Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:01

Prima, gooi ik hem hier ook in :D

MarjanB schreef:
Misschien geheel off topic maar wat zijn jullie redenen geweest voor sterilisatie? En hoe is het herstel?

Mijn reden is dat ik geen kinderwens heb en de wens er wel is om niet mn hele leven aan de hormonen te zitten :P
Ik heb een lange termijn partner dus ook geen zin om met condooms te gaan kloten.
Bij mij is er door middel van een laparoscopische operatie mijn eileiders verwijderd. Dit is 100% niet omkeerbaar, zoals clips en alleen doorbranden dat wel zouden kunnen zijn. Er is nooit garantie bij die 2 opties, maar de kans is groter.
Herstel is me super mee gevallen, heb 3 dagen half liggend op bed doorgebracht en verder 2 weken lekker lui geweest.
6 weken niet tillen was geen probleem gelukkig.
Soms trok het wat in mn buik bij bepaalde bewegingen, maar verder heb ik amper pijn gehad. Ze gaven me tramadol mee en het advies was die alleen te pakken bij heftige pijn.
Verder was het advies om naproxen en paracetamol te slikken.
Naproxen heb ik 3 of 4 dagen geslikt en paracetamol een dag of 5\6, ik weet het niet meer precies.
Oftewel ik heb weinig pijn gehad.

Verder zijn mijn plekjes echt keurig genezen, geen enkel probleem mee gehad. De huid is nu nog ietsje donkerder maar ze zijn ongeveer 1 of 1,5 cm dus maar erg klein. Het is afgelopen Februari gedaan dus nu zo'n 7 maanden geleden
En degene in mn navel was na de operatie al een zoekplaatje, die zou ik nu niet meer kunnen terugvinden :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:02

Maar je bent nog jong, was het geen probleem om toestemming te krijgen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:15

Bellatrix schreef:
Maar je bent nog jong, was het geen probleem om toestemming te krijgen?

Nee, voor mij was het geen enkel probleem
Ik ben nu 32, was toen 31.

Mijn huisarts stelde het zelf al een keer voor, maar toen had ik de financiële middelen niet.
Enkele maanden later wel en heb ik een afspraak gemaakt en gevraagd voor een doorverwijzing.
Dit was geen probleem en na een korte bespreking (weet je het zeker, weet je welke opties er zijn, weet je welke optie je wil, etc) had ik de doorverwijzing op zak.
Enkele weken laten had ik al een telefonische afspraak met de gynaecologie afdeling in het ziekenhuis, wat een zelfde soort gesprek was als bij de huisarts
Paar weken daarna mocht in voor de interne echo komen en kreeg ik de ok voor de operatie.

Van doorverwijzing tot operatie was ongeveer een half jaar, veel korter dan verwacht.

Maar ik realiseer me ook dat ik een van de weinige ben die zo'n makkelijk pad heeft gehad.
Sommige mensen moeten op zoek naar een nieuwe huisarts omdat de huidige niet wil doorverwijzen, anderen worden verplicht tot psycholoog afspraken als bewijs dat ze niet gek zijn om dit te willen, anderen moeten hun partner meenemen en wordt die voor akkoord gevraagd. En anderen worden gewoon bij iedere stap geweigerd.

Het frustreert me nog iedere keer als ik verhalen hoor van vrouwen die niet mogen beslissen over hun eigen lijf, of nog erger, dat de partner voor akkoord wordt gevraagd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:18

Nou dat bedoel ik dus, veel vrouwen krijgen geen toestemming. Maar fijn voor jou dat ze het gewoon gedaan hebben, het was het geld vast waard. Je krijgt het nooit vergoed toch? Of alleen als het medisch moet?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:34

Bellatrix schreef:
Nou dat bedoel ik dus, veel vrouwen krijgen geen toestemming. Maar fijn voor jou dat ze het gewoon gedaan hebben, het was het geld vast waard. Je krijgt het nooit vergoed toch? Of alleen als het medisch moet?

Het was het geld zeker waard. Voor de transparantie, het was uiteindelijk 2521 euro. Daar zit ook een stukje pathologisch onderzoek bij om te kijken of er afwijkende cellen aanwezig waren in de eileider

Het kan vergoed worden, als je bij een dure verzekeraar een nog duurdere aanvullende verzekering neemt.
En dan nog is het vaak niet 100% vergoed.

Dat is voor de mannen ook heel anders. Meer keuze uit verzekeringen, de ingreep is goedkoper, het herstel vlotter, de ingreep minder ingrijpend, de vergoedingen zijn hoger of zelfs volledig vergoed

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:53

Tuurlijk is het voor de mannen weer anders.. zucht -O-

Is jouw man ook gesteriliseerd?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:54

Ja bizar dat het voor vrouwen zoveel moeilijker is. Dat is vast bedacht door mannen :n

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:09

Groot verschil is dat bij mannen het zaakje buiten het lichaam hangt en je bij vrouwen de buik in moet. Dat maakt medisch nogal wat uit, en dus ook qua herstel en risicos en kosten en dergelijke. Dat is niet door mannen bedacht :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:15

Dat vind ik nog steeds geen reden dat het voor mannen wel vergoed zou worden en voor vrouwen niet, als ik eerlijk moet zijn. :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:31

Daar ben ik me idd van bewust LAdidan maar zoals Pablo al zegt zou dat nog steeds geen reden moeten zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:33

het zou inderdaad bij mannen en vrouwen niet vergoed hoeven worden, alleen als het medisch noodzakelijk is. Maar dat de eigen bijdrage afhankelijk is van de werkelijke medische kosten lijkt me niet meer dan logisch. Bij een vrouw zit het nou eenmaal net wat ingewikkelder dan bij een man.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:18

Mwah, ik vind dat het juist bij beiden wel vergoed zou moeten worden. Vind ik ook van anticonceptie, overigens. We zijn al met 8 miljard en ik vind dat anticonceptie nooit toegankelijk genoeg kan zijn.

Maargoed, ik dacht dat ik in het kindvrij topic zat te discussieren, dus ik laat het hierbij. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:56

Afbeelding
Afbeelding
2 Ieniemienie wondjes die niet willen genezen zitten er ook al maanden.