De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:38

zonnebloem18 schreef:
Marjo schreef:
Als ze iedereen moeten gaan testen die dat graag wilt, is het hek van de dam natuurlijk. Daarbij wilde ze zelf niet in de rij blijven staan in Duitsland ;)

Maar mevrouw komt uit het gebied en heeft klachten net als haar kind. En even heel eerlijk ik was ook niet (al ziek) met een kind een uur in de ijzige wind en kou buiten in die rij blijven staan.

Maar uit het gebied komen betekent niet gelijk dat je ook ziek bent. Haar koorts is niet hoog genoeg om getest te worden. Het is logisch dat ze niet zomaar iedereen gaan testen. Ik vind haar bericht dus nogal overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:39

tienus63 schreef:
Minister Euhm....bruins. Cursus mediatraining is geen overbodige luxe.

Nou echt, die man is niet goed in dit soort situaties. Dat gehakkel en ge-euh vind ik wel storend. Ik dacht eerst ook dat iedereen met lichte luchtwegklachten thuis moest blijven, leek me al een extreme maatregel, maar hij was zo onduidelijk.

Die directeur van het RIVM is wel heel duidelijk gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:52

Wat nu even spannend is, is in of de besmettingen te herleiden zijn of dat er ergens een nog niet geïdentificeerde besmettingsbron rondloopt die mensen infecteert. Ik heb niet de hele persconferentie gezien, maar ik begreep dat dat nog niet duidelijk was?
De besmettingen tot nog toe waren allemaal te herleiden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:55

Yvank_ schreef:
AnnexUdith schreef:
Oef nu ook al in Coevorden nu komt het toch opeens wel dichtbij. Woon er op zich nog wel langer dan een uur van weg maar alsnog. Zo fijn zulke ziektes als je al last heb van veel angst ik kan haast al ziek worden van de gedachte dat ik het kan krijgen.

Vind het voor de mensen waar ik mee werk ( mensen met een beperking) ook wel spannend worden aangezien die zo'n virus niet goed aan kunnen doordat ze snel vatbaar zijn.

Ik woon er naast en ga er zo nog boodschappen doen :+ je kunt ook overal griep krijgen hoor.

Het is ook wel zo dat het belangrijk is om gewoon zo normaal mogelijk door te blijven leven ondanks alles. Vindt alleen dat er wel voorzichtig om moet worden gegaan met evenementen. Nu moet ik van school over 2 weken meedoen met de NL-doet dag. Veel activiteiten met of voor ouderen of mensen met een slechte weerstand. Bij zoiets denk ik wel las zulke dagen af de kans op besmettingen is dan echt veel groter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:55

Shaggy09 schreef:
De luchtwegklachten zijn alleen 'gevaarlijk' in combinatie met koorts toch?

Nee. Vooral ouderen ontwikkelen minder snel koorts, maar hebben wel 'n hoger overlijdensrisico.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:56

Destination schreef:
Nikass schreef:
Destination, nee sorry, die heb ik niet, want ik lees zelf het Duitse nieuws niet. Mijn vriend leest en kijkt altijd het Duitse nieuws. Ik weet ook niet of hij nog precies weet wat hij waar gelezen heeft.

Niet specifiek tegen jou, maar ik vind het wel jammer als er dingen worden geroepen die vervolgens niet met betrouwbare bronnen onderbouwd kunnen worden. Dat is niet alleen hier rondom het Coronavirus een probleem, maar zo krijg je wel onjuiste informatie in de wereld. Again, niet specifiek tegen jou, dit is een veel breder probleem.

Ik begrijp je, en ik ben het in principe ook met je eens. Voor mij is mijn vriend een 100% betrouwbare bron, maar ik begrijp het ook dat dat niet voor iedereen zo is :D ;)

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:58

zonnebloem18 schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0170982130

Als dit echt zo is vind ik dit wel heel kwalijk. Tuurlijk is er beperkte capaciteit, maar dit had beter onderzocht moeten worden

Edit: mevrouw is met gezin op vakantie geweest in Lombardijen en na terugkomst ontstaan er klachten bij mevrouw en kind.

Als Nederlanders wonende in Duitsland proberen ze op verschillende manieren getest te worden, maar is heel omslachtig. Puntje bij paaltje zijn ze nog steeds niet getest, terwijl ze dit wel graag willen.

Er heeft al een bericht in de krant gestaan hier dat je alleen naar die post moet komen als je echt bepaalde symptomen hebt, want er waren teveel mensen die daar eigenlijk voor niets heen kwamen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:00

Bubblewrap schreef:
Vanuit mijn opleiding heb ik inderdaad ook vraagtekens bij het effect van deze persconferentie.
Zal ook voortkomen uit het feit dat het RIVM niet vaak met dit bijltje hakt.

Ik ga voor stage het hele land door, en ik maak me geen zorgen.
Zoals het nu lijkt is de simpele griep gevaarlijker, en daar maken wij ons ook niet druk om. Ik verwacht nog meer besmettingen hier in Nederland, dus het is voorlopig nog niet gedaan. Duimen dat de hulpdiensten, ziekenhuizen, boa's, verkeerstorens etc nog genoeg mankracht houden.

Waarom vind je dat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:02

mag schreef:
Wij hebben vanuit school bericht gekregen dat kinderen thuis moeten blijven als:

koorts hebben met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid)

én de afgelopen twee weken in een land/regio geweest bent met wijdverspreide verspreiding van het coronavirus

of de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.

Zoontje is flink verkouden geen koorts. Wel al paar keer longontsteking gehad paar jaar geleden (daardoor gevoelige luchtwegen) Wonen in de buurt van Tilburg, nu twijfel ik toch wel om hem naar school te laten gaan.

Ik zou toch op zijn minst even wachten tot hij beter is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:02

Nikass schreef:
Ik begrijp je, en ik ben het in principe ook met je eens. Voor mij is mijn vriend een 100% betrouwbare bron, maar ik begrijp het ook dat dat niet voor iedereen zo is :D ;)

Maar hij kan voor jou wel een betrouwbare bron zijn, dat betekend nog niet dat waar hij zijn informatie vandaan heeft ook betrouwbaar/wetenschappelijk onderbouwt is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:03

In dat ziekenhuis in gorinchem exact dezelfde fout dan in Italie. Hopelijk loopt het hier niet uit de hand zoals in Italie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:03

Ik heb toch wel heel wat uurtjes in Tilburg staan carnavallen :+ ergens zou het fijn zijn als ze iets meer vertellen over welke kroeg oid maar dan zijn die wel ontzettend de banketstaaf. Wel flink aan het hoesten maar geen koorts dus als het goed is, ben ik veilig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:04

Marjo schreef:
[Maar uit het gebied komen betekent niet gelijk dat je ook ziek bent. Haar koorts is niet hoog genoeg om getest te worden. Het is logisch dat ze niet zomaar iedereen gaan testen. Ik vind haar bericht dus nogal overdreven.

Is er nu ook een gradatie hoe hoog de koorts moet zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:05

safina schreef:
Wat nu even spannend is, is in of de besmettingen te herleiden zijn of dat er ergens een nog niet geïdentificeerde besmettingsbron rondloopt die mensen infecteert. Ik heb niet de hele persconferentie gezien, maar ik begreep dat dat nog niet duidelijk was?

Van de vrouw uit Gorinchem die nu in Rotterdam ligt is nog niet duidelijk hoe ze is besmet in ieder geval. Van de andere nieuwe gevallen weet ik het niet goed. Ik heb wel de hele persconferentie gezien, maar het geluid was zo belabberd dat ik de helft niet kon verstaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:05

Nikass schreef:
Marjo schreef:
[Maar uit het gebied komen betekent niet gelijk dat je ook ziek bent. Haar koorts is niet hoog genoeg om getest te worden. Het is logisch dat ze niet zomaar iedereen gaan testen. Ik vind haar bericht dus nogal overdreven.

Blijkbaar. Het fijne weet ik er niet van, maar dit heeft die vrouw zelf in haar bericht vermeld :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:06

Blacky94 schreef:
Nikass schreef:

Maar hij kan voor jou wel een betrouwbare bron zijn, dat betekend nog niet dat waar hij zijn informatie vandaan heeft ook betrouwbaar/wetenschappelijk onderbouwt is.

Hij is voor mij betrouwbaar omdat hij het mij zegt als de bron onbetrouwbaar is (als hij daar al iets van verneemt) :)*

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:07

casperzazoe schreef:
Ik heb toch wel heel wat uurtjes in Tilburg staan carnavallen :+ ergens zou het fijn zijn als ze iets meer vertellen over welke kroeg oid maar dan zijn die wel ontzettend de banketstaaf. Wel flink aan het hoesten maar geen koorts dus als het goed is, ben ik veilig.

Als je hoest moet je thuisblijven is het advies. Toch in elk geval om anderen niet aan te kunnen steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:07

Marie_Anne schreef:
safina schreef:

Van de vrouw uit Gorinchem die nu in Rotterdam ligt is nog niet duidelijk hoe ze is besmet in ieder geval. Van de andere nieuwe gevallen weet ik het niet goed. Ik heb wel de hele persconferentie gezien, maar het geluid was zo belabberd dat ik de helft niet kon verstaan.

Ik las dit in de liveblog van het AD:

Citaat:
"-De drie nieuwe patiënten komen uit Altena, Coevorden en Tilburg. Het RIVM heeft voor deze gevallen nog geen helderheid over 'de besmettingsroute'. Twee van de patiënten vierden wel carnaval in Tilburg, maar het is onduidelijk of ze het virus inderdaad daar opgelopen hebben."

En

Citaat:
"Een vrouw in Tilburg, de laatste 'nieuwe patiënt' heeft ook carnaval gevierd in de stad, meldt Van Dissel van het RIVM: ,,Nader onderzoek moet meer duidelijkheid brengen. We hebben geen indicatie dat carnaval in Tilburg een probleem was. We hebben gekeken naar de monsters uit Tilburg, om te kijken of daar meer aan de hand was. Dat was niet het geval. Ook ziekenhuizen in en rond Tilburg hebben niet meer gevallen van longontsteking." Wel kan het zijn dat er iemand besmet was tijdens carnaval in Tilburg, maar zich nog niet heeft gemeld.
Dus er blijft onzekerheid over de definitieve plaats en oorzaak van besmetting van de laatste drie patiënten, die uit Altena, Coevorden en Tilburg. "

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/l ... ~a43f7b86/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-20 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:09

elnienjo schreef:
casperzazoe schreef:

Als je hoest moet je thuisblijven is het advies. Toch in elk geval om anderen niet aan te kunnen steken.

Zou ik wel doen, maar het advies is toch alleen als je in een risicogebied bent geweest? En daar valt Tilburg vooralsnog niet onder ;)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:11

Nikass schreef:
Marjo schreef:

In principe heb je koorts vanaf 38,0. Een beetje afhankelijk van het hoe en wat hanteren ze bij ons vaak 38,5 voor vervolgonderzoek, maar ik weet dus niet of dit in een protocol ergens is aangegeven en of er nog verschil tussen verschillende instellingen is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:12

Nikass schreef:
Vandaag Oost Nederland half dorp afgezet wegens de carnaval. Massaal aan het feesten/hossen. Dom of asociaal of... Wat vinden jullie...?

Tja, er gingen vanochtend ook stoeten met mensen gewoon naar de Negenmaandenbeurs, en we stonden ook met z'n alle op elkaars lip in het Rijksmuseum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:13

Nikass schreef:
elnienjo schreef:

Zou ik wel doen, maar het advies is toch alleen als je in een risicogebied bent geweest? En daar valt Tilburg vooralsnog niet onder ;)

Ja, of als je weet dat je in contact ben geweest met een patiënt.

Ik ben bang dat morgen half Nederland zich ziek meldt omdat ze kuchen, met dank aan minister ehhh Bruins.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:15

Hier omgeving Tilburg en loon op zand. Gek genoeg merk ik hier echt helemaal niks aan de gekte. Geen inslaan in supermarkten, geen mensen met mondkapjes en sjaals etc. Lekker nuchtere Brabanders gok ik :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:17

Saskia9 schreef:
Hier omgeving Tilburg en loon op zand. Gek genoeg merk ik hier echt helemaal niks aan de gekte. Geen inslaan in supermarkten, geen mensen met mondkapjes en sjaals etc. Lekker nuchtere Brabanders gok ik :D

Hier ook omgeving Tilburg, 0 paniek. Gelukkig.

Met de meldingen van meer patienten in Tilburg die carnaval hebben gevierd verwacht ik over een week een flinke opleving in het aantal gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:18

Het is in ons kleine dorpje dalen is net bevestigd.

Gelukkig ben ik er niet bang voor.