Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:18

Welkom kiwi.
Ik ben ook starter hoor en gestart met hetzelfde schema als jij. Mijn lichaam is ook niet zo fit, dus opbouwen gaat wisselend. Afgelopen week ging bijvoorbeeld niet lekker en had ik moeite met 3 km onafgebroken lopen, terwijl ik een paar weken geleden mijn eerste 5 km heb gelopen.
Geniet er gewoon van, blijf lekker lopen. Het komt vanzelf wel.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:27

Dankjewel! Ja ik blijf zeker gewoon proberen en doorgaan.
Begon mij wel bijna af te vragen of ik iets verkeerd deed omdat het zo langzaam opbouwt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:28

Nee joh, ben je gek. Niet iedereen is hetzelfde.
Wel zou er altijd progressie in moeten zitten, maar we zijn niet allemaal even fit en gezond en snel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:29

Hoeft zeker niet te betekenen dat je iets verkeerd doet hoor.
De een bouwt nu eenmaal vlotter op dan de ander.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:04

Welkom Kiwi, mooie foto!

Ik kan me niet voorstellen dat je te langzaam kan opbouwen. Je als in het algemeen bedoeld. Het is voor iedereen verschillend. Vind je een training te pittig, herhaal je ‘m toch gewoon.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:19

Goed naar je lichaam luisteren, en beter wat te langzaam als te snel. Scheelt toch vaak blessures.

Hier kwam ik mezelf vanavond ook even tegen met hardloop training. We hadden eerst een stuk techniek training met knieinzet gedaan, en daarna intervallen van 800 meter in zone 4 met extra knie inzet. Eerste 2 rondjes in 4 minuut per km met een flink stuk heuvel op en wind tegen, daarna helemaal verzuurd >;) rondje wat rustiger en toen nog 2 rondjes op tempo van 4:30.

Al met al wel lekker getraind :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:31

Flink doorgelopen dus @Gaucho. Fijn dat je lekker getraind hebt.

Ik kon het niet laten om m'n horloge even te testen tijdens een herstelloopje vanavond :D Horloge vond dat ik te weinig laag aeroob had getraind. Dus maar even rustig aan gedaan, zoals m'n horloge ook voorstelde.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 21-02-22 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:42

Dat anaërobe rondje in garmin connect is bij mij bijna altijd leeg. Of lichtgrijs.
Volgens mij moet ik echt de longen uit mijn lijf lopen met flinke intervallen om daar iets in gevuld te krijgen. En aangezien ik tempo niet als doel heb, doe ik dat maar zelden.

Zo ziet hij er meestal ongeveer uit.
Aëroob is bijna altijd groen bij mij. Klopt ook wel, want ik train vooral op duurvermogen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 21-02-22 22:53, in het totaal 4 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:50

Welkom Kiwi!
Hier ook een beginner! Ik loop om de dag en heb vandaag voor de 4e keer les 1 gedaan van Start to Run met Evy :P ik ben dus ook een beginner xD

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:52

Supervixen schreef:
Dat anaërobe rondje in garmin connect is bij mij bijna altijd leeg. Of lichtgrijs.
Volgens mij moet ik echt de longen uit mijn lijf lopen om daar iets in gevuld te krijgen. En aangezien ik tempo niet als doel heb, pas ik daarvoor.

Aëroob is bijna altijd groen bij mij.

[ [url=m/o5sLIG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik bedoelde laag aeroob, geen anaeroob. Eventjes dingen door elkaar gehaald. Garmin zegt momenteel dit:

Afbeelding

Kortom, training is vaak wat te zwaar. Dus iets meer focus op rustiger trainen ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:56

En dan vooral een lager tempo ook.
Want bij hoog tempo schakel je over op anaëroob.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:00

Supervixen schreef:

Met rustiger bedoel ik inderdaad langzamer :j vandaag ging dat heel goed. Ik vind dat alleen lastig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 23:00

Gaucho, lekker getraind dus :D

Ik zou dat anaeroob cirkeltje wel gevuld krijgen met mijn hartslag :))
Al gaat het sinds de medicijnen wel iets beter, heb ik het idee. Ook vandaag, zonder hartslagband, leek ie best kloppende hartslagen te geven tijdens de intervallen. Al zat ie met inlopen wel behoorlijk hoog en met uitlopen een heel stuk op 120, wat me dan ook weer sterk lijkt na 8x tempo maken :+

Met borstband krijg ik net wat geloofwaardiger resultaat (ook wel stijging en daling, maar veel geleidelijker)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:37

MuSLi schreef:
Supervixen schreef:

Met rustiger bedoel ik inderdaad langzamer :j vandaag ging dat heel goed. Ik vind dat alleen lastig.

Misschien helpt het als je er op connect een workout van maakt, waarbij je een wat lager tempo instelt. Of een hartslagzone waar je binnen wilt blijven. Mij helpt dat wel, ik ben geneigd om me er beter aan te houden als mijn horloge het aangeeft.

Met die hartslag van jou moet dat lukken inderdaad dilan :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:31

Ja, dat is wel een goeie SV. Ik ben ook geneigd beter te "luisteren" naar m'n horloge.
Als er geen doel aan hangt, dan doe ik wat goed voelt en dat is vaak net even te enthousiast ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:39

grappig, ik heb liever dat hij zich er niet mee bemoeid, laatst op de terugweg, moe en tegen de snijdende wind in, liep hij te roepen "sneller".... kan ik niet waarderen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 09:44

fokfanaat schreef:
grappig, ik heb liever dat hij zich er niet mee bemoeid, laatst op de terugweg, moe en tegen de snijdende wind in, liep hij te roepen "sneller".... kan ik niet waarderen

Zo zei mijn vorigr horloge 'beweeg!' als ik net van werk naar huis gefietst was :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:46

fokfanaat schreef:

Sommige suggesties mag je ook vakkundig negeren hoor :Y)

@Dilan: die ken ik. 16.1km hardgelopen. Zit in de auto naar huis: beweeg!
Euhmm... wat denk je zelf? :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 09:59

Hahaha ja idd. Beweeg lekker zelf. :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:02

Welkom kiwi, rustig aan opbouwen, zo lang er enige vooruitgang in zit is het goed! Laat je niet opjagen door een schema.

Hahaha herkenbaar van de horloges. Mijne roept "let's get moving!" en ik denk regelmatig, nope :+ Die areoob/anaeroob rondjes heb ik niet trouwens, jammer ziet er wel leuk uit.

Ik hoop vandaag nog even te kunnen gaan lopen, maar ik moet denk ik een alternatief rondje doen, dit is het pad waar ik vaak loop....

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:13

Wat voor horloge heb jij @Kylan?
Ik vind het wel grappig om te zien en dat hij dus suggesties doet voor betere training.
Ben daar wel gevoelig voor, dus ga er ook wel mee aan de slag.

Alhoewel de voorgestelde training van vandaag wel heel overdreven is:
sprint 8x0:10@3:10/km

3:10/km :wow: :oo
10 seconden is niks natuurlijk, maar toch.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:23

Ik heb de Venu 2S. Die kan helaas niet zulke kunstjes.... Ik zou daar ook enorm gevoelig voor zijn en willen opvolgen wat ie zegt!
3:10 is echt mega snel, wel tof om te proberen en als het maar 10 seconden is, wie weet!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:25

Ik heb vandaag geen hardlooptraining op de planning staan. Het is tijd voor kickboksen vanavond. Vrijdag mag mijn horloge weer een suggestie doen, dan kijk ik wel wat ik ermee doe :P Zondag is de pre-run van de Zandvoort Circuit run, 9km. Dus zal vrijdag niet te gek willen doen...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:35

Heel bericht getikt, moest ik ineens weg, dacht dat ik het als klad had opgeslagen. Maar niet dus. :+
Opnieuw dan maar.

Supervixen schreef:
Duke gaaf zo over het strand! Heb ook zin in onze loop samen!

Jaaaa, ik ook! Het is voor mij een serieuze afstand, eerste 30-er en dan nog als trail. := Maar zeker zin in!

Mijn Garmin zegt ook dat mijn trainingsbelasting laag is, bijna in herstelfase. Zelfs na 24 km trailen door zand en duinen. Dus ik begin er ook steeds minder waarde aan te hechten. Blijkbaar is Garmin pas onder de indruk als je flink tempo maakt. Afstand en duur is blijkbaar niet belangrijk.

Lekker BB80 dat je weer hebt kunnen lopen. Ik herken dat wel. Als ik er zelf voor kies om een keer niet te lopen, is het prima, maar als ik niet kàn lopen door blessure, ziek, etc, dan word ik bloedchaggo.

Dilan gaat ook weer steeds beter! Top dat het zo lekker gaat!

Kiwi1990 welkom. Iedereen hier is begonnen met een C25K-schema. En er zijn er meerderen in deze groep die daar nu mee bezig zijn volgens mij. De eerste keer 5 minuten achter elkaar kunnen hardlopen, de eerste keer dan 1 km lukt, de eerste keer dat je een 5 km kunt lopen, dat zijn allemaal hele gave mijlpalen! En eenmaal een keer tot de 5 km getraind, raak je dat nooit meer kwijt. Als je na een paar jaar het weer zou oppakken, kan je weer sneller dat niveau halen. En je hebt een vrij standaard schema gepakt, daar reageert iedereen anders op. Heb jij elke training 2x nodig, dan is dat zo en is niks mis mee.

Supervixen schreef:
Volgens mij moet ik echt de longen uit mijn lijf lopen met flinke intervallen om daar iets in gevuld te krijgen. En aangezien ik tempo niet als doel heb, doe ik dat maar zelden.

Aëroob is bijna altijd groen bij mij. Klopt ook wel, want ik train vooral op duurvermogen.

[ [url=m/o5sLIG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij mij ongeveer hetzelfde. Alleen met een hele heftige interval, komt er wat tevoorschijn in het anaërobe rondje.

fokfanaat schreef:

:')

Ik heb trouwens dat als ik dus op wisselende tempo's loop, dat het wel lijkt of mijn gps dan even moet schakelen, want ik loop dan standaard te langzaam volgens Garmin (irritante piepjes en trillingen), terwijl aan het eind blijkt dat ik er keurig in liep.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 11:42

Kylan, aquatraining dan maar :))

Musli, dat wordt flink tempo maken dan. Ik red het denk ik niet eens om binnen 10 seconden op dat tempo te komen :+

Duke, dat heb ik idd ook een beetje bij intervallen. Nou valt het op 200m of meer wel mee, maar met heel korte intervallen dan zet geeft ie het tempo niet snel genoeg goed weer.

Vanavond fysio voor mij. En na het werk nog even wat krachtoefeningen.
Waarschijnlijk vanavond het behandeltraject afsluiten als alles goed aan voelt. Wil ook even vragen of het realiatisch is om voor een marathon in oktober te gaan. En zo ja, hoe ik dat het beste kan aanpakken en niet weer eruit lig voor de echte training is begonnen.