Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:53

zwelgje Het is zeker wennen zonder pijnstillers. Ik merk wel dat ik meer energie heb en mijn energie beter over de dag kan vedelen. En het is helder in mijn hoofd! :Y)
Alles schijnt tegenwoordig lang te moeten duren of zo. Ik vind het wachten op een brage ook te lang, maar ja. De arts had niet eerder tijd.
Een 2e spoor is een verplichting waar, zowel werkgever als werknemer, aan deel moeten nemen op zoek naar ander passend werk. Een verplichting van den haag. :(
Ik denk dat de verzorgster het van de ketting verzonnen heeft. Iemand anders voert nu 's ochtends en heeft het nog niet gezien. Hij voert al een 3 tal weken. Het zelfde als met de pony's buiten zetten, de laatste weken bij haar ook niet gebeurt. Doe nu alles zelf, en de jongste etterbak loopt weer rustig naast me mee naar buiten. :D Hij weet weer dat mama de baas is :+

Vervelend voor je dat je zenuwachtig word van de regen. Komt het door het geluid? Ik ben daar super gevoelig voor nu. Zelf de vogeltjes buiten maken te veel herrie. Dat trillen en slap gevoel.....is dat niet een teken van een te lage suikerspiegel? Als ik dat voel dan neem ik een paar suikerklonten en dan gaat het weer.

pw Heerlijk meis dat je zo lekker hebt kunnen relexen. +:)+ Ik ben eigenlijk wel blij dat ik weer in mijn tuin kan prutsen, lekker op mijn eigen tempo. Binnen kort gaan de eerste zaadjes de grond in.
De voorspelling van de bedrijfsarts is dat ik minder inkomen krijg met een wia uitkering dan ik nu heb, en dan kan ik mijn psych niet meer betalen en dan word het moeilijker rond komen. Computertje had ook een virusje, moest "gespoeld" worden. _O- Dat ik actiever ben/word heeft meer te maken met het stoppen van de pijnstillers en het advies van de bedrijfsarts. Ff geen druk, als die er al was. Ik kan momenteel van een mug een olifant maken. (Als ik van mijn pony's maar geen shire's maak.) Mijn nek is nog wel een probleem, smeer aardig wat tijgerbalsem.

solina Doe het kalm aan, luister naar je lichaam. Het is heel herkenbaar om ergens tegen op te zien. Hoort er bij zegt men. :( Ik ga mee met wat maaaike schrijft. Uit ervaring weet ik dat door uitstel de drempel alleen maar hoger komt en de durf verder weg te zoeken is. Huil lekker uit, spreek dan je zelf streng toe en bel. Sterkte :(:)

maaaike Ik ben eigenlijk wel blij met het bericht dat het de komende 4 tot 6 maand geen zin heeft door te gaan. Had hij anders beslist, was ik kapot gegaan denk ik. Nu ik bezig ben met het te proberen accepteren dat ik niet meer kan dan ik kon, geeft het me wel meer rust. De druk is van de ketel zeg maar. Ja, ik ben ff druk geweest. Tuin is bijna klaar, logeerkamer is klaar, gister sinds lange tijd weer eens zelf brood gebakken en kokos koekjes. Een walnoten/rozijnen/suiker brood en een pizza brood. Vanavond heb ik een vergadering van scouting (ga ik bij de plus scouts, zijn maar 3 in friesland) en ben eigenlijk al het hele weekend zenuwachtig, waarom? Geen idee. Bijna alle mensen ken ik, toch weer spannend dus.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:06

PW: Nadat ik je van het weekend had gesproken over je twijfels over evt. opleidingen, vind ik je nu heel zeker klinken! Ik vind dat je voor jezelf goed aan het nakijken/nadenken bent wat je leuk vindt en waar je interesses liggen. Dat je veel van die boeken al in je kast hebt staan is denk ik geen toeval.. Blijkbaar ligt daar echt jouw interesse! Super dat je stapje voor stapje steeds een duidelijker beeld krijgt van wat je wilt!

Aikon: Jij bent zeker druk bezig geweest. Lekker in de tuin en lekker bakken! Goed hoor. Succes vanavond! Zal best wel meevallen!

zwelgje27

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:40

Ik ga morgen even proberen bij te lezen en te reageren, momenteel even niet de energie voor.. Met mij gaat het eigenlijk wel.. voel me alleen gewoon erg moe..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:39

Eerst even over mezelf. Gisterenmiddag te weinig gedronken en iets teveel gedaan, wat resulteerde in hele erge hoofdpijn. Even iets ingenomen en lekker met m'n goede boek op de bank. 's Avonds was ik alleen en heb ik nog even heerlijk zitten lezen en ik ben om 8 uur met 2 slaappillen op naar bed gegaan. Volgende keer misschien maar een uurtje later gaan :+ want de pillen zijn uit gewerkt, ik heb keurig 9 uurtjes slaap gehad en ben wakker. Vandaar deze vroege post.

Na de groep heb ik een gesprek met mijn begeleider over mijn vroegsignaleringsplan. Sommige dingen waren een beetje rommelig en dat ben ik even aan het bijwerken. Wat extra tijd zo op deze vroege morgen is in dit geval dus niet zo erg ;)

Aikon: Wel fijn dat je meer energie hebt en helderder bent. Dat is ook heel wat waard!
Ook goed en fijn om te horen dat het met de pony's nu goed gaat en er geen rare dingen meer zijn voorgevallen. Lucht wel op zeker?

Ik heb er niet veel verstand van, maar toen ik van de ziektewet overging in de WIA kreeg ik inderdaad minder. Maar ik weet niet of hij dat bedoelde. Volgens mij wordt het bij mij volgende maand zelfs nog weer minder.

Lekker dat je wat aciever wordt. Dat van een mug een olifant maken ken ik wel. Ik kon dat ook altijd heel goed. Ik moet eerlijk zeggen dat het me af en toe nog steeds erg goed lukt :+ maar het is zeker al veel minder. Komt goed dus, zolang je idd geen shires in de wei hebt staan!

Maaike: Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer zin ik er in krijg!

Zwelgje: Lekker geslapen en een beetje bijgekomen?

Angela: Hoe gaat het met jou? Hoe was je avond? ;)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:01

PW, jij was ook al zo vroeg wakker.. ik ook.. Al een paar uurtjes, maar ik lag er ook vroeg in, dusja.. dan heb je dat!
Succes straks bij je groep. Ik ga nu even met Jack lopen en dan naar de psych!
Tot later!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:52

Zo, wat is het lekker weer buiten! Net met de hond gewandeld en het is gewoon warm met een trui en jas.. Nu ondertussen even een ontbijtje wegwerken en dan straks weg..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:15

Hé, vroege vogels. :P Wat was ik gister avond misselijk van de stress om me weer tussen scouting mensen te begeven. Was nog van plan af te bellen. Ben nu blij dat ik het niet gedaan heb, was best wel "ouderwets" gezellig. Ik voelde me weer thuis, heb het toch meer gemist dan ik dacht. Ga me straks aanmelden bij de plus scouts. 24 april doe ik mee met het feest in friesland van 100 jarig bestaan van scouting in nederland. Ik mag de turbo mikado begeleiden. *\o/* Het word wel erg druk, vraag me af of ik daar nu wel bestand tegen ben. Er komen zo'n 1100 leden op deze dag. :roll: En ik sta wel in de binnenstad van leeuwarden, alleen!!! In uniform!!!! Word al misselijk als ik er aan denk. Maar ik moet van mezelf. :+
Jaaaaa, het word weer warmer. Als het maar niet te warm word, hou ik niet van. De eerste muggen in huis heb ik al plat gemept :( Stomme beesten, wat is het nut van die dingen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:04

Wat goed aikon!! Fijn dat het zo leuk was. Zo zie je maar weer dat het soms toch goed is om te gaan.

Maaike hoe was bij de psych?

Ik zou na de groep een afspraak hebben, maar die ging niet door. Is verplaatst naar volgende week. Zit nu op een pakketje te wachten (ja, weer boeken :+ ) en ga vanmiddag even bij therapiegenootjes kijken die samen gaan tennisen. Ik heb de sportstand op de camera ontdekt, waardoor ik hele mooie bewegingsfoto's kan maken, dus ik ga even een paar leuke plaatjes proberen te schieten. Weten zij alleen nog niet :+

Nu maar even gauw stofzuigen, heb ik dat maar alvast gedaan!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:16

Psych was goed. Dacht dat er niet zoveel besproken was, maar nu ik nadenk komen er toch wel een hoop dingen naar boven :).
Oa. gehad over m'n onwijze boosheid in me, eetpatronen, het niet werken en de toekomst..
Was wel goed.
Daarna lekker naar m'n nicht geweest en nu pas thuis. Daar de hele middag gezeten :)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:53

Best eng.. zie de laatste dagen gordijnen, vloerbedekking, speelgoed van de hond etc.. bewegen.. %) :?
Pijn op de borst neemt ook weer toe..
Weet niet of dat met elkaar te maken kan hebben, maar vind het vreemd.
En ben het vergeten aan m'n psych te vragen, geheugen is ook baggerslecht ;(

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:02

Sorry, ik begin even met mezelf, weet niet hoever ik kom met bijlezen en reageren..
Vandaag in de trand van toch wel lichtelijke lentekriebels kunstmest voor de wei gekocht en wat takken van de bramenstruik die over het hek de wei in groeien geknipt.. Voor mijn gevoel heb ik niet gek veel gedaan, heb enkel de takken die over het hek groeide afgeknipt. Maar toen ik ze van de grond af pakte, leek het wel of ik parkinsson had, zo erg trilde mijn hele armen en handen.. niet normaal.. Heb weleens eerder een beetje trillende handen gehad nadat ik veel en lang achtereen zwaar werk in de wei gedaan had(zoals palen in de grond slaan), maar nog nooit zo erg als nu.. Het is nu al stukken minder, maar mijn linker hand trilt nog steeds.. Gelukkig niet meer zo erg als vanmiddag, toen kon ik niet eens een normale slok uit mijn flesje water nemen.. _O-
Mijn hele lijf trilde niet, maar vanbinnen voelde het wel alsof het doordreunde laat maar zeggen.. niet dat ik hartkloppingen had, maar wel daar in de buurt een gek gevoel, zenuwachtig ofzo of toch iets wat daar binnen heen en weer ging of sneller ging dan normaal..

Verder had ik mijn telefoon ingeleverd omdat ie kuren had.. Kreeg em vandaag weer terug en weet toch niet meer hoe die werkt.. :? |o Heb die tel. al een jaar en hij is een week weg geweest voor de reparatie!! Maar weet nu bijv. nog niet te vinden waar de leestekens voor smsen ookalweer zaten.. zal er wel bij horen denk ik.. ?

Nog iets dat mij opvalt is dat ik weer honger begin te krijgen.. Heb voor het eerst sinds 4 maanden weer echt honger en behoefte aan eten (niet dat ik daarvoor niks at hoor, ben ook beslist niet afgevallen)
Zal het dan toch iets met mijn bloedsuikerspiegel te maken kunnen hebben..?

Verder ben ik een beetje in de war qua gevoelens.. vraag me af of dit bij de verschijnselen van een burn out hoort, dat je moeite hebt in het geven van liefde en je afvraagt of je het nog wel voelt.. En intimiteit in de relatie is ook ver te zoeken, ik vind het sowieso niet prettig aangeraakt te worden de laatste tijd, laat staan ervan te genieten.. Een hand op mijn schouder van mijn moeder kan ik ook niet verdragen, net als een kus in mijn nek van mijn vriend.. Is dit herkenbaar of moet ik aan mijn relatie gaan twijfelen..? Voel me wel erg vervelend dat ik mijn vriend de laatste tijd op dat gebied echt tekort doe, maar het staat me even zo tegen..

Zo, beetje lang 'ik' verhaal, maar had even behoefte wat op een rijtje te zetten en van me af te schrijven..

PW wat fijn dat je laatst zo heerlijk ontspannen met je vriend en hond hebt gewandeld!
Mijn leidinggevende zou navragen of er via het werk nog gesprekken vergoed kunnen worden bij de psycholoog, daar hoop ik op. Waarschijnlijk krijg ik dat morgen te horen. Voorlopig heb ik mijn 'laatste' afspraak die vergoed word even vooruitgeschoven..
Heb niet het idee dat ik een griepje heb, dat voel ik namelijk altijd precies aankomen door stekende pijn in mijn spieren..
Wat goed dat het sporten bij jou zo lekker gaat en dat het je ook een voldaan gevoel geeft.. Ik wil daar eigenlijk ook wel weer aan beginnen, weet alleen nog niet zo goed hoe.. Ik ben van het mezelf in een uur totaal leeg sporten, echt laatste beetje energie en nog iets verder eruit gooien, dat is mijn sportkick. Ik ben alleen bang dat dat me nu niet gaat lukken.. Misschien moet ik nog maar even wachten met de sportschool..
Je toekomstideen wat betreft de opleiding klinken erg goed! Ik denk ook dat je veel meer voldoening haalt uit het lesgeven/ coachen van volwassenen dan de vmbo en mbo doelgroep. Dus heb zeker het gevoel dat je hier voor jezelf een hele heldere en goede keuze maakt! Goed om te horen, je klinkt ook zeker van wat je wilt en kunt, dat geeft een fijn gevoel en motiveert je zeker!

Solina ik sluit me aan bij de woorden van maaike en pw. heb er eigenlijk momenteel weinig aan toe te voegen, maar naar een psycholoog gaan is echt geen schande en ik zou het gewoon proberen.. sterkte

Maaike ik heb geen medicijnen, dus bij mij zijn het geen bijwerkingen.. Heb heel stellig nee gezegd toen de dokter vroeg of ik medicijnen wilde.. Ik slik gewoon niet zo snel iets.. ik weet niet waarom maar het staat me op een of andere manier een beetje tegen.. En misschien wil ik gewoon zeker weten dat wat ik voel niet door medicijnen beinvloed is ofzo.. maar ik moet zeggen dat ik me ook prima red hoor zonder.. heb niet het idee dat ik het nodig heb..
Maar is natuurlijk niet gezegd dat het misschien geen bijwerkingen kúnnen zijn in jou geval.. Kun je er niks over vinden op de bijsluiter..?
Wat een ontzettend leuke hond heb je trouwens zeg! Is het een border collie..? en wat een dik haar heeft ie..
Gek inderdaad dat alles lijkt te bewegen.. heeft het misschien iets met je eetpatroon te maken..? Ik dacht vanmorgen steeds dat er een zwart vlekje op mijn neus zat, heel vervelend, want hij bleek voor mijn oog te zitten.. maar dingen zien bewegen heb ik nog niet gehad.. geheugen is wel nog steeds herkenbaar, boekje word nog steeds hevig volgekrabbeld met alles dat ik niet wil vergeten, was maandag bijna mijn afspraak met de mondhygieniste vergeten.. Gelukkig belde ze die vrijdag ervoor of het ook een uurtje eerder mocht.. anders was ik hem zo vergeten..
Misschien moet je toch eens gewoon proberen aan je vermoeidheid toe te geven.. als je overdag eens een uurtje slaapt wanneer je daar behoefte aan hebt is dat echt geen ramp. Probeer er gewoon aan toe te geven, misschien dansen de gordijnen dan ook wat minder.. ;)

Mistral :(:) sterkte, doe rustig aan

aikon Wat goed om te horen dat je zonder de pijnstillers meer energie hebt en het helder is in je hoofd!
Hoe gaat dat nu verder met dat 2e spoor dan.. betekent dat dat je op korte termijn dus weer iets moet gaan doen binnen het bedrijf..? en dat je dus met je baas om de tafel moet.. waarmee het contact niet denderend is.. heb je al enig idee hoe ze dat voor zich zien dan..
Hopen dat die kettingen een verzinsel was van je verzorgster, scheelt weer een kopzorg..
Leuk dat je je weer zo op je plaats voelde bij de scouting, snap dat je zenuwachtig was.. maar is ook niet heel gek denk ik. Klinkt leuk het feest op 24 april! Gaaf dat je de super mikado mag begeleiden. Het komt vast goed! Logisch dat je nerveus bent, maar als je er eenmaal bent zal het erg leuk zijn denk ik! Knap van je dat je jezelf er ook toe kan zetten het gewoon te doen, je ziet dat het uiteindelijk goed uitpakt en ergens weet je dat van te voren ook wel.

Zo, ben toch weer bij nu.. Dus ga ik mijn bed maar eens in en eens zien of ik morgen weer wakker word met 'rustige handjes'
slaap lekker iedereen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:04

Maaike: Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad bij de psych. Goed dat je daarna een beetje ontspanning hebt gezocht. Ik weet niet of die twee dingen met elkaar te maken hebben. De druk op je borst geeft aan dat je spanning hebt (wat ik je natuurlijk niet hoef te vertellen). Het zien van beweging die er niet is, lijkt mij eerder een bijwerking van je medicijnen? Zou dat kunnen?

Bij spanning (stress) komt je lichaam in opperste staat van paraatheid, klaar om te reageren op gevaar. Bij burnout / overspanning sta je continue paraat zeg maar. Een van de dingen is spierspanning. Een ander is dat je scherper gaat zien om beter te kunnen reageren op gevaar. (Dit zijn de oerfuncties van stress). Maar misschien zie jij wel zo scherp dat dingen gaan bewegen?

Ik weet het niet, geef alleen de theorie achter stress, want ik ben uiteraard geen arts ofzo ;)
Zelf heb ik een tijdje heel wazig gezien door de medicijnen die ik gebruikte.

Geheugen heb ik al eens wat over geschreven. Ook dat is heel kernmerkend voor een burnout. Probeer je daar niet te druk om te maken, dat komt echt weer goed. Ik heb het ook gehad.

Zwelgje: Zo, jij bent actief geweest! Goed hoor. Dat idee van Parkinson had ik ook en nog af en toe als ik wat meer gedaan heb. Dat hoort ook bij een burnout. Het lijkt inderdaad net iets anders dan gewoon trillen, het komt van binnen uit ja! Voor mij is het tegenwoordig een signaal dat het genoeg is (Daarvoor was het natuurlijk ook een signaal, alleen toen negeerde ik het gewoon of merkte het niet eens op). Jaja, ik begin naar mijn lichaam te luisteren ;)

Dat je last hebt van je geheugen is heel logisch. Je bent overspannen, overvraagt. Je lichaam neemt je nu in bescherming. Het is heel lastig, maar zoals ik ook al tegen Maaike zei, komt het vanzelf weer terug. Het hoort er echt bij.

Je honger kan te maken hebben met je bloedsuikerspiegel. Het kan ook heel goed een teken zijn dat je begint te herstellen. Ik had het bij Maaike al even over de 'oerfuncties' van stress en wat er gebeurt als je overspannen bent (burnout heb). Je lichaam verkeerd continue in de opperste staat van paraatheid. Daarbij gaat er meer bloed naar je spieren (wat het trillen verklaart) en minder naar de spijsverteringsorganen, omdat die op het moment van gevaar (grote stress) minder belangrijk zijn, er moet actie komen. Daardoor kan je honger gevoel afnemen. Natuurlijk is het bij chronische stress niet meteen zo dat je helemaal niet meer eet, zoals je zelf al zei. Wel kan het om deze reden een positief teken zijn dat je weer meer honger begint te krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder lieve meid, moet je niet gaan twijfelen aan je relatie. Ik heb wel veel getwijfeld, omdat ik het zelfde had en heb als jij. Ook bij ons is de intimiteit ver te zoeken en ik voel me vaak schuldig dat ik mijn vriend zo tekort doe. Een knuffel of inderdaad, zoals jij schrijft, een kus in je nek kun je al niet hebben. Ik werd heel afstandelijk. Dit is de laatste tijd wel beter aan het worden. Dus er is hoop :j

De eerste psycholoog waar ik naar toe ging, was trouwens ook via mijn werk. Als het bij jou ook via je werk geregeld zou kunnen worden, zou dat natuurlijk heel mooi zijn! Hopelijk weet je vandaag weer. Het komt je herstel niet ten goede om vanwege de vergoeding niet te gaan (wat wel logisch is, het moet financieel allemaal wel kunnen natuurlijk).

Wat sporten betreft: Wachten met de sportschool heeft i.m.o. weinig zin. Dan wacht je met het opbouwen van nieuwe energie. Mits je het op de juiste manier doet. Je moet jezelf namelijk niet leeg sporten, zeker niet als je een burnout hebt. Ik deed dit ook altijd en daardoor hield ik het uiteindelijk niet vol. Na een paar keer was de lol eraf. Toen ik geestelijk weer wat stapjes vooruit begon te maken, begon het me steeds meer te frustreren dat ik lichamelijk een wrak bleef. Ik leek wel een bejaarde van 80 en dat is een uitspraak die ik hier meer voorbij heb zien komen. Omdat ik fitter wilde worden, ging ik fietsen enz. Achteraf bleek dat ik mezelf daarin dus al voorbij liep. Als je een brunout hebt, heb je al je energie opgebruikt, je hebt ook al je reserves leeggetrokken. Daardoor is je bereik maar heel klein. De energie die je opbouwt, heb je ook snel weer verbruikt. Daardoor moet je heel bewust gaan kijken wanneer je genoeg doen om nieuwe energie op te bouwen, maar uitkijken dat je niet teveel doet waardoor je meteen alles weer verbruikt. Er moet steeds een beetje overblijven waardoor je langzaam aan weer nieuwe energie opbouwt.

MAAR, laat dat nou net voor mensen met een burnout moeilijk zijn. Die zijn namelijk gewend om het uiterste (lees veel teveel) van zichzelf te vragen en vinden al gauw dat ze te weinig doen. Bovendien zijn overspannen mensen een kei in het negeren van hun eigen lichaam, waardoor ze de grens niet meer aanvoelen. In cominatie met dat je bereik heel klein is, is het lastig om zelf te bepalen wanneer je genoeg doet. Wil je dus effectief sporten om lichamelijk weer fitter te worden, raad ik je aan om een inspanningstest te doen bij iemand die hier verstand van heeft. Ik heb dit ook gedaan. Die brengt in kaart wat je op dit moment aankan en nodig hebt om weer fitter te worden. Hij (of zij) bepaalt de hartslagen waarbij je kan sporten, omdat dit een heel mooi concreet instrument is en goed meetbaar. Als je wil kan ik er nog meer over uitleggen hoe het zit met hartslagen en bereik waardoor het misschien nog wat duidelijker wordt. Als je daar interesse in hebt, laat maar weten. Het heeft mij geholpen om meer inzicht te krijgen in mijn eigen lichaam en het functioneren ervan. En ook om gemotiveerd te blijven met sporten. Ik wist waar ik mee bezig was, het was haalbaar en ik merkte resultaat.

Wat betreft mijn toekomstplannen: Ik heb intussen iets meer stress erover. Ik had wat boeken besteld in deze richting en dat geeft me spanning. Meteen de twijfel of ik het wel aankan enz. Maar ik weet dat het die twijfel het oude bekende stemmetje in mijn hoofd is en ik me er niet door moet laten leiden. Ik heb met mijn vriend gepraat over spanning, wat best opluchtte en nu kan ik de twijfel zien als uitdaging. Kom maar twijfel, ik weet namelijk dat ik het kan en dit is een mooi uitdaging om tegen dat irritante stemmetje in te gaan :)

Zo...
Ik geloof dat ik bij ben. HOE IS HET MET DE REST???

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:23

Zo PW, jij hebt lang en uitgebreid gereageerd! Hoe is het met jou?
Ik ga nu even naar de opticien en nog wat boodschappen doen, zal op een later moment ook even reageren!
Succes vandaag

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:56

PW wat fijn dat je zo uitgebreid hebt gereageerd! heb echt veel aan je woorden! Dankje. Ik kan merken dat jij echt al veel geleerd hebt, je spreekt erg ervaren. Het doet me ook goed herkenning te zien van jou kant en dat het er dus bij hoort, dat ik me minder zorgen hoef te maken..

Ik denk ook dat het misschien wel een goed teken is dat ik weer honger heb..
Alleen besef ik nu eigenlijk pas hoe beperkt ik ben in wat ik kan doen.. Nu, vind ik het heftige trillen dat ik gisteren had toch wel even confronterend dat ik niet meer zoals voorheen alles kan doen wat ik wilde.. dat voelt wel even sh*t.. Ik ben wat betreft het takken oprapen toen wel doorgegaan, omdat ik ze niet wilde laten liggen.. Het leek net of het mijn handen niet waren waarme ik de bramentakjes van de grond afraapte en alsof het niet mijn spieren waren die ze omhoogbrachten, maar een luchtdruk die mijn armen soort van lieten zweven.. Daarna dacht ik ook nog dat het wel goed zou zijn om toch even flink te wandelen met mijn pony, dat het trillen dan misschien over ging.. Dus inderdaad het wel bekende, gewoon doorgaan desnoods met iets anders.. Gelukkig besef ik nu dat het goed was dat ik dat gewoon niet gedaan heb.. en naar huis ben gegaan..

Mijn handen trillen gelukkig niet meer (alleen nog iets als ik mijn onderarm op tafel laat steunen en mijn hand omhoog houd), wel voel ik ergens van binnen nog wel een beetje onrustig, zenuwachtig gevoel.. en voel dat ik gewoon niet veel kan doen vandaag, dat beetje wazige en lichte (en toch lijkt het ook weer zwaar :? ) gevoel in mijn hoofd blijft ook weer eens hangen vandaag.. Dus ga ik vanmiddag met mijn kleine nichtje gewoon weer lekker ongedwongen tutten met mijn pony en kijken hoever we komen met wandelen en misschien wil ze wel een stukje rijden..

Misschien dat ik op de sportschool advies kan vragen over inderdaad een soort van test ofzo dat iemand me kan helpen met hoeveel ik aan kan en hoe ik het beste op kan gaan bouwen.. Daar moet ik wel nog even moed voor verzamelen vrees ik..

Wat fijn dat jij zo goed met je vriend kan praten over je jezelf en je gevoelens, ik merk dat ik dat eigenlijk best moeilijk vind. Ik heb in mijn hoofd dan wel wat ik zou willen zeggen, maar het komt mijn mond gewoon niet uit op een of andere manier..
Hoe gaat het met jou verder..?
En dat stress over de toekomst, is dat angst dat je het qua leerstof niet zou kunnen, want je vind het hartstikke interessant toch.. Of is het de druk die een studie met zich meebrengt waar je bang voor bent?

En hoe is het met de rest?

Maaike, zijn de gordijnen al uitgedanst..? :P Wat PW zegt kan natuurlijk ook nog, dat het bijwerkingen van de medicijnen kunnen zijn..
Verder vind ik de theorien over de oerfuncties van je lichaam mbt stress ook wel erg interessant, klinkt allemaal heel logisch.

Dit stond op onze scheurkalender op de wc:
Citaat:
Vergeet nooit dat de toekomst het enige is wat je nooit kunt verliezen voor je het bereikt hebt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:23

pw Kanarie, wat een lap tekst zeg. Iets te veel voor mij. Baal er wel van want een boek lezen is er ff ook niet bij. Heb hier en daar wat gelezen, het is mooi omschreven. +:)+ Heb je je boeken al binnen? En wat is het? Ben niet nieuwschierig of zo, lijkt alleen zo. :+

maaike Tijdens een sessie bij de psych komt er vaak meer op tafel dan je door hebt. Als ik bedenk waar we het over gehad hebben dan schrik ik toch wel. Ben blij voor je dat het wel een goeie psych is.
Dat je dingen ziet bewegen kan zijn dat je de energie van de dingen ziet. Klinkt misschien wazig en dromerig maar alles heeft een energie trilling, als je zintuigen op volletoeren draaien kan het zijn dat je dit ook ziet terwijl je het anders nooit zou zien. Ik zie dit soort dingen al van kleins af aan (niet altijd, wel als ik er voor ga zitten) Niets om bang voor te hoeven zijn. Wel vervelend als je het niet wil.

zwelgje Ik wil ook niet aangeraakt worden, ook niet om getroost te worden. Hebben mijn ouders wel moeite mee, ze willen zo graag mij troosten. Vind dat dan weer pijnlijk en voel me schuldig. Doordat je lichaam de hele godganselijke dag op hoog spanning staat vergt dat veel energie. Die moet wel op niveau gehouden worden door energierijke voeding en veel rust. Ik kaan rustig een halve zak drop per dag op. Is niet goed, weet ik, maar werk wel. Het 2e spoor........ ik kan door mijn handicap niet meer terug naar het bedrijf, is ook geen aangepast werk. Moet heel wat anders gaan doen, iemand een idee voor een overspannen, depressieve, aan dominante hand gehandicapte zeur doos met dyslectici, die laag geschoold is en alleen maar zwaar lichamelijke werkervaring heeft? Ik ben toch wel blij dat de bedrijfsarts het advies gegeven heeft om te stoppen met 2e spoor.

Ook hier een vergiet op pootjes, vergeet ook veel. (soms wel makkelijk _O- en een mooi excuus)
Net weer flink in de stress geschoten, heeft die werkgever van me een mail gestuurd. Om een afspraak te maken. Is ie helemaal........................... :( Ja, hij had bericht gehad dat zij met mij de wia aanvraag moet invullen. Ik heb verdorie alle rapporten en stukken die ik nodig heb, ik hoef niets van ze te hebben. (behalve mijn loon) Ik ben onderhand weer aardig aan de kook. Wat snappen ze niet aan "geen contact hebben met....". Achterlijke lui.
Ik zag vanmorgen tijdens mijn rondje (naja, +/- 2 uur) een verdachte auto staan (met persoon) naast de trainingsbaan waar mijn pony's ook op stal staan, stond er wel een aardig tijdje. Heb geprobeerd om met gsm fotootje te maken. Wou niet :( . Neem de volgende keer wel de camera mee, met telelens _O- . Zien of de auto ook het zelfde kenteken heeft als de stenengooier. Hij is wel zwart en het merk komt ook wel overeen.

Oeps, zie dat die van mij ook lang geworden is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:20

Met mij gaat het eigenlijk wel goed.
Heb vanochtend twee gesprekken gehad.'Het eerste gesprek was een medicijngesprek met een nieuwe arts. Die vorige is weg (Zijn allemaal psychiaters in opleiding, dus zijn er maar een half jaar). Ik wilde gaan afbouwen met mijn medicijnen. Ze twijfelde, omdat ik nog me 'nog maar twee weken' echt goed en stabieler voel, maar ik heb haar kunnen overtuigen!! Ik ga langzaam de doesering afbouwen. Ik heb echt het gevoel dat ik er aan toe ben en blijkbaar kon ik dat goed uitleggen. *\o/*

Daarna had ik een gesprek met mijn behandelaar. Het was een zwaar gesprek, het ging over een deel van mijn jeugd en over de manier waarop ik uit huis gegaan ben. En dat was zachtjes gezegd niet prettig. Best confronterend dus, maar ik merk dat ik me verder sterk voel en het van de positieve kant kan bekijken. Ik zie de verbetering, namelijk dat ik mijn gevoel er kan laten zijn. Het is zoals het is en dat was tijdens het gesprek gewoon moeilijk. :j

Daarna wilde ik gaan sporten, maar het gesprek had erg veel energie gekost, dus stond ik voor het stoplicht linksaf om naar huis te gaan. Wat sporten betreft is het nog vaak alles of niks bij mij. Maar nu, nog voordat het licht groen werd, ben ik naar de baan rechtdoor gegaan, richting de sportschool. Ik heb gesport, maar een tandje lager, omdat ik aanvoelde dat als ik voluit zou gaan, ik over mijn grens zou gaan. En voor het eerst had ik er vrede mee, voelde het goed dat ik mezelf niet koste wat kost over de kop gejaagd heb. Conclusie: Ik word milder voor mezelf *\o/*

Zwelgje: Ik vind het fijn om te lezen dat je er wat aan hebt. Ik was even bang dat het misschien opdringerig over zou komen (maar realiseerde me ook dat dat de onzekerheid in me is). Ik vind het fijn dat ik jullie op die manier wat kan steunen, tips kan geven waar je misschien wat aan hebt en gewoon mijn ervaring met jullie kan delen. Ik weet zelf uit ervaring hoe fijn het is om wat herkenning te vinden en te horen dat je ergens niet de enige in bent.

Ik moet eerlijk zeggen dat het daarbij ook voor mezelf goed is, omdat ik zo in zie hoeveel ik geleerd heb en hoe ik op de goede weg ben. Het sterkt me. Ik vind het ook fijn om te merken dat ik weer de concentratie en helderheid krijg om dingen te lezen en erop te reageren.

Dat het sh*t voelde dat je niet kan doen wat je zou willen is heel normaal. Dat gevoel mag er zijn. Leuk is anders, dat is helemaal waar. Ik merk nu zelf ook dat ik de hele ochtend druk geweest ben. Zit mijn broodje te eten en ondertussen te typen en heb ook een beetje last van de bibberitis. Lang niet meer zo erg als in het begin, maar het is er af en toe nog wel.

Als je de mogelijkheid hebt om naar een fysiotherapeut te gaan die ook fysio-fitness ofzo doet, denk ik dat die je beter kan helpen dan een sportschool. Of je moet een hele goede sportschool hebben, maar meestal komen ze met een trainingschema voor de gemiddelde mens. Een burnout is wel even iets anders en ik denk dat een fysiotherapeut daar net even iets meer kaas van heeft gegeten dan een sportinstructeur.

Over gevoels praten is echt iets wat ik ook heb moeten leren hoor. Dat kon ik ook echt niet, was wat dat betreft echt een gesloten boek. Kon niet eens voor mezelf mijn gevoelens onder woorden brengen. Dus geen zorgen, dat komt vanzelf!!

De angst over de studie is dat ik het niet zou kunnen. Ik ben niet zo bang dat ik de druk van de studie niet aan zou kunnen, want het is geen voltijd studie. Maar de faalangst komt dan weer om de hoek he. Alleen ben ik me nu bewust van die faalangst en probeer ik het als uitdaging te zien en me er niet door te laten tegen houden ;)

De theorieën over stress en wat het met je lichaam doet vind ik ook erg boeiend. Het helpt mij om alles beter te begrijpen. Ik wil graag weten hoe dingen zitten. En inderdaad, eigenlijk is het allemaal erg logisch. Stress was vroeger bedoeld bij fysieke problemen, waarbij fysieke actie nodig was. Nu hebben we vooral mentale stress, maar het lichaam weet het verschil niet en reageert dus nog steeds op dezelfde manier. Erg inefficient en daar worden alle lichamelijke klachten bij stress door veroorzaakt.

Aikon: Bedankt voor je compliment. Boeken lezen komt wel weer voor je. Ik heb ook een hele tijd geen boeken kunnen lezen hoor. Ik heb boeken binnen over trainen en communicatie en wat spirituele boeken vooral gericht op bewustzijn, beetje mindfulness zeg maar, maar dan wat diepgaander. Ik ben nu "Een nieuwe aarde" van Eckhart Tolle aan het lezen. Echt een heel verhelderend boek :j

Mijn vriend heeft er ook heel veel moeite mee gehad dat ik me niet liet troosten. Ik sloot me af als ik me rot voelde en nam alleen maar meer afstand. Wilde ook geen arm om me heen. Ik heb hierbij veel aan de haptonoom gehad. Ook om überhaupt weer meer in contact te komen met mijn gevoel.

Wat betreft werk denk ik dat je nu nog helemaal niet in staat bent om te bedenken wat je zou willen. Geef het de tijd. Ik heb er ook een hele poos niet over nagedacht en toen ik me beter ging voelen ging het als vanzelf en kwamen de ideeën ook.

Ik begrijp ook niet waarom je een gesprek met je werkgever moet hebben voor de wia als je verder alle papieren hebt. Wel rot dat het je meteen weer zoveel spanning bezorgt. Wat ga je er nu verder mee doen? Terugmailen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:24

:wave: Man, wat ben ik dol op het zonnetje! Ik lees later bij, en reageer later ik moet nu echt genieten! :evaw:

PS. Vanmorgen Evita gezadeld, en ze was poepiebraaf!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:36

Heee, goed van e dat je milder voor je zelf word. *\o/*
"De nieuwe aarde" staat ook al een tijdje op mijn "wil ik hebben" lijstje. Laat weten of het wat is. Ik weet bij god niet wat ik zou moeten gaan doen, ben dus wel blij met de pauze. Maar het houd me wel bezig, dat is weer de andere zijde. Ik wil graag in mijn eigen inkomen voorzien, maar ik weet dat dat moeilijk word. Mijn werkgever is niet een van de slimste op deze aarde, ik vraag wel aan de contact persoon van bedrijfsarts om te reageren. Ik kan het niet, kots bijna mijn lunch uit bij het idee.

Zon :? Waar, heb dat ding sinds een uur of 8 niet meer gezien. Ik heb mijn schimmeltje gister verast met mijn been over zijn rug. Hij bleef mooi staan, anders viel ik wel van mijn krukje. Maar mijn boven been spiertjes waren er niet zo blij mee. ;( Moet toch maar wat oefeningen gaan doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:07

"Een nieuwe aarde" is echt een aanrader voor iedereen hier in het topic!!!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:27

Jemig wat een lange berichten.. krijg het niet voor elkaar om het te lezen..
Misschien later..
Ben net met de hond naar het strand geweest, heb 2 uur gelopen.. Heeeerlijk, maar ben verrot..
Zal straks even wat foto's laten zien :)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:29

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:05

Ik wil me hier ook even melden. Misschien ook om later mijn verhaal kwijt te kunnen.
Ben vandaag voor de 3de keer bij de huisarts geweest in anderhalve week tijd en ben in tranen uitgebarsten.
Zit er helemaal doorheen.
Voor 3 weken terug op het werk te horen gekregen dat ik terug gezet werd in functie maar met behoud van schaal en loon.
Voor 2 weken terug werd dit aangepast naar 25 uur en een schaal lager en ik moest vertrekken uit het filiaal. Werd dus overgeplaatst.
Ik heb nog 4 dagen gewerkt. Vorige week maandag ochtend was ik erg onrustig, in lijf en geest.
Smiddags gewoon aan het werk gegaan en daar kreeg ik het heel erg benauwd. Had de huisarts gebeld om dat ik bekend was met longaandoeningen op jongere leeftijd.
Moest direct komen, werd gezegt hyperventilatie...
Omdat het niet beter werd heb ik me dinsdag ziek gemeld en ik zit nu net iets meer als een week in de ziektewet.
Woensdag weer naar de huisarts en doorgestuurd naar de longarts. HA vertrouwde het niet en heeft me doorgestuurd naar de spoedeisendehulp. Daar kwam niets uit.
Op vrijdag nam de benauwdheid af ( gelukkig ) Op zaterdag kwam ik plat te liggen met een buikgriep.
Maandag werd ik gebelt door mijn hoofdkantoor of ik in staat was om halve dagen weer te komen werken. Eerst gezegt nu niet ben herstellende van een buikgriep.
Dinsdag belde mijn plaatsvervangster, hoe het met me ging!
Toen ben ik geknakt........
Het ging niet goed meer, had weer een afspraak gemaakt bij de huisarts en die was vanmiddag.
Conclusie overspannen/ zwaar gestressd.
Heb huilend mijn verhaal bij hem gedaan over de hele situatie. Had gelukkig een van mijn ouders mee omdat ik zelf voor die tijd al onrustig was. Ik vond wel dat de huisarts alles moest weten en ik had ook van mezelf door dat ik dingen ging vergeten.
Moeders heeft dus alles netjes aangevult.....
Tja en nu...... Een denkwerkverbod gekregen. Mag nu 2 weken totaal niet meer aan het werk gaan denken en moet leuk dingen doen.
Het werk word geacht geen contact op te nemen, mocht er wel wat zijn is mijn vader aanspreekpunt.....
En ik........ Ik zit geestelijk helemaal in de knoop.

Daarom klein verhaal hoe het nu allemaal zit. Ik denk dat langzaam het hele verhaal er wel op komt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:59

Lekkere tip, een denkwerkverbod. Moet je je huisarts vragen of hij wel eens van de witte beer heeft gehoord...

Met mij gaat het even niet zo. Zit er een beetje doorheen. Heb na mijn post vanmiddag op internet vacatures zitten kijken en het was bedroevend. Gaf me veel spanning. Daarna verjaardag van mijn schoonmoeder en het is me nu gewoon even teveel. Hoop dat ik lekker slaap zo, dan is het morgen vast weer beter. Voel me zowieso 's avonds vaak wat minder dan aan het begin van de dag.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:01

Mooie foto's Maaike!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:22

Wat bedoel je met witte beer Pollewoppy?