GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:54

Wat Jenny01 zegt! Mij is dit overigens ook bij GetWellis wel uitgelegd. Maar ik snap ook goed dat het frustrerend kan zijn hoor, Geryon.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:58

Geryon, het kan best zijn dat bij jou bijvoorbeeld 0,5 dé dosis is.
En je lichaam heeft ook tijd nodig om aan het middel te wennen.
Ik denk dat je vanzelf wat meer effect gaat voelen. :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:46

Ibbel schreef:
Misschien als je je streefgewicht en/of gezond BMI hebt bereikt een keer een afspraak maken bij je huisarts om hem met de neus op de feiten te drukken? "Kijk, knakker, zie ik er nu gezonder uit, of denk je van niet?"

Ja dat zat wel in mijn planning ~~}>

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:00

Setteli schreef:
Ibbel schreef:
Misschien als je je streefgewicht en/of gezond BMI hebt bereikt een keer een afspraak maken bij je huisarts om hem met de neus op de feiten te drukken? "Kijk, knakker, zie ik er nu gezonder uit, of denk je van niet?"

Ja dat zat wel in mijn planning ~~}>

Lijkt me een goed idee ja. Ik ken iemand met zeer zwaar overgewicht met allerlei bijkomende klachten zoals PMS maar ook depressie. Loopt al jaren bij de huisarts vanwege overgewicht. Nooit is dit ter sprake gekomen, ik vind het echt schandalig bijna. Ik heb haar GLP1 genoemd en aangegeven dat dit de moeite waard is om te onderzoeken en te noemen bij de huisarts. Ik hoop zo dat het voor haar ook wat kan doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:23

@Geryon, ik loop 1 weekje voor op jou, gisteren de laatste keer 0.25 gespoten en ik herken dat flauwe gevoel ook enorm.. Ik slaap ook meer..

Huisarts gesproken en die had mij ook elektrolyten aangeraden, maar omdat ik nu kha eet, is het ook de switch van veel naar nagenoeg nul suikers.. Je lichaam moet anders gaan werken en dat kun je ook voelen.. Dat kan tot een aantal weken duren.. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:19

Ja ik was ook echt suikerverslaafd denk ik. In het begin moet je echt een soort afkicken daarvan. Ben een dag heel naar en slap geweest, was een dag of 10 nadat ik begonnen was. Zakte bijna door mijn benen, geen kracht. Is echt maar 1 dag geweest. Daarna nooit meer.

Nog 1 kilo en dan heb ik mijn streefgewicht bereikt. Toch raar. Op zich heb ik vrede nu met mijn maat. Kan alles weer dragen wat ik wil, ook strakke jurkjes en truitjes. Daar ben ik superblij mee. Toch ben ik nog niet helemaal blij met bepaalde plekken. Daar blijft toch meer flubber zitten dan ik had gehoopt. Misschien moet ik wat realistischer denken. Ik had gehoopt weer superstrak te worden maar dat moet ik denk ik loslaten. Of actief gaan trainen/sporten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:36

Een van jullie noemde hierboven dat suiker met GLP-1 niet goed is? Wat is daar de achtergrond van (buiten dat ik snap dat suiker niet perse gezond is ;) )

Mijn huisarts wilde geen glp1 voorschrijven maar mij ook niet doorsturen naar een internist. Ondanks een BMI van 32 en dat ik ernstige gezondheidsproblemen heb die kunnen verbeteren door af te vallen.
Ik ga dus over een tijdje zeker nog eens het gesprek aan mijn de andere arts in de praktijk. Het zou financieel wel uitmaken omdat het bij de reguliere apotheek goedkoper is dan een commerciele partij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:51

Koekie73 schreef:
Een van jullie noemde hierboven dat suiker met GLP-1 niet goed is? Wat is daar de achtergrond van (buiten dat ik snap dat suiker niet perse gezond is ;) )

Mijn huisarts wilde geen glp1 voorschrijven maar mij ook niet doorsturen naar een internist. Ondanks een BMI van 32 en dat ik ernstige gezondheidsproblemen heb die kunnen verbeteren door af te vallen.
Ik ga dus over een tijdje zeker nog eens het gesprek aan mijn de andere arts in de praktijk. Het zou financieel wel uitmaken omdat het bij de reguliere apotheek goedkoper is dan een commerciele partij.

Het is niet dat suiker niet goed is bij GLP 1. Sowieso natuurlijk niet, maar je zal geen behoefte hebben aan suiker bij GLP 1. Dus als je duizelig bent dan is dat niet omdat je lijf vraagt om suiker. GLP 1 stabiliseert namelijk je bloedsuiker dus je krijgt geen suikerdipjes en je behoefte eraan is ook weg.
En ik nam laatst een beetje curry bij mijn eten en ik liep helemaal leeg. Geen idee of dat door de suikers erin kwam maar echt leuk was het niet.
Maar als je flauw bent dan denk ik eerder dat je zouten nodig hebt dan suiker, want dat kan bijna niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:54

Ah op die manier! Het is bij mij denk ik wel een automatisme om te denken dat ik suiker nodig heb als ik me wat wiebelig voel. Ik ga het eens uitproberen met zout.

Ik schreef dit en bedacht me toen dat ik juist geen zout mag met die bloeddruk haha. Nou ik ga iig wel kijken of iets anders eten dan iets zoets, ook gewoon werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:56

Koekie73 schreef:
Ah op die manier! Het is bij mij denk ik wel een automatisme om te denken dat ik suiker nodig heb als ik me wat wiebelig voel. Ik ga het eens uitproberen met zout.

Ik schreef dit en bedacht me toen dat ik juist geen zout mag met die bloeddruk haha. Nou ik ga iig wel kijken of iets anders eten dan iets zoets, ook gewoon werkt.

Is je bloeddruk nog steeds te hoog? Ook met de GLP 1?
Probeer anders eens bakje kwark. Dat helpt bij mij ook, wat eiwitten. Of een plakje ham, dat is ook wat zout.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:04

Koekie73 schreef:

Je kan ook een broodje eten. Dat werk wel goed als je een beetje gammel wordt. Je krijgt inderdaad niet echt een suikerdip of eetbui maar je lichaam geeft soms wel aan dat er iets meer in moet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:09

Of een stuk fruit?

Hier gaat het nog steeds goed! Was gisteren wat misselijk, maar over het algemeen weinig bijwerkingen. Verbaas me er nog steeds over hoe weinig eten nu genoeg is. En hoe belachelijk groot mijn porties eerst waren := At niet ongezond maar wel echt teveel. En dan nog was er altijd food noise. Nu is het stil en dat is zó fijn.

Gisteren weer sinds een maand een glas rode wijn gedronken. Nou -O- :') Dat smaakte totaaaaaal niet meer.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:12

Nou, de huisarts had moeite met snappen dat de cardioloog 1 van mijn medicijnen had verhoogd. Ze weigeren al een week een herhaalrecept daarvoor uit te schrijven. UIteindelijk met behulp van de cardiologie poli is het gelukt en ligt het morgenochtend klaar. Maar ik loop alweer een week met een onderdruk van 110 :-(

Een stuk fruit neem ik idd vaak als ik me gammel voel, of kwark met fruit en soms een yoghurtijsje. Maar ik denk dat een cracker of brood ook een goed alternatief kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:49

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:20

DuoPenotti schreef:

https://archive.is/WiCLu

Ja interessant. Dat wist ik al wel. Mijn lichaam kan/moet met heel weinig calorieën af. Als mijn moeder zou eten wat ik eet zou ze broodmager zijn. Haar verbranding is veel hoger. Mijn lichaam is mega efficiënt denk ik.
En als ik dus wil afvallen dan moet mijn inname nog verder terug. En door het afvallen gaat de ruststofwisseling nog verder omlaag. Dus je moet nog minder binnenkrijgen om te kunnen afvallen.
Gelukkig helpt deze medicatie daarmee. Maar ik vind de mensen die roepen: je eet te weinig vaak wel erg frustrerend. Nee van meer eten wordt het niet beter hoor.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 01-06-25 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:22

Oh was hij premium. Kon hem hier zo lezen. Bedankt voor de link.

Ja hier ook.
En door die stomme schildklier minder en minder gaan eten en mijn lijf maar vol stress de overlevingsmode in.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:27

Zelfde hier. :j
Het zou fijn zijn als zulke informatie veel meer bekendheid zou krijgen.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:53

Zijn er mensen op hun streef gewicht. Ik heb begrepen dat je er levens lang aan vast zit. ( Maakt niet welk middel ) Wat is jullie onderhouds dosis. Of zijn jullie helemaal gestopt op je streef gewicht.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:19

mabellean schreef:
Zijn er mensen op hun streef gewicht. Ik heb begrepen dat je er levens lang aan vast zit. ( Maakt niet welk middel ) Wat is jullie onderhouds dosis. Of zijn jullie helemaal gestopt op je streef gewicht.

ik *\o/*

Ben 32 kilo afgevallen. Ik zit op een onderhoudsdosis al enkele weken, en het gaat op en af moet ik zeggen. Dagen dat ik totaal geen honger heb, en dagen dat het zeer moeilijk is. Dagen dat je voelt dat het nog werkt, en dagen dat het precies helemaal niks meer doet. Ik neem Mounjaro 1.25 mg, dus de helft van de startdosis zeg maar. Ben ook nog 2 kilo afgevallen in die tijd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:37

Wat een ontzettend gaaf resultaat, zou bijna om foto's vragen :D
Hoelang heb je hierover gedaan?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:41

Dat klinkt wel hoopvol Deertje! Kan me voorstellen dat het lastig is als je al zo lang geen hongergevoel hebt door de medicatie en dat dan ineens terugkomt.
Ik hou er in mijn achterhoofd wel rekening mee dat ik hier voor de rest van mijn leven aan vast zit, maar dat zit ik met overgewicht en constante food noise ook.

Suzanne is het echt vet of meer los vel? Als je zo snel afvalt is losser vel wel bij. Dat zou wel moeten verbeteren binnen een jaar als ik verhalen op internet moet geloven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:10

Jullie berichten zijn bemoedigend. :) blij met dit topic.

Vandaag weer regelmatig erg flauw gevoeld. Mijn dieet is al een aantal jaar aangepast dus het is voor mij bijvoorbeeld geen wennen aan minder suiker. De elektrolyten ga ik proberen! Welke hebben jullie?

Wat me trouwens is opgevallen is dat mijn rusthartslag omhoog is gegaan sinds woensdag. 62-63 bpm, was steeds 57-58. Dus volgens fitbit 'buiten persoonlijk bereik'. Geen idee of het door de ozempic komt maar ik las wel op internet dat het kan. Iemand anders die dit herkend?

Suzanne F. schreef:
Nog 1 kilo en dan heb ik mijn streefgewicht bereikt. Toch raar. Op zich heb ik vrede nu met mijn maat. Kan alles weer dragen wat ik wil, ook strakke jurkjes en truitjes. Daar ben ik superblij mee. Toch ben ik nog niet helemaal blij met bepaalde plekken. Daar blijft toch meer flubber zitten dan ik had gehoopt. Misschien moet ik wat realistischer denken. Ik had gehoopt weer superstrak te worden maar dat moet ik denk ik loslaten. Of actief gaan trainen/sporten.

Als je niet actief wilt gaan (kracht)trainen zou ik het lekker loslaten.. of eigenlijk zou ik het uberhaupt lekker loslaten.

Mijn ervaring na het afvallen (en geen krachtsporten en of paardrijden meer) is dat ik nu gewoon wat 'zachter' ben. En dat je om de laatste vetrandjes weg te krijgen zo laag moet gaan in vetpercentage, dat het dan niet mooi is in de rest van je lichaam als je niet ook veel spier hebt. Been there done that :P (en dan heb ik nog aardig wat spier van mezelf) en het zachte ging ook niet helemaal weg want dat is gewoon skinnyfat/"gebrek" aan spier. En omdat je dan een nog lager gewicht hebt, mag je nog minder eten. Nee hoe fijn is het al om gewoon aan te kunnen wat je wil bedenk ik mij maar! <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:16

Ja je hebt ook gelijk Geryon. Het is inderdaad zacht. Ik heb minder spiermassa dan vroeger dus dit is het denk ik. Of nog lager in vet gaan zitten of gaan sporten. Tja. Misschien maar berusten hierin.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:28

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:12

Ik heb om te proberen gewoon isotone sportdrank van Jumbo huismerk gekocht. Merk dat ik daarmee wat minder vermoeid en flauw ben, dus ga die van jou bestellen Nine! Fijn dat die suikervrij is ook.