Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:25

Bedankt voor de reacties op mijn loopje gisteren.

MuSLi schreef:
Wat lastig @Helderder. Wat voor training doe je nu? En hoe bouw je die op?
Misschien verwacht je momenteel teveel van jezelf, waardoor alles je tegen lijkt te staan...

Migraineklachten na het lopen zijn ook echt niet tof. Enig idee waar dat vandaan komt? -O-
Misschien span je onbewust spieren aan die ervoor zorgen dat het getriggerd wordt?

Ik ben aan het opbouwen naar 5 kilometer (of vooral; 32 minuten aan één lopen) door middel van de lessen van Evy. Ik loop gemiddeld 2-3 keer per week en herhaal heel vaak weken omdat ik dan de overgang als te zwaar ervaar. Dus afgelopen maand ben ik al bezig met de één na laatste week van Evy. (13L, 2W, 13L, 2W, 8L). Tussendoor doe ik dan ook wel eens een les van nog eerder (bijvoorbeeld 5L, 8L, 2x 10L afgewisseld met wandelen).
Er zit altijd minimaal een rustdag tussen mijn trainingen maar vaak 2 of 3.

Ik loop wel ontspannen en weet vrijwel zeker dat het niet vanuit (spier)spanning komt maar door de te zware inspanning.
Heb er zelf nog weer een nachtje over geslapen en denk dat dit ook weer hoort bij hoe het over het algemeen met me gaat na corona te hebben gehad. Slecht belastbaar, hoge hartslag, en dus al snel een te zware inspanning wat m'n migraine triggert. -O- En daar word ik dus echt een beetje moedeloos van, want het gaat zo traag en minimaal vooruit. En ben het niet gewend, want al zo vaak eerder het op moeten bouwen maar dat ging op een veel lagere hartslag, hoger tempo en ik hoefde al zeker geen lessen van een beginnersschema te herhalen.

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 13:42

Kan idd goed de nasleep van corona zijn. Wanneer heb je corona gehad?

Hoor helaas van meer mensen die er echt veel last van houden nadat ze besmet zijn geraakt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:47

Dilan93 schreef:
Kan idd goed de nasleep van corona zijn. Wanneer heb je corona gehad?

Hoor helaas van meer mensen die er echt veel last van houden nadat ze besmet zijn geraakt.

Oktober 2020, dus al lang geleden. Daarom raakt m'n geduld op. -O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 13:53

Oei, dat is idd wel heel lang geleden.
Dan snap ik ook wel dat je geduld op is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 11:38

Gisteren bij de fysio geweest.
Kuit weer lek geprikt. :+ Knie heb ik geen last van, maar de kuit zat best wel vast. Kan ook komen door de overgang van haklanding naar voorvoetlanding. Advies is om goed te strekken.

Maarrrr, ik heb groen licht voor een najaarsmarathon. *\%/*
Wel met advies om vanaf mei al met een schema te gaan beginnen en mijn krachttraining te blijven doen. Daarnaast blijf ik wel onder begeleiding bij de fysio.

Nu eerst naar de 10,5 km van Rotterdam toewerken. Heb de week daarvoor een controle bij de fysio.
Dan na 10 april 1 á 2 weken wat minder intensief trainen, om vanaf half april/ mei de voorbereiding in te gaan.

En nu maar hopen dat ik dit keer wél blessurevrij blijf :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:51

Wat gaan jullie hard! In dit topic en op de schoenen :D

Dilan, superfijn! Yay *\o/*
Wat een bikkel ben jij!

Als echte westerling in Zuid Limburg had ik gisteren wel moeite met de paadjes hier. Glad, stenen, geulen, modder en die heuvels. Altijd als ik die heuvels wandel denk ik: “ik wil rennen”! En als ik ze ren wil ik vooral naar huis :')
Ik hield het wel langer vol dan m’n hond. Ik wilde minimaal 15 km doen maar hond vond het na 6,5 helemaal gescheten en heeft alleen maar achter me gelopen. Heel irritant met heupgordel dus na 10 km toen we weer dichtbij ons beginpunt kwamen er de brui aan gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:52

Dilan93 schreef:
Gisteren bij de fysio geweest.
Kuit weer lek geprikt. :+ Knie heb ik geen last van, maar de kuit zat best wel vast. Kan ook komen door de overgang van haklanding naar voorvoetlanding. Advies is om goed te strekken.

Maarrrr, ik heb groen licht voor een najaarsmarathon. *\%/*
Wel met advies om vanaf mei al met een schema te gaan beginnen en mijn krachttraining te blijven doen. Daarnaast blijf ik wel onder begeleiding bij de fysio.

Nu eerst naar de 10,5 km van Rotterdam toewerken. Heb de week daarvoor een controle bij de fysio.
Dan na 10 april 1 á 2 weken wat minder intensief trainen, om vanaf half april/ mei de voorbereiding in te gaan.

En nu maar hopen dat ik dit keer wél blessurevrij blijf :=

Najaarsmarathon? Hoor ik daar Amsterdam?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:07

Wat een prachtige omgeving, Lisitano! Mooie hond heb je trouwens.

Goed nieuws, Dilan! +:)+
Toen ik omschakelde van haklanding naar voorvoetlandig heb ik ook onwijs last van m'n kuiten gehad. :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 12:23

Lisitano, wat een gave hond heb jij <3 lijkt een husky, of zie ik het verkeerd?

Imay, denk idd Amsterdam. Al is er ook Eindhoven nog, mocht Amsterdam uitverkocht zijn.
Zat ook te kijken naar Etten-Leur. Die is eind oktober. Maar de tijdslimiet is 5u tov de 6u voor de andere 2. Nou denk ik dat 5u ook wel lukt, maar heb liever ruime marge :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:49

Fijn Dilan dat je weer volop kunt trainen!

Lisitano, heerlijk die paden :D

Ik ben in de loop van mijn werkdag gisteren ziek geworden. Ging rillend van de koorts met enorme koppijn en keelpijn naar huis. Kon bijna niet autorijden.
Is het eindelijk mooi weer vandaag, ben ik beroerd. Pfff ik baal.
Morgen ook maar ziek gemeld. De koorts is nu gelukkig wel weg.
Hopelijk ben ik voor zondag opgeknapt voor mijn loop met Duke. Want daar heb ik heel veel zin in. Dus ik doe extra rustig aan vandaag en morgen.
Corona zelftest gelukkig negatief.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:15

Dilan wat fijn dat je groen licht hebt van je fysio en gericht kunt gaan trainen! *\o/*
Lisitano, wow pittig parcour had je uitgekozen. Ik snap je hond wel haha.
Vervelend dat je ziek bent geworden Supervixen, beterschap! Hopelijk snel weer up and running.

Ik had eigenlijk een extra rustdag ingepland maar dit weertje... <3 misschien toch maar even een kort rondje.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:42

Supervixen schreef:
Fijn Dilan dat je weer volop kunt trainen!

Lisitano, heerlijk die paden :D

Ik ben in de loop van mijn werkdag gisteren ziek geworden. Ging rillend van de koorts met enorme koppijn en keelpijn naar huis. Kon bijna niet autorijden.
Is het eindelijk mooi weer vandaag, ben ik beroerd. Pfff ik baal.
Morgen ook maar ziek gemeld. De koorts is nu gelukkig wel weg.
Hopelijk ben ik voor zondag opgeknapt voor mijn loop met Duke. Want daar heb ik heel veel zin in. Dus ik doe extra rustig aan vandaag en morgen.
Corona zelftest gelukkig negatief.

:oo Oei oei! Ja, ik hoop het ook! Sowieso vervelend dat je ziek bent, dus hoop dat je snel opknapt. En ook zodat we zondag kunnen gaan rennen, maar ook al ben je opgeknapt, is het nog wel even de vraag of het dan verstandig is gelijk zo'n stuk te doen. Houd me op de hoogte. En ik duim dat het door kan gaan, maar begrijpelijk als het niet kan.

@Dilan: Wat fijn! Dus de voorpret voor de najaarsmarathon is begonnen!

@Lisitano: wat een prachtige plaatjes! Lijkt me heerlijk daar te lopen.

Edit: gisteravond training op de baan. Voor wie in een groep loopt, is het vast herkenbaar dat er bepaalde tempo-sub-groepjes zijn. Je loopt toch vaak met dezelfde mensen tijdens de training. Door mijn marathontraining ben ik blijkbaar toch wat sneller geworden en ineens liep ik bij een groepje die normaal een stuk sneller loopt. Ik zei nog: lopen jullie nu zoveel langzamer dan normaal? Maar nee, ik liep gewoon wat sneller dan normaal. Dat voelt toch wel echt heel gaaf. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:59

Ik hou je op de hoogte. Ik baal enorm.

Fijn gevoel dat je met een snellere groep meeliep!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:15

Fijn dat je sneller wordt Duke! :D
Idd al een beetje voorpret. Maar ook wel een beetje de kriebels hoor.
Niet alleen vanwege de blessure, maar ook omdat overal staat dat je al minstens een paar halve marathons gelopen moet hebben voor je eraan begint.

Nou heb ik in 2018 wel een aantal halve marathons gelopen en zat ik voor mijn blessure op 18 km training, maargoed.
Zowel mijn hardlooptrainer als de fysio zeggen dat ik niet onrealistisch ben (zeker omdat ik geen bepaalde eindtijd in gedachte heb), dus daar vertrouw ik op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:42

Dat ga je echt wel halen hoor, tijd zat!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:05

Hi! Ik heb al die weken mee gelezen hoor. Jullie gaan lekker allemaal! Ik ben al die weken onder behandeling van de fysio geweest en ben om te beginnen 2 tot 3 keer in de week opbouwend gaan sporten. Op m'n schouder na ben ik nu al een aantal weken (zo goed als) klachtenvrij. Net dus maar m'n hardloopschoenen aangedaan en op pad gegaan. Vond het spannend want de laatste keer vond m'n kuit het maar niets, maar het ging prima. Merk dat ik het niet gewend ben, maar geen pijnklachten. De eerste 10x 1 minuut wandelen 10x 1 minuut hardlopen zijn een feit en gingen makkelijk. Hopelijk kan ik nu wel gewoon naar die 5 kilometer gaan toewerken. We zullen zien, rustig aan opbouwen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:35

+:)+ Het begin is er, Faringo. Goed bezig!

Balen dat je niet fit bent, SV. Hopelijk knap je snel op voor je loopje met Duke.

Lekker dat je het snellere groepje kon bijhouden, Duke.

Gaaf dat je Amsterdam wil gaan lopen, Dilan. Ik ga de halve lopen, samen met twee collega's.

Helderder nog even lekker gelopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 17:57

Faringo, heerlijk om weer op te bouwen :D

Puera, ohh dat is gezellig :j
Wordt dit je eerste HM, of al vaker gelopen?

Mijn rondje zit er weer op.
In mijn hoofd ging ik een rustig, soepel rondje lopen.
In werkelijkheid lag het tempo de eerste 2 km te hoog voor mijn doen, ging mijn hartslag te hoog en viel het nogal zwaar :')

Maargoed, de knie hield zich koest.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:21

Jullie zijn ook lekker bezig!
Iedereen vandaag ook genoten van het heerlijke zonnetje?

______

Hier weer heerlijk gelopen! Vandaag een heerlijk rondje gerend.
Zo blij met de zon!

Afbeelding
Ik moest mijn rondje groter maken maar heb wel minder kms dan andere dagen xD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurijk weer een foto van mijn maatjes

Afbeelding
Was vergeten een foto te maken en Jinn ging in de mand liggen en Jaxx vond dat ie er ook bij moest. Dat past natuurlijk niet en dat vond Jinn ook xD

Jinn en Jaxx vinden het echt super leuk! Dat motiveert mij ook om te gaan.
Ik doe nog steeds les 1 maar ik ben nu binnen enkele tellen alweer goed ook adem alleen tempo is nog vrij laag maar Evy (xD) zegt dat dat niet erg is.
Denk vrijdag of het weekend maar les 2 beginnen.

Al met al weer heerlijk gelopen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:21

Dilan wat heerlijk dat je goedkeuring hebt gekregen om te gaan trainen voor een najaarsmarathon!

Lisitano mooie paadjes zeg en gezellig met de hond.

Vervelend dat je ziek bent geworden SV, hopelijk zijn het geen naweeën van je corona besmetting laatst en ben je snel weer op de been!

Duke wat goed ineens met een snellere groep mee lopen :)

Faringo fijn dat het begin er weer is, nu rustig opbouwen.

Het is vandaag echt heerlijk loop weer, ik heb er net een kleine 9km op zitten en dat was echt genieten :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:29

Dilan93 schreef:
Puera, ohh dat is gezellig :j
Wordt dit je eerste HM, of al vaker gelopen?
Ik heb sowieso al drie keer een halve gelopen, en ik hoop daar nog zeker twee aan toe te kunnen voegen dit jaar. Amsterdam zou dan mijn zesde worden, en derde dit jaar. #overmoedig?

Fanatiek, Jesdajinn! Mooie foto's!

Ik heb tussen de middag lekker gewandeld. Morgen weer met de collega's lopen. Onze trainster heeft een weekje vrij dus we gaan een lekker duurloopje doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:42

Kylan, ik had een negatieve zelftest.
De hele dag op de bank gehangen. Frustrerend! Jaloers op jullie loopjes.

Zeker niet overmoedig puera, je kunt meer dan je denkt!

Goed bezig JesdaJinn. Fijn rondje zo met de honden.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:56

Lisitano: zag er weer super uit je rondje! Jammer dat je je plan moest bijstellen doordat de hond geen zin meer had… :Y) Hahaha zie de discussie zo voor mij

Dilan: wat een heerlijk vooruitzicht voor jou! Ik volg je opbouw en ondervindingen graag. Have fun met alle trainingen met dit leuke doel.

Imay: voor jou een thuiswedstrijd toch in Adam toch? Hoe gaat het met je kikathlon voorbereidingen? Ben je er druk mee?

SV: Onoo- dat is een vervelende toegift na je Corona besmetting. Het leek al zo snel goed te gaan met het hervatten van je rondjes. Balen!
Misschien een troost- je bent niet de enige : hier ook echt beroerd vanaf maandag nacht. Koortswangen en hoofd vol s%¥t en als een zombie de dagen door.
Bleegh- wat een ellende maar ook mijn thuistest was negatief.
Beterschap daar!

Duke: wat zou ik graag een keer om het hoekje van jouw loopgroep trainingen willen kijken. (Lees:meedoen)
Lijkt mij super motiverend en hoe gaaf dat je gewoon een level sneller erbij hebt! Goed zeg! *\o/*

Faringo: wat een super nieuws na zo’n lange tijd niet te kunnen lopen met je blessure! Blij voor jou en keep up goodwork (de paaseitjes zijn nu wel gesneuveld: ziek en zielig want kan niet rennen #sorry)

Jesda: wat een enthousiasme! Je hebt de smaak te pakken hè?

Succes morgen Puera - pik wat km’s voor mij tijdens je duurloop! +:)+

Kylan ook weer gelopen, 9km met dit weer van vandaag!?! Ik. Wil. Ook! #)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:30

JesdaJinn, mooie omgeving om te lopen :j

Kylan, mooie afstand :j was er idd heerlijm weer voor.

Puera, niet overmoedig hoor, zolang je maar goed naar je eigen lichaam luistert.
Ik deed dat in 2018 niet. Zo liep ik bvb de ene week de HM in Tilburg en de week erna 19 km obstaclerun.
Liep toen sowieso iedere maand minstens een 21 km training of 19k obataclerun. Heb geen blessure opgelopen, maar wel overtraind geraakt. Vooral mentaal eigenlijk.
Maar zolang je voldoende rust neemt tussendoor, kan 6 stuks per jaar best :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:43

Ik heb mezelf op die manier eind november stuk gelopen. := Op de ene zondag 18 km getraild, de zaterdag erop 10 km op een flink tempo en een week erna 21 km op flink tempo. Was niet handig niet. :+ Een oude blessure is weer op komen zetten maar we gaan weer de goede kant op. Ik laat mijn tempo eerst voor wat het is. Mijn basistempo is gemiddeld 10 km/u (6:00/km) dus dat een prima tempo. Eerst maar weer meer kilometers in de benen en pijnvrij blijven. Die halve marathon onder de twee uur zit er wel in, komt vanzelf. :j Ik moet m’n krachten verdelen, niet alles tegelijk willen.

Overigens waren die drie halve marathons uit mijn vorige post niet van dit jaar. Ik zit al sinds december half in de lappenmand. :+
Mijn eerste halve was Sneek in 2018, en dezelfde nog een keer in 2019. M’n laatste was in november vorig jaar.
Voor dit jaar staat Sneek weer op de planning (juni), begin september eentje in Appelscha en dan in oktober Amsterdam.