ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:57

Dat verslavingsgevoelige heb ik niet veel last van, heb wel gerookt van mijn 16de tot mijn 22ste maar had het toen echt gehad met het roken, ik heb nooit drugs gebruikt en drink vrijwel nooit.
Ik ben wel een poos echt verslaafd geweest aan gamen en de computer maar ook dat is vanzelf weer over gegaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:41

Amaryllis schreef:
Bij mij moest mijn moeder vorige week ook mee voor nader onderzoek. Belangrijk kenmerk van adhd is het dat de problemen je hele leven aanwezig zijn geweest, zowel nu al in de basisschooltijd. Daarnaast werden er ook allemaal vragen gesteld over de zwangerschap van mn moeder, leren lopen, leren praten, motoriek, enzovoort.

Ik zou bijna de neiging hebben om het onderzoek onzorgvuldig te noemen als dit niet plaats heeft gevonden, als ik zie wat de bijdrage is geweest in mijn geval.

ik kon met behulp van mijn basisschool rapporten en hetgeen ik zelf wist te vertellen de neuroloog van voldoende info voorzien :j was 25 ten tijde van de diagnose.
maar daarnaast heb ik nog allerlei andere testen ondergaan indertijd om allerlei andere zaken uit te sluiten(bloedwerk, slaaponderzoek, speekselonderzoek) en een aantal zeer uitgebreide testen bij de neuropsycholoog.
een ouder is niet altijd noodzakelijk :)

wat betreft puberen... ik was een hele dwarse puber, heb ook voldoende geprobeerd en gedaan, maar uiteindelijk is het wel allemaal goed gekomen.
maar ja, bij mij was het hele stuk adhd nog onbekend , dat is pas op mijn 25ste vastgesteld.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:35

Ja ik was 26 en al afgekeurd en later begreep ik pas dat ik het echt niet kon.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:07

zonnebloem18 schreef:
Dat verslavingsgevoelige heb ik niet veel last van
Ik ben wel een poos echt verslaafd geweest aan gamen en de computer

Volgens mij ben je dan wel verslavingsgevoelig hoor!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:12

Tja ergens wel, maar misschien is het ook wel dat ik het van mezelf weet en daarom niet begin aan drugs of veel drinken.
Maar ik heb er niet veel last van gehad, ik heb toen echt 4 maanden 8 uur per dag gegamed maar dat was ook zo ineens weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:45

hmmm klinkt toch wel heftig hoor, maar fijn dat het iig weer zo over was.

Wel lastig. trouwens.... Ik ben zelf nogal van het 'alles proberen, nooit spijt hebben van dingen die je niet doet' ... Maar ben nooit de verkeerde mensen tegen gekomen, dus ben een heel braaf keurig meisje ( :') ) geworden.
Wellicht wel eentje met een kant die andere mensen niet zo snel van me verwachten, maaruhm. ja :') Wat moet ik er over zeggen.... Red me desondanks prima O:) Zou mss anders geweest zijn als ik verkeerde mensen op m'n 15e ontmoet zou hebben, want toen was ik tot behoorlijk veel in staat :P

Weet ook niet hoe je zoiets kunt voorkomen eigenlijk. Zorgen dat er thuis een gezonde gestructureerde basis is enzo helpt een heleboel natuurlijk, en je hebt natuurlijk ook wel een beetje invloed op het feit of 'ie naar een beetje degelijke school gaat etc. Maar 100% invloed heb je nooit, denk ik, helaas.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:14

mijn zoon is ook: eerst doen, dan denken. En dit brengt hem nog wel eens in de problemen. Zo impulsief! Hierdoor houd ik mijn hart nogal eens vast, maar tot nu toe zijn er geen echte dingen gebeurt hoor. Ik maak me wel altijd zorgen om hem, maar misschien helemaal niet nodig?!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:19

@max66 hoe oud is je zoon nu?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:12

Max66 zorg er hoe dan ook voor dat je zoon zijn verhaal bij je kwijt kan, zonder dat je hem daarvoor afstraft of veroordeeld hoe moeilijk dat soms ook is.
De kans is heel groot dat hij achteraf ook enorm baalt van dingen die hij door zijn impulsiviteit gedaan heeft.
Ik kon altijd overal eerlijk over praten en dat heeft een hele hoop gescheeld.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:13

zonnebloem18 schreef:
Max66 zorg er hoe dan ook voor dat je zoon zijn verhaal bij je kwijt kan, zonder dat je hem daarvoor afstraft of veroordeeld hoe moeilijk dat soms ook is.
De kans is heel groot dat hij achteraf ook enorm baalt van dingen die hij door zijn impulsiviteit gedaan heeft.

Juist! Dat vind ik een hele goede, zo waren mijn ouders (achteraf) ook. Was altijd bang, maar toen ik eenmaal m'n verhaal kwijt kon... Heeft heel erg veel gescheelt en heeft ook eigenlijk alles voor me veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:23

Ga vanavond mijn psycholoog mailen en kijken als ze mij overal in wil begeleiden. Of iemand daar voor weet.

Kom er echt niet meer uit. Lig het liefst hele dag in bed en heb knallende koppijn. Maar heb voor mijzelf een planning gemaakt, wat ik de komende dagen wil doen.

En heb besloten om vanavond echt te gaan hardlopen en door te zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:24

Poess91 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Juist! Dat vind ik een hele goede, zo waren mijn ouders (achteraf) ook. Was altijd bang, maar toen ik eenmaal m'n verhaal kwijt kon... Heeft heel erg veel gescheelt en heeft ook eigenlijk alles voor me veranderd

Mams heeft nog wel eens moeite met mijn gedrag. Maar als ze mij niet begrijpt, ga ik naar mijn vader toe. En die kan het meestal wel goed uitleggen aan mijn moeder. Omdat hij zelf ADHD heeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:30

Hoe moeilijk het is juist uit bed gaan.
Probeer zo veel mogelijk een normaal ritme aan te houden.
Ik merk dat het heel erg scheelt dat ik nu werk heb dat ik leuk vind en wat afwisselend is, elke keer kleine klusjes niet te veel afleiding.
Vandaag heb ik na het werk boodschappen gedaan, afgewassen, soep gekookt, een was gedraaid en stof gezogen.
Dat lukte me vroeger echt niet en oké het lukt nog niet elke dag even goed, maar de dagen dat het wel lukt ben ik enorm trots op mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:38

zonnebloem18 schreef:
Hoe moeilijk het is juist uit bed gaan.
Probeer zo veel mogelijk een normaal ritme aan te houden.
Ik merk dat het heel erg scheelt dat ik nu werk heb dat ik leuk vind en wat afwisselend is, elke keer kleine klusjes niet te veel afleiding.
Vandaag heb ik na het werk boodschappen gedaan, afgewassen, soep gekookt, een was gedraaid en stof gezogen.
Dat lukte me vroeger echt niet en oké het lukt nog niet elke dag even goed, maar de dagen dat het wel lukt ben ik enorm trots op mezelf.

Doe ik ook. Maar het is wel lastig.

En ben druk opzoek naar werk. Maar weet niet meer hoe ik het moet aanpakken. Alles is lastig op dit moment. Zelfs de kleinste klusjes lijken gigantisch moeilijk en zwaar.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:13

Goed bezig zonnebloem! Fijn gevoel als je zo van die kleine klusjes toch wegwerkt :)

Ik heb met mijn huisgenoot eindelijk de afwas van de afgelopen maand gedaan :') Het hele aanrecht en alle beschikbare oppervlakken stonden vol, als ik iets wilde eten moest ik eerst in die berg op zoek naar bestek en dat afwassen, en ruimte maken voor ik ook maar iets kon...

Afbeelding

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:17

zonnebloem18 schreef:

Mijn zoon is nu net 17 geworden.
Hij liegt vooral zo veel, en waarom? Vandaag nog: hij sms'te dat hij na schooltijd direct door zou gaan naar vriendje en daar zou blijven eten, was allemaal geregeld met moeder van vriendje. Vandaar uit zou hij naar het jongerencentrum staan (draait 1 x per week bardienst).
Op de 1 of andere manier vertrouwde ik het niet en heb die moeder van vriendje opgebeld. Bleek er dus niks gevraagd/geregeld te zijn dat mijn zoon daar zou blijven eten!

Daar baal ik zo van, van dat liegen! Waarom ook! Waarschijnlijk had meneer gewoon geen zin om thuis te komen (we waren namelijk gisteravond boos op hem omdat hij half 11 i.p.v. de afgesproken half 10 thuis was) en zou denk ik met vrienden een frietje zijn gaan eten o.i.d. Dit had ik niet goed gevonden als ie het had gezegd, dit weet ie natuurlijk, vandaar dat liegen. Ik wil nu eenmaal dat ie gewoon uit school thuis komen en dat we wat kunnen praten en (gezond) eten. Daarna mag ie van mij wel weg...

Is dit nu "gewoon" pubergedrag, heeft het met zijn ADHD te maken of iets anders?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:21

Ik lieg ook heel veel... Heb hier met mijn vriend ook regelmatig strijd om. Bij mij is het dat ik bang ben dat mensen boos worden als ik de waarheid vertel, ik vind het ook echt heel moeilijk om niet te doen. De gedachte 'als ik mensen vertel wat ik echt denk/voel/wil, dan worden ze boos' zit er gewoon ingebakken...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:23

Toen ik puberde loog ik ook heel veel, vaak was het eruit voor ik het doorhad maar dan durfde ik niet meer eerlijk te zijn.
Ik probeerde ook vaak mijn leven wat mooier te laten lijken als het eigenlijk was, ik ben heel hard op mijn bek gegaan en toen was het heel snel gebeurt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:25

Ik merk aan mijn vriend (die heeft vastgesteld adhd) wel eens kleine leugentjes. Maar niks ernstigs, hij is wel gewoon eerlijk in belangerijke dingen. Maar als hij iets moest doen en het bijvoorbeeld vergeten is dan wil hij tegenover andere, niet naar mij, wel eens een leugentje vertellen dat er iets tussen is gekomen of wat dan ook. Vind ik wel eens vervelend want mensen worden heus niet boos als je zegt dat ie het gewoon vergeten is.

Ik zelf lieg eigenlijk niet.
Ik kan dat zelfs niet. Voorbeeldje: Meneer verkocht kranten op straat of gaf ze weg maar wou je dan abbo aansmeren. Ik wou wel een krant voor de vacatures die er in stonden. Wilt u ook een abbo? Nee die heb ik al zeg ik. Waarom neem je deze krant dan? Eh oops, hou ook maar zei ik ik kan niet liegen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:47

zonnebloem18 schreef:
Toen ik puberde loog ik ook heel veel, vaak was het eruit voor ik het doorhad maar dan durfde ik niet meer eerlijk te zijn.
Ik probeerde ook vaak mijn leven wat mooier te laten lijken als het eigenlijk was, ik ben heel hard op mijn bek gegaan en toen was het heel snel gebeurt.

Mijn zoon hetzelfde denk ik. Hij flapt het er gewoon uit dan dan is het lastig terugdraaien. Maar waarom is de eerste reactie dan vaak een leugen? Pas als ik doorvraag komt (soms) de waarheid eruit. Als ik vraag waarom ie gelogen zegt ie meestall: "dat weet ik niet".
Verder vind ik het soms wel lastig om niet boos te worden of te straffen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet tolereren vind ik. Dus ja, eerlijk zijn loont dus niet altijd voor hem, soms levert het hem toch wel een preek op!

Hoe oud ben jij nu zonnebloem?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:03

Ik ben nu 27 en het loopt nog niet altijd even lekker.
Probeer niet te preken, waarschijnlijk hoort hij driekwart niet eens omdat hij naar buiten aan het staren of zijn vingers aan het bekijken is.
Het wordt vanzelf beter maar dan moet hij zich wel bewust worden van zijn eigen gedrag.

Heeft hij een uitlaatklep? Sporten kan heel fijn zijn om even wat rust in je hoofd te creeren.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:26

lady M zou ziet mijn keuken er ook uit.
Lukt helaas maar zeer weinig dat ik het netjes bij hou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:35

Ik heb nooit veel gelogen. Wel durfde ik nooit dingen te zeggen. Maar gegeven moment gooide ik dat er uit in een woede uitbarsting. Nu ik geleerd heb om meer te praten. Blijf die woede aanvallen ook meer weg.

Maar ben altijd wel eerlijk geweest.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:15

@zonnebloem: hij sportte heel veel, tot een jaar geleden. Had geen zin meer in voetballen (was 3 x per week) en zat op school in een sportklas.
Nu gaat ie alleen maar "chillen" met vrienden.

Lastig om niet te "preken", ik kan toch ook niet gewoon maar niks erover zeggen als ie weer iets heeft gedaan wat imo niet door de beugel kan? Ik probeer wel om niet gelijk te "preken" als ie thuis komt, maar op een later moment spreek ik hem er toch wel op aan....
Hij kan dan ook heel slachtofferig doen, hij is dan boos op ONS, terwijl wij boos op hem moeten zijn. Wij hebben het dan gedaan vindt ie, wij zijn van die zeurouders.

Ik heb vaak het idee dat hij zijn gedrag ook niet vindt kunnen, maar hij weet niet waarom hij dan doet wat ie doet (impulsieve gedrag).

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:23

Och ik herken me wel heel erg goed in hem moet ik eerlijk zijn. Zo was ik in m'n puberteit ook.
Alleen hoe je zo iemand 't beste aanpakt... Geen idee :(
Liegen deed ik ook erg veel, en inderdaad wilde ik het ook liever niet maar was het zo gebeurd en durfde ik het ook niet meer terug te draaien...
Lastige situatie :(