Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:42

Renee1991 schreef:
Welkom lor1_1984! Dat klinkt alvast goed. Ik ben ook niet zo van het diëten. Liever gewoon gezond eten en voldoende bewegen, en minder eten dan dat je verbruikt aan energie. Zo simpel zou het moeten zijn :+ Veel succes!

Dank je. :)
Ik pak het nog iets anders aan dan de meesten hier:
Regelmatig eetpatroon, wel lekkers toestaan maar dan in kleine hoeveelheden en liever een extra portie eten opscheppen dan die zak chips gaan inhaleren.
Wat voor mij helpt is geen of zo min mogelijk voorraad in huis en het lekkers ergens neerleggen waar ik bewust heen moet lopen, dus niet in een keukenkastje of de kelder maar aan de andere kant vh huis of in de schuur.
Daarnaast mag ik dan niet een hele zak chips oid meeslepen naar mijn zitplek maar moet ik een portie in een kommetje doen en er heel bewust van eten en chipje voor chipje.
Zo inhaleer je niet gedachteloos een zak leeg.
Hetzelfde met andere lekkernijen:
Neem het maar pak een klein beetje en geniet er bewust van.

Die bodemdrang waar hier over gesproken wordt herken ik ook wel.
Mijn oplossing was om de lekkernijen die aangebroken zijn in goed afsluitbare bakken te doen zodat het niet slof wordt of uitdroogt oid.
En voor die tijd kocht ik alleen portie verpakkingen (bijvoorbeeld uitdeelzakjes of per 1-2 verpakte koekjes), dan was het makkelijker om 1 portie te pakken ipv dat hele pak ofzo.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:51

Oh wow, even niet gekeken en gelijk zoveel berichten erbij.

Indy_Mouse; ik ga inderdaad ook naar de westkust. In drie weken met de auto van Calgary naar Vancouver.

Ik geef mijn snacks inderdaad ook cijfers. Ik kies dan alleen voor de 9 en 10, maar soms ook niet dan neem ik gewoon waar ik zin in heb.

Calorieën tel ik niet meer, vind het echt gedoe. Schrijf wel in een schriftje op wat ik per dag eet, maar niet in details of zo. Weet zo door de jaren heen wel wat ik gemiddeld kan eten op een dag. In het begin vond ik het wel een fijne manier om m'n eetpatroon inzichtelijk te krijgen.

Ik heb ook net de griep gehad, mijn vader ook. Het heerst heel erg op het moment. Ben ook lang niet zo ziek geweest. Zelfs met Corona had in minder klachten. Dus ik denk dat dit los staat van diëten/afvallen.

In m'n lunchpauze lekker 3km gewandeld met een collega. Daarna m'n crackers en bakje fruit gegeten. Straks nog een bakje skyr. Heb nog een nieuwjaarsborrel om 16 uur van het werk. Ik ga netjes voor de frisdrank en de snacks ga ik ook overslaan, of ik neem er 1. Vanavond nog een soepje met een plak brood. Dan is het weer een prima dagje.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:54

Soepblik schreef:
Wat mij helpt met snoepen is om allemaal tussendoortjes op basis van kcal individueel te verpakken. Dus twee blokjes chocola á 100 kcal, en dan een zakje popcorn á 70 kcal. Wij hebben ook allemaal gezonde reepjes die rond die hoeveelheid zitten, soms meer en soms minder. Of van die rijstwafels. Of zeewiersnack. Er bestaan echt veel lekkere tussendoortjes die niet ongezond zijn.

Wij hebben daar een hele "gezonde snackiemand" vol van, en ook een goedgevulde fruitmand.

Ik spreek dan met mezelf af dat ik er daar 2 per dag van mag kiezen. Resultaat is dat je niet een hele zak leeg eet of reep chocola wegwerkt.

Wat een goeie tip om alles in delen te verpakken.
Dat ga ik onthouden!

Hier met kleine kinderen ook altijd wel fruit liggen, dus dat ook vaker als tussendoor gaan pakken :)

Vliendertje schreef:
Herkennen jullie de verminderde weerstand bij diëten?
Ik eet toch echt 400gram groente en 2 stuks fruit per dag. 7 dagen bezig met weer gezond eten en ben sinds gisteren ziek :7

Hier niet door diëten, maar wel door kleine kinderen.

Maar zoals Zonnetje al zegt, het heerst heel erg nu.

Vliendertje

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:04

Het heerst zeker. Ik werk al 2 maanden met zieke cliënten die in m’n gezicht hoesten.
2 maanden zelf dus niet ziek geworden. Collega’s vielen met bosjes om.

Nu ben ik de banketstaaf :/
Daarom dacht ik het verband te zien met het diëten en minder weerstand.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:16

Jullie gaan echt hard inderdaad :').

Ik moet voor mezelf ook even goed uitzoeken wat echt werkt. Ik ben een hele moeilijke eter, dus vanalles proberen lukt mij gewoon niet + ik lus ook niet veel.. Dat maakt t wel moeilijker en het eten eentoniger. Maar ik doe m'n best haha.
Dingen verbieden werkt voor mij sowieso niet. Dus zaterdagavond is bij ons ook gewoon patat-dag. Idem met een keer een snackie. Maar voor mij werkt het ook om inderdaad een bakje chips te pakken ipv de hele zak mee naar de bank. En het niet in huis halen werkt natuurlijk! Ik ga op vrijdag/zaterdag naar de winkel voor en zak chips en dan doordeweeks niks :j

Maargoed, ik zeg niet zoveel, want ik ga deze 2 dagen al niet zo goed :7

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:19

Kan je dan bijvoorbeeld die zak chips al vervangen voor een gezondere versie? Er bestaan inmiddels een heleboel lekkere chipsalternatieven die ontzettend schelen in kcal en vet.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:38

Goed idee inderdaad! Weet je zo ook welke merken dat zijn? :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:26

Ik heb ook altijd veel trek, s avonds ook gewoon, vaak voor de gezelligheid, zonder dat ik echt honger heb (gelukkig is dat inmiddels een jaar anders). Wat mij geholpen heeft is voedzamer eten, dus zorgen dat je meer verzadigd bent en langer. Dat scheelde zoveel dat ik s avonds geen trek meer heb. Ik bak ook vaak lekkere dingen die gewoon arm aan suiker zijn en gewoon goed verzadigen. Dat heeft bij mij het grootste verschil gemaakt.
Ook denken heb ik nu wel honger of is het een gewoonteding? Scheelt ook enorm.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:30

Leuk dat dit topic een lekkere boost heeft gehad :D

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:40

Ik ben ook wel heel benieuwd naar tips voor lekkere gezonde/laag in calorieën snacks! Zo'n snackmand is ook slim Soepblik.

Ik sta mijzelf ook dagelijks wat lekkers toe zo lang het in mijn calorieën patroon past, anders ga ik in 1 keer helemaal los met heel veel lekkere dingen en dan is alles voor niets geweest. :+

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:45

Juniores schreef:
Ik ben ook wel heel benieuwd naar tips voor lekkere gezonde/laag in calorieën snacks! Zo'n snackmand is ook slim Soepblik.

Ik sta mijzelf ook dagelijks wat lekkers toe zo lang het in mijn calorieën patroon past, anders ga ik in 1 keer helemaal los met heel veel lekkere dingen en dan is alles voor niets geweest. :+

Ik pak vaak van die rijstwafels met een smaakje. Ik heb die van jumbo eigen merk. Volgens mij iets van 150kcal, maar toch het idee van 'snacken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:46

Ja hier ook, snack a jacks is 93 kcal per zakje. Of een high proteïne toetje vind ik ook altijd lekker (en een welkome aanvulling vanwege het sporten).

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:59

Ik heb de nieuwjaarsborrel kunnen beperken tot 3 bittergarnituurtjes en 1 glas wijn. Dat is wel eens anders geweest /3. Zo nog even een soepje en naar de supermarkt.

Als tussendoortje neem ik nog wel eens lichtgewicht cracker van wasa met cottage cheese en fruitspread. De maiswafels met een smaakje van AH vind ik ook erg lekker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:01

Soepblik schreef:
Kan je dan bijvoorbeeld die zak chips al vervangen voor een gezondere versie? Er bestaan inmiddels een heleboel lekkere chipsalternatieven die ontzettend schelen in kcal en vet.

Nee.

Je moet gewoon af en toe een bakje chips kunnen eten. Ook als je aan het afvallen bent. Of een patatje. Het beste is namelijk om je levensstijl te veranderen ipv te gaan lijnen. Je levensstijl veranderen naar een stijl die behapbaar is, en bij een gezonde levensstijl hoort soms wat lekkers.

Hier niet super gezond gegeten maar wel bijna 15.000 stappen + veel trappen + 20 min fietsen dus ik vind het wel prima. We gingen een dagje naar Rotterdam. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:18

Eens met Marlinde hoor. Het kan tijdelijk wel, maar voor een echt langdurig resultaat kun je het beste een manier zoeken waarbij je dat bakje chips wel kunt eten.

Daar zag ik gisteren een mooie tiktok over. Daar gaf iemand aan dat ze best chips mocht, maar dan zorgde ze er voor dat ze er een voedzame combinatie van maakte. Dus een klein bakje chips, met een handje worteltjes en een eiwitbron (in haar geval string cheese). Dan heb je wel je chips, maar ook gezonde en vullende toevoegingen. Dat zorgt er weer voor dat je trek echt gestild wordt en je minder snel de rest van de zak chips op eet.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:27

Zo vandaag mijn startgewicht voor de challenge van loseweightwen gepakt.
Deze gebruik ik dan ook gelijk maar als startgewicht voor het lijstje hier.

Ook een nieuw ontbijtje geprobeerd, en goedgekeurd :)

200 gr griekse yoghurt 2%
40 gr muesli noten
15 gr speculoos (even in de magnetron)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:37

Je kan ook een klein zakje chips halen dat deed ik in het verleden ooit. Dan kon ik niet meer eten want het was er niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:41

Zonnetje81 schreef:
Je kan ook een klein zakje chips halen dat deed ik in het verleden ooit. Dan kon ik niet meer eten want het was er niet.

Ja dat deed ik ook altijd, bij de ah to go haha.

Zometeen sporten :z

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:58

Zonnetje81 schreef:

Dat doe ik soms met een reepje Tony Chocolony.

Ik heb vanavond een presentatie over voeding in de sportschool. Ben benieuwd, je steekt er altijd weer wat van op. Heb toch nog best spierpijn van het sporten van maandag. Morgenavond weer een lesje pakken.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:05

Josien_ schreef:
Daar zag ik gisteren een mooie tiktok over. Daar gaf iemand aan dat ze best chips mocht, maar dan zorgde ze er voor dat ze er een voedzame combinatie van maakte. Dus een klein bakje chips, met een handje worteltjes en een eiwitbron (in haar geval string cheese). Dan heb je wel je chips, maar ook gezonde en vullende toevoegingen. Dat zorgt er weer voor dat je trek echt gestild wordt en je minder snel de rest van de zak chips op eet.

Dat is een goede! Ga ik voortaan ook proberen, deed het nu al in een bakje als ik iets van chips wilde maar dit klinkt als beter plan inderdaad.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:19

oke ik was t echt zat om naar mijn lijf te moeten kijken. ben 160 en woog bijna 73 kg. Toen mijn schoonmoeder verplicht moest stoppen met roken na een ziekenhuisopname heb ik gezegd. ik doe met je mee maar dan stoppen met snoepen. Waar zij door een diep dal ging om geen sigaretten meer te halen ging ik door een diep dal en had ik echt afkickverschijnselen. Maar inmiddels zijn we 3 weken verder en vraagt mijn lijf amper nog om zoetigheid. En ben ik zonder anders te gaan eten al bijna. 2 kilo kwijt. Ik hoop zo dat ik op deze manier nog een kg. of 7 kwijt kan raken. Mijn streef is 62 kg dit heb ik altijd gewogen maar sinds de corona kwam er mondjesmaat zo 10 kg bij... Ik hoop dat ik het vol kan houden ben nog wel zoekende naar lekkere alternatieven voor tussendoortjes. Fruit en groenten noten ed heb ik nu maar soms ben ik de wortels of de nootjes ff zat.. kwark is een optie maar heb ik vroeger te vaak gegeten voor een dieet dat ik het ff zat ben...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:32

Wat goed invdh, dat je al gestopt bent met snoepen! Misschien kan je rijstwafel met een zoete spread eten ofzo als tussendoortje? Is zoet maar wel gezond?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:36

Absoluut mee eens, over de chips! :) Die "van mij" zijn echter zo lekker dat ik ze oprecht liever pak dan de normale. Zijn de Tyrells lentil chips in 2 smaken. Als je zo'n tussendoortje hebt dan heb je bij wijze van 2 vliegen in één klap.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:38

Soepblik schreef:
Absoluut mee eens, over de chips! :) Die "van mij" zijn echter zo lekker dat ik ze oprecht liever pak dan de normale. Zijn de Tyrells lentil chips in 2 smaken. Als je zo'n tussendoortje hebt dan heb je bij wijze van 2 vliegen in één klap.

Daar zit 470 kcal in en in naturel chips 508.

Dat vind ik niet echt een significant verschil. :P Dus eet dan lekkere chips haha.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:38

MarlindeRooz schreef:
Soepblik schreef:

Daar zit 470 kcal in en in naturel chips 508.

Dat vind ik niet echt een significant verschil. :P

Je moet uiteraard ook niet in één keer de zak leeg eten, en het zijn toch net andere macro's waar je lichaam op een andere manier mee omgaat. Maar you do you! :) Iedereen moet vooral doen waar hij zichzelf het best bij voelt en wat voor diens lichaam werkt, dat is het belangrijkste.