B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:13

Nou nee, niet precies...
Pillen slikken heeft voor veel mensen geen zin omdat zij geen enkele vorm van B12 opnemen, maakt niet uit welke vorm. Het kan best zijn dat de cyanocobalamine in pillen sowieso niet opgenomen word, maar dat weet ik niet. Het klopt dat je bloedbeeld vertekend door het slikken van B12.
Maar ook de B12 die gespoten word, daar word ook niet alles van opgenomen, dat is ook maar een gedeelte.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:17

nynke55 schreef:
Nou nee, niet precies...
Pillen slikken heeft voor veel mensen geen zin omdat zij geen enkele vorm van B12 opnemen, maakt niet uit welke vorm. Het kan best zijn dat de cyanocobalamine in pillen sowieso niet opgenomen word, maar dat weet ik niet. Het klopt dat je bloedbeeld vertekend door het slikken van B12.
Maar ook de B12 die gespoten word, daar word ook niet alles van opgenomen, dat is ook maar een gedeelte.

Had het over de laatste zin haha sorry.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:25

Volgens mij bedoelen we hetzelfde dan ;)

Het kan dus verschillen per persoon. Sommige mensen nemen helemaal niets (meer) op, sommige mensen nemen wel nog wat op, maar te weinig of de soort B12 helpt je niet met je klachten. Dit kan dus je bloedwaardes flatteren. Je hebt dan wel alle klachten en ook baat bij de injecties, maar je komt dan net boven de referentiewaardes uit.

Ga dus niet zomaar b-12 complex, multi's of smelttabletten slikken als je jezelf nog wilt laten testen! Het kan ervoor zorgen dat je niet meer de juiste behandeling krijgt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:11

Juist! Het duurt even, maar we worden het wel eens.... :D

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:26

Yes, verbetering! Ik heb nu 4 injecties gehad en ik voel me voor het eerst sinds weken weer wat beter!
Hopelijk blijft het nu alleen maar beter gaan (:

Vraagje; Ik ben héél erg bleek geworden sinds ik hier zo veel last van heb. Ik ben sowieso nooit de bruinste geweest, maar ik zie er nu gewoon heel ongezond uit dat mensen me ook nakijken en dat mensen die ik niet ken me vragen of het wel gaat.. Heeft iemand van jullie dit ook gehad en gaat dat weer weg na een aantal injecties?
Ik heb geen zin om hier de rest van mijn leven mee te blijven lopen..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:54

Dat heb ik niet gehad. Of niet dat ik me zo gauw kan herrineren. Ik ben van mezelf ook heel bleek, maar niet zo bleek. Sinds ik wat meer into make up ben, foundation, blush enzo, zie ik er al een stuk gezonder uit.

Ik heb wel veel last van haaruitval de laatste paar maanden. Sochtends als ik mijn haar kam dan trek ik d'r toch behoorlijk wat haren uit. Na het douchen ook weer en savonds als ik m'n haar kam weer :(

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:00

Leverage schreef:
Dat heb ik niet gehad. Of niet dat ik me zo gauw kan herrineren. Ik ben van mezelf ook heel bleek, maar niet zo bleek. Sinds ik wat meer into make up ben, foundation, blush enzo, zie ik er al een stuk gezonder uit.

Ik heb wel veel last van haaruitval de laatste paar maanden. Sochtends als ik mijn haar kam dan trek ik d'r toch behoorlijk wat haren uit. Na het douchen ook weer en savonds als ik m'n haar kam weer :(

Ik ben toch ook wel van de make up, maar als ik ziek thuis in mn bed blijf hangen natuurlijk niet :')
Ben afgelopen weken bijna het huis niet uit geweest, en nou ging ik me toenet dus weer opmaken alleen de foundation die altijd perfect bij mijn huidskleur paste die is nu gewoon te donker geworden.. :(
Blush ziet er ook niet meer uit, omdat mijn huid gewoon écht te bleek is geworden.
Nouja dan hoop ik maar dat het vanzelf voorbij gaat.

Oh en dat van dat haar uitval heb ik sinds 2 weken ook! Gelukkig heb ik veel haar dus daar zie je het op zich niet aan maar kan mijn haar niet meer kammen zonder dat ik in de buurt van een prullenbak ben door al die haren;s
komt dat dan ook door b12 tekort?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:03

Een b12 tekort kan idd reden zijn van haaruitval.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:04

Bah bah, hopelijk houdt dat ook nog op dan ;p

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:08

Voor degene die zelf prikken...

Doen jullie de naalden zonder hoesje of met hpesje in de containter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:10

Met en zonder :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:22

Ah oké, was even bang dat ze er zonder hoesje in moesten. Ik heb ze allemaal met hoesje erin gegooid namelijk, anders moest ik hem eerst leeg gooien om de hoesjes er af te halen voor ik hem weg bracht :Y)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:26

Prikken jullie zelf dan in je been?
En is dat niet eng haha? Ben niet bang voor naalden maar lijkt me toch lastig zo'n lange naald in mijn eigen lichaam te steken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:31

Eerste paar keer was het wel een beetje eng. Maar na 1.5 jaar ben ik er wel aan gewend.

Alleen mijn energie is laatste weer erg weinig. Dus zat er aan te denken om naar de sportschool te gaan. Kijken als ik dan energie omhoog krijg. Helaas heb ik wel vaak last van pijn bij mijn gewrichten/spieren ;(

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:44

agg vervelend! Kun je dan niet iets anders doen dan sportschool wat minder belastend is voor je gewrichten ofzo? Zwemmen vind ik heel vermoeiend, maar is wel fijner dan bijvoorbeeld hardlopen voor je knieën en dat soort dingen ;p
Er is vast wel iets te bedenken toch?

En na een paar keer zal het vast al wel mee vallen ja haha.. Maar de eerste keer.. ik weet niet of ik dat ooit ga durven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:52

Ach je hebt jaren de tijd om het te leren toch? :Y)

Ik krijg nou al meer dan een jaar de injectie's, maar vind zelf prikken nog steeds doodeng.

Je kunt je moeder of vader het ook laten doen, hoef je iig niet steeds naar de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:55

xxxjanna schreef:
agg vervelend! Kun je dan niet iets anders doen dan sportschool wat minder belastend is voor je gewrichten ofzo? Zwemmen vind ik heel vermoeiend, maar is wel fijner dan bijvoorbeeld hardlopen voor je knieën en dat soort dingen ;p
Er is vast wel iets te bedenken toch?

En na een paar keer zal het vast al wel mee vallen ja haha.. Maar de eerste keer.. ik weet niet of ik dat ooit ga durven.

Ik zwem al sinds mijn 12de niet meer. Dus dat word hem niet.

De sportschool waar ik heen wil, krijg je persoonlijke begeleiding. En eerst een body check en daarvan uit gaan ze behandelplan samen stellen. Mijn vriend gaat er ook heen en daar houden ze ook rekening met zijn knie, wat hij in het verleden verbrijzeld heeft.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:14

xxxjanna schreef:
Prikken jullie zelf dan in je been?
En is dat niet eng haha? Ben niet bang voor naalden maar lijkt me toch lastig zo'n lange naald in mijn eigen lichaam te steken :')

Ja, in mijn bovenbeen. De ene keer links, de andere keer rechts. En nee ik vind het niet eng. sterker nog ik prik liever mezelf dan dat ik me laat prikken.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:23

Prikken jullie jezelf? Ik laat 't door m'n moeder doen, maar ik heb daar ook veel moeite voor moeten doen. M'n moeder heeft op een gegeven moment bijgeleerd in de zorg en toen mocht ze ook spuiten zetten. Maar ons mam mocht ze neit eerder zetten tot ze d'r diploma had, eerder kreeg ik ook geen spuiten enzo mee van de huisarts. :\

Ik had wel suuuuper pijnlijke naalden meegekregen, van die hele lange dikke. Deed zo veel zeer! Ons mam had er toen een paar van 't werk gehaald, hele kleine dunne. Jeetje dat scheelde veel zeg! :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:33

Wat een gedoe over dat spuiten zeg. Ik snap niet waarom artsen daar zo paranoide over doen. Heel veel mensen leren zelf spuiten (denk bv ook aan mensen die hormoontherapie ondergaan of diabetespatienten.) Prima te leren met een paar kleine instructies en een paar keer proberen onder toezicht. Diploma's zijn echt zwaar overkill.
Het advies van de beroepsgroep zelf: http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artse ... lf-zet.htm : als je goed informeert kan het best.

Naalden en spuiten kun je verder zonder recept halen bij de apotheek, en ook via internet te bestellen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:36

Ja hoor gewoon zelf. En mijn huisarts maakte er totaal geen probleem van. Dat hoeft eigenlijk ook niet in dit geval. Met goede uitleg kun je eigenlijk niks fout doen. En legio's mensen die zichzelf prikken. Denk alleen al aan mensen met diabetes.
Lange dikke naalden? Ik heb die met een groen dopje. Je kunt namelijk niet zomaar elke maat naald pakken. De vloeistof heeft daar invloed op.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:46

Kan er op zich wel iets in zien hoor toch :) Blij dat ons mam ze mag zetten, scheelt me toch iedere week 'n bezoekje aan de dokter.

Ik weet niet welke het waren, kreeg ze via de huisarts. Zal 't eens navragen welke het waren!

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:24

Agja, voor nu vind ik het prima om steeds om de 4/5 dagen naar de dokter te gaan ;p
En dat wordt vanzelf minder dus ik kijk wel even hoe het loopt.
Ik vind het toch nog steeds knap dat mensen bij zichzelf zo'n naald in hun been kunnen steken :')

@love_western nee zwemmen wordt hem dan toch niet nee;p En dat klinkt goed van die sportschool!
Dan maar hopen dat je niet te veel last krijgt van je gewrichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:27

xxxjanna schreef:
Agja, voor nu vind ik het prima om steeds om de 4/5 dagen naar de dokter te gaan ;p
Ik vind het toch nog steeds knap dat mensen bij zichzelf zo'n naald in hun been kunnen steken :')

@love_western nee zwemmen wordt hem dan toch niet nee;p En dat klinkt goed van die sportschool!

Als het warmer weer word, heb ik er gelukkig minder last van :) En momenteel lukt het sowieso niet. Heb afgelopen week kies laten trekken en volgens mij zit er een ontsteking onder. Dus morgen even naar kaakchirurg terug.

Dus ik stel de sportschool nog wel even uit

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:34

love_western schreef:
xxxjanna schreef:

Als het warmer weer word, heb ik er gelukkig minder last van :) En momenteel lukt het sowieso niet. Heb afgelopen week kies laten trekken en volgens mij zit er een ontsteking onder. Dus morgen even naar kaakchirurg terug.

Dus ik stel de sportschool nog wel even uit

Bahbah, wat een ellende allemaal..
Hopelijk wordt het snel eindelijk wat beter weer! :)
Succes ermee