Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:11

Homiafortuna schreef:
Narnia schreef:
In het wielrennen ben ik inmiddels aardig thuis(ik ben net spons ik zuig alle info op) maarrrrrrr het word straks herfst/winter en ik wil graag door blijven fietsen op de mtb ik had voor mezelf bedacht dat ik maar met een tweede hands exemplaar begin vind ik het na de winter nog steeds leuk dan komt er tzt wel een nieuwere :)

Gelden dan dezelfde regels als bij het wielrennen, wel wb het zadel daar ben ik al achter maar hoe zit het met de framematen en afstellingen komt dat net zo nauwkeurig als bij de racefiets voor op de weg!?!?

Is inderdaad net zo belangeijk, plus dat je ook moet weten wat je er precies mee wilt gaan fietsen, want en ook nog uit 3 bandenmaten, namelijk 26, 27'5 of 29 inch. Er komt dus best nog wel wat bij kijken.

Citaat:
je kan kiezen uit een hardtail of full suspension

Leg me dan eerst maar uit wat het is en wat het verschil is :D

Banden verhaal is duidelijk hoe zit het met het cassette verhaal, tripple, sram etc. wat wel of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:19

@Liesbethje
Citaat:
Iemand hier trouwens nog mee gedaan aan de Rahpa's womens100 afgelopen zondag? die werd door het damespeloton hier uit de buurt uitgezet en heb dus voor het eerst sinds ik fiets (2/3 maanden waarbij ik nog niet eerder meer dan 35km had gefiets) een tocht van 100km gefietst en het ging lekker!!

Ja ik ben de uitdaging aan gegaan in mijn uppie 112,2 km gefietst gemiddelde snelheid 25,1 en max. 40 km per uur :j

Citaat:
Gisterenavond nog een uurtje met ons 'groepje' wezen fietsen ondanks de regen.

Was gisteren op clubtraining 76 km gefiets maar geen druppie regen gehad hier in Friesland :D
Wel snoeiharde wind, mijn gemiddelde was gisteren echt een stuk lager komt ook doordat ik met de beginners mee heb getraind, ik ben gewoon geen echte beginner meer, mijn gemiddelde was gisteren 23,2 per uur en max. 39,2 nogal een verschil met zondag :D

Flew

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:38

Ik heb ook gefietst, maar bij mij viel Strava uit. Nogal een bummer dus.

Gisteren knullig onderuit gegaan, ging niet hard, maar me goed zeer gedaan. Met de fiets is gelukkig niks aan de hand, maar ik ben wel wat verkreukeld. Voorlopig even niet op de fiets dus.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

ik heb vanmorgen ook weer ff gefietst :) ging wel aardig maar had tegenwind en km teller is kapot -O-

awh beterschap!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:41

@Narnia: Een hardtail heeft alleen vering in de voorvork, een "fully" zowel voor- als achtervering. En daar zit behoorlijk wat kwaliteits- en prijsverschil tussen. (Goh wat een verrassing :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:22

Aha dat word dan dus een hardtail, wil geen vering onder mijn kont, vind ik niet prettig :)

Ja, strava wil nog wel eens storing hebben idd..lastig is dat ik overweeg een garmin die gewoon alles registreerd, snelheid, hoogte meters, verbrande calorieën etc. die kan je namelijk ook koppelen aan strava of uploaden naar strava, moet ik nog eventjes door sparen :')

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:53

Als je alleen tochtjes in Nederland gaat doen volstaat inderdaad een hardtail. Wil je ook tochten in het buitenland gaan doen, waar wat meer "heuveltjes met rotsen" zijn dan in Nederland heb je veel meer plezier aan een dubbelgeveerde mountainbike. Heb je snel last van je onderrug tijdens het fietsen dan is een fully ook aan te raden. Bovendien kun je de achtervering ook gewoon blokkeren, waardoor je als het nodig is (op de weg bijv.) gewoon een hardtail hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:06

Oke Homiafortuna(wat betekend die naam eigenlijk!?)

Duidelijk, ik heb idd een gevoelige rug, dit komt doordat ik verschoven wervels heb gehad daar heb ik drie jaar mee rond gelopen en hele serie aan fysio's e.d versleten eer dat ontdekt werd, wat een hoofdpijn had ik daar ook door, was niet fijn...

Wil idd wel naar buitenland toe, maar voorlopig eerst maar eens ontdekken hoe het werkt met zo'n mtb :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:56

Narnia schreef:
Oke Homiafortuna(wat betekend die naam eigenlijk!?)

Duidelijk, ik heb idd een gevoelige rug, dit komt doordat ik verschoven wervels heb gehad daar heb ik drie jaar mee rond gelopen en hele serie aan fysio's e.d versleten eer dat ontdekt werd, wat een hoofdpijn had ik daar ook door, was niet fijn...

Wil idd wel naar buitenland toe, maar voorlopig eerst maar eens ontdekken hoe het werkt met zo'n mtb :)

Haha, Homiafortuna is de naam van mijn paard. Geen idee wat het betekent.

Als ik je verhaal zo lees ben jij dus een echte klant voor een fully. Een hardtail is waarschijnlijker goedkoper, maar je eerste kennismaking moet wel een goede en pijnvrije zijn.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:36

Hai wielrenners! Ik heb eene vraagje aan jullie. Ben zelf een ontzettende beginner maar toer nu al een tijdje voor de lol wat rond op een fiets. Eerst de crosshybride van m'n pap en nu heb ik zelf een oude racefiets gekocht. Geniaal ding, schakelen aan het frame enzo maar hij rijdt fijn! :) Ik krijg alleen van de combinatie van fietsen met rugtas en kantoorbaan erg last van mijn schouders, heb nu een beetje het idee dat m'n fiets ook niet optimaal afgesteld is qua hoogte etc. Heeft iemand wellicht een link waar ik meer info kan vinden over wat daarin de juiste maten zijn? De fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb is alleen doordeweeks open, precies als ik natuurlijk werk, dus ik wil eerst kijken of ik het zelf misschien wat beter kan zetten.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:56

hallo, mag ik hier mij aanmelden?

ik ben karin, 19 jaar, had een hele mooie gele mountainbike van Merida, helaas een tijdje geleden gestolen

vandaag weer een Merida gekocht nu zwart, hoop er snel mee te kunnen gaan fietsen, helaas zit de voorvork vastgeroest

normaal fiets ik door lunteren, ginkelse heide enz. nog meer fietsers daar?

groetjes karin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:21

Wat mij betreft wel hoor Karin, welkom!
Klinkt als een mooie omgeving.

Imd
Het zou kunnen dat je een kortere stuurpen nodig hebt, kan je bij de fietsenmaker laten vervangen door een kortere is niet gek duur.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:50

zijn er hier ook mee fietsers in drenthe?? ik ben zelf ook een beginner en alleen fietsen is niet zo leuk meer

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:26

Gientje: misschien kun je kijken of er een leuke club in de buurt is? Zo ben ik ook begonnen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:39

Waar in drenthe zit je?

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:29

Mag ik me hier ook melden? Ik heb dit weekend een tweedehands racefiets gekocht. Vanochtend na laten kijken bij de fietsenmaker en die zij dat het een hele nette fiets was. Weinig gebruikt, banden nog goed, mooi frame, goede groep etc. Ben er ook heel blij mee :) Heb dit weekend alvast een stukje van 25 km gefietst en ik wil vanmiddag weer een stukje fietsen. Ik heb nog wel een vraagje: ik krijg vrij snel last van mijn nek. Ligt dit aan mijn houding? Of moet het zadel/stuur misschien versteld worden? En zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:32

Hebben jullie dit gezien?

http://nos.nl/artikel/680583-draden-ove ... annen.html

Schandalig gewoon. Opgespast dus, al heb ik geen idee hoe je zoiets aan kunt zien komen... Best een eng idee eigenlijk.

Ik heb daar zelf ook wel last van, maar bij mij komt het omdat mijn fiets iets te groot is. Daardoor moet ik best ver met mijn armen reiken om goed bij het stuur te kunnen, daardoor zit ik "platter" en moet ik mijn nek verder omhoog doen. Niet helemaal ideaal dus. Weet je zeker dat de maat van je fiets goed is?

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:40

Wat schandalig! Waarom zou je zoiets doen?!

Volgens internet zou de maat van het frame in ieder geval goed moeten zijn (ik ben 1.75 en het is frame maat 53). De afstand van het zadel tot de pedalen is ook goed, maar ik moet inderdaad wel behoorlijk strekken om goed bij het stuur te kunnen. Dus misschien is die afstand dan te groot?

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:51

Flew schreef:
Waar in drenthe zit je?

in midden-drenthe, westerbork

jemig echt niet normaal...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:57

Mannen hebben in verhouding een langer bovenlijf dan vrouwen, het kan dus inderdaad wel zijn dat je stuur te ver zit. Dat is bij mij ook het probleem.

Wat betreft je zadel zit je ongeveer goed als wanneer je de pedalen horizonaal hebt, het onderste puntje van je knieschijd loodrecht op de as van je trapper zit (kun je uitmeten met een touwtje met iets zwaars eraan).

Als je inderdaad ver moet grijpen, dan kun je kijken of je er een kortere stuurpen op kunt zetten. Bij mij is dit helaas geen optie, die is al op zijn kortst.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:07

1.75 en maat 53? Ik zit met 1.75 op een 56, aangemeten en wel. Misschien andere maatvoering?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:19

Google even op stack and reach calculator, adhv verschillende maten kan je uitrekenen wat de ideale fietsmaat is. Dit kan per merk zeer verschillen!

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:59

Thanks voor de link! Heb alles ingevuld en vergeleken, maar komt aardig met elkaar overeen. De reach is misschien iets te lang, maar is opzich prima te doen. Heb gisteren 50 km gefietst en valt heel erg mee met de nekpijn/spierpijn. Voor herhaling vatbaar dus! :)

Edit: misschien is het trouwens wel maat 56. Kan zijn dat ik me vergist heb. Ik heb in ieder geval van te voren goed gekeken welke frame maat ik nodig had, en deze kwamen met elkaar overeen. Dus vermoed dat ik 56 bedoelde i.p.v. 53

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:52

Shiloh schreef:
Hebben jullie dit gezien?

http://nos.nl/artikel/680583-draden-ove ... annen.html

Schandalig gewoon. Opgespast dus, al heb ik geen idee hoe je zoiets aan kunt zien komen... Best een eng idee eigenlijk.

:wow: Ook in Tiel?! Het is dat ik op dit moment niet kan fietsen, maar moet er niet aan denken dat het mij zou overkomen :=

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:40

Narnia schreef:
Imd
Het zou kunnen dat je een kortere stuurpen nodig hebt, kan je bij de fietsenmaker laten vervangen door een kortere is niet gek duur.

super dankjewel :)