Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:53

Ben blij ja dat ik weer wat opknap, en die patat, héérlijk na al die vieze drankjes..

Oeh , hebbe chanicha! Die zou ik ook zeker willen hebben ja! :) Interessant.
Ik ga ook vragen of ik die voorfoto's kan krijgen op een cd oid. Er worden vast ook nog nafoto's gemaakt door de KC, kan ik vergelijken..

Was er een implantaat verwijderd? Volgens mij heb ik wat gemist..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:56

@ Enniee, ja ik ben eigenlijk best wel heel erg zenuwachtig.. Het is meer zo van ik ga gezond er heen en kom er helemaal beurs en alles weer weg.. En dan kost het tijd om weer te herstellen en ik ben van nature heel erg ongeduldig met dat soort dingen en kan niet goed stil zitten.. Maarja, het zal wel moeten straks..! Wat fijn dat jij je nu weer een stuk beter voelt.. Het is nu bijna 2 weken geleden toch? 7 november ben je geopereerd als ik het me goed herinner.. Wat heerlijk zeg dat je een patatje en kaassouflé hebt gehad!! Eet je verder ook alweer wat 'gewone' dingen of voornamelijk nog vloeibaar?

Vervelend dat de kies nog zo gevoelig is soms, als je helemaal hersteld bent van de operatie gaat er dus een behandeling plaatsvinden voor de kies? Ik ben echt blij voor je dat je altijd gevoel in je lip hebt gehad! Ik hoop zo erg dat dat bij mij ook zo zal zijn.. Daar maak ik me namelijk het drukst om.. Ik weet dat ik pijn zal gaan hebben en ongemak maar dat gaat wel weer over en een lip die voor altijd ongevoelig blijft gaat niet over.. Opzich is het wel logisch dat je voelt in je kin dat er wat gedaan is, het is tenslotte ook nog niet eens zo lang geleden! Daar hebben ze een soort 'plakje' toegevoegd of naar voren gehaald toch? Hoeveel mm is jouw kaak eigenlijk naar voren gezet?

Super dat je ook zo snel weer zelf kon douchen ed.. Ik ben zo benieuwd hoe het allemaal zal gaan verlopen bij mij..

@ Chanicha, fijn dat alles goed was bij de controle! Na 30 januari zullen er meer ontwikkelingen zijn bij jou dus :) Wat leuk zo'n cd met foto's van voor de tijd, die zou ik ook willen hebben als ik jou was! En die stukjes bot, waar kwamen die vandaan dan?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:00

Ja enniee, ik dacht dat ik een hechting eruit haalde met mijn tong, was het een schroefje én natuurlijk in het weekeinde!

@Nani87 die kwamen van de rand boven mijn ogen en kaken en als ik jullie was zou ik gewoon om die foto's vragen want ze zijn van jullie he!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:04

Moet dat schroefje er dan ook weer onder narcose terug in? :O Vervelend!
Ik zal de kaakchirurg eens even vragen of hij dat voor me wil doen, maar dan wil ik natuurlijk ook gelijk alle röntgenfoto's, ook van mijn gebroken kaak van vroeger :P

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:09

@Nani; mijn kaak is volgens mij 5 mm naar voren geplaatst.. Zal het nog eens precies navragen want heb 8 mm overbeet.. Mijn kin is ook nog eens 5 mm naar voren geplaatst inderdaad omdat die anders achter bleef. Verder eet ik nog geen normale dingen, omdat ik niet mag kauwen. Ik sabbel stukjes brood op die ik in soep doe en een beetje chocola :D Ben 3 december jarig, dan wil ik eigenlijk wel een stukje taart kunnen eten, hoop dat ik dan weer een beetje mag kauwen..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:22

Heb het helaas al verschillende keren aangegeven..onder is het opgelost met een dikkere draad.
Helaas gebruikt mijn ortho die oplossing niet van het draadje ombuigen, moet gewoon elke keer terug als dit het geval is helaas. Moet zeggen dat ik er boven nooit last van heb gehad maar de afgelopen keer hebben ze wat dingen aangepast waardoor het nu wel het geval is..Ik wacht rustig af en moet even een afspraak maken om hem er weer terug in te doen..Nadeel is wel dat ik nu op kamers zit en vanwege de hele procedure die is uitgestippeld met deze ortho en de kaakchirurg ik hier ook niet opzoek kan naar een andere ortho. Even kijken wanneer ik een gaatje kan vinden in mijn agenda, heb er gelukkig geen last van en dat was onder wel elke keer het geval want daar schoot ie elke keer mijn tandvlees in :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:25

@enniee, ik heb ze onder plaatselijke verdoving laten plaatsen en ook die ene implantaat laten weghalen, dus die éne wordt er ook zo weer teruggeplaatst.
Ik wil alleen narcose als het niet anders kan, heb best moeite gehad met de lange narcose van 9 uur!

_Iris kan de tandarts of KC hem niet ombuigen dan?
Ik vind het een beetje onvriendelijk dat de ortho dat niet wil doen, helemaal als je er last van hebt!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:28

Dat begrijp ik chanicha.. 9 uur is ook heel lang ja! Maar is dat zo'n schroefje vanuit je kaak? Dat hoop ik toch niet! Daarom dacht ik dus dat je misschien onder narcose moest..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:32

Dikkere draad is bij mij ortho alleen voor het verdere proces, niet om het uitschieten van de draad tegen te gaan :?

Vind het een beetje vreemd dat ze hem niet gewoon even willen ombuigen voor je. Kleine moeite lijkt mij. Maar misschien ben ik ook wat mondiger dan jij, als mij iets niet zint dan gaan ze het maar oplossen of me goed uitleggen waarom dat dan niet kan (en dan accepteer ik dat ook wel). Mijn lijf, ik moet pijn lijden, zij niet :o Mijn ortho (assistentes :P) zijn daar ook wel heel behulpzaam in. En als ik weer eens een ander heb, dan zeg ik ook rustig, je collega deed het vorige keer zo en zo, kun jij dat ook doen? Dat doen ze dan meestal ook wel of ze lossen het nog beter op.

Ik ben zeer tevreden over mijn praktijk moet ik zeggen (alleen dan dat ik dat van die bovenkaakoperatie niet wist, das beetje jammer :+)

Afspraken maken en indien nodig verzetten is ook nooit een probleem. Alleen jammer soms dat ze niet op vrijdag open zijn, maar ach, dat is dan maar zo.

@chanicha, als je zoveel last van de narcose hebt snap ik het wel idd.
Heb het filmpje trouwens bekeken maar das omgekeerd van wat ik heb, ik heb een overbeet (dus ondertanden naar achter en niet zoals in filmpje naar voren). Had dat soort ook al eens gezien/gezocht maar word er niet echt heel wijs van wat ze nou precies met die bovenkaak gaan weghalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:04

@enniee, zo'n implantaat is een soort holle schroef die ze eerst plaatsen en dan draaien ze er een schroefje in omdat daar later de opbouw op komt en die was er uit, gelukkig niet die uit mijn kaak :x

@ Prairy bij mij hebben ze ook mijn onderkaak verkleind en mijn bovenkaak gekanteld.
Ik heb geen idee hoe dat heet en heb me er eigenlijk ook niet zo in verdiept :o
Als ik de KC weer zie zal ik het vragen aan hem.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:09

Als je wil prairy kan ik donderdag misschien ook wel even voor je vragen hoe ze dat met de bovenkaak doen? Of in ieder geval hoe zo'n operatie dan heet!

Snap nu wel wat je bedoelt, denk ik. Zo'n dingetje waar ze later een 'tand' op kunnen draaien?

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:28

@ Chanicha, wat balen zeg dat er zo'n schroefje uit was gegaan... Precies ook nog in het weekend idd! Kon niet minder.. Gelukkig hoef je niet onder narcose om het schroefje terug te laten plaatsen.

@ Enniee, mijn overbeet is ongeveer 9mm, ik ben benieuwd hoe ver ze mijn kaak naar voren gaan zetten. Tijdens de operatie zal pas blijken hoe ver precies..

@ Prairy, wat zijn nu de vervolgstappen voor jou?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:37

Het heet Le fort 1 en BSSO (le fort 1 intrusie is bovenkaak als het goed is) en BSSO is de onderkaak naar voren plaatsen.

Als je zou willen vragen heel graag maar als je het vergeet snap ik dat ook wel hoor ;) Ben vooral benieuwd hoe ze die bovenkaak naar boven gaan plaatsen en zorgen dat het niet naar beneden valt terug zeg maar :P

@nani87, nog een paar maanden wachten / alles goed laten groeien en dan dus boven en onderkaak operatie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:03

Prairy ze hebben bij mij mijn bovenkaak met ijzerdraad zeg maar, vastgezet aan mijn jukbeenderen in een soort lus en ook plaatjes met schroeven.
Ze laten een soort lusje onder je bovenlip zitten van dat draar en dat wordt er na een week of 5 á 6 uitgehaald.
Dit was bij mij zo maar dat kan bij jou natuurlijk weer anders zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:20

Ik hoop dat ze dat ijzerdraad er bij mij niet in doen, mn hechtingen eruit laten halen was ook al geen succes in het ziekenhuis, dat heb ik uiteindelijk zelf maar gedaan...

Ik denk dat het tijd wordt om eens op zoek te gaan naar mijn KC :+

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:19

Hallo allemaal!
Hoe gaat t? Nog ontwikkelingen bij iemand?

@enniee, hoe is t met jou? En met de kies en alles?

Ik mag morgenochtend voor de laatste x naar de ortho voor ik geopereerd wordt.. 8u s ochtends al! Ben benieuwd..

Zenuwen zijn al volop aanwezig!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:43

Chips, zie prairy haar bericht en ben het totaal vergeten te vragen! :O

Het gaat heel goed, ik kan weer redelijk zachte dingen kauwen.. Brood kan ik weer gewoon eten :) Mijn kies heb ik op dit moment geen last van, maar daar gaat de kaakchirurg volgend jaar wat aan doen.. Ik hoef pas weer terug naar de kaakchirurg als de beugel er uit is.. Hij heeft me nog röntgenfoto's laten zien en wat een verschil zeg! Ben onwijs blij met het resultaat al is het nog niet helemaal zoals het hoort..

Het komt steeds dichterbij voor jou! Spannend! :) Niet teveel in spanning zitten, het valt allemaal mee hoor! Ik heb in het ziekenhuis steeds onwijs vieze drankjes gehad (zo dom geweest om niet om andere te vragen) dat zou ik dus als ik jou was vooral wél doen als het niet goed smaakt! :P (Ik vond juicy sinaasappel de allerlekkerste)

Ik had de eerste dagen wel veel pijn, ondanks de pijnstilling. Ik kreeg Paracetamol en iets wat dat versterkte.. Dat gaat bij jou vast meevallen ;)

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:15

Ik ben voor de kaakchirurg eerst naar de dokter geweest,
mn dokter weet van me angststoornis en heb heel eerlijk vertel dat ik als de dood ben voor me verstandskies te laten trekken.
heb met hem overwogen hoe en wat vorige week had ik namelijk weer last van angsten.
ik voel me nu stukken beter, waars. was ik gewoon zo gespannen voor de kaakchirurg dat dat een hele druk op me gaf dat ik me ziek ging voelen.
ik heb van me dokter oxazepam mee gekregen, 2 uur vn te voren innemen, zware rustgever zodat ik lekker duf naar binnen kan lopen :')
maar hopen dat ik niet in slaap val...............
me laatste kies word 13 december verwijderd bij een chirurg hier in alphen, om nou voor 1 kies de ziekenhuis te bezoeken terwijl het hier kan..... nou nee!
voel me al wat vrolijker en blij dat ik niet in paniek schiet voor me kiesje.

vandaag bij de ortho geweest heb een lieve ortho waar ik super mee kan praten, dus voel me bij haar ook op me gemak.
had een ketting elastiek bij me voortanden gehad omdat ik een spleetje kreeg, die vervangen en nog me laatste slotje laten plakken,
ook me ondertanden kregen een spleetje, whaaa! :') ook daar heb ik een elastiek gekregen!
ben der wel blij mee, ookal heb ik nu weer last terwijl ik geen controle had en dikker draad zou krijgen.
ondertandjes blingen wel hoor! hahaha
Vind het alleen vreemd dat al me tanden naar links gaan en boven recht blijven staan.. hmms!

foto'tje mee :D voor de leuk!
wat een kunst he? heb nu wel blingbling! :D
Afbeelding

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:37

@Cassieultra: Ziet er inderdaad bling bling uit! Ik heb gisteren bij de tandarts mijn verstandskies laten trekken, was ook onwijs bang. Mijn twee onderste verstandskiezen waren er al uit gehaald tijdens de operatie. Kreeg een spuitje en daarna heeft hij hem eruit getrokken. Was niet heel fijn, maar ben blij dat het achter de rug is. Verstandskies zat me echt in de weg. Veel mensen hebben veel pijn nadien, maar ik moet zeggen dat ik nergens last van heb. Succes alvast!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:25

Hoi iedereen!
Had vandaag mijn eerste gesprek met de chirurg. Kreeg te horen dat niet enkel mijn onderkaak maar dus ook mijn bovenkaak moet gedaan worden..
Wel een lichte schok.. dubbel zoveel pijn waarschijnlijk. Mijn operatie ligt vast! *\o/* 30 januari is het zover :)

15 januari moet ik nog gaan voor pre-operatieve onderzoeken en een gesprek met de anesthesist.

Kijk er naar uit!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:24

Poeltje schreef:
@Cassieultra: Ziet er inderdaad bling bling uit! Ik heb gisteren bij de tandarts mijn verstandskies laten trekken, was ook onwijs bang. Mijn twee onderste verstandskiezen waren er al uit gehaald tijdens de operatie. Kreeg een spuitje en daarna heeft hij hem eruit getrokken. Was niet heel fijn, maar ben blij dat het achter de rug is. Verstandskies zat me echt in de weg. Veel mensen hebben veel pijn nadien, maar ik moet zeggen dat ik nergens last van heb. Succes alvast!

Heeyheey!!

ja bij mij zijn er ook 2 uit, maar toen ik het ziekenhuis uitliep kreegk koorts etc. bleek normaal te zijn... pffff
heb me een week lang beroerd gevoelt! :( :( :(

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:24

xEliine schreef:
Hoi iedereen!
Had vandaag mijn eerste gesprek met de chirurg. Kreeg te horen dat niet enkel mijn onderkaak maar dus ook mijn bovenkaak moet gedaan worden..
Wel een lichte schok.. dubbel zoveel pijn waarschijnlijk. Mijn operatie ligt vast! *\o/* 30 januari is het zover :)

15 januari moet ik nog gaan voor pre-operatieve onderzoeken en een gesprek met de anesthesist.

Kijk er naar uit!

Wat fijn! :D :D :D :D :D

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:04

In februari 2010 heb ik me eens in dit topic gemeld. Een jaar later ben ik begonnen met een beugel. Nu een precies een jaar geleden (28/11) heb ik mijn osteotomie operatie gehad. De eerste twee dagen vielen me reuze mee, maar de weken daarna waren geen pretje. Vooral kerst niet! Nu een jaar later, zonder slotjes, ben ik super tevreden. Zou het zo weer doen!

En de beste tip als je nog geopereerd moet worden, van te voren lekker veel uit eten gaan! ;)

Ik had overigens na de operatie dat ik ineens alléén maar reclames over eten voorbij zag komen, hadden meer mensen daar last van? Mijn focus lag alleen nog maar bij eten, haha! Ik had trek in de meest gekke dingen, dus vanaf het moment dat het weer enigszins ging, lekker veel gegeten! Dat mocht ook wel, want ik was 6 kilo afgevallen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:35

xEliine schreef:
Hoi iedereen!

Kijk er naar uit!

Superfijn dat je nu een datum hebt :D Wel wat jammer van die bovenkaak..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:37

double schreef:
In februari 2010 heb ik me eens in dit topic gemeld. Een jaar later ben ik begonnen met een beugel. Nu een precies een jaar geleden (28/11) heb ik mijn osteotomie operatie gehad. De eerste twee dagen vielen me reuze mee, maar de weken daarna waren geen pretje. Vooral kerst niet! Nu een jaar later, zonder slotjes, ben ik super tevreden. Zou het zo weer doen!

En de beste tip als je nog geopereerd moet worden, van te voren lekker veel uit eten gaan! ;)

Ik had overigens na de operatie dat ik ineens alléén maar reclames over eten voorbij zag komen, hadden meer mensen daar last van? Mijn focus lag alleen nog maar bij eten, haha! Ik had trek in de meest gekke dingen, dus vanaf het moment dat het weer enigszins ging, lekker veel gegeten! Dat mocht ook wel, want ik was 6 kilo afgevallen.

Hier ook, ik dacht alleen nog maar aan lekker eten .. Zag er zelfs naar uit om ook weer groente te kunnen eten.. Nu kan ik gelukkig weer een beetje zachte dingen eten.. :) Fijn dat het bij jou ook goed is gegaan! 6kg is wel veel zeg, als ik meer dan 3kg zou afvallen moest ik de diëtiste in het ziekenhuis bellen.