Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:07

Over de 400 in mijn veiligheidsregio ruim 170 meer dan twee dagen geleden. Waar we eerder wat achterliepen lijkt het nu hier flink fout te gaan langzaam -O- al blijft het % besmettingen gelijk. Er wordt opeens fors meer getest. Ik vermoed dat dat de 5 dagen na contact, klachtenloze mensen zijn. Maar dat is dan best schrikken. Die hadden voorheen doorgelopen. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:12

Winged schreef:
RTV Drenthe houdt een vrij handig overzicht bij met hoeveel besmettingen er per gemeente zijn per dag. Moet wel zeggen dat ik elke keer opgelucht ben dat de koploper nog steeds een andere gemeente is := (Drenthe heeft 131 nieuwe besmettingen vandaag)

Die waren vorige keer ook al de koploper. :+
Denk toch dat het wel sociaal economische oorzaak heeft.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 11-12-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:13

Ze gaan de maatregelen sowieso nog wel aanpassen gok ik. Al is het maar om die belachelijke dinershows in hotels te kunnen verbieden. Ik snap dat je de randen van de regels opzoekt hoor als hotel. Maar laten we het gewoon even niet doen. Als zoiets gewoon door kan, had de horeca ook wel open gemogen voor de feestdagen >;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:28

Morrie schreef:
dat kan op https://bddataplan.nl/corona/ als je op clusters klikt.

Ah thanks!

Vnl Scholen en woonvoorzieningen, als ik het schema goed bekijk
specifiek voor deze regio: bijv een school met meer dan 20 leerlingen besmet, ja dat tikt dan even aan in het dagtotaal...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:33

Dat ze de scholen nou niet gewoon sluiten he...ik snap dat niet!! veel van die jongelui Staan op hun vrije uurtjes wss in de supermarkt de vakken te vullen waar wij dan weer onze boodschapjes doen. En zo blijven we aan de gang.

Het dorp waar wij wonen ( Woudenberg) staat in de top 5 met besmettingen. Ook Veel schoolgaande jongelui besmet.
Ze hebben hier bij de AH het hok met de karretjes en de handige ontsmettings machine in de fik gestoken. Idioten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:59

Popstra schreef:
Dat ze de scholen nou niet gewoon sluiten he...ik snap dat niet!! veel van die jongelui Staan op hun vrije uurtjes wss in de supermarkt de vakken te vullen waar wij dan weer onze boodschapjes doen. En zo blijven we aan de gang.

Het dorp waar wij wonen ( Woudenberg) staat in de top 5 met besmettingen. Ook Veel schoolgaande jongelui besmet.
Ze hebben hier bij de AH het hok met de karretjes en de handige ontsmettings machine in de fik gestoken. Idioten!

Dat ligt niet aan Corona want in Woudenberg gaat er elk jaar in december het eea in de fik.

Ik denk dat de scholen sluiten voor pubers echt enorm slecht is en alleen in uiterste noodzaak gedaan moet worden.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:41

Eerst gewoon meer testen.
Zo was er gisteren hier een school met 100 leerlingen getest en maar 1 positief bevonden. Om daar dan de school voor te sluiten is dan onnodig lijkt mij. Je moet ergens ook de instelling die wel echt goed hun best doen ook een kans geven en gericht de instellingen sluiten waar het een rommeltje is. Als je gewoon maar alles dicht gooit verlies je ook de wil om er het beste van te maken (wordt immers toch niet gewaardeerd).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:47

Popstra schreef:

Kan je ook stellen dat die bijbaantjes maar even minder belangrijk zijn. Kunnen mensen die hun baan verliezen dat werk doen. Kost de supermarkten natuurlijk wel veel geld.

Omgekeerde wereld natuurlijk. School is meer dan alleen leren. Streng zijn op testen en eventueel dan sluiten is beter. Waarom is het vooraf nodig om scholen te sluiten..
Jongeren achteraf uit de criminaliteit halen is ook niet heel fijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:55

Wat scholen en bedrijven betreft , inzetten op sneltesten. Hele school op 1 dag test afnemen en de positieven een pcr test en in quarantaine en het gezin ook testen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:02

bigone schreef:
Wat scholen en bedrijven betreft , inzetten op sneltesten. Hele school op 1 dag test afnemen en de positieven een pcr test en in quarantaine en het gezin ook testen.

Hier ben ik het mee eens. Hier zijn wij nog steeds veel besmettingen door ouders (die besmet zijn op werk), sport of bijbaantjes. Bij die laatste 2 komen alle scholen ook nog eens samen.. dat helpt ook niet.
Nu is het bij ons nu wel rustig. Gelukkig nog niemand (ook niet van familie) die heel ziek is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:04

Cer schreef:
Even in het algemeen.. ik las onder andere deze oplossingen:

Citaat:
In de praktijk zou ik zeggen:
1. begin met beter BCO-onderzoek dat ook schaalbaar is afhankelijk van het aantal besmettingen, waarbij je snel een goed beeld krijgt van waar besmettingen zich voordoen (zowel welke situaties als wie)

Wat gaat daar nu niet goed, en hoe kunnen ze dat beter doen?
meer lokaties? meer personeel? (en zo ja, waar komt dat personeel vandaan?)

Briljant idee hoor. Maar ze werken al lang met schaalbaar BCO. Al maanden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:07

Iedereen die ik ken die besmet geraakt is heeft dit via volwassen contacten, de meeste hebben niet eens kinderen.
Ik ben ook echt voorstander van scholen flink doortesten en goed gedrag belonen (open blijven dus). Je wil uiteindelijk dat iedereen zijn best doet ipv gewoon gelijk de armen laat hangen omdat je toch aan de overheid overgeleverd bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:19

bigone schreef:

Zolang een negatieve antigeentest nog steeds gevolgd moet worden door een PCR om betrouwbaar te zijn heb je daar niks aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:44

verootjoo schreef:
Popstra schreef:

Dat ligt niet aan Corona want in Woudenberg gaat er elk jaar in december het eea in de fik.

Dat zeg ik ook niet! Vind het alleen schandelijk. De AH inversteerd in een mooi systeem en dan hup de fik er maar in want we zijn zo lekker baldadig elk jaar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:56

Cer schreef:
Even in het algemeen.. ik las onder andere deze oplossingen:

Even vooraf omdat ik denk dat het dan ook makkelijker is om de andere dingen te volgen: corona is besmettelijk maar tegelijkertijd ook weer niet onmogelijk aan te ontkomen. Ook met niet-perfecte middelen kun je een situatie krijgen waarin het aantal besmettingen afneemt. Dat is voor de zomer gebeurd, toen het zelfs bijna weg was, en rond de herfstvakantie waar het in elk geval wel even afnam.

Dat lijkt me dus een belangrijk uitgangspunt: proberen om op zoveel mogelijk manieren de manieren van besmetting te remmen. Geen van de manieren waarop dat gebeurt hoeft op zichzelf 100% waterdicht te zijn - als je imperfecte maatregelen een tijdje volhoudt en ze steeds een beetje nauwkeuriger maakt dooft het ook uit.

En een ander punt dat een paar keer terugkomt is: wie gaat dat betalen. Maar. Wie betaalt het nu? Uiteindelijk is het indammen van corona al heel snel aantrekkelijker, financieel, dan eindeloos door allerlei dingen dicht te houden. Ook zijn er nu bedrijven die steun krijgen, worden mensen doorbetaald terwijl ze niet kunnen werken, etc. Als je dat meer in algemene zin kunt benaderen, kun je proberen om de mensen zo in te zetten dat ze meehelpen aan het stoppen van corona. (En wat mij betreft niet eens onder dwang: er zijn genoeg mensen die willen werken, gebruik die inzet vooral eerst.)
Wat mij betreft betalen we dat uit de algemene middelen - en verspreiden het daarmee veel beter dan wat nu gebeurt: dat het soms betaald wordt door degenen die hun spaargeld zien verdampen, of door schuldeisers die het niet redden. Of de mensen waar hun tijdelijke contract stopt en die nu teruggaan in inkomen en misschien nog wat ww hebben maar daarnaast niet zoveel.

Er wordt al heel veel betaald... alleen op zo'n manier dat het niet helpt om de situatie op te lossen.

Er is een gezondheidseconoom (Xander Koolman) die voorrekende dat de schade van corona zo groot is, dat het bijna iedere investering waard is om het te stoppen.
Dat geldt zeker ook als je bedenkt dat er veel mensen langdurig ziek worden en dat dat heel veel impact kan hebben. Hoe sneller we het echt onder controle krijgen, hoe goedkoper het uiteindelijk is voor ons allemaal. Dus zou er heel veel moeten kunnen.

Anyway, onwards :)

Citaat:
Citaat:
In de praktijk zou ik zeggen:
1. begin met beter BCO-onderzoek dat ook schaalbaar is afhankelijk van het aantal besmettingen, waarbij je snel een goed beeld krijgt van waar besmettingen zich voordoen (zowel welke situaties als wie)

Wat gaat daar nu niet goed, en hoe kunnen ze dat beter doen?
meer lokaties? meer personeel? (en zo ja, waar komt dat personeel vandaan?)

Op dit moment is het BCO in een aantal regio's weer afgeschaald, daarnaast is BCO erg gericht op het heel exact bepalen van individuele besmettingen, wat heel arbeidsintensief is (je gaat van 1 individueel persoon na met wie die allemaal contact heeft gehad.) De andere kant daarvan is dat er een boel grenzen aan gesteld zijn wanneer iemand niet onder dat contactonderzoek valt.
Uitendelijk is van zowat de helft niet bekend waar de besmettingen zijn opgelopen.

Ik zou daar graag een soort verschillende zoomniveau's in hebben, waarbij je bij veel besmettingen vooral ook inventariseert in welke situaties iemand is geweest. Zodat patronen zoals supermarkt, werk, sport, school, familie, etc duidelijk kunnen worden. Daarvoor heb je bovendien nodig dat je veel minder hele exacte definities hanteert maar probeert een schatting te maken van de waarschijnlijkheid. Dat vereist een andere benadering, maar het hoeft zeker niet onwetenschappelijk te zijn, en je kunt bij veel besmettingen met minder inzet meer in beeld krijgen. Is het aantal besmettingen dan minder, dan is het in beeld krijgen van individuele ketens weer van groter belang. Dit is dus een aanpassing die wel wat extra training vraagt en je hebt een andere vragenlijst en analyse nodig, maar je hoeft geen extra personeel in te zetten om toch een beter zicht op situaties te krijgen.

Ook is er een app, die misschien beter ingezet zou kunnen worden als we meer een idee hebben over wat we ermee willen. De techniek daarvan biedt namelijk meer mogelijkheden.

Citaat:
Wat doen ze met mensen die niet vertellen dat ze ziek, of die zich niet aan de quarantaine houden

Dat is (voor nu) nog geen enorm probleem omdat het nu vooral gaat over het terugbrengen van veel besmettingen.

Tegelijkertijd: het inzetten op medewerking is wel fijn, en het is ook goed om eens te kijken waarom mensen niet willen meewerken. Bij quarantaine: goed in beeld krijgen waarom mensen zich daar niet aan houden. (Waarbij wordt opgemerkt: 80% houdt zich eraan... wat aanzienlijk meer is dan hoe de meeste mensen zich aan medische voorschriften houden.) Maar meer is natuurlijk beter, dus dat is iets om nieuwsgierig naar te zijn. Als de bron-en-contacter mensen die bijvoorbeeld niet goed zijn met internet of organiseren meteen door kunnen zetten naar de hulplijn om boodschappen te regelen, helpt dat misschien al veel. En als er gedoe is op het werk en je krijgt meteen de mogelijkheid om hulp te krijgen van een arbo-dienst die de werkgever vriendelijk op kan bellen voor het thuiswerkplan (maar een fikse boete als de werkgever zegt dat de medewerker gewoon moet verschijnen) dan heb je wellicht ook daar al winst.

Oftewel: wat zijn redenen waarom mensen niet in quarantaine blijven en zijn daar situaties die je praktisch kunt oplossen, nog voor je iets hoeft te doen met handhaving?

Citaat:
2. maak testen nog vele malen laagdrempeliger, met minder invasieve testsoorten, mobiele testlocaties die alle kleine dorpjes en buitenwijken bedienen

wat is er nu hoogdrempelig aan de test? [/quote]

Met name in minder dichtbevolkte omgevingen kan een teststraat ver weg zijn / bijna niet te bereiken voor mensen die geen eigen vervoer hebben of zo ziek zijn dat ze daar niet kunnen komen.
Er is nu eindelijk een testbus die naar locaties toe kan. Maar ik snap echt niet waarom die niet vanaf augustus al paraat stond.

Citaat:
Bestaat er een minder invasieve testsoort? En zo ja, waarom is deze niet beschikbaar?

Er was sprake van onder andere een ademapparaat waar je in kunt blazen, en van speekseltesten met watjes waar je op kauwt. Dat zou zeker minder invasief zijn dan een swab in je neus want echt fijn is dat niet. Ik weet alleen niet hoe het er daar precies mee staat en dat is jammer. Wat daarin onder andere wel een aantal keer langskwam is dat men zoekt naar testen die op individueel niveau heel goed werken, terwijl je in het stadium waar we nu zijn vooral snel grote groepen potentiele besmetters weg wilt halen - waarbij je bovendien daarna gerichter met nauwkeurigere tests kunt verder gaan.
Maar dan zoek je dus andere eigenschappen in een test, en dat wordt niet echt gedaan omdat er heel erg vanuit een inflexibel model gedacht wordt waarbij je iedere besmetting als individuele besmetting precies wilt bekijken.

Citaat:
Als er meer testlocaties zouden moeten komen, moeten die ook bemand/vrouwd worden.. waar moeten die mensen vandaan komen? En, willen mensen dat werk wel doen?

Volgens mij zou personeel geen probleem moeten zijn - veel studenten en ook veel mensen uit bv de horeca of evenementen die dit wel zouden willen als het veilig kan en het een beetje goed geregeld wordt. (Daar ging wat mis, maar als je bv bij alle horeca nou gewoon het personeel dat het wil overneemt van de horeca die nu dicht is, kost het je misschien niet eens echt meer dan het ons anders aan ww, tozo of uiteindelijk faillissementen zou kosten.)

Citaat:
Citaat:
3. zorg dat alle mensen in de zorg een uiterst goed pakket aan maatregelen, goede beschermende middelen, en snelle opsporing tot hun beschikking hebben, veel beter dan er nu is. (Teveel mensen raken via de zorg besmet, vooral ook zorgverleners. Dat moet niet kunnen!)

Is er bekend hoe dat komt?

Ik weet niet of dat precies bekend is, maar er is bijvoorbeeld heel lang een richtlijn geweest die overduidelijk niet voldoende was om besmettingen te voorkomen. Zelfs nu heb ik het idee dat fatsoenlijke FFP2-maskers niet standaard zijn in de zorg. Dat helpt niet. Mensen die er wel om vroegen kregen zelfs negatieve reacties vanuit hun organisatie. En in vervolg daarop is het draagvlak bij een aantal zelf ook afgenomen, ze hebben zo vaak gehoord dat het toch niet nodig is, dat dat ook is wat ze zelf aannemen.

Ik denk dat daar veel te winnen valt.
Citaat:
Bestaan die maskers (ik weet dat 3d heel veel kan, geen idee of het er al is?)
Wat kost dat? voor hoeveel mensen moet dat? hoe gaat dat in zn werk? iedereen een mal van zn gezicht laten maken?

Ik heb ook geen idee of het er is. Maar ik zag onder andere deze op Bol: https://www.bol.com/nl/p/adembeschermin ... 011704122/

Er is ook een 3d-printercommunity die bereid is om te helpen met dingen te printen. Je kunt daarbij zeker werken met bv flexibele vormen of thermoplasten (zodat e het bv warm maakt met een fohn, iets bijbuigt naar wat goed voelt, en dan af laat koelen.)

Die methoden zijn er al, er is alleen heel weinig ruimte voor het doorontwikkelen. Vooral omdat er zo ontzettend lang is vastgehouden aan 'het werkt niet' is er weinig ruimte voor het uitproberen van dat soort dingen. Dat lijken me gemiste kansen, die bovendien de weerstand tegen bescherming in stand houden waardoor het moeilijker is om het te veranderen.

En ik weet dit niet he. Ik heb zo'n ding niet geprobeerd, ik heb geen intensief contact met mensen in de zorg en ik weet ook niet veel details van ontwerpen. Maar als er in maart / april meer aandacht gegeven was aan de mogelijkheid dat mondkapjes wel een rol kunnen spelen in bestrijding, was het bv veel aantrekkelijker geweest als opdracht aan opleidingen industrieel ontwerpen, om maar eens iets te noemen. Terwijl het gewoon niet echt aantrekkelijk is om aan de gang te gaan met iets waarvan de hele tijd gezegd wordt dat het onzin is. Ik weet niet wat dat ons gebracht zou hebben. Misschien niets. Maar misschien ook wel.

Citaat:
Citaat:
3. sluit alle niet-essentiele winkels voor even maar zet lokale bezorgdiensten op

wat zijn 'niet essentiele winkels?
Kledingwinkels? Of ook bouwmarkten?

Bouwmarkten ook - maar bedenk ook dat ik dat dus geen permanente maatregel wil laten zijn maar iets wat je heel kort doet. Lokale bezorgdiensten = dat je dus in principe winkels kunt bellen in de buurt en dat dat dan niet uit het centrale magazijn via pakketpost verstuurd wordt, maar gewoon vanuit de lokale winkel. Dat kost wat, maar dit zou dus zeker gedaan kunnen worden door mensen die anders geen werk hebben. In Amerika schijnt 'curb side pickup' ook wel goed te werken, waar je het aan een loket aan de straat kunt ophalen. Maar je gaat dan de winkel niet in.

Citaat:
Citaat:
4. bied een goede bezorgdienst die toegankelijk is voor iedereen (dus zonder minimumbedrag of extra kosten) voor de supermarktboodschappen - je kunt dit bv per wijk / straat doen en dan

Wie moet dat opzetten? Maw, wie gaat dat betalen?

Ik zou denken dat de lokale supermarkten het kunnen opzetten. Wie het gaat betalen: uit de algemene middelen maar ook gewoon uit de boodschappen. Je kunt namelijk ook een aantal dingen makkelijker maken als je het anders indeelt. Kijk naar Picknick: die doet dit al als hun bedrijfsmodel.
Verder viel het mij op (ik heb wel de boodschappenservice) dat het enorm inefficient is. Ik mag in principe zelf een tijd kiezen, wat betekent dat de vrachtwagens veel rijden (ipv dat er 1 vrachtwagen is die een flinke stapel voor de flat heeft) en het individueel afrekening kost ook veel tijd. Kijk naar hoe je dat een beetje kunt stroomlijnen en het wordt ook een stuk makkelijker om meer (kleine) bestellingen mee te nemen, zonder dat dat meer personeel hoeft te kosten. In de tijd dat 1 bezorger mijn boodschappen bezorgt met alle gedoe eromheen, zou diezelfde bezorger ook meerdere dozen voor meerdere deuren kunnen zetten bv. (Niet gezellig, niet de experience die men wil uitstralen... maar het is een richting die je op kunt denken.)

Citaat:
Citaat:
8. geef richtlijnen die niet alleen per situatie gelden maar ook per dag of week een richting geven aan hoeveel mensen je kunt zien, zodat je ook een beetje in kunt schatten of je de ruimte van de regels per situatie niet tot het uiterste max gebruikt. Dit helpt bovendien ook omdat er nu mensen zijn die niemand zien, en ook mogen weten dat ze als ze af en toe eens iets doen wat meer is dan 'blijf thuis en hou afstand' nog steeds heel weinig is... probeer voor iedereen een beetje meer gezamelijk gevoel te creeren van wat kan en wat niet, dat geeft perspectief en hopelijk een iets eerlijkere verdeling van de ruimte die er is.

Deze alinea vind ik heel vaag, zou je dit wat toe kunnen lichten?

Je kunt, ook als je je exact aan de richtlijnen houdt, nog steeds behoorlijk wat mensen zien. Dat is niet helemaal de bedoeling, maar wanneer is het teveel of wat is nog redelijk? En je netwerk kan onbedoeld en onbewust ineens veel groter zijn dan je denkt.
Ik geloof dat Belgie daar regels voor heeft gemaakt met de 'bubbels' maar helemaal precies heb ik dat niet gevolgd en het was ook niet altijd perfect.

Maar in Nederland is er eigenlijk helemaal geen aandacht voor. En dat hoeft niet eens meteen een vaste regel worden, maar gewoon een beetje gevoel voor hoeveel mensen je ontmoet in een week, en hoeveel mensen die dan weer ontmoeten, en hoe anderen dat doen. En ook zodat de mensen die echt bijna niemand zien, niet het idee hebben dat zij degenen zijn die nog minder moeten doen. Door daar concrete getallen over bv gemiddeld aantal contacten en ontmoetingen van te geven, is het misschien beter in te schatten voor mensen wanneer het toch beter wat minder kan.

Ik hoop dat het zo duidelijker is?

Citaat:
Citaat:
10. wees eerlijk over hoe dat gebeurt

Dat blijft lastig.. want politiek... helaas. Overigens, ook in het grotere bedrijfsleven wordt niet altijd overal eerlijk over gecommuniceerd..

Ik weet het, maar uiteindelijk levert eerlijkheid het meeste op in de maatschappij. (Bedrijfsleven is een ander verhaal, daar vind ik het ook niet goed maar ik ben bang dat ik aan mijn tekstlimiet ga komen als ik dit ook nog meeneem, en het heeft niet veel met corona te maken.)
De meeste mensen zijn nog steeds behoorlijk bereid om dingen gewoon te doen, omdat ze behoorlijk meewerkend zijn. Niet eens uit angst voor straf, maar gewoon, omdat beleefdheid en meewerkendheid voor een heleboel mensen normaal is. (Te makkelijk te vergeten als je sommige mensen hoort schreeuwen en eisen en weigeren en ruzie zoeken... maar zoveel meer mensen zijn aardig en behulpzaam. En hoe opener je bent over moeilijke afwegingen, maar ook over de onderliggende doelen, hoe meer mensen bereid zijn mee te werken.)

Citaat:
Dat had iemand misschien een paar maanden geleden al kunnen verzinnen.. ik vraag me af of de evenmentenbranche zelf niet iets aan had kunnen geven van 'dat kunnen wij'..

Dat hebben ze gedaan. Maar er was eigenlijk geen reactie. Ik weet dat er in juni heel even een soort opening was waarin er ook wat ruimte leek, maar toen gingen heel snel ook de vakantiebestemmingen weer open en ging het kabinet met reces en was er eigenlijk niemand meer die regie had over voorbereidingen voor het najaar. En... het besturen van het land en voorbereiden op dingen die komen gaan, dat is toch echt meer iets voor ons landsbestuur dan voor de evenementenbranche. Die zijn goed in het uitvoeren, maar zij bepalen het natuurlijk niet. Dus die verantwoordelijkheid ligt echt bij de regering die daar geen werk van hebben gemaakt.

Citaat:
Overigens zie ik het weer niet helemaal voor me.. 'een situatie' heeft ruimte nodig, is dat er? Als mensen bij elkaar uit de buurt moeten blijven, hoe ga je sociaal contact bewerkstelligen mbv de evenementenbranche.. Ik zie het even niet, wat is het idee dan?

Heel concreet zou je bv restaurants of ontmoetingsplekken kunnen opzetten op verlepte weilanden waar je niet precies anderhalve meter van de andere tafel zit, maar gangpaden van wel 5 meter. Extra klassenruimte met ventilatie. Meer vrije kantoorruimte, gespreksruimten... meer locaties voor (halve) schoolklassen. Mogelijkheden voor het buurthuis. Arcade-hallen met activiteiten op afstand. Veilige theaters.

Citaat:
Citaat:
12. hou via regelmatige tests en sneltests goed de vinger aan de pols zodat daar waar besmettingen optreden makkelijk even gepauzeerd kan worden

Dan moet daar wel voldoende van zijn.
Zijn die sneltests er? hoe betrouwbaar zijn die? Kunnen we al testen zonder symptomen, heeft dat zin?
Als dat soort testen er zijn, waar zijn die dan?

De tests bestaan al en zijn redelijk betrouwbaar.

Citaat:
Citaat:
13. maak Schiphol 1 levend teststraatgebeuren met hele strakke grenzen.

Dan zou je daar ook een sneltest systeem moeten hebben, want wat moet je er anders testen?
En daarna? mensen het advies geven 'blijf binnen want je hebt covid meegenomen'.. en hoe moet dan gecontroleerd worden dat ze dat daadwerkelijk doen? Lukt nu ook niet altijd..

Nu wordt het op geen enkele manier geprobeerd. We zouden kunnen beginnen met het proberen. Daar begint het namelijk meestal mee.

En dat is mijn boodschap: een heleboel imperfecte maatregelen samen kunnen toch genoeg zijn om het tij te keren. Geen van die dingen hoeft op zichzelf perfect te zijn, samen kan het al snel toch uitmaken. Zeker als je dat vanuit een groter geheel bekijkt zijn investeringen daarin al heel snel lonend - onder andere omdat het gaat om geld dat toch al in de maatschappij rondgaat, en als je stopt in coronabestrijding ipv alleen maar steun vanwege coronalockdown is het al heel snel zinnig. Als we samen nadenken over hoe we dat kunnen doen, denk ik echt dat we veel verder komen en dan zijn er heel veel dingen die geprobeerd kunnen worden. (En als we dan ook nog gaan samenwerken in Europa en wie weet straks zelfs weer wereldwijd...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:01

Ik zit nu op mn telefoon maar ik wil je wel bedanken voor je uitgebreide antwoord shadow :j ik ga het later nog beter lezen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:37

secricible schreef:
bigone schreef:

Zolang een negatieve antigeentest nog steeds gevolgd moet worden door een PCR om betrouwbaar te zijn heb je daar niks aan.

In delen van Duitsland gaan de scholen en winkels wel dicht. Snap niet waarom er hier altijd een ,,ja maar,, moet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:38

Omdat het een hele moeilijke afweging is die gemaakt moet worden waarbij er rekening gehouden moet worden met verschillende belangen.

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:40

Bij ons gaat vanaf morgen de horeca en winkels om 19:00 dicht en op zondag volledig.
Verder ook niets speciaals.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:16

verootjoo schreef:
Omdat het een hele moeilijke afweging is die gemaakt moet worden waarbij er rekening gehouden moet worden met verschillende belangen.

Als ik zie en hoor hoeveel mensen Haga en Baudet steunen, die alles weer vrij willen geven, dan begrijp ik best die afwegingen.
Je merkt dat het draagvlak voor de strenge maatregelen afneemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:30

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:

Als ik zie en hoor hoeveel mensen Haga en Baudet steunen, die alles weer vrij willen geven, dan begrijp ik best die afwegingen.

Precies. Dus zomaar alles dichtgooien kan mogelijk het beste zijn voor het indammen van corona, maar de kans is erg aanwezig dat we daarvan weer andere grote problemen krijgen.

Ik benijd degene die hierover beslissingen moeten maken totaal niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:38

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:

Goh een louche pandjesbaas die met drank op gerust achter het stuur kruipt en een zich boven iedereen verheven voelende complotdenker die wel in de politiek wil blijven, vooral voor het salaris anders kan hij geen huis kopen.
Het is maar waar je denkt wat te halen. Maar ze schreeuwen makkelijk alles open zonder oplossingen wanneer het totaal fout gaat .

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:08

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/11/zi ... n-a4023571

Ik werk al meer dan 20 jaar in ziekenhuizen en op slechts 1 afdeling was het überhaupt toegestaan om na 15 december nog vakantie te vragen....
We werken sowieso de feestdagen al... tenminste of kerst of oud en nieuw.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:09

Moeten jullie altijd alle feestdagen werken? Dat verdient echt meer actie, dat is absurd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:20

raket schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/11/zi ... n-a4023571

Ik werk al meer dan 20 jaar in ziekenhuizen en op slechts 1 afdeling was het überhaupt toegestaan om na 15 december nog vakantie te vragen....
We werken sowieso de feestdagen al... tenminste of kerst of oud en nieuw.

Ik werk in een ziekenhuis in Brabant en moest mn najaarsvakantie al voor 1 september opgeven. Bijzonder verhaal dit.