Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:27

Persoonlijke vraag, uit interesse: ben je 'terug' naar je chromosomale geslacht en gender, of ga je zonder lichamelijke transitie wel als je gekozen gender door het leven?
En als wat wil je gezien worden, zodat we je goed aanspreken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:36

Oh, ik hou van de subtiliteit van een botte bijl. Ik voel dit in de duistere diepten van mijn zwarte ziel :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:39

Avalanche schreef:
soesita schreef:
Een wapperend geslachtsdeel... :') Ik gun je er ook eentje, maar ze liggen niet op straat voor het oprapen, zeg maar. :=

Nee ze zijn bij een grote groep vrij populair :') ik zit in een andere transgroep en daar hebben we het weleens over onderdelen ruilen _O- het wordt wel af en toe vrij plastisch maar het is echt heel leuk :')

Flauw dat dat niet kan he? Een kennis van me wil mijn onderdelen graag hebben, ik die van haar, maar beide moeten we wachten tot er een verre van optimale vervanger gemaakt kan worden uit ons eigen lijf. :+

@VuurVleugels: Welkom!
Je bent meteen het levende bewijs dat niemand verplicht wordt een traject dat gestart wordt ook af te maken. Gewoon doen waar je zelf het meest gelukkig mee kan zijn, dat lijkt me altijd het beste uitgangspunt.
Hoe ga je nu door het leven?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:46

Ik voel me helemaal geroerd door dit welkom en deze vragen, wisten jullie dat := Ik heb het er niet zo vaak over dus ben dit niet helemaal gewend!

Ik ben geboren als vrouw en blijf daarbij, mijn voornaamwoorden zijn zij/haar, al vind ik mannelijk/neutraal ook helemaal prima. Ik worstelde enorm met mezelf; voelde me absoluut niet in het hokje 'vrouw' passen, voelde me veel comfortabeler met een mannelijk uiterlijk, en keek op naar mensen die een transitie hadden doorgemaakt en nu zichzelf gevonden leken te hebben. Ik heb een binder aangeschaft (die heb ik zelfs nog steeds, al ligt hij al jaren achter in mijn kast), ben een aantal keer naar Transvisie gegaan, heb gesprekken bij het VU gehad, heb het er veel over gehad met mensen privé (mijn ouders waren mega begripvol gelukkig, mijn broer minder maar die had er niet zoveel over te zeggen), maar uiteindelijk bleek ik me 'simpelweg' niet in het maatschappelijke hokje van vrouw te voelen passen en heb ik mijn weg gevonden in andere uitingen van identiteit. Inmiddels voel ik me goed comfortabel in mijn vrouwenlichaam, maar nog steeds niet in het beeld van wat een vrouw zou moeten zijn. Ik kleed me nu bijvoorbeeld 50/50 vrouwelijk/mannelijk (ook wel 'neutraal' genoemd natuurlijk, haha), en accepteer beter dat ik nooit een vrouw zal zijn zoals het 'hoort'. En dat is oké voor mij, dus heb ik geen enkele moeite met vrouwelijke voornaamwoorden bijvoorbeeld.

Maar ondanks mijn comfortabelheid in mijn vrouwenlichaam voel ik me nog steeds wel positief verbonden met de trans community. Ik vind het zó gaaf hoe mensen zichzelf echt leren kennen, elkaar kunnen vinden, bij zichzelf en elkaar tot antwoorden en inzichten kunnen komen. Dus ik ben geen volledige T in de LGBTQ+, maar heb wél een andere invulling van gender dan de norm en ik kan zo genieten van alle mogelijkheden en connecties daarin!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:16

julius_juut schreef:
Flauw dat dat niet kan he? Een kennis van me wil mijn onderdelen graag hebben, ik die van haar, maar beide moeten we wachten tot er een verre van optimale vervanger gemaakt kan worden uit ons eigen lijf. :+

Ja maar echt! Ik ken genoeg trans mensen die super graag willen ruilen met elkaar en elkaar daar super gelukkig mee zouden maken.

VV: klinkt een beetje als demi-girl :j volgens mij valt dat nog wel onder het trans spectrum. En niet iedereen die trans is is dat ook binair he. Heel veel mensen toevallig wel, maar menselijk gender is bimodaal, niet bimorf. Als in dat gender een spectrum is en trans is ook een spectrum. Hoe dan ook, je bent super welkom.

Zijn er ook voornaamwoorden waarbij je je super goed voelt, of maakt het echt niet uit?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:31

Dat willen wisselen van broekinhoud ken ik ook wel ja, blijft jammer dat dat niet zo simpel is. :=

Wb voornaamwoorden weet ik het eigenlijk niet zo goed, ik heb er weinig ervaring mee. 'Hen' voelt minder passend voor me, maar ik zou er geen seconde beledigd door zijn. De relatief korte periode dat ik hij/hem probeerde vond ik het heel tof om zo genoemd te worden, tenzij het cynisch was omdat ik niet zo delicaat en liefjes ben ('die VuurVleugels, das echt net een vent'-idee). Dan werd ik er juist verdrietig van.

Heel eerlijk kan ik je geen eenduidig antwoord geven, gewoon te weinig ervaring mee, sorry!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:33

Oh dat snap ik. Ik heb verschillende voornaamwoorden aangeprobeerd, en die voelden als zo een oude uitgedragen hoodie heb ik gehouden :) dus probeer gewoon lekker uit wat fijn voelt, ik ga wel mee.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:52

Mag ik vragen wat jouw voornaamwoorden zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:19

Zeker. Ik voel me fijn bij hij en hem :) ik ben een binaire trans, zo gay als iets en eigenlijk best heel mannelijk :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:25

Avalanche schreef:
Zeker. Ik voel me fijn bij hij en hem :) ik ben een binaire trans, zo gay als iets en eigenlijk best heel mannelijk :)

Thanks for sharing!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:45

@VuurVleugels: welkom! :)

Tja, het zou wat zijn, hé, zo'n "onderdelen-ruilbeurs" voor transmensen. :D Met advertenties, foto's, beschrijvingen (leeftijd, kleur, eigenschappen, grootte, voorkeuren,...) Zoiets als de Bokt markt, maar dan voor wapperende en minder wapperende geslachtsdelen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:49

Even een vraag over de nederlandse wetgeving.

In Duitsland is het sinds 2021 niet meer toegestaan om kinderen die met beide geslachtskenmerken ter wereld komen te opereren (gezondheidstechnische gevallen uitgezonderd uiteraard). Het kind krijgt daarmee zelfbeschikkingsrecht.
In Zwitserland is het ondanks een motie vorig jaar niet verboden.
Hoe is dat in Nederland geregeld?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:51

Wat goed. Ik weet het niet eigenlijk, ik meen dat het ook in Nederland verboden is, maar ik moet dat even checken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:06

Avalanche schreef:
Wat goed. Ik weet het niet eigenlijk, ik meen dat het ook in Nederland verboden is, maar ik moet dat even checken.

Ik weet dom genoeg niet hoe het in het nederlands genoemd wordt en daarnaast zijn mijn zoekmaschines nogal op duits gefocussed inmiddels, dus kan ik het met google niet vinden 8)7

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:11

Sizzle schreef:
Avalanche schreef:

Ik weet dom genoeg niet hoe het in het nederlands genoemd wordt en daarnaast zijn mijn zoekmaschines nogal op duits gefocussed inmiddels, dus kan ik het met google niet vinden 8)7

Van welk duits woord zoek je de nederlandse vertaling? Misschien kan ik helpen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:12

soesita schreef:
@VuurVleugels: welkom! :)

Tja, het zou wat zijn, hé, zo'n "onderdelen-ruilbeurs" voor transmensen. :D Met advertenties, foto's, beschrijvingen (leeftijd, kleur, eigenschappen, grootte, voorkeuren,...) Zoiets als de Bokt markt, maar dan voor wapperende en minder wapperende geslachtsdelen. :D
Wapperend en klapperend *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:18

Intergeschlechtlichkeit of Zwischengeschlechtlichkeit

Heb het inmiddels met Deepl weten te vertalen: interseksueel

Maar ik vind niet zo snel wat de wet daar over zegt.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:31

Ik ken een interseksuele vrouw, zij ging eerst heel lang als mannelijk door het leven omdat de buitenkant daar het meest op leek. Uiteindelijk is ze pas later in het leven erachter gekomen dat ze interseksueel is en heeft ze hormonen gekregen. Nu is ze ook voor de buitenwereld een vrouw.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:54

Intersekse wordt belicht in de vierdelige serie Geslacht! die Raven van Dorst in 2018 maakte. Ik zie net dat die nog terug te zien is op NPO Plus.

Wat is er vandaag veel gepost in dit topic. Ik krijg de indruk dat het hier wel voelt als een 'safe space'. Fijn! <3

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 00:01

Jeffrey Eugenides heeft een prachtig boek geschreven over intersekse zijn. Middlesex.

Het is wel enigzins gedateerd dus er wordt gesproken over hermafrodiet zijn, maar niettemin is het een parel van een roman.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 00:12

Raven (in 2018 nog onder een andere naam) noemt zichzelf ook hermafrodiet, iig in deze serie. Maar Raven is van 1984 en volgens mij is het nog niet zo heel lang geleden dat men het intersekse is gaan noemen. De term tweeslachtigheid kom je ook (nog) vaak tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:42

Hhilde schreef:
Ik ken een interseksuele vrouw, zij ging eerst heel lang als mannelijk door het leven omdat de buitenkant daar het meest op leek. Uiteindelijk is ze pas later in het leven erachter gekomen dat ze interseksueel is en heeft ze hormonen gekregen. Nu is ze ook voor de buitenwereld een vrouw.

Dat lijkt me een heftig verhaal wat zondder enige opsmuk verteld wordt. Maar daar zal best heel wat onder liggen. Hhilde ik hoop dat je weinig schade hebt opgelopen en dat het goed met je gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:51

Sizzle schreef:
Even een vraag over de nederlandse wetgeving.

In Duitsland is het sinds 2021 niet meer toegestaan om kinderen die met beide geslachtskenmerken ter wereld komen te opereren (gezondheidstechnische gevallen uitgezonderd uiteraard). Het kind krijgt daarmee zelfbeschikkingsrecht.
In Zwitserland is het ondanks een motie vorig jaar niet verboden.
Hoe is dat in Nederland geregeld?

https://www.seksediversiteit.nl/gevorde ... ntersekse/

Hoofdstuk 7: er is in NL (nog) geen wetgeving.

Maar artsen hebben bij mijn weten wel onderling afgesproken niet te opereren als het niet qua gezondheid noodzakelijk is, en de definitieve sekse-keuze (of niet) pas te maken als het kind daar aan toe is/mee kan beslissen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:34

pien_2010 schreef:
Hhilde schreef:

Dat lijkt me een heftig verhaal wat zondder enige opsmuk verteld wordt. Maar daar zal best heel wat onder liggen. Hhilde ik hoop dat je weinig schade hebt opgelopen en dat het goed met je gaat.

Lief van je Pien, maar ik kén haar en ben haar niet. Ze was een soort kennis van me door mijn vorige werk, maar ze was er altijd heel open over en heeft inderdaad heel veel heftige dingen meegemaakt. Ik vond het wel een heel mooi proces om haar echt vrouwelijk te zien worden door de jaren heen :) Ze werd steeds meer zichzelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:44

Sorry ik heb dyslexie en dat gaat soms fout. Ik las "ik ben" en nu zie ik inderdaad "ik ken". Ik dacht dat je het in de 3de persoon had geschreven zodat het verteld kon worden door meer afstand te nemen. Oepsie....