De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:00

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:02

Nikass schreef:
Destination, nee sorry, die heb ik niet, want ik lees zelf het Duitse nieuws niet. Mijn vriend leest en kijkt altijd het Duitse nieuws. Ik weet ook niet of hij nog precies weet wat hij waar gelezen heeft.

Niet specifiek tegen jou, maar ik vind het wel jammer als er dingen worden geroepen die vervolgens niet met betrouwbare bronnen onderbouwd kunnen worden. Dat is niet alleen hier rondom het Coronavirus een probleem, maar zo krijg je wel onjuiste informatie in de wereld. Again, niet specifiek tegen jou, dit is een veel breder probleem.

Destination

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:04

Is de livestream bij jullie ook kapot? Hij sloeg er 3 minuten geleden ineens uit bij mij.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:05

Ja klopt Destination, was bij mij ook

Loretta

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/18065297 ... er-wel-van
Ik snap niet dat mensen hier nog van schrikken. Ik schrik hier niet van, in tegendeel. Volkomen logisch gevolg van de onderschatting van "mij gebeurt dit niet op vakantie".

Ik schrik er oom niet van. Hier hield ik al rekening mee sinds het in Wuhan uitbrak,
En de laatste week werd mij steeds duidelijker dat dit zou gebeuren. Dus waarom veel mensen dit niet zagen aankomen is mij een raadsel.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-03-20 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Ladybird schreef:
Ja klopt Destination, was bij mij ook

Ik zei al tegen mijn vriend, de tijd was om := Ze zeiden van tevoren dat het ongeveer een half uur zou duren en na exact een half uur hield de livestream ermee op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:07

Ladybird schreef:
Luchtwegklachten

Ik hoest al 2,5 week longen uit mn lijf. Nu mag ik niet meer naar buiten? Ik heb zoveel vragen nu :')

Als er geen mensen met longontsteking in jouw omgeving zijn opgedoken kun je er wel vanuit gaan dat je de gewone griep hebt (gehad).

Evenals mijn dochter. 2 weken geleden 3 a 4 dagen flink hoge koorts en hoesten. Mogelijk aangestoken door een klasgenootje (die ook liep te "blaffen"), maar ook paar dagen ervoor met schoolreis naar Hamburg was geweest. Nu waren daar geen gevallen bekend, maar toch. Ik noch mijn man hebben symptomen dus gaan ervan uit dat dit "gewone" griep is waartegen wij voldoende afweer hebben. Maar je denkt toch wel even, zou het....? En moet je dan daarvoor alles op slot gooien. Lastig lastig.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:08

Oef nu ook al in Coevorden nu komt het toch opeens wel dichtbij. Woon er op zich nog wel langer dan een uur van weg maar alsnog. Zo fijn zulke ziektes als je al last heb van veel angst ik kan haast al ziek worden van de gedachte dat ik het kan krijgen.

Vind het voor de mensen waar ik mee werk ( mensen met een beperking) ook wel spannend worden aangezien die zo'n virus niet goed aan kunnen doordat ze snel vatbaar zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:09

Nu zou ik overigens meteen laten testen. Raar hoe alles in 2 weken tijd enorm kan kantelen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:10

Nikass schreef:
Shae schreef:

Rustaaaahg, de bekende besmettingen van het hele land kan je op 2 handen tellen. Niet iedereen hoeft z'n sociale leven plat te leggen en voor zover ik weet wordt niemand gedwongen om mee te doen aan carnaval.

Kan je niet normaal reageren?

Ik hou het graag in de stijl van je vraag:
Nikass schreef:
Vandaag Oost Nederland half dorp afgezet wegens de carnaval. Massaal aan het feesten/hossen. Dom of asociaal of... Wat vinden jullie...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:11

Vanuit mijn opleiding heb ik inderdaad ook vraagtekens bij het effect van deze persconferentie.
Zal ook voortkomen uit het feit dat het RIVM niet vaak met dit bijltje hakt.

Ik ga voor stage het hele land door, en ik maak me geen zorgen.
Zoals het nu lijkt is de simpele griep gevaarlijker, en daar maken wij ons ook niet druk om. Ik verwacht nog meer besmettingen hier in Nederland, dus het is voorlopig nog niet gedaan. Duimen dat de hulpdiensten, ziekenhuizen, boa's, verkeerstorens etc nog genoeg mankracht houden.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:14

Ik loop ook een week lang te niezen en heb mijn hoofd vol snot zitten.
Maandag heb ik in een volle wachtruimte bij de huisarts zitten wachten terwijl mijn broer een afspraak had.
Ik ben er van overtuigd dat ik daar een verkoudheid of griepje heb opgelopen. Inmiddels ook alweer bijna er vanaf.

Ik ben niet in Italië geweest. Heb in het zuiden geen carnaval gevierd of uberhaupt bezocht, dus ik zag geen reden waarom ik mij zou moeten laten testen.

Ik heb een enkel moment getwijfeld, mede door de berichtgeving en de paniek her en der. Maar toen wederom tot de conclusie gekomen dat ik op geen enkele manier in aanraking kan zijn geweest met een besmettelijk persoon dus gewoon doorgegaan met mijn leven.

Ik hoop dat het in dat ziekenhuis meevalt met de besmettingen.
In een week tijd komen er een hoop mensen in een ziekenhuis. Er liggen daar bovendien meer mensen die wel sneller vatbaar zijn voor de dodelijke gevolgen dan bv winkelende mensen in een winkelcentrum ofzo.
Laatst bijgewerkt door Sani op 01-03-20 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:14

Destination schreef:
NOS heeft nu dit in hun live ticker staan:
"Minister Bruins voor medische zorg adviseert mensen die in China, Zuid-Korea, Iran en Singapore zijn geweest, uit voorzorg thuis te blijven bij luchtwegklachten."

Toch fijn dat zij er wel iets van snappen :=

Gelukkig dat Noord Italië veilig is :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:16

Firelight schreef:
Destination schreef:
NOS heeft nu dit in hun live ticker staan:
"Minister Bruins voor medische zorg adviseert mensen die in China, Zuid-Korea, Iran en Singapore zijn geweest, uit voorzorg thuis te blijven bij luchtwegklachten."

Toch fijn dat zij er wel iets van snappen :=

Gelukkig dat Noord Italië veilig is :+

Ze hebben het nu aangepast :=
"Minister Bruins voor Medische Zorg adviseert mensen die in China, Zuid-Korea, Iran en Singapore zijn geweest, uit voorzorg thuis te blijven bij luchtwegklachten. Dat advies geldt ook voor mensen die in bepaalde gebieden in Noord-Italië waren."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:17

Ik maak me voor mezelf ook geen zorgen. Maar ik ben me er wel van bewust dat mijn moeder die in een zorginstelling zit dit wel eens niet zou kunnen overleven. Het is ieder jaar ook een gok als het Noro virus weer eens rond waart. Ga haar nu nog maar even knuffelen :(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:20

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0170982130

Als dit echt zo is vind ik dit wel heel kwalijk. Tuurlijk is er beperkte capaciteit, maar dit had beter onderzocht moeten worden

Edit: mevrouw is met gezin op vakantie geweest in Lombardijen en na terugkomst ontstaan er klachten bij mevrouw en kind.

Als Nederlanders wonende in Duitsland proberen ze op verschillende manieren getest te worden, maar is heel omslachtig. Puntje bij paaltje zijn ze nog steeds niet getest, terwijl ze dit wel graag willen.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 01-03-20 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:21

De luchtwegklachten zijn alleen 'gevaarlijk' in combinatie met koorts toch?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:22

Koorts is nu niet zo belangrijk meer begreep ik van de persconferentie.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:22

Ik maak mij voor mezelf ook 0,0 zorgen, mocht ik het krijgen kom ik er vast weer bovenop.
Mijn moeder daarin tegen zie ik er aan onder doorgaan (tikkende tijdbom door hartklachten en longkanker).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:23

zonnebloem18 schreef:

Als dit echt zo is vind ik dit wel heel kwalijk. Tuurlijk is er beperkte capaciteit, maar dit had beter onderzocht moeten worden

Enige uitleg bij het linkje zou wel fijn zijn ;) Dit is ook al door een mod gesteld en staat ook in de OP.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:26

Wij hebben vanuit school bericht gekregen dat kinderen thuis moeten blijven als:

koorts hebben met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid)

én de afgelopen twee weken in een land/regio geweest bent met wijdverspreide verspreiding van het coronavirus

of de afgelopen twee weken contact hebt gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus.

Zoontje is flink verkouden geen koorts. Wel al paar keer longontsteking gehad paar jaar geleden (daardoor gevoelige luchtwegen) Wonen in de buurt van Tilburg, nu twijfel ik toch wel om hem naar school te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:27

AnnexUdith schreef:
Oef nu ook al in Coevorden nu komt het toch opeens wel dichtbij. Woon er op zich nog wel langer dan een uur van weg maar alsnog. Zo fijn zulke ziektes als je al last heb van veel angst ik kan haast al ziek worden van de gedachte dat ik het kan krijgen.

Vind het voor de mensen waar ik mee werk ( mensen met een beperking) ook wel spannend worden aangezien die zo'n virus niet goed aan kunnen doordat ze snel vatbaar zijn.

Ik woon er naast en ga er zo nog boodschappen doen :+ je kunt ook overal griep krijgen hoor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:31

Destination schreef:
zonnebloem18 schreef:

Enige uitleg bij het linkje zou wel fijn zijn ;) Dit is ook al door een mod gesteld en staat ook in de OP.

Hiervan was ik niet op de hoogte, ik heb mijn bericht aangepast.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:35

zonnebloem18 schreef:

Edit: mevrouw is met gezin op vakantie geweest in Lombardijen en na terugkomst ontstaan er klachten bij mevrouw en kind.

Als Nederlanders wonende in Duitsland proberen ze op verschillende manieren getest te worden, maar is heel omslachtig. Puntje bij paaltje zijn ze nog steeds niet getest, terwijl ze dit wel graag willen.

Als ze iedereen moeten gaan testen die dat graag wilt, is het hek van de dam natuurlijk. Daarbij wilde ze zelf niet in de rij blijven staan in Duitsland ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:37

Marjo schreef:
Als ze iedereen moeten gaan testen die dat graag wilt, is het hek van de dam natuurlijk. Daarbij wilde ze zelf niet in de rij blijven staan in Duitsland ;)

Maar mevrouw komt uit het gebied en heeft klachten net als haar kind. En even heel eerlijk ik was ook niet (al ziek) met een kind een uur in de ijzige wind en kou buiten in die rij blijven staan.