Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:37

Ik vind een cup prettiger voor actief bezig zijn dan tampons of maandverband.

opisop_shop

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:47

Ik heb de organicup sinds een jaar ofzo denk ik. Bevalt mij super maar ik vloei altijd heel weinig.
Zat zelf te denken om misschien menstruatie ondergoed aan te schaffen voor de lichte dagen, hier misschien iemand ervaring mee?
Of de mensen die geen wegwerp meer willen misschien een wasbaar inlegkruisje in combinatie met de menstruatie cup?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:42

Amy223 schreef:
Na weer een ergerlijke maandelijkse periode ben ik aan het kijken naar zo'n cup.

Ik ben altijd vrij heftig ongesteld, maar wat me nog meer tegenhoudt is mijn werk. Ik doe lichamelijk zwaar werk, loop elke dag wel zo'n 10 km en moet veel over hok afscheidingen klimmen (ik hijs m'n achterwerk op het muurtje/hek en zwaai dan m'n benen er over heen).

Zou zo'n cup dan wel geschikt zijn?

Ik denk dat je er maar op 1 manier achter komt. Ik heb sterke bekkenbodemspieren en de zachtere cups lieten bij mij los bij bijv paardrijden.
Mocht je meermaals moeten verschonen, dan is het wel zo prettig om een toilet met fontein tot je beschikking te hebben.

opisop_shop schreef:
Ik heb de organicup sinds een jaar ofzo denk ik. Bevalt mij super maar ik vloei altijd heel weinig.
Zat zelf te denken om misschien menstruatie ondergoed aan te schaffen voor de lichte dagen, hier misschien iemand ervaring mee?
Of de mensen die geen wegwerp meer willen misschien een wasbaar inlegkruisje in combinatie met de menstruatie cup?

Ik gebruik juist alleen maar wasbare inlegkruisjes, tenzij ik ongesteld ben :=
Ik vind het bloed elke keer uit moeten wassen gewoon te veel werk. Ook al week je eerst in koud water, wat je dan moet spoelen. Ik vind t goor. Maar dat is persoonlijk.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:26

Amy223 schreef:
Na weer een ergerlijke maandelijkse periode ben ik aan het kijken naar zo'n cup.

Ik ben altijd vrij heftig ongesteld, maar wat me nog meer tegenhoudt is mijn werk. Ik doe lichamelijk zwaar werk, loop elke dag wel zo'n 10 km en moet veel over hok afscheidingen klimmen (ik hijs m'n achterwerk op het muurtje/hek en zwaai dan m'n benen er over heen).

Zou zo'n cup dan wel geschikt zijn?

Ik maak ook veel gekke bewegingen met mijn cup en niks aan de hand. Wel zou ik je in dit geval een stevige cup aanraden en dus niet een hele flexibele. Daarna de eerste menstruatie even uitproberen met een maandverband erbij. Dan weet je zeker hoe het bij jou verloopt en dan heb je meer rust. :)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:43

Ja hoor, thuis ging de kruidvat cup goed en ben nu op werk en gigantisch doorgelekt :') vind het zo lastig te voelen of hij goed zit. Misschien toch eentje halen die steviger is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 06:46

TheNovelist schreef:
Ja hoor, thuis ging de kruidvat cup goed en ben nu op werk en gigantisch doorgelekt :') vind het zo lastig te voelen of hij goed zit. Misschien toch eentje halen die steviger is.

Als je met je vinger om de cup heen draait kan je toch voelen of er geen vouwen meer in zitten?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:17

Petrichor schreef:
TheNovelist schreef:

Als je met je vinger om de cup heen draait kan je toch voelen of er geen vouwen meer in zitten?

Had ik ook gedaan en dacht dat hij wel goed zat, blijkbaar niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:32

Hij kan ook weer in elkaar deuken door je bekkenbodemspieren, of de hals van je baarmoedermond kan erin gaan waardoor hij sneller vol is (baarmoeder kan wat omlaag zakken bij de eerste dagen menstruatie).
Ik ben vier cups en 2 jaar verder en de laatste blijkt pas een match.

Ik ga met de Meluna sport L mn tweede menstruatie in. Ik zie er elke keer toch een klein beetje tegen op hem in te brengen, maar ik word er zo gelukkig van dat hij vrijwel gelijk goed uitvouwt en ook zo blijft. Ik ben heel blij dat ik ook mijn eerste dagen nu niet meer door lek.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:34

Ik ga mijn nieuwe cup testen, ik heb een ronde vorm cup besteld omdat ik ergens had gelezen dat het kan zijn dat de kans op lekker dan minder is. Ik ben benieuwd. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:35

Ik heb hem nu voor de derde x gebruikt. 1ste menstruatie geen probleem, 2e en 3e bleef die lekken en een vervelend zeurderig gevoel in mn onderbuik geven. Past deze gewoon niet? Iemand die dit herkent?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:12

Iemand toevallig de beppycup al geprobeerd?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:05

Oh ja, nog een berichtje (kan niet meer editten),

Ik werd vandaag tijdens een verhuizing overvallen door mijn menstruatie en natuurlijk geen cup bij me (had er nog mee in mijn handen gestaan maar dacht dat het nog een dagje duurde).
Ik had een paar tampons gekregen, maar mennnn, wat een ondingen vind ik het. Droogt uit, bah... compleet onwennig en pijnlijk met uithalen :(

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:42

Ja tampons voelen echt heel naar, ik voel ze ook echt zitten.

De Beppy softcup had ik helemaal geen weet van maar ik vind het er wel heel interessant uitzien, denk ook echt dat dit systeem best handig kan zijn. Alleen de vraag lekt het niet langs de cup heen, daar heb ik namelijk meer last van dan lekken met uithalen. Voor dat ik een softcup had gebruikte is wel de spons achtige tampons van hun, die zijn ook erg fijn maar kunnen helaas niet zo heel veel hebben en moeten erg snel verschoond worden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:51

Ja, ik gebruik soms voor het "gemak" (omdat ik dan steeds vergeet mijn cup uit te koken) tampons maar vind het ook echt niet prettig meer. Je moet die dingen zo vaak verschonen! Ik vergeet het vaak ook :')

Heeft iemand hier ervaring met de combinatie van een ballerine spiraal (echt de ballerine graag!) en een cup?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:53

Ik ben ook een beetje bang dat beppy niet stevig genoeg is...
Ik ga eens vragen of ze een niet goed geld terug policy hebben :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:37

Nou er is een refund mocht het niet bevallen dus maar besteld. Met een beetje geluk kan ik het nog gelijk proberen deze week.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:21

Het systeem lijkt mij net niet handig := Want je moet toch sowieso eerst het vacüum breken? En dan haal ik de cup er zo uit eigenlijk, dus niet aan het steeltje maar aan de cup zelf. Dus ben heel benieuwd naar je ervaring!

Ziet er wel leuk uit, echt een emmertje precies :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:27

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring! :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:37

Iolanthe schreef:
Het systeem lijkt mij net niet handig := Want je moet toch sowieso eerst het vacüum breken? En dan haal ik de cup er zo uit eigenlijk, dus niet aan het steeltje maar aan de cup zelf. Dus ben heel benieuwd naar je ervaring!

Ziet er wel leuk uit, echt een emmertje precies :+

Ik denk (en vrees) dat hij zo flexibel is dat je door iets te trekken het vacuüm verbreekt (adheres knijp je in de cup, nu heb je eenzelfde effect door te trekken).
Er zit nog een anti lekrand in, ben ook heel erg benieuwd of dat werkt.

Afijn, ik laat het weten. 2 cups voor 35 euro is in ieder geval niet duur.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:15

Ik heb er nog nooit van gehoord, ziet er wel gezellig uit, idd net een emmertje :)
Ik zag laatst ook ergens een cup met applicator voorbij komen, een staafje die je erop kon schroeven?! := Kreeg geen beste recencies :')

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:37

Beetje een viezige vraag dames.

Als ik m'n cup uit doe om te verschonen, komt er daarna nog een redelijke hoeveelheid slijm e.d. uit van onderen.

Super irritant omdat ik dan niet meteen m'n cup opnieuw in kan doen moet alles eerst helemaal schoon moet maken daar beneden.

Hebben meer mensen daar last van? En hoe doen jullie dat?

Cup is trouwens niet helemaal vol, dus het is niet dat het niet in de cup past ofzo.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:58

Herkenbaar en ik vind het juist 'fijn'... :')
Oké.. Je moet het even extra met wc papier afnemen, maar het is in ieder geval niet zo kurkdroog als een net verwijderde tampon.. :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:48

Heb ik ook maak het altijd schoon met een wc papiertje of een washandje.

Andere vraag die niks met cups te maken hebben maar zie hier dat beppy ook zachte tampons heeft die je in zou kunnen houden tijdens de seks. Iemand daar ervaring mee of dat echt werkt, mag ook via pb

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:04

@ Crista heb ik ook ernstig last van, vooral de eerste dagen. Even een papiertje erbij en klaar.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:23

Amber_anne schreef:
Heb ik ook maak het altijd schoon met een wc papiertje of een washandje.

Andere vraag die niks met cups te maken hebben maar zie hier dat beppy ook zachte tampons heeft die je in zou kunnen houden tijdens de seks. Iemand daar ervaring mee of dat echt werkt, mag ook via pb

Ja heb ik ervaring mee!

Ik gebruikte deze tampons jaren lang voordat ik hoorde van de softcup. Ik word namelijk loei chagerijnig van gewone tampons want welk formaat ik ook gebruik ik voelde ze echt altijd zitten! De spons tampon voel je net als de softcup niet zitten, het voordeel is dat een spons niet lekt tenzij hij verzadigd is net als bij een gewone tampon dus.

Omdat de Beppy spons tampon behoorlijk aan de prijs is bestelde ik altijd Gynotex tampons en dan wel via de apotheek, ik geloof dat 6 stuks dan nog geen 5 euro kosten. Verder zijn ze allebei even prettig! :)

Overigens heb ik nooit seks gehad met deze tampons, tijdens mijn menstruatie word ik graag met rust gelaten. :') Maar ik weet zeker dat het zonder problemen moet lukken!