Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:29

Vanochtend 12 km fartlek gelopen. Snelle stukken wat korter, wel onder de 5:00, maar ben niet helemaal fit, flink verkouden.

Meiden die dam tot Dam lopen, welke starttijd? Ik 13:15.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:53

Lekker Samantha.
Suliko, ik ben echt benieuwd wat de fysio zegt. Vandaag toch?

Ik heb vanmorgen een rondje van 6,5km gedaan. Zat er niet zo lekker in, maar goed, ik ben weer lekker buiten geweest haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:59

Ik had het gisteren gewoon koud na het lopen, heerlijk!

Heb 11 km 'gestayerd' en dat ging lekker. Mijn basistempo is niet hoog, maar ik heb wel het gevoel dat ik hiermee de Dam tot Dam lekker kan lopen. Hartslag een deel in zone 3 en de rest in 4 (en zone 3 is voor mij heel goed).

Ik vraag me dat wel af trouwens, waarom mijn lange duur tempo zo rond de 8-8.15/km is en het bij anderen, die ook niet super getraind zijn, zo 1 tot 2 minuten sneller is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 14:07

Gestayerd?? Wat is dat?

Ik heb een halve trailmarathon gelopen in het Deelerwoud. Het was heerlijk loopweer, maar mijn benen waren zwaar vandaag. Tussendoor een paar keer bij een bankje gestopt om te genieten van de zon. Onderweg nog een paar herten gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:13

Ik lees hier ook echt veel termen die me niets zeggen :o
Ik krijg er een beetje een gevoel van 'hippe termen doorheen gooien' van eigenlijk. Volgens mij doen we allemaal hetzelfde, allemaal op ons eigen tempo.

SV mooi. Droog gehouden?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:28

Lekker SV! Mooie plaatjes weer!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:31

Gestayerd is een term uit de fietswereld. Ik ken het ook niet uit het hardlopen. Het betekent dat je met wielrennen uit de wind fietst door vlak achter je voorganger te fietsen :)

Mooie plaatjes SV!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:59

Mooi weer had je nog sv. Ik hoop dat het straks droog is.

En Tiggs, hier haal ik vaak 8.15 niet eens terwijl ik toch echt wel behoorlijk getraind ben inmiddels. Moet ook echt sneller worden vind ik. Heb je een bekende die ook eens begint met hardlopen omdat ik het deed en hup lopen meteen onder de 10km per uur. En dat dan ongetraind ook meteen 3km. Dat frustreert wel.
Vroeger kon ik dat ook. 45 tot 49 min op de 10km. En eigenlijk wil ik dat ook weer terug, dan kan ik weer meedoen om de prijzen. Ik hoop echt dat dat ooit weer gaat lukken. En misschien een wedstrijdlicentie.
De belangrijkste motivatie om sneller te worden is wegens de 2.5 uur op de halve en 6 uur op de hele marathon. Ik wil die ooit officieel bewezen gelopen hebben. In ieder geval de halve.
En ik heb nog steeds geen echte marathon gevonden in Nederland of evt Europa waar dat kan met een iets langzamere tijd tot 7.5 of 8 uur. Theoretisch moet 7 uur lukken, maar ik durf ook geen halve in 3 uur op te geven, daarvoor moet ik ook al naar het buitenland. Ik heb nog maar 1 keer onder de 3 uur gelopen in een training. Ik wil bij starten ook mijn medaille waar ik voor betaald heb dan hebben.
Maar ik snap mijn stayertraagheid echt niet. Vroeger was ik sneller en het ging ook gemakkelijker. Is het de pijn? Ik loop er voor mijn gevoel prima doorheen. Maar heb het natuurlijk wel.
De 22.5km van afgelopen weekend overigens zonder pijnstillers gedaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:14

Ik snap eigenlijk niet waarom je langer dan 6u over een marathon zou willen lopen.
Het is een enorme belasting, ook als je m sneller loopt, maar 6u non stop lopen is echt pittig.
Ik hoop m in 4,5u te lopen, maar moet er niet aan denken langer te lopen dan 5u.

En ik snap de tijdslimiet wel. De organisatie heeft een vergunning tot een bepaalde tijd, alle wegen etc zijn afgezet. En die mensen willen ook eens naar huis toch.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:24

Wat is iedereen hier goed bezig zeg!

Suliko, hoop dat het oordeel van je fysio een beetje is meegevallen. Wat een dikke enkel op die foto's...

Ik ben vandaag bij de fysio geweest. Overbelasting rechter onderbeen inderdaad. Als ik nu door zou gaan, zou het een Shin splint worden. Reageerde nu eigenlijk nauwelijks op de echte triggerpoints, dus dat viel nog mee. Maar nu wel even rust van wandelen en al helemaal nog niet denken aan hardlopen opnieuw opbouwen -O-

Nog niet zeker of ik de Kustmarathon en de duin en bollen vierdaagse ook echt kan lopen zoals ik wil. Voordeel is wel dat ik weer zonder bepakking loop, maar even afwachten dus :=

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:29

lies_sparkle schreef:
Gestayerd is een term uit de fietswereld. Ik ken het ook niet uit het hardlopen. Het betekent dat je met wielrennen uit de wind fietst door vlak achter je voorganger te fietsen :)

Mooie plaatjes SV!

Soort slipstream? :D

Mooie plaatjes weer @SV. Mooie lucht ook!

@Suliko hoe was het bij de fysio?

@danseresje oei dat is balen :-( Hopelijk kun je op niet al te lange termijn weer lekker beginnen

Nou, ik had weer iets voor het eerst; ik ging voor het eerst 7 min aaneengesloten lopen. Voor ik ging lopen had ik 2 hapjes van een boterham genomen omdat ik toch wat honger had. Dat had ik niet moeten doen. Heb mijn rondje niet af kunnen maken, terwijl het heel lekker ging eigenlijk. Ik moest nl ineens heel nodig naar de wc en niet om te plassen. Ik was ongeveer 5 min van huis nog en ik kan zeggen dat ik het net heb gered haha. Wat een ongemakkelijk gevoel, ik was in staat om ergens random in het gras te gaat zitten :D
Heb ik dat ook meegemaakt LOL

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:37

Welkom in de hardloopwereld Koekie :+

En inderdaad een soort slipstream ja, voor alle F1 fans haha

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:45

Ik had ook nog nooit van de term stayeren gehoord, maar snap ook nog steeds niet hoe het relevant is voor hardlopen. Bij rustig hardlopen heeft de wind toch totaal geen invloed op je zoals bij wielrennen? :')

Tiggs, ik denk dat iedereen zo zijn eigen tempo heeft. Wel denk ik dat wil je sneller lopen, je eerder tegen je lactaatdrempel aanloopt en dan gaat rennen moeizamer voelen, dat is iets wat je moet trainen los van het rustiger lopen onder de lactaatdrempel. Sommige mensen hebben van zichzelf een hogere lactaatdrempel of hogere VO2max, waardoor op een hoger tempo lopen simpelweg makkelijker gaat, ze verzuren minder snel. Andere mensen hebben deze aanleg minder en moeten het meer trainen.

Heerlijk supervixen, ik ben jaloers!

Goof, haha absoluut, uiteindelijk is rennen geen hogere wiskunde en vooral een kwestie van doen, maar theoretisch kan je het blijkbaar zo ingewikkeld maken als dat je zelf wil.

Danseresje, wat balen! Maar wel fijn dat je er op tijd bij bent, want shin splints wil je niet, hopelijk kom je er met wat rust bovenop!

Koekie, oh jee, dat is niet prettig! Ik heb dat zelf nog niet gehad gelukkig, wel dat ik voelde dat ik na het rennen absoluut moest, maar niet dat het onderweg ongemakkelijk werd.

Nou, ik ben terug van de fysio. Het is positief en negatief. Positief is dat het echt alleen om mijn enkelband aan de zijkant gaat, hierdoor is eigenlijk alle belasting verder pijnloos. Negatief is dat die enkelband wel echt verrekt/gescheurd is (niet door, maar wel duidelijk beschadigd). Helaas duurt volledig herstel daarvan wel twee tot drie maanden. Dat betekent gelukkig niet dat ik niets kan, zelfs de 50 kilometer eind oktober moet waarschijnlijk wel lukken. Het is vooral dat nu deze eerste weken het risico heel groot is dat ik er weer doorheen klap én dat de schade dan groter is, dus dat moet absoluut niet gebeuren. Daarin is het stom dat ik verder weinig pijnprikkels krijg van mijn voet, tenzij ik gelijk een hele verkeerde beweging maak. Ik mag nu nog niet rennen, wat ik super frustrerend vind, want het voelt alsof dat wel kan, maar ja, stel ik maak net een misstap, dan ben ik nog verder van huis. Maar ik mag wel fietsen (is juist goed en spreekt de enkel ook licht aan), stukjes wandelen (maar niet te lang) en krachttraining doen. Voor mijn enkel mag ik deze week al beginnen met calf raises op de trap. De enkelband moet herstellen, maar ook sterker worden, alleen in dat proces moet ik voorkomen dat hij geïrriteerd raakt. Dus ik ga braaf zijn. :Y) De fysio zie ik de komende drie weken elke week en zij gaf aan dat we dan waarschijnlijk een goed zicht krijgen op hoe snel het hersteld en hoe snel ik weer mag rennen.
Het voordeel is hopelijk dat de overbelasting in Noorwegen is ontstaan, op terrein wat niet te vergelijken is met waar ik hier in Nederland, Limburg of België heb gelopen, waar ik ook nooit mijn enkel heb gevoeld. Dus hopelijk kan ik er vanuit gaan dat mijn lichaam en enkels wel sterk zijn geworden in het rennen en dat als ik het goed laat herstellen, ik weer verder kan waar ik gebleven was. Blessures horen er ook een beetje bij en leer je van, ik probeer het als een kans te zien om weer sterker en beter te worden in het rennen op de lange termijn.

De zeven heuvelen trail volgend weekend ga ik niet meer doen, helaas. Misschien kan ik dat weekend al weer rennen, maar een evenement met veel hoogtemeters en modder lijkt me geen goed plan. Mocht ik iemand blij kunnen maken met een ticket + medialle voor de 28 kilometer, laat dan maar weten!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 15:56

Goof schreef:
Ik lees hier ook echt veel termen die me niets zeggen :o
Ik krijg er een beetje een gevoel van 'hippe termen doorheen gooien' van eigenlijk. Volgens mij doen we allemaal hetzelfde, allemaal op ons eigen tempo.

SV mooi. Droog gehouden?

Jaa het was helemaal droog!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:58

Kak Suliko. Toch even rustig aan.
Ik heb mijn enkelbanden 2 jaar terug beschadigd en ik raad je aan echt niet al binnen een paar weken toch te gaan lopen. De belasting is best groot en je hoeft maar op een kiezelstaantje te staan, verkeerd te landen of wat dan ook en dan heb je gewoon een probleem.
Ik heb echt 2 maanden rust gepakt toen, alleen licht gewandeld.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:10

O balen zeg!
Hier ook ervaring met enkelbanden, blijft bij mij ook gevoelige plek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:12

Ik was van mijn toenmalige paard gelanceerd en landde vol op mijn rechtervoet. Enkelbanden verrekt.
Ik denk ook dat ik er zo'n acht à tien weken zoet mee was voordat de pijn te doen was. Waarvan ik de eerste twee weken op krukken liep.
Ik zou heel goed nadenken of je wel wilt gaan hardlopen met het risico op meer schade.
Wel balen hoor!
Het is bij mij trouwens geen gevoelige plek gebleven.

Tja in de slipstream van je voorganger lopen.. misschien heeft dat alleen wat zin op een dijk of strand vol in de wind? Dat je dan schuilt in een groepje zeg maar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:20

Nou ja, precies daarom heb ik een fysio erbij gehaald, zodat die mee kan kijken. Want juist doordat belasting zo pijnloos is verder, ben ik bang dat ik te snel te veel ga doen. Zij zag de 50 kilometer eind oktober nog niet als onrealistisch, dus daar klamp ik me wel een beetje aan vast. :')
Maar ik vind het belangrijkste om weer risicoloos nog heel lang te kunnen genieten van het lopen, dus als dat betekent dat ik toch de 50 km moet verzetten, dan doe ik dat uiteraard.

Ai SV, dat klinkt ook naar, maar ook als dat het bij jou wat ernstiger was, als je op krukken liep! De komende week/weken ga ik in ieder geval nog niet rennen. Ik ga echt afwachten tot de fysio groen licht geeft.

Ik las dat enkelbanden bij veel mensen wel blijvende klachten kan geven, maar ook dat belasting uiteindelijk wel helpt het sterker/beter te maken dan niets te doen. Maar goed, er zijn veel soorten belasting en ik begrijp dat rennen daar zeker nog niet onder valt in het beginstadium. :+

Het stomme is alleen dat ik weinig motivatie voel om te fietsen op dit moment, ik had juist zo'n zin om weer te rennen na mijn fietsreis. :') Maar misschien dat ik komende week naar Arnhem ga fietsen en de volgende dag weer terug naar Utrecht.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:10

Ah Suliko, wat ontzettend balen. Verstandig dat je braaf gaat luisteren :)) Hopelijk verloopt je herstel spoedig.

Koekie, herkenbaar :)) Ik had het voor het eerst toen ik net na mijn bevalling begon met lopen. Knijpend naar huis gerend :')

SV, geweldige foto’s weer! Fijn dat het weer lekker begint te voelen.

Danseresje, nee wat balen joh :(:) Ook maar even pas op de plaats.

Germie, als je nu altijd met pijn loopt zou ik misschien eerder even rustiger aan doen en focussen op de afstanden waar je gemakkelijker op loopt. Je kunt dan wellicht ook je tempo wat beter trainen en dan komt die marathon wel. 6 uur lang je lijf belasten terwijl je nu al pijn hebt lijkt me een slecht plan.
Geef het tijd.
Die tijdslimiet is natuurlijk te begrijpen. Organiseer jij weleens evenementen? Ik wel en het is echt wel intensief en behoorlijk moeilijk vrijwilligers te vinden. Als je dan alles overeind en aanwezig moet houden voor 1 deelnemer, een uur langer zelfs, dan heb je het jaar daarop een stuk minder enthousiasme en dus minder hulp.

Wat betreft dat uit de wind lopen: dat lijkt me heel handig hier op het strand :') Daar ben je echt de pineut als het net verkeerd staat. Ik bedenk altijd maar dat ik dan bezig ben met een krachttraining.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:13

Ik heb wel eens met een run een stukje achter iemand aan gelopen hoor. Open stuk, flinke tegenwind in de herfst.
Daarna richting finish heb ik hem ingehaald :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:52

Sorry voor de nieuwe term :D Ik ken het stayeren uit het roeien als een soort constant basistempo, niet al te hoge intensiteit.

Bij mijn snelheid denk ik soms 'vroeger liep ik de coopertest immers ook met gemak'. Maar dat is wellicht 20 jaar geleden :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:44

UIt de wind lopen is wel nuttig als het echt hard waait op een open stuk maar je moet wel iemand hebben waarmee je volledig in je ritme kan blijven, anders kost het vooral energie is mijn ervaring.

Voorraan starten doe zelfs ik maar zelden... VInd dat echt not done, op wat voor wedstrijd dan ook, tenzij je meeloopt voor de prijzen.
En met 45/49 min op 10 km (Behoorlijk groot verchil overigens) loop je geen prijzen op grotere events. Ik loop alleen op de kleine wedstrijdjes in de prijzen met 45/46.
Dat allemaal gezegd hebbende. :+

Wat balen Suliko! Hier geen ervaring ermee maar doe maar voorzichtig. Je kunt nu persee die 50 willen lopen (weet niet of dat zo is maar snap hoe klote het is met al je voorbereding erheen) maar er komen meer events. Die enkelband heb je maar 1. Zegt degene die haar eerste halve marathon met een zware knieblessure liep en de nodige pijnstillers :Y)

Mooi loopje SV. Stop jij dan je horloge als je even stil gaat zitten? Of is deze tijd incl pauzes? Wel respect altijd voor die afstanden.

Aiii koekie, niet tof, gelukkig net gehaald.

Tja beter rust dan stug een blessur eerin trainen Danseresje. Fietsen of zwemmen is wel een goed alternatief. Enige is, die impact moet je straks dus weer heel rustig gaan opbouwen. Kan je zeker compressie sokken aanraden om te helpen.

Hier vooral veel plannen, weinig km :') . Dat gebeurd mij eigenlijk nooit maarja soms is het even niet anders. Morgen ga ik wel echt lopen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 20:21

Mijn horloge staat op automatisch pauze, dus dit is puur looptijd.
Met trails hier in de buurt zitten er ook altijd nog hoogtemeters in, vandaag 220, dus niet zoveel op een 21km.

In de coronatijd liep ik de 10km in rond de 48 minuten, maar toen ook geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om ergens vooraan te staan.
Nu geef ik vrij weinig meer om een snelle tijd, ook met trails ga ik ergens in de achterhoede staan bij de start. Ik vind dat gehijg in mijn nek van mensen die willen inhalen heel irritant.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:31

Ik vind het moeten inhalen bloed irritant :+ maar vind voorraan gaan staan gewoon niet reeel met mijn tijden omdat ik weet dat er ook mensen op 03 of 04 willen lopen.

220hm is nog steeds meer dan ik gemiddeld loop hoor :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:34

@namiro, dankjewel! We gaan zaterdag met een scubaboot varen. Dan heb je een soort bodem volledig van glas, waar je dan voor kan gaan zitten. Vorige keer zijn mijn man en ik gaan duiken, maarja we hebben nu de kleine mee en ik ben zwanger dus dan gaat dat helaas niet. Hij zou alleen kunnen, maar dat vinden we ook niet ideaal! Dit is dus een mooie oplossing. Kan de kleine ook genieten van het kijken naar de visjes! Verder lekker luieren aan het zwembad en op het strand ;)

@germie; Londen heeft geen vaste eindtijd dacht ik? Echter moet je het voor je lijf gewoon niet willen.... Ik zou gewoon zoegen dat je sneller word en je dan pas focussen op afstand. Maarja, je luistert toch niet en trekt toch wel je eigen plan!