Dinopino schreef:Interessant dus wanneer ik naar een dokter zou gaan, dan geeft hij mij een medicijn en dan is wetenschappelijk bewezen, dat ik genees. Handig, waar vind ik zo'n dokter met een medicijn die keer op keer bewezen heeft bij iedereen hetzelfde genezingsproces in te zetten.
Statistisch gezien zul je inderdaad genezen als wetenschappelijke onderzoeken dat uitwijzen. Mits deze onderzoeken aangeven dat de kans groot is dat je zult genezen.
Mijn vader heeft een behandeling voor een specifieke type kanker gehad. De wetenschappelijke onderzoeken gaven aan dat de kans op genezen 25% was. Dus dan gaat het genezen natuurlijk voor ongeveer 75% niet op.
Dan zijn er nog specifieke factoren die een uitzondering kunnen vormen. Bijvoorbeeld door genetische factoren of factoren die van invloed kunnen zijn op het medicijn (bijv. een allergie).
Wetenschappelijk onderzoek voor een medicijn wil niet zeggen dat je een chemokuur krijgt voor een schimmelinfectie en dan zult genezen. De onderzoeken zijn gericht op een type medicijn voor een type aandoening. Zal genezing 100% zijn? Dat zeker niet altijd, maar je zult wel de grootst mogelijke kans krijgen om beter te worden.
Daarom de vraag naar onderzoeken. Dat je buurman last heeft van hooikoorts (N=1) wil niet zeggen dat in het hele dorp alle mannen last hebben van hooikoorts. Pas na een representatief statistisch onderzoek kun je daar een uitspraak over doen. Lees bijvoorbeeld: https://www.scribbr.nl/statistiek/stati ... ificantie/
Maar goed, ik ben een beetje bang dat ik letters en tijd aan het verknoeien ben.