Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:13

Manon_V schreef:
Mijn vriend weet trouwens niet eens alles van mijn pds, hij weet dat ik bij bepaald eten last krijg, maar niet dat ik diarree krijg oid. Ik zeg dan meestal dat ik buikpijn krijg :p
Met uit eten gaan houdt hij er ook rekening mee enzo, das echt wel fijn!

Hier ook niet hoor. Hoewel we al 2,5 jaar samen zijn, schaam ik me teveel om heel m'n ontlastingspatroon te gaan bespreken :)) . hij zit daar vast ook niet op te wachten..
hou het ook altijd maar gewoon op buikpijn :+

Succes a.s. vrijdag!! Komt vast goed!

Hier gaat drank de ene keer heel goed, omdat ik dan wat minder gestrest raak.
En de andere keer valt dat helemaal fout. Een paar wijntjes gaan meestal wel goed. Maar cocktails probeer ik te laten staan.

Manon_V

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:14

Haha dankje! :D

Bevatten coctails ook niet véél meer suikers?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:15

Manon_V schreef:
Haha dankje! :D

Bevatten coctails ook niet véél meer suikers?

ja dat klopt, weer die koolhydraten. Denk dat dat er ook wel mee samen hangt :j

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:27

eerst vond ik dat best vreemd, dat je last kon krijgen van veel suikers..
maar nu neem ik vaak frisdrank mee naar school, omdat ik anders te weinig drink als ik water meeneem. Wortelsap gaat heel goed, maar nu had mn maa ook ananassap mee (van de aldi) suuuperzoet dat spul, dat merk ik ook meteen aan mn buik :=

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:32

Bij mij weet hij er ook niet alles van. Hij weet dat ik ziek word, buikpijn krijg en denkt dat ik dan moet kotsen.

Dat vond ik toch iets ehm, gemakkelijker om het daar op te gooien. Min of meer klopt het, het komt dr alleen niet via mijn mond uit eigenlijk :').

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:42

Kytha schreef:
Lolleke; wat voor dieet volg je?
Ik heb laatst een poging gedaan om het SC diet te volgen, maar ik lustte echt helemaal niks van dat intro dieet.. maarja, ik denk dat er wel een verband is tussen pds en voedsel..

Ik ben begonnen met eigenlijk alleen maar brood en water, en vervolgens ben ik voedingsmiddelen gaan toevoegen.
(ja dit was ongelofelijk moeilijk, ik geef toe ik ben dik en een alleseter geweest dus het was meteen afvallen voor me)
Langzaamaan voeding gaan uitproberen.
Heb me hierbij deels aan het Paleo dieet gehouden. Niet zozeer het dieet maar de denkwijze d.w.z. alles vers, natuurlijk.
Niet gebakken, kunstmatig etc.
Zo ben ik er achter gekomen dat ik niet tegen nachtschade's kan behalve tomaten.
Dat ik noten kan hebben, maar zaden en bonen niet. (zo klettert de pot als ik pijnboompitten heb gegeten want die verteer ik in hun geheel niet, die komen er ook heel weer uit :+)
Zo reageer ik heeel fel op knoflook en prei, maar kan ik ui mits gematigd hebben.
In mijn hoofd zit de lijst van wat ik wel en niet kan hebben (iets met een eidetisch geheugen)

Als ik iets nieuws zie probeer ik het uit onder de voorwaarde dat ik in de 4 tot 24 uur erna vrij ben om te gaan. D.w.z. naar de wc, mn bed en eigenlijk gewoon vrij ben om ziek te worden. En zo neem ik af en toe een hapje van iets, bijv. wanneer vriendlief een hapje döner of broodje bapaou aanbied neem ik dit met liefde aan, maar meer neem ik ook niet (en krijg ik ook niet van m, zelfs na veel smeken, soms weet hij beter wat goed voor me is dan ikzelf :+)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:43

DarkDreamer schreef:
Bij mij weet hij er ook niet alles van. Hij weet dat ik ziek word, buikpijn krijg en denkt dat ik dan moet kotsen.

Dat vond ik toch iets ehm, gemakkelijker om het daar op te gooien. Min of meer klopt het, het komt dr alleen niet via mijn mond uit eigenlijk :').

Hmm, de mijne weet het wel allemaal.
Zeker ook omdat ik tijd geleden ook flauw ben gevallen. Gebeurt vrij rigoreus en ik verlies ook alle kleur (alsof ik ineens geen hartslag meer heb enzo) wil gewoon wel dat hij (en anderen) weten waar het door komt en ze niet meteen een ambulance bellen als het even duurt.

Zijn ouders enzo houden er ook heel erg rekening mee, met koken en alles. Kreeg met kerst ook speciaal eten enzo.
Stiekem wel heel fijn.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:50

Njah, de mijne ken ik nog niet zolang en het is ook nog niet officieel de mijne ookal noem ik m wel al de mijne en ben ik ook wel de zijne als je begrijpt wat ik bedoel. :Y)

Maar, iig. Zijn ouders weten er van, na wat hij verteld heeft. Maar ik heb niet verteld dat ik dan naar aan de dunne ga. Alleen dat ik snel naar de wc moet daarna omdat het er weer uit komt. Heb een keer gezegt dat ik ervan over mijn nek ging. (Ik krijg soms wel braakneigingen als ik het ophoud dus ergens klopt het :+).
Maar goed, hij is dus vrij om er zelf wat van te maken. Ik vind het gewoon nog te beschamend om het allemaal te vertellen. Daarom heeft het ook heel lang geduurt voor ik er durfde te eten. Ik ben als de doods dat het fout gaat, en ik schaam me echt dood. Echt waar. En aangezien die ouders graag alles uit de kast halen als ik kom eten durfde ik het niet aan. Want alles uit de kast betekent veel kruiden. :=

Maargoed, nu weten ze het dus en gaat het dus tot nu toe goed :).

Hij wil me zelfs een keer mee uit eten nemen naar een zelfbedieningsrestaurant, zodat ik zeker weet wat ik op mijn bord krijg. :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:54

Ach, hier durf ik het na 2,5 jaar nog niet eens aan ;)
Vind samen slapen nog steeds vervelend omdat ik bang ban om last te krijgen (vooral van gassen :+ )
Wordt nog wat als we ooit gaan samen wonen :P hoewel ik me dan mss over de schaamte heen kan zetten

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:00

Hahahaha ooooh dat ken ik!
Ik vind het ook dood eng, aangezien je het als je wakker bent gewoon kan tegen houden.. Maar in je slaap.. :=

Ik heb hem iig nog nooit er over gehoord (en mocht het gebeuren dan wil ik hem er absoluut niet over horen ook.. Dan durf ik weken niet meer naast m te liggen :')..)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:01

DarkDreamer schreef:
Hahahaha ooooh dat ken ik!
Ik vind het ook dood eng, aangezien je het als je wakker bent gewoon kan tegen houden.. Maar in je slaap.. :=

Ik heb hem iig nog nooit er over gehoord (en mocht het gebeuren dan wil ik hem er absoluut niet over horen ook.. Dan durf ik weken niet meer naast m te liggen :')..)

hahaha, ja precies! :D
Daar ben ik ook altijd zo bang voor :o slaat echt nergens op, maar soms durf ik daardoor amper te slapen.. :o }:0

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:03

Ik ook hoor _O-. Al helemaal als ik voel dat ik iets gegeten heb wat mijn darmen toch enigzins moeten verwerken zegmaar :Y).

Maar dat heb ik overigens ook als ik bij een vriendin slaap ofzo :+.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:06

Ik ook, laatst sliepen we met 4 vriendinnen samen, en dan heb ik dat ook..
Lekker vervelend.

Heel vaak na een feestje slaap ik liever thuis, vriendlief zal af en toe ook wel denken :o
Maar als de hele boel ontregelt is slaap ik echt niet naast 'm.. dan lekker in m'n eigen bedje, en op m'n eigen wc.. :+

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:09

Nouja, de mijne woont 2 uur reizen met het OV bij me vandaan. Met de auto is het een klein uurtje. Dus ik kan helaas niet ineens naar huis ofzo :P.

Maar ik slaap altijd thuis na het uitgaan. Teminste, als ik dus met vrienden hier in de buurt uitga. Voorheen bleef ik nog wel slapen bij een vriendin na het uitgaan. Gewoon gezelliger. Maar eigenlijk doe ik dat toch liever niet meer. :Y)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:14

Haha, wat naar dat jullie daar last van hebben zeg :=

Mijn vriend en ik zijn daar heel simpel in eigenlijk, laten gaan wat er langs komt! We ook rustig naar de wc enzo terwijl de ander ook in de badkamer is. Maar heb daar dan ook geen schaamte over.
Blijkbaar zijn we daar wel apart in, hoor maar heel weinig mensen die het ook doen?
(nee, ik ga niet zitten poepen ofzo en hij ook niet, maar gewoon plassen wel hoor :j )
Boeren, scheten, dat moet er toch gewoon uit? Niet in het openbaar natuurlijk, het kan anderen hinderen, maar onderling houd ik me niet in hoor :n
Scheelt een hoop stress, buikpijn en genantheid :Y)
Edit: bij mijn goede vrienden bij wie ik blijf slapen doe ik dat ook. Als ik last heb van gas houd ik me niet in, dan ben ik de hele nacht wakker van de buikpijn. Gelukkig snappen ze dat en heb ik daar ook nog nooit wat over gehoord.
Sterker nog..ze doen allemaal stuk voor stuk ook mee :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:01

@DarkDreamer: vind je het niet fijner om te zeggen dat je bijv. buikloop hebt, dan dat ze denken dat je vaak moet overgeven? Ik heb heel eerlijk tegen mijn schoonouders gezegd dat ik last krijg van bepaald eten en dat ik dan aan de dunne raak en dat ik heel erg misselijk word, tot braakneigingen aan toe. Maar nu denken ze zelf steeds dat als ik naar de WC ben geweest, dat ik over mn nek ben gegaan, terwijl ik alleen maar aan de dunne ben. Super irritant... Kom je van de WC "heb je overgegeven?", nou daarom eet ik daar dus liever niet meer, er is totaal geen begrip voor. Heb nu al 100x gezegd dat als ik daar kom eten, ik niet de aandacht er op wil vestigen, omdat het dan gegarandeerd mis gaat. Maar ze gaan het er constant over hebben en dan word ik ongemakkelijk en krijg ik het juist.

Ik vertel wel altijd alles tegen mn vriend, die heeft er heel veel begrip voor. Voordat ik hem leerde kennen heb ik een periode last gehad, maar in de periode dat we wat kregen, had ik er juist weinig last van (dan kon ik idd een excuus verzinnen als het een keer opspeelde). En nadat we een jaar samen waren speelde het weer erg op, dus ik moest hem gaan uitleggen hoe het zat. Want hij snapte niet meer waarom ik opeens niet meer uit eten wou, of opeens minder enthousiast werd om uitstapjes te gaan maken. Ik wou niet dat hij dacht dat het aan hem lag! Maar hij houd nu super rekening met mij! En mn vriendinnen vertel ik het ook gewoon, het maakt je leven een stuk makkelijker! En als je het erover hebt, zul je zien dat je vrienden ook opeens met dat soort verhalen durven komen. In het begin zit je met zn allen een beetje stom te lachen, maar je zult je erover verbazen hoeveel mensen ook wel iets hebben waar ze het niet al te graag over hebben.

Enne, met mn vriend had ik na een paar weken al afgesproken om de gassen maar gewoon te laten vliegen ;) Hij laat echt regelmatig scheten en in het begin ging ie steeds naar de gang, dus ik vroeg wat hij nou steeds aan het doen was. Ging hij dus scheten laten op de gang! En ik zat het ook maar steeds op te houden, dus super kramp in mn buik. Toen hebben we maar afgesproken om het gewoon te laten vliegen, omdat het zo toch wel erg lastig werd en ooit komt er een moment dat je ze toch laat vliegen en dan wil je ook niet dat je je dan kapot zit te schamen, want iedereen doet het! Dus mijn tip, zet je over je schaamte heen en heb het er gewoon over bij mensen waar je vaak bent! Zowel over de scheten als over je PDS.

edit: al laat ik bij mn vriendinnen niet zomaar scheten hoor. Alhoewel... Als we een hele dag op pad zijn en toch al melig zijn, naja, dan gebeurt het wel eens, maar dan is het opeens grappig ;) Voel me alleen vrij om ze te laten vliegen bij mn vriend en bij mn ouders!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:29

mijn vriend weet alles we bespreken dit eigenlijk ook tot in de eeehh puntjes :o het is een deel van mij en dat neemt hij er gewoon bij soms snapt hij het niet als we bijv net een half uur onderweg zijn en ik weer naar huis wil nouja moet! Maar als ik dan zeg wat ik voel dan kan hij zich er een voorstelling van maken en er rekening mee houden.

Zowiezo kom ik uit een familie die open is over dit soort dingen mn moeder heeft ook sd en mn broertje ook dus dat wordt tot in details besproken.

En zoals hier boven genoemd als ik onder de douche sta gaat mn vriend gerust plassen in de zelfde ruimte. Ik doe dat ook we doen daar niet moeilijk over :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:33

Oohw dat doen wij idd ook, als hij staat te douchen en ik moet naar de wc, maar geen zin om naar beneden te lopen, ga ik ook gewoon plassen. Grote boodschap vind ik dan weer een ander verhaal ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:35

eehh ja hhihih dat hoef ik niet te zien :o
scheten laten ja dan doen we ook wel beter er uit dan last van je maag/buik! We kunnen er soms erg om lachen t schept een band he :D

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:29

Denk dat ik het wel aan mn vriend ga vertellen, hij vroeg er gister naar op msn. maar heb toen gezegd dat ik het wel een keer vertel als we bij elkaar zijn. Zoiets vertel ik niet op msn :+
Scheten laten ed doen wij niet hoor als we bij elkaar zijn,, misschien moet dat nog komen (we zijn pas 1,5 maand bij elkaar :P )

Maargoed,, gaat niet echt lekker hier...
Gister al veel last van gassen en slijm,, vanochtend kwam eindelijk alles eruit, dus flink dunne,.. voel me wel wat beter nu. Gister was ik echt moe en slapjes,, dat is nu wel weggegaan na vanochtend :')

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:47

mijn vriend wist het van het begin af aan al. en verrassend genoeg reageerde hij er positief op.

hij leert er mee omgaan, weet wat ik wel en niet kan hebben, en heeft er begrip voor als ik mij niet lekker voel.
en zoals vorig jaar in oktober, we het hele weekeind op de eerste hulp hebben gezeten, vanwege ernstige buikpijn,
en hij mij zo ondersteunde. deed zelfs mijn paard, omdat ik het niet kon (reed er niet op, maar stapt er mee rond, longeert etc)
en scheten laten :P dat is iets wat mannen heeeeel vaak doen, mannen eigen. en ik schaam me ervoor. ga naar de wc, met de smoes, even snel plassen.... hihih :+

maar ik vind dat er geen drama van moet worden gemaakt, ik vertel het iedereen, zonder enig schaamte.
gewoon zeggen,

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:50

Dat leer je misschien ook gewoon na een tijdje, dat je het beter kan zeggen, maar ik vind het nu nog moeilijk :p
Al gaat mijn vriend er wel makkelijk mee om, hij zegt dan altijd 'ik vind jou toch leuk om wie jij bent' maafr dan net iets anders,, daarom denk ik ook wel dat ik het echte verhal durf te gaan vertellen :P

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:51

gewoon doen, en als ie geen begrip er voor heeft, weet je meteen wat je aan hem hebt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:41

ja ik moet er niet aandenken steeds als ik er last van heb in welke mate dan ook om een smoesje te bedenken :o
Ik heb het in het begin gezegt en later steeds meer detail toegevoegd hahaha
wij zijn dan ook ruim 2 jaar samen.

Ik heb hiervoor wel een vriend gehad die er geen begrip voor had ik voelde daardoor vaak schuldig als we iets niet konden doen. Nu denk ik gewoon het hoord bij me zal nooit weggegaan en de gene waar ik mn leven mee wil delen moet het er maar bij nemen :D

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:48

Haha jaa das inderdaad allebei helemaal waar :D