Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:15

Zo ziet een dag er voor mij uit wat eten betreft:
O: 50 gram jordans muesli dan de versie met noten en 200 gram yoghurt griekse stijl óf 200 ml melk, met 4 lepels teff pap van zonnatura met 50 gram diepvries fruit (roodfruit) en 1 kop thee.
T: 2 stuks fruit en 1 of 2 koppen koffie met koffiemelk (afhankelijk waarvan ik ben is dit vol of halfvol)
L: 3 speltboterhammen, waarvan 2 dun besmeerd met roomboter en alle 3 met hartig beleg (vleesbeleg, zo min mogelijk varken, vis of kaas)
T: Cup a soup, 25 gram ongezouten noten en 1 of 2 kopjes koffie met koffiemelk.
A: Vlees (weer zo min mogelijk varkensvlees) 2á3 aardappelen en minstens 200 gram groenten. Geen toetje.
T: 1 of 2 stukjes pure chocolade (minimaal 85% cacao) óf 3 stukjes gedroogd fruit (dadels, abrikoos) en koffie of thee.
Later nog 1 of 2 glazen water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:19

ItsMe2 schreef:
Loolotte: bedankt voor je reactie! Ik heb het geluk nog thuis te wonen en moeders kookt erg netjes in mijn ogen. Het enige kant en klare wat zij wel eens gebruikt is pasta saus. Wij eten nog niet eens 1x per week pasta. Maar zeker helpt het omdat niet meer te doen! Wel neem ik nog eens cup a soup.. ik durf te wedden dat daar ook suiker inzit. Dus dat gaan we ook niet meer doen

Cup a soup is echt een van de slechtste tussendoortjes die je kan pakken imo. Het is niet alleen gesuikerd maar ook nog eens heel zout. Als je halverwege je werkdag wel behoefte krijgt aan iets zoutigs kan je imo het beste voor bouillon gaan. Dat kan ook uit een zakje en is al een stuk beter.

Dingen als zo'n pastasaus kan natuurlijk wel aantikken als je het regelmatig doet. Misschien is het een idee om voor te stellen aan je moeder dat jij de pastasaus maakt ipv direct uit de supermarkt? Dan heb je zelf controle op wat erin gaat en kan je ook experimenteren met leuke recepten.
Ik woon sinds kort weer bij mijn ouders en hoewel ik het een verademing vind qua gezond eten in de kast vind ik het soms ook wel moeilijk, vooral als mijn ouders dingen als een sausje oid uit een pakje willen eten. Ik vind zelfgemaakt niet alleen gezonder maar ook een stuk lekkerder. Dus ik stel dan vaak voor dat ik die dag gewoon kook en dan wel pasta met saus maak (of wat dan ook) maar dat ik het dan met de hand maak. Mijn ouders vinden het alleen maar fijn, eten uit een pakje zakje of pot komt toch meestal door tijdtekort.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:38

Emmaa_: Ik weet dat Cup a Soup niet de beste optie is, maar het leek mij in elk geval beter dan zoetigheid zoals koek of snoep. Ik zou natuurlijk ook verse soep kunnen maken en deze meenemen. Moet ik alleen even op zoek naar een goede thermosbeker/kan.

Wat betreft de pastasaus: dat is zeker een idee, alleen is het zo dat ik bijna geen tijd heb om te koken. Ben op dit moment erg druk voor school (afstuderen) en een beetje ontspanning vind ik dan ook wel fijn. Maar moeders is zeker bereid om in één keer grotere hoeveelheden te maken en het dan in te vriezen per portie, zodat ik dat kan pakken.

Ook merk ik, dat als het een tijdje erg goed gaat, ik in een weekend toch snel een terugval krijg. Dan gaat het helemaal mis, en vaak is dit ook na een gebeurtenis die mij even tegenvalt. Heb het idee dat het dan een stukje emotie-eten is. Maar dit gaat de ene keer beter dan de andere keer. En als ik dan een weekend echt ongezond heb gedaan, heb ik er totaal geen spijt van.. dus of het dan echt emotie-eten is, weet ik ook niet.. soms heb ik dat idee wel.. maar de andere keer ook totaal niet.

Phormicola: het is inderdaad misschien een idee om de kcal weer eens te gaan tellen. Ik ga even een link zoeken waar je dit ook al weer kon uitrekenen. En dan weer netjes opschrijven :j

Ik had mij ook al even in het FitBit topic gemeld.. ga nu daar even heen ;) :P

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:51

ItsMe2 schreef:
Zo ziet een dag er voor mij uit wat eten betreft:
O: 50 gram jordans muesli dan de versie met noten en 200 gram yoghurt griekse stijl óf 200 ml melk, met 4 lepels teff pap van zonnatura met 50 gram diepvries fruit (roodfruit) en 1 kop thee.
T: 2 stuks fruit en 1 of 2 koppen koffie met koffiemelk (afhankelijk waarvan ik ben is dit vol of halfvol)
L: 3 speltboterhammen, waarvan 2 dun besmeerd met roomboter en alle 3 met hartig beleg (vleesbeleg, zo min mogelijk varken, vis of kaas)
T: Cup a soup, 25 gram ongezouten noten en 1 of 2 kopjes koffie met koffiemelk.
A: Vlees (weer zo min mogelijk varkensvlees) 2á3 aardappelen en minstens 200 gram groenten. Geen toetje.
T: 1 of 2 stukjes pure chocolade (minimaal 85% cacao) óf 3 stukjes gedroogd fruit (dadels, abrikoos) en koffie of thee.
Later nog 1 of 2 glazen water.

Ik zou de muesli ook overslaan. Wel eens zelf muesli gemaakt in de oven? Of maak eens overnight oats met kwark.

Zo veel mogelijk zelf maken is altijd een goed idee. En zoeten met banaan en dadel werkt ook goed. Ik gebruik ook eiwitpoeder om mn kwark en yoghurt wat zoeter te laten smaken

ItsMe2

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:23

Tango1979: Havermout als pap heb ik wel eens geprobeerd, maar dat krijg ik echt niet weg. Dat vind ik zo vies.. daarom de Teff als variant genomen.
En ik heb ook nog nooit zelf muesli gemaakt, dus als je lekker recept hebt, hoor ik het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:32

ItsMe2 schreef:
Emmaa_: Ik weet dat Cup a Soup niet de beste optie is, maar het leek mij in elk geval beter dan zoetigheid zoals koek of snoep. Ik zou natuurlijk ook verse soep kunnen maken en deze meenemen. Moet ik alleen even op zoek naar een goede thermosbeker/kan.

Wat betreft de pastasaus: dat is zeker een idee, alleen is het zo dat ik bijna geen tijd heb om te koken. Ben op dit moment erg druk voor school (afstuderen) en een beetje ontspanning vind ik dan ook wel fijn. Maar moeders is zeker bereid om in één keer grotere hoeveelheden te maken en het dan in te vriezen per portie, zodat ik dat kan pakken.

Ook merk ik, dat als het een tijdje erg goed gaat, ik in een weekend toch snel een terugval krijg. Dan gaat het helemaal mis, en vaak is dit ook na een gebeurtenis die mij even tegenvalt. Heb het idee dat het dan een stukje emotie-eten is. Maar dit gaat de ene keer beter dan de andere keer. En als ik dan een weekend echt ongezond heb gedaan, heb ik er totaal geen spijt van.. dus of het dan echt emotie-eten is, weet ik ook niet.. soms heb ik dat idee wel.. maar de andere keer ook totaal niet.

Phormicola: het is inderdaad misschien een idee om de kcal weer eens te gaan tellen. Ik ga even een link zoeken waar je dit ook al weer kon uitrekenen. En dan weer netjes opschrijven :j

Ik had mij ook al even in het FitBit topic gemeld.. ga nu daar even heen ;) :P

Heeel herkenbaar dit hoor. Ik kan de hele week super gefocust zijn op mijn eten en dan in het weekend toch weer flink meer eten. Is niet erg toch? Doordeweeks gewoon weer aan de gang en dan komt het vanzelf goed :)

En wbt de soep... Ik snap dat gebonden soep hartiger is als tussendoortje dan een bouillon hoor, maar misschien een idee om eens naar iets als een opkikker te kijken? Dat is toch wel behoorlijk zout (waar ik vaak aan het einde van de middag behoefte aan heb) maar het is een heeeeel stuk minder zwaar in kcal dan bijvoorbeeld cup a soup.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:43

ItsMe2 schreef:
Tango1979: Havermout als pap heb ik wel eens geprobeerd, maar dat krijg ik echt niet weg. Dat vind ik zo vies.. daarom de Teff als variant genomen.
En ik heb ook nog nooit zelf muesli gemaakt, dus als je lekker recept hebt, hoor ik het graag.

Ook als je het maakt met water? Ik vind het met kwark ook niet weg te krijgen, maar ik doe nu 40 gram havermout, daar een beetje gekookt water overheen en een appeltje met wat kaneel. Echt heerlijk voordat ik 's ochtends de kou in moet <3 Wat betreft cup a soup, inderdaad niet het meest gezonde wat je kunt kiezen, maar als je er rekening mee houdt de rest van de dag (met name met de hoeveelheid zout die erin zit!), kan het best denk ik.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:56

Ik ga vanaf morgen aan de slag met jullie tips! :j.
Morgen wel drukke dag, maar dat is geen excuus :D.

Ik houd jullie op de hoogte!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:23

Mij valt ook op dat je niet veel water drinkt, of zie ik dat verkeerd?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:35

Nee dat heb je goed gezien! Maar dat vind ik met dit koudere weer erg lastig. Zomers heb ik naast de thee/koffie zo een liter weg. Maar wel goed dat je mij er op wijst!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:51

ILoveJip schreef:
Springen met last van het gewricht is meestal geen aanrader. Wat je dus wilt is het trainen van de adductoren van de benen. Die neem je mee bij het squaten.

Je zou een dynaband kunnen gebruiken.
- Neem de band in je rechterhand en doe het om je rechterbeen heen net onder de knie. Til het been op en beweeg het naar binnen (links). Hiermee train je meteen stabiliteit van het standbeen maar ook een beetje van de rechterknie.

En als je in de sportschool traint hebben ze daar vast een apparaat voor

Bedankt :)

Squaten doe ik inderdaad, en nog wat van die gekke oefeningen :')

Sportschool ga ik niet meer heen, heb aardig wat spullen thuis liggen :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:06

Loolotte schreef:
Ik weet niet wat voor een telefoon je hebt, maar ik heb standaard S Health op mijn Samsung staan die stappen telt en je kunt ontzettend veel sporten zelf 'toevoegen' om daarmee te kunnen tracken :)

Ik heb een Sony Xperia M2 dus, al zo'n 2 jaar oud en kan vaak de grotere apps met meer data niet meer aan. Dus weet niet of dat veel geheugen vraagt?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:10

ILoveJip: ik heb geen idee of de samsung health app veel geheugen vraagt. Misschien kan iemand anders je hier mee helpen.

Ik heb via internet uitgerekend hoeveel kcal ik op een dag 'mag' eten, als ik 0.5kg per week zou willen afvallen. Daar kwam 1363 uit.. dat vind ik wel erg weinig. Nu heb ik voor beweging wel weinig ingevuld, maar omdat ik minstens 30 minuten wandel, ook maar even uitgerekend met matige beweging. Daar kwam 1560 uit.
Gisteravond MFP geïnstalleerd en vandaag ingevuld.. ik zat echt veel te hoog met de kcal :oo. Ging rustig de 2000 door.
Morgen weer invullen en wil dan 1600 kcal aanhouden. Ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:53

Ik vermoed dat dat te weinig is. In het 'Afvallen zonder doel is ook cool' topic oid staat in de openingspost een link waarin je je BMR kan uitrekenen, dat is een stuk accurater.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:17

Wat Emma zegt, met te laag gaan zitten in kcal heb je ook kans dat je ook niks meer afvalt :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:06

Ik heb de link uit het topic dat Emmaa_ aangaf even gebruikt. Daar komt inderdaad heel wat anders uit. Als ik wil afvallen, mag ik met mijn activiteit ruim 1900 kcal eten en dan zou ik mijn doel van 9kg afvallen in 321 dagen behalen.. ik denk dat ik iets lager in kcal ga zitten.. 1800 lijkt mij een mooi aantal kcal, om op een gezonde manier af te vallen én kunnen vol te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:34

Hou sowieso altijd wat speling he. Tenzij je alles mega nauwkeurig gaat afmeten zal je hoe dan ook waarschijnlijk iets hoger uitkomen dan je berekend hebt. Ik hou op rustdagen 1800 aan en op dagen dat ik sport 1900, dat is voor mijn BMR voldoende om af te vallen maar ook laag genoeg om een beetje speling naar boven te hebben.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:04

Ik wil 1800kcal aanhouden, en dan dus de speling tot 1900 ;).
Ik weeg mijn eten vanaf gisteren wel af, maar als bijvoorbeeld de yoghurt 10 gram meer is, laat ik het wel zo ;)
Nogmaals bedankt voor de tips!

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:52

Mag ik me hier ook melden? Ik weet niet of ik veel tijd krijg om mee te praten, heb nogal een druk leven :o

Ik ben 32 jaar, ben sinds mei bezig met gezond eten en ben inmiddels 11 kg kwijt. :)
Sinds juni dit jaar ben ik begonnen bij de sportschool, eerst summerdeal en daarna een jaarcontract daar genomen.
Ik vond de drempel naar de sportschool altijd te hoog, maar van de zomer heb ik een knop omgezet.
Ben eigenlijk in eerste instantie met een collega meegegaan, maar inmiddels is zij min of meer afgehaakt en kan ik ook prima alleen gaan.
Het liefste ga ik trouwens alleen, geen afleidingen en kan ik me rustig focussen op mijn doel.

Morgen heb ik een 2de meting, dit heb ik 14 weken geleden voor het eerst gehad.
Ik heb vorige week ook grof mijn BMI kunnen laten berekenen op het werk, hierbij zag ik dat helaas mijn vetpercentage niet veranderd was, maar dit kan misschien komen omdat ik me gefocussed heb op het afvallen.
Sinds de eerste meeting ben ik nog 5 kg afgevallen, dus ik ben bang dat ik qua spiermassa niet echt veel toegenomen heb.
Dit wil ik het volgend jaar gaan veranderen. Ik ben nu tevreden, wil alleen mijn vetpercentage naar beneden krijgen.

Ik ga op dit moment 3 x per week naar de sportschool, vaak ook 4 x, maar met een 40-urige baan, huishouden, relatie, paarden is dit helaas niet altijd mogelijk.
Ik had nooit gedacht dat ik dit zo leuk ging vinden.
Maar het motiveert me echt superveel, vooral als ik de progressie zie die ik al gemaakt heb.

Wel krijg ik een hekel aan alle vooroordelen en “goed bedoelde” preken…..
Ben je nog steeds op dieet? Nee, ik eet gewoon gezond, zelfs meer als voorheen
Kijk je uit? Dadelijk krijg je anorexia zodra ik nee tegen een plakje cake zeg
Eet jij wel, je ziet eruit alsof je niks eet
Of word je dom aangekeken als ze je vragen of je ook friet wilt en je zegt nee (ik eet gerust friet maar ik plan dat graag in, zodat ik die dag niet enorm veel calorieen binnen krijg)

Ik houd in ieder geval mijn doel voor ogen, wat iedereen ook zegt en van de zomer laat ik ze versteld staan hahaha

Maar nu even het volgende.
Ik wil dus graag stabiel blijven maar wel spiermassa op gaan bouwen, maar ik zit een beetje met het probleem dat ik niet goed weet hoeveel calorieen ik per dag mag eten om dat te realiseren. Mijn BMR zit op 1348.
Daarbij heb ik me redelijk ingelezen ivm de macro's, al ben ik daar nog een leek in.

Wel heb ik me voorgenomen dat 2017 mijn jaar gaat worden en dat ik echt wil gaan knallen om mijn lichaam te shapen.
Waarschijnlijk wil ik me melden bij een personal trainer die voor mij ook een eetschema op kan stellen. Maar wacht eerst morgen even de meting af.

Ik ben namelijk bang dat ik nu iets verkeerd ga doen (teveel of juist te weinig eten) en dan is alles eigenlijk voor niks. :=

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:20

Nou ik kom me hier ook maar melden als dat mag... :oo

Ik ben 31 en ben de afgelopen 2,5 jaar bijna 20 kilo aangekomen... Dit voornamelijk door een kantoorbaan, dus zittend werk, en door studie geen tijd om paard te rijden of te sporten, waar ik dit van te voren wel fanatiek deed... -O-

inmiddels ben ik mezelf helemaal beu, ik heb erg moeite met het patroon doorbreken om alles maar in mijn mond te stoppen }:0

Afgelopen zomervakantie heb ik me aangemeld bij de sportschool, dit goed volgehouden tot mijn studie weer begon, toen werd het allemaal lastig in te plannen...

Nu is de knop om, ik let op mijn eten en wil weer minimaal 3x per week naar de sportschool en mijn paard weer oppakken voor het nieuwe crossseizoen... Ik merk dat ik steeds lamlendiger word van het niks doen en maar snaaien dus daar gaan we verandering in brengen, ik zou het fijn vinden om hier mee te kletsen voor tips en indien nodig wat steun, of een schop onder mn kont... ~~}>

Doel is 70 kilo, weet nu niet precies wat ik weeg, plan is om morgen direct na het werk naar de sportschool te gaan en mezelf daar te wegen...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:55

Welkom allebei!

Wat goed dat je al zoveel kwijt bent Saffiera! En die vragen lijken me heel vermoeiend ja..

Succes Spottedponie!

--

Hier sinds maandag begonnen met BBG en hardlopen. Bevalt tot nu toe erg goed (dag 3, maar oke :') ) Merk dat ik de afwisseling erg fijn vind. Het is wel ontzettend zwaar, maarja ik ben dan ook echt niks gewend. :))

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:19

Buiten hardlopen lukt me niet, krijg dan erg veel last van mijn schenen, op de loopband op de sportschool gaat het wel gelukkig...

Ben nog beetje aan het dubben voor een goed sportschema, dat ik niet zomaar wat doe... dus tips zijn welkom :) wil eigenlijk alleen spiergroepen wel trainen...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:29

Ik ben nu juist begonnen met buiten hardlopen omdat ik geen geld heb/wil betalen voor de sportschool haha. Vond dat destijds wel fijn hoor, de loopband. Hoef je echt alleen maar te focussen op het lopen en niet op verkeer etc. Maar nu met lekker weer langs de zee rennen vind ik toch ook stiekem wel prettig. Als het echt warm wordt zou ik zelfs even vluchtig kunnen gaan zwemmen ofzo :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:43

Dat lijkt mij inderdaad ook heerlijk, ben ook jaloers als ik hardlopers tegenkom, lekker je hoofd leeg maken buiten...
Wie weet als ik wat meer in conditie ben en eens echt speciale schoenen aan laat meten dat het lukt...

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:06

Hardlopen vind ik zelf niet veel aan, buiten niet en ook niet in de sportschool. Heb een aantal keren meegerend met de hardloopgroep van de sportschool. Vond het toen wel leuk en je verbrand er volgens mij wat meer mee, maar mijn voorkeur ligt toch bij de fitness. Maar dat is ieder voor zich. Denk als ik langs de zee kon rennen dat dat ook anders is dan tussen de huizen (ben zowiezo al iemand die niet graag bekeken word :D )

Ik denk dat als je af wilt vallen je echt voor jezelf een knop om moet zetten (dit is bij mij wel gebeurd). Voor een ander dit doen heeft geen zin, want op een gegeven moment denk je toch al snel, ach ja, ze nemen me maar hoe ik ben.....

Ik heb zelf ook een tijd stil gestaan qua gewicht, waar ik overigens toen van baalde, maar waarschijnlijk kwam dat gewoon omdat ik toen nog niet echt mijn eten af deed wegen en daardoor toch een teveel aan calorieen binnenkreeg. Nu doe ik dat wel en ik merk dat dat me erg goed afgaat. Dit doe ik ook om mijn eiwitten enz te kunnen bereken of ik genoeg binnen krijg.

Afwegen geeft je echt pas een duidelijk inzicht wat je allemaal eet en dan niet eens het idee hebt hoeveel calorieen je eigenlijk binnenkrijgt, ook wat je drinkt en fruit moet je meetellen ookal is fruit gezond, het telt wel bij in je dagelijkse hoeveelheid, iets wat ik in het begin ook niet doorhad.

Vandaar dat ik ook "professionele" hulp wil vragen.
Ik denk namelijk dat ik nog te weinig eet, terwijl dit voor mijn gevoel al echt veel is (3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes)