Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:40

Afvallen gaat over kcal niet over macro’s. Je valt niet af van meer eiwitten eten als je hetzelfde aantal kcal blijft eten. :D

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:41

Ja, maar imo kan je als je jezelf dan toch eens "treat", waar het in deze om gaat, dat beter doen met iets waar je lijf net wat meer aan heeft. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:42

Soepblik schreef:
Ja, maar imo kan je als je jezelf dan toch eens "treat", waar het in deze om gaat, dat beter doen met iets waar je lijf net wat meer aan heeft. :)

Dat is zo minimaal dat ik daarin niet geloof. Veel van die macro en sporters praat is onzin en overtrokken.

Ik volg Bell Coaching, die zegt veel nuttigere dingen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:48

Chubby schreef:
Citaat:
Naam - Streefdoel - Progressie
Ania -18 kg - 0,8 kg
BusyMissy - 5kg - 0 kg
Chubby - 20 kg - 0 kg
Dancyy - 8,3 kg - 1,4 kg
DideH - 9 kg - 0 kg
Faringo - 5kg - 0 kg
Indy_Mouse - 15kg - 0kg
Kitty - 15 kg - 0 kg
Mandarijn - 15kg - 0kg
MarlindeRooz - 15kg - 0 kg
Moestuin - 40 kg - 0 kg
Renee1991 - 10 kg - 0 kg
xPearl - 15 kg - 0 kg
Zerena - 40 kg - 0 kg
Zonnetje81 - 83,6 kg - 15 kg - 0 kg

Even mn gewicht erbij gezet anders moet ik dat blijven onthouden....

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:51

Ik vind een aantal ‘eetswitch’ voorbeelden toch wel echt fijn. Bak-spray ipv olie of boter bijvoorbeeld. Dat scheelt enorm in kcal.
Sommige sausjes zijn 0% en net zo goed te eten als andere sausjes.

Alleen bij een patatje hoort mayo of pinda saus en de 0% mayo variant is niet lekker.

Het moet wel lekker blijven!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:53

Inderdaad en smaken verschillen.
Ik vind die spray echt niks, ik bak liever in gewone blue band. Dan maar wat 'slechter'.
Die 0% sauzen van calowfit of hoe ze ook heten vind ik niet te eten.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:18

Ja en het is ook wel afhankelijk van hoeveel calorieën je kan hebben op een dag.
Meestal hou ik ook niet zo van de caloriearmere vervangers.

Zoals bijv de eiwitrijke chocomouse van hipro, echt ranzig.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:24

De meeste calorie-arme sauzen zijn inderdaad niet zo lekker. Maar Friteslijn vind ik bijvoorbeeld wel heel erg lekker, dus als ik mayo gebruik is het altijd die :) .

Feit blijft inderdaad dat afvallen gaan om meer Kcal verbruiken dan dat er binnen komen, maar bijvoorbeeld eiwitten zorgen wel voor meer verzadiging.
Ik zoek altijd graag naar lekkere, caloriearme en eiwitrijke maaltijden en snacks zodat ik langer vol zit. :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:05

Wat bij sausjes heel erg scheelt is zelf maken! :) je hebt veel meer controle over wat erin gaat, en in veel gevallen is het een kwestie van in de keukenmachine keilen, aanzetten en klaar.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:11

bij sommige dingen vind ik het de switch niet waard (zoals chips), maar bij andere dingen wel, zoals 30+ kaas op een tosti (ipv 50+). Of regelmatig gehakt wisselen voor vega gehakt (de helft van de kcal) als het in een pastasaus gaat.

Ik vind die hipro choco mousse wel te hachelen :') Niks te vergelijken met echte chocolade mousse (absoluut niet), maar ik eet liever die bak leeg dan een bak kwark. En dat is qua kcal hetzelfde :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:15

Ik heb dus helemaal niet dat verzadigde gevoel op veel eiwitten, ik krijg daar eerder het tril effect van dan een goede boterham erbij.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:20

Ik gebruik voor salades de Mayo uit Duitsland. Weinig kcal. Deze is zuurder dan die in NL maar voor een tonijn salade prima. Maar die ga ik echt niet over m’n patatje doen :Y)

De enige eiwitrijke toetjes die goed te doen zijn vind ik van ehrmann. Verder nog niks lekkers gevonden :') tevens jammer dat ze zo duur zijn.
Dat vind ik van veel producten. Bijv oppo ijs. Bizar duur :(

Ik heb HelloFresh (50% korting *\o/* ) besteld en gekeken naar kcal. Nu had ik een gerecht voor 560 kcal. Top!

Staat er op de kaart die er bij zit 860 kcal per portie |( Balen!
Even kijken of ik deze wat kcal armer kan maken. Zo zonde dit. Alhoewel ik het had kunnen verwachten met de ingrediënten die er in zitten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:41

Ik gooi eigenlijk altijd frietkruiden over mijn frietjes waardoor ik er minder saus bij hoef.

Het gaat deze week tot nu toe erg goed. Ik eet na mijn Griekse Yoghurt-ontbijt overdag alleen salade met een lichte dressing en als lunch een volle bak zelfgemaakte soep.
(een gesnipperde ui met 2 teentjes knoflook zachtjes aanbakken. Groentepakketje met prei, bloemkool, wortel, etc. toevoegen. Beetje groente apart houden. 9 Tomaten erbij. Wat provencaalse kruiden 2 liter water, 2 bouillionblokjes en naar smaak chilipoeder. Dit na een kwartiertjes fijn maken met de blender en daarna de rest van de groente toevoegen zodat je wel wat bite aan de soep hebt).

Gisteravond met veel geblenderde groente en tomaten een verse pastasaus gemaakt. De andere gezinsleden aten hier verse spaghetti bij en ik nam ervoor in de plaats een bord vol broccoliroosjes met pastasaus. Beetje geraspte kaas erover. Heerlijk!
En als ik maar een drukke dag heb met veel zakelijk afspraken en 's avonds vergadering, dan eet ik tenminste ook geen tussendoortjes. (gisteravond wel een kop cappuccino, 2 droge witte wijn gehad en 1 bitterbal).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:41

Vliendertje schreef:
Ik gebruik voor salades de Mayo uit Duitsland. Weinig kcal. Deze is zuurder dan die in NL maar voor een tonijn salade prima. Maar die ga ik echt niet over m’n patatje doen :Y)

De enige eiwitrijke toetjes die goed te doen zijn vind ik van ehrmann. Verder nog niks lekkers gevonden :') tevens jammer dat ze zo duur zijn.
Dat vind ik van veel producten. Bijv oppo ijs. Bizar duur :(

Ik heb HelloFresh (50% korting *\o/* ) besteld en gekeken naar kcal. Nu had ik een gerecht voor 560 kcal. Top!

Staat er op de kaart die er bij zit 860 kcal per portie |( Balen!
Even kijken of ik deze wat kcal armer kan maken. Zo zonde dit. Alhoewel ik het had kunnen verwachten met de ingrediënten die er in zitten.

bij Hellofresh zitten inderdaad veel calorierijke gerechten, maar de hebben ook elke week een aantal gerechten in de categorie Caloriebewust en dat scheelt echt wel veel!
Nadeel is wel dat ze bij sommige gerechten kleine porties gewoon aanvullen met veel sla :Y) .

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:48

Ik vind de proteïne pudding van melkunie, lindahls en de lidl eigen merk allemaal erg lekker. Proteïne kwarkjes van de aldi ook. En als snelle maaltijd vind ik de risotto, green curry en tikka massala van lazy vegan erg lekker. Ben niet veganistisch hoor en vind vleesvervangers niet snel lekker maar deze maaltijden zijn heerlijk. Koop ze wel eens in de bonus bij de AH voor in de vriezer. Als je snel moet even ontdooien in een pan en klaar.

Verder eet ik vaak kwark als lunch. Wel altijd met iets erdoor maar dat verschilt heel erg.

Vind even wat groente uit de diepvries (meestal broccoli) wokken met wat wokolie en kruiden ook lekker en makkelijk.

Ik eet ook gewoon alles waar ik zin in heb als het maar in mijn caloriebudget past. De hoofdmaaltijden gaan wel goed maar tussendoor snacken is echt een probleem. Ik red het niet met 3 maaltijden per dag en vind alles wat zoet is lekker := op werk een gevulde voorraadkast en koelkast helpt niet mee.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:55

Aight schreef:
bij sommige dingen vind ik het de switch niet waard (zoals chips), maar bij andere dingen wel, zoals 30+ kaas op een tosti (ipv 50+). Of regelmatig gehakt wisselen voor vega gehakt (de helft van de kcal) als het in een pastasaus gaat.

Ik vind die hipro choco mousse wel te hachelen :') Niks te vergelijken met echte chocolade mousse (absoluut niet), maar ik eet liever die bak leeg dan een bak kwark. En dat is qua kcal hetzelfde :D

De vega gehakt is dus het proberen waard? In bijv lasagne, is dat te doen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:13

Vliendertje schreef:
Aight schreef:

ik ben even zo vrij om in te breken, maar ik vind van wel!
De lasagne die mijn vriend maakt met vega gehakt vind ik zelfs lekkerder dan met gewoon gehakt :o .
Het is iet zoeter en smeuïger.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:32

Josien_ schreef:
Vliendertje schreef:

ik ben even zo vrij om in te breken, maar ik vind van wel!
De lasagne die mijn vriend maakt met vega gehakt vind ik zelfs lekkerder dan met gewoon gehakt :o .
Het is iet zoeter en smeuïger.

Ja dit, ik pak de vegan rulstukjes van de AH. Het wordt idd ietsje smeuïger maar geeft verder eenzelfde structuur als met gewoon gehakt. Vooral in sausgerechten proef ik het niet terug. In wraps (waarbij minder saus zit) merk ik dat de structuur iets fijner is (daar laat ik mijn gehakt in grovere brokjes vaak).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:29

Zo, de moeilijke woensdag ook achter de rug := De kinderen zijn dan vrij (de oudsten s middags en de jongste de hele dag) en die eten de hele dag door zowat. Appeltje hier, crackertje daar, tosti’s tussen de middag, schaaltje chips halverwege de middag. Maar ik heb deze dagen nog níet gezondigd, dus ik ben (nog wel dik) tevreden :D

Wij eten wel vlees, ik denk dat dat gezonder is dan veel vega dingen. Maar wel alleen biologisch en we eten wel veel minder dan de gemiddelde nederlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:51

Nou ik ben wel ff keihard de mist in gegaan vandaag.
Hoofdpijn, ongesteld, pruttelende darmen en stress van een tentamen.

Thuis een blikje cola uit de koelkast getrokken en chips. Gewoon zonder er bij na te denken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:19

:(:) zo in die periode moet dat maar hoor. Morgen een nieuwe dag!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:39

Dat soort dagen heb ik ook regelmatig en voor mij helpt het om niets in huis te hebben of 1-2 kleine verpakkingen ofzo.
Moet er wel bij zeggen dat ik alleen ben, dus geen partner/huisgenoten om rekening mee te houden ofzo.

Struikelpunt is wel dat ik 3 supermarkten op kruipafstand heb die van ma-vrij 8-20/21u en zondag van 10/12-18u open zijn waardoor de verleiding om ff snel wat te halen soms heel groot is. :+
Om dat te voorkomen zorg ik dat ik gezondere dingen in huis heb zoals ongezouten noten(mixen), zoute magnetronpopcorn, rijstwafels met smaak (kaas, paprika, barbecue :9), paprika, waspeentjes, komkommer en fruit.
En met een volle maag en redelijk zen hoofd naar de winkel, nog net niet letterlijk oogkleppen op bij de schappen met chips etc of met mezelf afspreken dat ik 1 zakje mag uitkiezen en 1 blikje/flesje frisdrank en daar tot het weekend mee moet doen.
In het weekend ben ik vaak wat losser erin, niet dat ik me compleet klem vreet ofzo maar als er dan eens wat meer in mijn karretje valt is dat prima.

Ik kom wel van dagelijks een grote zak chips, een zak drop en een grote reep chocolade plus een grote fles frisdrank en heel onregelmatig en vooral makkelijk en ongezond eten.
Sinds ik het snacken flink geminderd heb, regelmatiger en gezonder eet raak ik al gewicht kwijt zonder echt extra te bewegen ofzo.
Dit volhouden en verder verbeteren is mijn grootste doel, dat ik daarbij inmiddels een kledingmaat kleiner ben (vooral omdat ik niet meer zo opgeblazen ben) en wat lichter weeg is mooi meegenomen.
Uiteindelijk hoop ik wel weer in de 2 cijfers voor de komma te komen maar als dat 5 jaar duurt is dat ook prima. :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:00

Beetje balen Renee, maar wel begrijpelijk. Morgen gewoon weer met goede moed verder. Af en toe de mist in gaan we allemaal, als je je daar maar niet door laat frustreren en de goede draad weer oppakt is er niks aan de hand.

Lijkt me een goed vol te houden plan Lor1. De kilo's zijn er niet in 1x aangekomen en hoeven er dus ook niet in 1x af.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:15

Lor1 jij geeft mij hoop!
En ik hoop zover te komen als waar jij nu bent, denk dat ik me dan ook al een stuk prettiger voel.

Balen Renee, hier ook vandaag de mist in.
Begon heel goed met mijn ontbijtje maar helaas.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:33

Knap Lor1!!! _/-\o_