu een jaar last van deze hoofdpijn en ben tussendoor niet van pil gewisselt. Heb de microgynon 30.
Ik moest bijhouden wanneer de hoofdpijn kwam en er nu dus zelf achter dat het altijd in de stopweek is. Daarop dus opnieuw een afspraak gemaakt met die nieuwe dokter, maar het lijkt wel alsof hij er niets aan wil doen. Heel simpel zei hij dat ik dan maar de pil door moest slikken, maar ik wil gewoon weten waar dat "ineens" vandaan komt. Nou waren rond die tijd me ouders ook net gescheiden en hij vroeg door naar mijn prive leven (ook omdat hij me dus nog niet echt kent) en heb dat ook even genoemd. Daarbij gezegd dat de situatie er niets mee te maken heeft omdat het net speelt en mijn hoofdpijn al veel langer is. Ik wil dus om een afspraak gaan vragen bij mijn oude dokter om te kijken wat hij ermee wil doen en dan maar opzoek naar een andere arts.

Zijn er meer meiden die last hebben of hebben gehad van die "migraine" in de stopweek en hoe hebben jullie dit opgelost?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:06

ik heb dat ook wel eens.
maar niet standaard iedere stopweek.
en meestal is het 'maar' 1 dag.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:47

Ik heb ook migraine in de stopweek, heb er maar mee leren leven, want ik kan niet zonder stopweek. Andere pil is misschien een optie, je kan een pil zonder oestrogenen nemen, vaak lost dat het probleem al op.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:59

ik heb met de pil juist alleen maar migraine aanvallen, nu ik gestopt ben juist niet meer...
in mijn geval ligt het, volgens de huisarts, aan het hormoon oestrogeen wat in de pil zit...blijkbaar triggert dit bij mij de aanvallen...

bij mij zijn er nu dus 2 oorzaken voor mijn migraine aanvallen...stress en de oestrogeen...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:13

Als je nu geen aanvallen meer hebt lijkt het me toch dat het aan de oestrogenen ligt :P. Is een oestrogeenvrije pil of een koper spiraaltje geen optie voor je?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:17

InekeH87 schreef:
Als je nu geen aanvallen meer hebt lijkt het me toch dat het aan de oestrogenen ligt :P. Is een oestrogeenvrije pil of een koper spiraaltje geen optie voor je?

ik heb woensdag overleg met de huisarts over wat nu...in ieder geval iets zonder oestrogeen...
stress was bij mij namelijk altijd al een trigger, maar nu blijkt dus de oestrogenen ook...

koperspiraaltje is voor mij sowieso geen optie omdat je menstruatie daar vaak heftiger van wordt en die is bij mij al erg heftig dus dat gaat hem sowieso niet worden...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:23

Jolienn schreef:
Ja hoor, ik zwem gewoon. Wel gelijk daarna even je tampon wisselen. Maar is je nooit opgevallen dat als je in bad gaat je menstruatie "stopt".? Is iets met de waterdruk ofzo, dat je als je in het water bent niet bloed. En dwarrelent touwtje heb ik nog nooit meegemaakt :)

ik hoorde van mijn collega (die is zwem instructeur geweest dat als je de koude douche staal op je buik zet je mensturatie ook even stopt....
weet niet of het waar is ;) maar zij zal het wel weten denk ik maar!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:30

Vraagje..
Ik ben zaterdagnacht mijn pil vergeten te slikken. Kwam een beetje dronken thuis en ben zo op m'n bed neergeploft.
Ik kwam er de volgende avond pas achter toen ik m'n strip pakte. Ik was pas net weer begonnen met de strip en ben meteen doorgegaan van de ene naar de andere strip, dus ik zou nu eigenlijk een stopweek hebben en ongesteld moeten zijn.
Het probleem is dat ik 1 dag voordat ik de pil vergat nog seks heb gehad. Nu heb ik gehoord dat 1 pil vergeten niet zo erg is, maar is dat ook zo als je vlak ervoor nog seks gehad hebt?

Ik zou een morning-afterpil kunnen halen morgen. Maar is dat niet te laat?
Even op een rijtje: vrijdagavond seks gehad, zaterdagnacht pil vergeten, zondagavond/gister gewoon pil geslikt.

Alvast bedankt :)
Groeten Michelle

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:32

Voor de MAP is het nog niet te laat (moet binnen 72 uur). Maar 1 pil vergeten is geen groot probleem, ik zou me niet zoveel zorgen maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:40

Heb je zondag die van zaterdag er ook bij geslikt?

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:52

Nee, ik heb zondag gewoon alleen die van zaterdag geslikt.. Dus loop 1 dag achter op m'n strip nu. Dacht dat het geen zin zou hebben om er 2 te slikken, omdat ik al een hele dag te laat was..