Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shanelle schreef:Ik ben ook nog steeds bezig met EMDR na een ongeval met mijn paard. Maar ik vraag me af of het echt het ongeval zelf is wat je wilt verwerken, of is het net doordat je nu moet rusten er andere dingen opspelen? Want dan weet ik niet of EMDR de meest ideale techniek is...?
Ik heb straks mijn 4e (?) actieve sessie. Ben eens benieuwd. Naar mijn gevoel heeft het tot hiertoe zeker wel 'iets' teweeg gebracht, er is een stukje rust en een stuk van mezelf terug aanwezig in mij (noujaaa, als dat niet zweverig klinkt?! hihi), maar het eureka-gevoel heb ik absoluut niet en ik ben nog steeds onrustig als ik op mijn paard kruip en er drukte rondom ons is. Dus in die zin weet ik niet of het wel echt helpt. Het heeft me wèl geholpen om het trauma te verwerken, maar de gevolgen draag ik helaas nog steeds.
Shanelle schreef:Ik ben niet bang van mijn paard zelf, maar wel van het idee dat er iets gaat gebeuren... Een AV is sowieso al heel expressief en dat maakt het er niet makkelijker op om te doen alsof er niets aan de hand is, hihi! Ik hou zielsveel van mijn paard, maar ben gewoon op zeer regelmatige basis bang dat er 'iets' gaat gebeuren, zowel met hem als met mezelf.
Ik voorzie altijd rampscenario's, bv.: als wij het bos in trekken, dan gaat mijn paard ergens van schrikken en gaan rennen, met als gevolg dat ik aan mijn paard blijf hangen en hij over mij gaat lopen en dat hij sowieso naar de straat toe gaat lopen en aangereden zal worden en de persoon in de wagen ook gaat sterven.
Volgens mijn therapeut heb ik OCD (dwangneurose) in de zin van dat ik àltijd eerst en alleen het gevaarlijke in situaties zie (zowel letterlijk als figuurlijk) ipv zorgeloos te genieten of zelfs nog maar normaal te functioneren. Dit was trouwens niet alleen met paardrijden zo, alleen kwam het daar het ergste naar boven en werd het ook echt zichtbaar voor anderen. Nu moet ik wel zeggen dat het, sinds ik in therapie ben, stilletjesaan wat beter begint te gaan. Gelukkig maar, want voortdurend op je hoede zijn omdat je altijd denkt dat het ergste gevaar ieder ongenblik kan toeslaan, is eeeeerg vermoeiend en onleefbaar.