Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:41

stond ik ook verbaast van te kijken ja....! Ik wist ook niet dat dat zovaak voorkomt.. Nougoed, nu maar even afwachten tot woensdag. Ik heb vrij weinig bijwerkingen van die pillen, gelukkig maar!

Ik heb trouwens ook mijn vraagtekens bij dat apparaat..Heeft iemand hem in het topic hier al dan? Ben er wel benieuwd naar!

Ik ga zo ook maar weer eens prikken. Vanavond avondienst dus ben benieuwd hoe dat gaat met mn suiker... weinig zin in..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:42

Dagmar_1995 schreef:
Ik ben net bij de HA en het ziekenhuis geweest dames, ze hebben darm onderzoeken gedaan en testen op glutenalergie... Huisarts heeft een sterk vermoeden dat het het laatste is. Schijnt veel voor te komen in combinatie met suikerziekte... Nou mooi is dat dan! krijg woensdag de uitslag.

@joliene, welkom! :) Hier nog iemand met een (veeeuls) te hoge bloeddruk. Zit in de familie. Krijg er 20 miligram bloeddruk verlagers per dag voor. Baal er wel van.. ben pas 17 en dan dit ook nog.

Dat heb ik ook nog nooit eerder gehoord. Ik hoop voor dat dat het niet is. Lijkt me erg moeilijk om geen gluten meer te mogen eten. Maar aan de andere kant, dan kan je nu wel weer verder. Sterkte meid. :(:) Ik weet dat niet leuk is om van van alles last te hebben. Helemaal niet als je jong bent en van alles wil.

KellyG

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:45

dit is wat er beschreven bij staat:
FreeStyle InsuLinx glucosemeter berekent deze adviezen op basis van je bloedglucosewaarden en behandelschema, dat ingesteld kan worden door de diabetesbehandelaar.

FreeStyle InsuLinx houdt bij hoeveel insuline je hebt gespoten, wat de bloedglucosewaarden waren en slaat dit op in een overzichtelijk digitaal dagboek.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:47

Heb je het al eens met je arts/DVK gehad over een keer andere insuline proberen??
Heel misschien werkt dat voor jou beter?!
Is het een idee om een paar dagen een dagboekje bij te houden. Exact alles opschrijven wat je eet (dus zelfs een dropje), spuit en doet en dat mee te nemen naar je DVK, zodat jullie eens goed kunnen kijken wat je anders zou kunnen doen?
Heel soms sta je te kijken van wat iets met je suiker doet. (ik dacht bijvoorbeeld dat een sultana niet 'slecht' was tussen door, maar daar sta je nog van te kijken wat daar in zit aan koolhydraten :P Of qua zout, dat ontbijtkoek erg veel bevat)

Kelly, ik ga toch ook eens kijken!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:56

ik moet volgende week naar de verpleegkundige......
mocht ik dat apparaat dan al in huis hebben, neem ik hem mee, eens kijken wat zij ervan vind.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:00

Als je het dan nog niet in huis hebt, zou je een printje van internet mee kunnen nemen om te overleggen!?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:02

ja idd
(zover had ik zelf nog niet nagedacht hahaha)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:05

Jeetje dames, jullie gaan snel! haha

@Joliene, welkom!

Ik heb ook nooit met 'lotgenoten' gepraat voordat ik op bokt.nl kwam. Had tenslotte al lotgenoten genoeg om mij heen. Mijn vader heeft het namelijk doorgegeven aan 2 van de 3 kinderen. Mijn vader, mijn zusje en ik hebben het alle 3. We spuiten ook ongeveer hetzelfde: 12-12-12-22

Mijn vader kreeg het op leeftijd van 38, ik op mijn 17de (ben nu 28) en mijn zusje op haar 16e. Een lekkere periode ook 8)7

Mijn zusje heeft een paar keer in het ziekenhuis gelegen omdat ze teveel alcohol had gedronken (en nee, geen bier of droge witte wijn, maar flugel en breezer toen nog). De volgende dag een kater - uiteraard - maar die ging niet over. Zondag nog steeds braken, zweten en ziek... Toen ging er een lampje branden --> suiker! Idd, een niet te meten hoge waarde. Dus ziekenwagen voor en had niet langer moeten duren.. Domme muts. En van geleerd?? Nee joh, het jaar daarop weer hetzelfde verhaal. Suikers van 40+...
Nu gaat het wel goed met haar geloof ik. Ze is dan ook 2 jaar jonger dan ik.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:07

Dat is echt een nadeel van die drankjes! Zijn mierzoet.... :P

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:10

in mijn ontkenningsperiode ben ik ook veel aan het stappen geweest en gezopen als een malle..... en dan rode vodka met red bull...... :+
hup 15 eenheden erin, en gaan met die banaan........

denk nu wel 3x na...... ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:12

+:)+
Als je maar goed oplet met wat je doet. Bier bijvoorbeeld mag best, maar is verlagend. Een vroegere vriend (met diabetes) nam tijdens het uitgaan iets van 2 of 3 biertjes en dan een cola of sinas.
Maar het is uiteraard met alles, te veel is nooit goed :P

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:46

wijn schijnt ook je suiker te verlagen, maar bij mij schiet het er toch van omhoog

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:03

ik let om eerlijk te zijn ook nooit zo heel erg veel op bij het alcohol drinken.. :o Misschien toch ook maar eens gaan doen. Calypso dat is wel echt levensgevaarlijk van je zusje.... := Mag hopen dat ze er nu wel van geleerd heeft? Wel een "gezellige" boel bij jou thuis zeg! Bijna allemaal met suikziekte :+

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:03

Ik drink eigelijk nooit alcohol. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :Y)
Ik ben weer aan het opschrijven wat ik eet, spuit en wat mijn bloedsuikers zijn. :)

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:04

goed bezig! _/-\o_

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:06

Haha.. := Bedankt. Ik vind het altijd wel moeilijk hoor. Kost zoveel tijd altijd. Hihi.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:13

Toppie! Je hoeft het ook maar een paar dagen te doen, wie weet wat het opleverd!!
Ik drink ook geen alcohol. Héél af en toe een biertje bij de nasi :D Voorheen was ik wel weg van de breezers, maar dan nam ik er ook maximaal 2.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:28

KellyG schreef:
wijn schijnt ook je suiker te verlagen, maar bij mij schiet het er toch van omhoog

Dan zit jij aan de zoete :P

Droge is uiteraard beter. Na een x aantal wijntjes verlaagt de alcohol uiteindelijk je bloedsuiker idd.

joliene schreef:
Ik drink eigelijk nooit alcohol. Dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. :Y)
Ik ben weer aan het opschrijven wat ik eet, spuit en wat mijn bloedsuikers zijn. :)

Goed bezig!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:41

Uit de accu check nieuwsbrief:

Uw immuunsysteem versterken
Ons immuunsysteem zorgt er voor dat ons lichaam beschermd wordt tegen gevaarlijke ziektes die ons van buitenaf aanvallen. Bovendien houdt het miljoenen bacteriën in toom, die zich normaal gesproken in menselijk organisme ophouden (zoals nuttige darmbacteriën). Miljarden afweercellen herkennen overal in het lichaam duizenden verschillende soorten indringers.

Verlaagde weerstand
Niet ieder mens beschikt automatisch over een goed functionerend immuunsysteem. Bij oudere personen, mensen met stofwisselingsziektes of chronische aandoeningen of mensen die verkeerde voeding gebruiken, krijgen miljoenen immuuncellen vaak niet de voedingsstoffen die zij nodig hebben voor het uitvoeren van hun taken. Vaak zijn mensen met diabetes verhoogd vatbaar voor infecties. Daarbij gaat het vooral om urineweginfecties, huidinfecties en infecties aan de voeten. De oorzaak voor de beperkte afweer ligt volgens veel medici aan te hoge bloedglucosewaarden. Bloedglucose bindt zich niet alleen aan de rode bloedlichaampjes (hemoglobine), maar ook aan de eiwitten van het immuunsysteem (zoals immunoglobuline). Dit verlaagt de weerstand. Tegelijkertijd worden ook de eetcellen, het aantal immuuncellen en hun beweeglijkheid nadelig beïnvloed. Indringers kunnen zich zo veel sneller vermenigvuldigen. Zo'n stormaanval vergt vaak te veel van het immuunsysteem. Daarbij komt nog dat een infectie ook weer een negatieve invloed heeft op de bloedsuikerwaarden. Er komen lichaamseigen stresshormonen vrij zoals cortisol, adrenaline, noradrenaline en het hormoon glucagon. Deze zijn hormonaal gezien voor een deel het tegenovergestelde van insuline en versterken de insulineresistentie: de lichaamscellen reageren niet meer voldoende op insuline, de glucose kan niet meer door de cellen worden opgenomen - de bloedglucosewaarden stijgen verder.

Controles geven zekerheid
Infecties kunnen dus de behoefte aan insuline of medicijnen die de bloedglucosewaarden naar beneden brengen, vergroten. Experts adviseren dan ook om bij infecties de bloedglucosewaarden vaak te controleren. Als iemand vaak last heeft van infecties, kan dit ook een teken zijn dat zijn bloedglucose slecht is ingesteld. Omdat infectieziektes mensen met diabetes bijzonder zwaar kunnen treffen, adviseren medici om jaarlijks de griepprik te halen.

Trainen van het immuunsysteem
Een gezond immuunsysteem moet op allerlei gebieden worden ondersteund. Voor het versterken van het afweermechanisme bestaat echter geen vast recept. Maar rust roest en dat geldt ook voor het immuunsysteem, want het moet net als de mens worden geprikkeld door beweging. Net zo belangrijk is natuurlijk ontspanning. Daarom vormt het afwisselen van voldoende beweging met ontspanning een belangrijke sleutel tot een goed functionerend immuunsysteem. Door regelmatige beweging – bijvoorbeeld een half uur per dag – past het immuunsysteem zich aan de eisen van uw lichaam aan. Bij een acute infectie moet men echter wel een sportpauze inlassen, omdat bovenmatige lichamelijke inspanning extra stress tot gevolg heeft en de infectie juist erger wordt. Ook een goede uitgebalanceerde voeding ondersteunt het immuunsysteem. Vijf porties groente en fruit per dag, volkorenproducten en regelmatig vis zorgen dat het lichaam de noodzakelijke vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Tips:

•Neem vooral in de herfst en in de winter groente- en fruitsoorten met veel vitamine A en C. Deze vitamines versterken de afweercellen. Vooral citrusvruchten, kiwi, paprika, broccoli en tomaten bevatten veel vitamine A en C.
•Eet regelmatig yoghurt. Yoghurt bevat probiotische bacterieculturen, die een positieve uitwerking hebben op de darmflora en de immuuncellen in de spijsverteringsorganen.
•Drink veel thee of mineraalwater zonder koolzuur. In de winter heeft uw lichaam aanzienlijk meer behoefte aan vocht dan in de zomer. Door de hete lucht van verwarmingen drogen de slijmvliezen van het lichaam uit, zodat verkoudheidsvirussen zich gemakkelijker kunnen nestelen.
•Wie voldoende slaapt, helpt het lichaam om de lege accu weer op te laden. Want in de slaap draait het immuunsysteem op volle toeren en kan het zichzelf regenereren. Vooral in de winter is veel slapen onontbeerlijk voor een goed functionerend immuunsysteem.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:42

En:

Motivatie - energie voor het dagelijkse leven
"Uw bloedglucosewaarden kunnen nog beter worden als u wat meer zou bewegen en nog uitgebalanceerder zou eten." Dit krijgen veel mensen met diabetes te horen van hun arts. Ja, denken de meeste mensen dan, dat weet ik wel. Er komt een moment waarop die innerlijke drive om consequent oude gewoonten te doorbreken, minder wordt. U hebt er geen zin meer in en u hebt het gevoel dat u het niet meer aankunt. Ambitieuze doelen worden steeds moeilijker te halen.

Doelen met zin
"Ik mis iemand die me er doorheen sleept als mijn bloedglucosewaarden weer eens op hol slaan," denken sommige mensen. Toch helpt het de meeste mensen op den duur maar weinig als ze alleen door anderen worden gemotiveerd. De wil om uw leven onder controle te hebben, is vaak wel aanwezig, maar het is niet altijd eenvoudig om uzelf elke dag weer op te peppen. Vooral als u eigenlijk geen klachten door de diabetes hebt en het ook niet direct nadelige gevolgen heeft als u dingen eens wat laat versloffen. Hoe kunt u uzelf dan toch motiveren? Welke doelen kunnen u daarbij helpen? Zeker is dat deze doelen van mens tot mens verschillen. Voor de een betekent het misschien: "Ik zou graag wat mobieler zijn om met vrienden te kunnen reizen." Een ander kan zich ten doel stellen dat die ene lievelingsbroek weer past of dat hij niet helemaal buiten adem is als hij via de trap naar de derde verdieping gaat. Wat de beweegredenen en doelen ook zijn: de beloning voor alles wat men heeft bereikt, is significant meer energie en een nieuw zelfbewustzijn.

Zelf een groot aandeel in de behandeling
Mensen met diabetes kunnen vaker dan mensen met een gezonde stofwisseling in een motivatiecrisis komen. U kunt bijvoorbeeld teleurgesteld zijn als de bloedglucosewaarden telkens weer te hoog zijn of als de weegschaal telkens maar weer hetzelfde aangeeft. En dat terwijl u zo veel over hebt voor een gezonde levenswijze. Als deze toestand aanhoudt, ontbreekt het u op een gegeven moment aan energie om iedere dag weer uw bloedglucosewaarden te meten, insuline te spuiten of uw voeding en gewicht te controleren. Juist in deze situaties is het erg belangrijk om uzelf te motiveren. Want dat is een belangrijk onderdeel in de behandeling van diabetes. Er zijn echt maar weinig ziekten waarbij patiënten door eigen initiatieven zelf zo'n groot aandeel in de behandeling hebben als bij diabetes. Daarom vinden experts het ook zo belangrijk om patiënten actief bij de behandeling te betrekken, waardoor mensen met diabetes en hun artsen samen individuele therapiedoelen kunnen bereiken.

Eenvoudige doelen stellen
Aan de basis staat meestal een wens - een persoonlijk doel. Zelfmotivatie betekent ook: vooruit kijken. Formuleer uw doelen daarom zo concreet en positief mogelijk. Schrijf dit op een briefje. Zelfs de langste reis begint met de eerste stap, zo luidt een Chinese wijsheid. Plan daarom kleine etappes. Begin met een eenvoudig te realiseren nieuw doel, zoals iedere dag twee stuks fruit of na elke maaltijd 15 tot 30 minuten wandelen. Ook een kleine, eenvoudig te realiseren verandering is een succes: u voelt zich beter, hebt een goed humeur, slaapt beter en hebt lagere bloedglucosewaarden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:44

Niets voor mij, maar ik ben dan ook een enorme zeikerd met eten... :o
Maar misschien iets voor jullie!?

Gebraden karbonades met tomaten-avocadosalsa
Hoofdgerecht voor 2 personen
Ingrediënten
2 rib- of haaskarbonades
50 gram boter of margarine*
zout
peper
3 trostomaten
1 kleine avocado
1.5 eetlepel citroensap
3 eetlepels olijfolie*
2 eetlepels gesnipperde basilicum

Bereiding
Dep het vlees droog met keukenpapier. Verhit de boter in een koekenpan en bak het vlees aan beide kanten bruin. Bestrooi de karbonades met zout en peper en braad ze, met het deksel schuin op de pan, zachtjes in ca. 15 minuten gaar. Keer de karbonades halverwege de bereidingstijd om. Snijd intussen de tomaten en de avocado in blokjes van circa 1 cm. Besprenkel de avocado met het citroensap en roer de tomaat erdoor. Schep de olie, zout en peper naar smaak en de basilicum door de salsa. Serveer de karbonades met de salsa. Lekker met gekookte krieltjes en bleekselderij.

Voedingswaarde per persoon
Kilocalorieën: 570 kcal
Eiwitten: 24 g
Vet: 50 g (waarvan 18 g verzadigd vet)
Koolhydraten: 8 g

Tips:

•Neem in plaats van boter liever vloeibaar bak- en braadvet uit een fles. Hierin zitten meer onverzadigde dan verzadigde vetten en dat is beter voor het hart en de bloedvaten. Gebruik per karbonade 1 eetlepel vloeibare margarine.
•Olijfolie heeft ook een gunstige vetsamenstelling. Er zitten van nature al veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren in. Wees wel zuinig met het gebruik van olijfolie, want hierin zitten veel calorieën.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:53

Wow jullie gaan als een speer niet bij te houden :D

Alcohol durf ik niet meer te drinken, heeeel af en toe 1 of 2 en ow wat geniet ik er dan extra van hihi

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:15

KellyG schreef:

alcohol erlaagt in de eeste gevallen maar als je er wat bij gaat eten kan die weer enorm omhoog schieten

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:07

goedemorgen

@calypso: nee ik drink juist geen zoete, vind ik niet te pruimen namelijk

@kantaro: je heb je huiswerk gedaan :D

ik heb dat hele verhaal eens door zitten lezen, en zelf vind ik het een beetje lariekoek (persoonlijke mening he)
net als met het afweersysteem (en nu praat ik puur voor mezelf)
ik eet alleen wit brood (nooit geen bruin)
ik eet zelden fruit, hou er niet van.....
en heel veel groentes vind ik echt niet lekker (zoals tomaat en broccoli (wat er vernoemd staat))
ook yoghurt krijg ik niet weg
en de laatste keer dat ik een griepje heb gehad is toen ik een jaar of 15 was (ben nu bijna 32)
daarbij rook ik als een ketter
dus om te zeggen dat ik gezond leef, nee :+

moet altijd wel lachen om de reacties om me heen als ze erachter komen dat ik diabetes ben..... (ik vertel het niet snel aan mensen)(mn baas weet het, maar das ook mn vader dus dat ik makkelijk, en staleigenaren vertel ik het ook altijd wel gelijk, maar verder hang ik het eigenlijk niet aan de grote klok, mensen zien me vanzelf wel een keer spuiten of naar de dextro grijpen)
maar dan zijn ze zo verbouwereerd......

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:14

haha, niet echt gezond nee :P

ik leef wel bewust, maar ik snoep helaas te graag... er gaat zo wel eens een reep chocola of een pak koekjes erdoorheen. Chips is ook altijd leuk.. vreet zo de hele zak leeg :n
en dáárvan gaat mijn suiker echt als een speer omhoog!

Jullie inspireren mij wel om beter om mijn suiker te letten trouwens! ben alleen gisterenavond voor het eten vergeten... verder zit ik rond de 7, dus ik ben blij!!