Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:02

enniee schreef:
Hier ook, ik dacht alleen nog maar aan lekker eten .. Zag er zelfs naar uit om ook weer groente te kunnen eten.. Nu kan ik gelukkig weer een beetje zachte dingen eten.. :) Fijn dat het bij jou ook goed is gegaan! 6kg is wel veel zeg, als ik meer dan 3kg zou afvallen moest ik de diëtiste in het ziekenhuis bellen.

Haha verschrikkelijk is dat he! Wat kan je inmiddels allemaal eten? De begintijd bestond bij mij vooral uit noodles, slush-puppies en pannenkoeken.

Ik ben trouwens wel terug geweest naar het ziekenhuis vanwege dat afvallen, maar de chirurg vond het niet alarmerend (in tegenstelling tot mijn moeder).. Inmiddels is het er 'gelukkig' allemaal weer lang en breed aan.. ;)

xEliine, spannend dat ze bij jou nu ook boven gaan doen! Aan de andere kant is het wel fijn dat het in één keer kan (ipv 2x zo'n operatie).. maar kan me voorstellen dat het even schrikken is om te horen dat het toch iets ingrijpender wordt dan verwacht!

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:10

ik kan nu gewoon brood afbijten ipv in kleine stukjes.. Verder eet ik gewoon groente en aardappels mee, die ik dan wat prak.. dat is beter dan met staafmixer :) Pannenkoeken is een goed idee! :D

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:15

Dat is wel de fijnste tijd, als je weer iets meer kan.. Heb je ook steeds een klein feestje als je iets nieuws kan eten? ;)

Pannenkoeken at ik eigenlijk het eerste weekend al, alleen dan sabbelen/tegen je gehemelte aan duwen ipv kauwen. Maar als brood afbijten lukt, dan moet een pannenkoek makkelijk gaan!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:00

6 kilo is inderdaad erg veel...
ik heb toch nog een wondermiddeltje, ''pure mass'' van vitamin's & more,
is een eiwit shake die je goed vult en is nog lekker ook! jummie!
gebruik het zelf omdat ik nogal ''mager'' ben, ben 1.80 en weeg 58 kilo dus ondergewicht
ook ik alsk geopereerd word prop ik me helemaal lam aan die shake's, mag ook niet afvallen van de chirurg drink nu dus momenteel meer en gebruik meer poeder door de melk heen zodat ik goed vol zit!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:04

Heel slim om alvast te beginnen! Ik had een poedertje van Nutricia (Profitar?), dat kon overal doorheen en smaakt eigenlijk nergens naar. Mocht je de shakes zat zijn, misschien ook nog een idee.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:49

@ xEline, wat super dat je een datum hebt! En ook al relatief snel! Jammer dat de bovenkaak er nog bij kwam, maar dan heb je alles in één keer maar gehad.. Dat is ook wel weer mooi!

@ Double, fijn om te horen dat jij een positieve ervaring hebt over de operatie.. Ik ben dinsdag aan de beurt en ik kijk er wel wat tegen op en best wel zenuwachtig. Heb jij t volledige gevoel weer teruggekregen in je lip en kin?

@ Enniee, brood eten lukt weer dus, fijn zeg! Dat is opzich al best vlot. En aardappelen en groente lekker prakken met wat jus is ook goed te doen dus.. :D Ik hoop zo dat het bij mij ook zo zal gaan! Ben jij veel kilo's verloren?

@ Cassie Ultra, echt bling bling idd haha!:D

Ik ben gister weer naar de ortho geweest en heb van die operatiehaakjes op mn beugel gekregen, zowel 3 boven als 3 onder. auw wat steken die zeg!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:37

@ nani87 het gaat opschieten he, spannend maar je zal zien dat het best meevalt!

@xEline wat fijn dat je meer weet nu en wat de bovenkaak betreft gaat het nu in één keer door en je zal zien dat je er blij mee bent!

@ Double, inderdaad fijn dat jij ook positieve ervaringen hebt, ik ook hoor!

@ Enniee lekker he weer een beetje een gewone hap, je zal zien dat het best snel gaat!

@ Cassie Ultra je hebt een heel bouwwerk in je mond hahaha en het ziet er zeer proffesioneel uit!!!

Wel fijn al die goede berichten!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:51

nani87, ik ben het gevoel wel een tijdje 'kwijt' geweest. Ongeveer 2 maanden, maar het werd wel steeds beter. Heb nu nog 1 plekje waar het gevoel minder is, en dat is gewoon even opletten met eten (je voelt het niet als er iets op zit).

Die haakjes zijn inderdaad vervelend, heb je wax mee gekregen?

Héél veel succes alvast dinsdag! Op de dag zelf was ik ook erg zenuwachtig, maar.. alles komt goed! En bedenk je vooral waar je het voor doet!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:50

@Nani
Ik heb nu al het volledige gevoel terug hoor! Dat hoeft echt niet zo lang te duren! Als ik de spieren in mn kin aanspan dan voel ik alleen wel dat daar wat aan gedaan is maar als ik 'normaal :+' doe dan voelt alles net als voor de operatie. De kaakchirurg zei ook dat hij het in de kin net onder de twee zenuwen heeft doorgezaagd.

@Chanicha;
Jij zegt dat het wel meevalt, ik vond het toch wel zwaar hoor. Vooral de eerste week heb ik ontzettend veel pijn gehad. Nu wil ik Nani niet bang praten, maar het gaat dus niet bij iedereen zoals bij jou.. Het bloedde ook verschrikkelijk na en de pijn was vooral 'snachts hevig. Kon nergens anders meer aan denken. Wat jij zegt het herstel na de eerste week is me wel 100% meegevallen, ik kan nu alweer brood afbijten en voorzichtig iets eten.

Beetje een gekke vraag; weet iemand hoe je wordt vastgebonden op de operatietafel? Er zat wel een hele kaaksteun etc bij het hoofdeinde, maar wordt je ook vastgebonden bij je benen? Ik voel namelijk boven mijn rechterknie een dove plek, die er voor de operatie nog niet zat..

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:37

Hopelijk val ik niet teveel af want heb ook ondergewicht. Nuja, zal waarschijnlijk ook wel shakes moeten drinken van het ziekenhuis :P
Enniee : heb je echt de hele week afgezien? :O pff, krijg toch wat stress nu.. dat van da vastbinden weet ik eigenlijk niet, dat hangt volgens mij af van welke operatie.
vanaf wanneer konden jullie terug iets eten dat wat harder was? zoals vlees?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:13

@ Nani, ik heb nog steeds een dove plek onder mijn lip en ik moet ook inderdaad opletten met eten.

@ enniee misschien dat het bij mij kwam omdat mijn kaken op elkaar hebben gezeten voor 5/6 weken en ze daardoor ook niet kon bewegen en ik heb ook niet nagebloed.
Ik was in totaal 12 kilo afgevallen maar dat kon ik wel hebben hoor!!
Hoe je op de OK ligt weet ik niet, het enige dat ik weet is dat er een laken strak om me heen zat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:52

Wat gaan jullie weer lekker allemaal :)

Eline, wat gaan ze precies doen dan bij je, dat ze ook de bovenkaak gaan opereren?

Ennie, ben blij dat het bij jou zo snel beter gaat zeg!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:52

Dat nabloeden heb ik ook wel gehad de eerste paar dagen. Maar daar had ik me op voorbereid. Voor mij is het nu natuurlijk al een jaar geleden, en toen ik er middenin zat was het inderdaad geen feestje.. Maar het is het wel waardt!

xEliine, ik was op 28-11 geopereerd en kerstavond at ik mijn eerste stukje vlees (heel fijn gesneden). Kon toen niet echt kauwen, maar volgens mij verschilt dat bij iedereen. De chirurg gaf mij het advies met kerst nog niet te vast voedsel te eten. Als je iets zo fijn snijdt dat het door te slikken is, gaat het redelijk. Eigenwijs heb ik wel teveel geprobeerd te eten met kerst. Na de kerst had ik daardoor wel last van 'spierpijn' dus heb ik een paar dagen weer noodles etc gegeten.

Overigens kreeg ik te horen dat er ook mensen waren, die 2 weken na de operatie alweer aan het werk waren. En bijna nergens last van hadden. Zijn er hier ook mensen die het zó makkelijk hebben gehad?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:03

Nou het heeft bij mij wel drie weken geduurd hoor. al was het maar alleen omdat ik een hoofd als een watermeloen had!!
Praten deed ik steeds duidelijker ondanks het ijzerwerk maar heb niet veel telefoon aangenomen in die periode.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:51

@nani; vergeten te antwoorden.. ben ongeveer 3-3,5kg afgevallen..

@double; ik ging na 10 dagen weer halve dagen naar school, dat is dus geen werk.. Maar school viel me ook zwaar.. Het was zo druk en het kostte me toch nog veel moeite me zo lang in te spannen..

@xElline; Ja ik heb echt langer dan een week ontzettend veel pijn gehad, verschrikkelijk. En ik ben geen aansteller.. Mijn pijngrens is ontzettend hoog. in het ziekenhuis hield ik me overdag sterk.. (Er zijn altijd mensen die meer pijn hebben denk ik dan maar) Maar 's nachts was het zo erg dat ik wel kon huilen. De pijnstillers hielpen ook weinig tot niets. Dat wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat jullie ook zoveel pijn zullen hebben, maar ik dacht de eerste 10 dagen echt waarom heb ik dit in vredesnaam gedaan. Heb de eerste week niet geslapen, de dagen erna steeds een stukje langer..

Ben nu zelfs wel wat anders gaan denken, door zo'n 'kleine' operatie.
Nu ben ik er ontzettend blij mee hoor! ;)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:51

Prairy schreef:
Wat gaan jullie weer lekker allemaal :)

Eline, wat gaan ze precies doen dan bij je, dat ze ook de bovenkaak gaan opereren?

Ennie, ben blij dat het bij jou zo snel beter gaat zeg!

Het heet een bsso advancement, weet niet echt goed wat dat is haha :D

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:54

enniee schreef:
@nani; vergeten te antwoorden.. ben ongeveer 3-3,5kg afgevallen..

@double; ik ging na 10 dagen weer halve dagen naar school, dat is dus geen werk.. Maar school viel me ook zwaar.. Het was zo druk en het kostte me toch nog veel moeite me zo lang in te spannen..

@xElline; Ja ik heb echt langer dan een week ontzettend veel pijn gehad, verschrikkelijk. En ik ben geen aansteller.. Mijn pijngrens is ontzettend hoog. in het ziekenhuis hield ik me overdag sterk.. (Er zijn altijd mensen die meer pijn hebben denk ik dan maar) Maar 's nachts was het zo erg dat ik wel kon huilen. De pijnstillers hielpen ook weinig tot niets. Dat wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat jullie ook zoveel pijn zullen hebben, maar ik dacht de eerste 10 dagen echt waarom heb ik dit in vredesnaam gedaan. Heb de eerste week niet geslapen, de dagen erna steeds een stukje langer..

Ben nu zelfs wel wat anders gaan denken, door zo'n 'kleine' operatie.
Nu ben ik er ontzettend blij mee hoor! ;)

Brrr, hopelijk heb ik zoveel pijn niet, ben echt een kleinzerige! Heb altijd snel pijn :P maar ja we zullen wel zien dan. Ik kijk gewoon zo uit naar het resultaat dat ik de pijn erbij neem..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:56

Komt vast goed! Ik probeer jullie ook zeker niet bang te praten, dit is alleen mijn ervaring.
Het resultaat wordt vast ontzettend mooi, ik ben nu ook al heel tevreden alhoewel het nog een beetje geel/groen en dik is..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:16

Ben net bij de ortho geweest..
Ze was zeer verbaast, ik kan mn mond weer normaal open doen en ze kon dus een afdruk maken van mn onderkaak.. Dat had ze nog nooit gedaan 3 weken na de operatie. Ik was ook de eerste die geen doof gevoel in lip/kin/wang had :) Ze vond beide een heel goed teken.

3 januari gaat ze een spalkje achter mn ondertanden plaatsen, omdat de stand nu perfect is. Er was ook een blokje los, maar die heeft ze niet met lijm vast gezet maar met een soort elastiek over mn hele onderbeugel, omdat de stand anders misschien zou veranderen.

Het gaat nu dus heel goed :D

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:40

Mijn ervaring met tot nu toe alleen een boven kaak operatie. Ik ben na de operatie 6 kilo afgevallen := Inmiddels weer wat bijgekomen maar nog niet alles. Moet ook wel zeggen trouwens dat ik nog steeds wel moeite met eten heb soms hoor! Afbijten gaat soms en dan zijn het alleen de zachte dingen zoals een roze koek die ik kan afbijten! Enorm vervelend maar toch..
Zwelling viel bij mij enorm mee deze operatie en na bloeden heb ik wel een week last van gehad.. Pijn ging wel, in het ziekenhuis kreeg ik heerlijk morfine en thuis had ik echt te weinig aan de 3 keer ibuprofen die ik moet slikken....3e dag was het zwaarst en heb toen ook op de bank geslapen omdat traplopen niet kone

Ik ben benieuwd wanneer ik mijn vervolg operatie krijg maar dat zal waarschijnlijk pas in de zomer of daarna gebeuren..

Gaat de goede kant op bij jou enniee!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:53

@Iris;Moet jij ook een overbeet-operatie ondergaan? of wat anders?
@nani; 't komt snel dichterbij voor jou, heb je de zenuwen nog onder controle? :) Hou ons op de hoogte he!?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:39

Onderkaak word inderdaad bij mij inderdaad nog naar voor gezet! Eerst verbreding van boven kaak gehad nu beugelen en over een tijdje de volgende operatie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:46

Moet jij niet net als ik ook nog de bovenkaak naar boven laten plaatsen? Daar kwamen ze bij mij bij 2 controles terug nog 'even' mee aan :+

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:22

@enniee. Wat fijn dat t bij jou zo voorspoedig gaat zeg en dat jij degene bent waarbij t gevoel zo snel terug gekomen is en dat de ortho zelfs verbaasd was :D ik hoop zo erg dat t bij mij ook zo zal gaan, ik weet dat k pijn zal gaan krijgen maar voor zo'n resultaat heb ik t wel over..

Ben al wel heel zenuwachtig idd, niks aan.. ben nu n weekendje in center parcs dus even wat afleiding haha en daarom even n niet hè uitgebreide reactie

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:15

He allemaal! Nou morgen is het zo ver voor mij.. Vanaf gister heb ik de hele tijd een raar gevoel in mijn buik, zo apart.. Denk dat dat echt de zenuwen zijn! Pff wat zal ik blij zijn als het achter de rug is zeg. Ik ben zo benieuwd hoe ik me zal gaan voelen en hoe snel het herstel zal zijn.. Ik hoop dat het bij mij net zo voorspoedig zal gaan als bij Enniee, ook al heeft die de eerste 10 dagen erg veel pijn gehad. Daar moet ik ook doorheen.. Aan de ene kant ben ik blij dat het nu bijna zo ver is en dat ik eindelijk geholpen ga worden maar aan de andere kant wil ik stiekem er tussen uit piepen heel ver hier vandaan zodat ik niet hoef..

Voor degenen die al geweest zijn: wat namen jullie allemaal mee naar het ziekenhuis?