[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:57

Ik heb nu ook stediril.
maar als ik ongesteld ben heb ik ook 'standaard' 1 of 2 dagen hoofdpijn.
ben dan altijd gelijk 'bang' dat er iets 'ergs' aan de hand is.
Maar kun je zomaar weer op mycrogynon overstappen als je nieuwe pillen haalt bij de apotheek met herhalingsrecept? of moet je dan eerst naar de huisarts?

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:03

goeroe schreef:
AlicavR schreef:
Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook alleen maar horrorverhalen ken.
Mijn tante is er aan overleden, dus nee ik raad hem niet aan.

Zoals ik al eerder schreef vind ik het verschrikkelijk wat er met je tante gebeurd is, maar er overlijden jaarlijks meer vrouwen aan bijwerkingen van de pil dan aan complicaties bij het plaatsen of verwijderen van spiraaltjes. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens naar: Aflevering van Zembla.

Dat snap ik, maar ze vraagt om ervaringen, en tja mijn ervaring is nou eenmaal niet best.

Maar ik denk dat als alles goed gaat je dan ook gelijk veel minder zorgen hebt.
Je hoeft namelijk nergens meer aan te denken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:07

Ik wil niet l*llig doen, maar aangezien jij zelf geen spiraaltje hebt zou je kunnen zeggen dat jouw verhaal ook geen ervaring is. In dat filmpje komen ervaringen van andere mensen aan bod, dus ik zie het verschil niet zo. :o

Mijn eigen ervaring is inderdaad dat het heerlijk is dat je er niet elke dag aan hoeft te denken. Het eerste half jaar heb ik meer buikpijn gehad, maar als ik alles had geweten had ik het wel gedaan. Nu mijn lichaam er aan gewend is heb ik nauwelijks meer buikpijn dan voorheen. Ik heb het idee dat je 'zwaardere menstruatie' moet lezen als 'zwaarder dan wanneer je aan de pil zou zijn' en niet 'zwaarder dan normaal, zonder anticonceptie'. Wat ik het belangrijkste vind is dat ik veel beter in mijn vel zit dan toen ik die hormoontroep (sorry :o ) slikte. Een ander nadeel van hormonen is dat je op andere mannen valt dan je zou doen als je niet aan de pil zou zijn. Een spiraaltje is voor mij absoluut niet de ideale oplossing, maar wel de beste die er is. Let op, ik zeg dus niet dat het voor iedereen zo is, maar voor mij wel. Ik hoop nog steeds dat er een keer iets beters wordt uitgevonden. :Y)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:09

Verhalen van anderen zijn ook ervaringen die je mee maakt, dus ik neem aan dat ze daar ook wel wat aan heeft... :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:44

Ik vroeg me ook wat af over de pil.
Ik slik nu al 8 jaar lang Microgynon en vind het een fijne pil behalve in 1 opzicht. Ik moest tijdelijk overstappen op een andere pil omdat de apotheker moeilijk deed over de vergoeding van de pil. Door de nieuwe pil dat ik 3 maanden heb geslikt ben ik 5 kg terwijl ik hetzelfde bleef eten en bewegen afgevallen. Daarna kon ik door de huisarts weer de microgynon krijgen en sinds ik die pil weer slik ben ik weer 5 kg aangekomen. Hebben meerdere mensen hier last van? Ik hou daardoor ook meer vocht vast terwijl dat niet zo was in de maanden dat ik die andere pil slikte. Ik vind het erg vervelend maar weet niet wat ik moet doen omdat het verder wel een erg fijne pil is (dat was die andere absoluut niet).
En er gaan veel verhalen rond over doorslikken van de pil of niet. Weet iemand wat het beste is?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:00

Het wisselen van pil ligt niet aan je apotheker!!! Ligt aan de zorgverzekeraars die ineens over wilden op een goedkopere variant. Aankomen kan altijd als je even een andere pil krijgt bij terugwisselen kan het weer gebeuren inderdaad.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:21

Waarom kun je nu dan wel weer de pil krijgen dat je een lange tijd hebt geslikt zonder problemen (zoals naar de huisarts gaan die op de resept moet schrijven dat je perse die pil moet krijgen dat erop staat)?
Wist niet dat het zo snel zou gebeuren met mijn gewicht.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:45

Dat komt door een hele minimale verandering in je hormonen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:01

Ok.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:51

Oh dan heb ik ook nog een vraagje. :)

Ik zat dus altijd aan de Yasmine pil ( helemaal in het begin ) ik kwam toen niks aan en mijn gewicht bleef het zelfde.
Toen ging ik aan de Diane omdat de Yasmine niet goed beviel, en toen ben ik 10 kilo aangekomen.
Nu ben ik aan de Microgon 30 en die is dus weer lichter als de Diane, is de kans dat ik dan weer een aantal kilo afval groot?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:08

Ik heb nu stediril, maar wil misschien weer over op mycrogynon (heb standaard 1 of 2 dagen hoofdpijn als ik ongesteld ben)
kan ik dit gewoon bij de apotheel vragen? of moet ik eerst weer helemaal naar de huisarts om een nieuw recept te vragen?
terwijl ik van mycrogynon naar stediril ben gegaan zonder dat ik daarvoor naar de huisarts ben geweest.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:14

dat kun je gewoon bij de apotheek vragen, Ivystoeter :j
Heb ik ook gedaan, stediril beviel totaal niet, dus bij de apotheek gevraagd om mn oude pil.
Kreeg ik gewoon mee, want staat allemaal in de computer daar welke je gehad hebt dan enzo, je moet hem dan alleen zelf betalen :j
Tenzij je wel naar je HA gaat en uitlegt dat je om 'medische noodzaak' graag weer de microgynon terug wilt, dan vergoedt je verzekering hem wel :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:26

ik word meestal op vrijdagavond zaterdagochtend ongesteld.
dan heb ik vaak zaterdagmiddag t/m meestal zondagavond hoofdpijn.
echt zeurende pijn.
kan me niet herinneren dat ik dat met microgynon ook had.
ik heb nu alleen nog 5 strips liggen ofzo...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:36

Dat had ik ook Ivystoeter! De pil dat ik nog over had en niet meer slikte breng ik terug naar de apotheker maar ga ik niet meer opmaken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:39

correctie ik heb nog 4 strips...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:14

gewoon terug inleveren bij de apotheek dat is het makkelijkste.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:33

ik durf niet eens meer aan de stediril te beginnen.. ik ben heel bang dat ik weer van voor af aan begin met al gezeik hoofdpijn enz :(

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:14

als je het niet probeert dan weet je het nooit. Vergeet niet dat mensen eerder de slechte ervaringen vertellen als de goede!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:47

Nou ik ben nu voor het eerst met mijn koper-spiraal ongesteld geloof ik. In ieder geval, ik bloedt, maar heb ook vlak daarvoor seks gehad en aangezien ik totaal niks voel in mijn onderbuik twijfel ik of ik wel echt ongesteld ben en of er niet gewoon iets kapot gestoten is. Het is wel de juiste datum...even afwachten of ben ik zo'n bijzonder geval dat die spiraal bij mij een positief effect op mijn menstruatie heeft?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:10

Vraag over de pil (diane35)

Ik ben in oktober gestopt...bevalt goed op zich...op een ding na en wil gewoon toch weer aan die pil...
Weet iemand of je nu gewoon weer kunt beginnen zonder rare verschijnselen te krijgen? Misschien iemand daar ervaring mee?

Snap dat ik het als ik echt 100% zeker wilt weten naar de HA moet gaan, maar dr zijn wat redenen dat ik me voorlopig liever even niet laat zien bij de HA...vandaar hier de vraag ;)

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:38

Aangezien ik waarschijnlijk geen hormonen mag zit ik te denken aan een koperspiraaltje.
Zijn er mensen met ervaringen met een koperspiraaltje, was het inzetten echt een hel of viel het mee? Daarna nog veel last gehad? En krijg je dan een zwaardere menstruatie en langere?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:57

op vorige pagina's staan we wat ervaringen, maar volgens mij is het koperspiraaltje niet zo erg populair meer..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:15

Ik ga binnenkort overstappen van de pil (microgynon) naar de nuva ring.
Wie heeft nog meer de nuvaring? En merkte julie ook verschil in jullie libido?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:36

aniekje schreef:
Aangezien ik waarschijnlijk geen hormonen mag zit ik te denken aan een koperspiraaltje.
Zijn er mensen met ervaringen met een koperspiraaltje, was het inzetten echt een hel of viel het mee? Daarna nog veel last gehad? En krijg je dan een zwaardere menstruatie en langere?

Er zitten inderdaad geen hormonen in. Op de vorige pagina's staan heel veel reacties op het koperspiraaltje.
Ik heb hem zelf laten zetten ongeveer 1,5 maand geleden en op het moment van het door de baarmoedermond heen drukken na is het vrijwel pijnloos geweest. Daarna 2 weken een beetje een zeurderig gevoel in m'n onderbuik gehad. Tot noch toe valt mijn menstruatie mee vergeleken met hoe het eerder was. Geen constante pijn meer, maar in golven die snel weer verdwijnen.

De 'pijn-ervaringen' verschillen natuurlijk heel erg per persoon.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:05

_janet_ schreef:
Ik ga binnenkort overstappen van de pil (microgynon) naar de nuva ring.
Wie heeft nog meer de nuvaring? En merkte julie ook verschil in jullie libido?

Ik heb nooit de pil gebruikt maar gebruik wel de nuvaring. Heb een tijdje geleden beetje een dip gehad in m'n libido maar nu wordt 't wel weer steeds hoger.